Miksi ulosotto pelottaa?
Olen 26 vuotias tällä hetkellä. Tienaan kuukaudessa 1700e käteen.
Velat alkoivat vuoden 2010 loppupuolella. Oli niin helppoa ottaa lainaa ja maksaa erissä takaisin. Kumppanin työttömyys pakotti ottamaan lisälainaa, sillä emme pärjänneet minun palkallani.
Tämän 6 vuoden aikana olen maksanut velkoja velalla ja summat pyörivät 25000e tienoilla. Olen niin uupunut taistelussa velkoja vastaan ja ihmettelen itsekkin miksi en hakenut apua vuosia aikasemmin, summakin olisi ollut pienenpi.
Isot kulutusluotot ~2000e summissa pyörivät ovat nyt irtisanottu (eräpäivää on vielä jäljellä mutta niitä en saa maksettua). Näitä on 8 kappaletta ja muita osamaksuja sekä lainoja.
Miten menen tästä eteenpäin? Perintään tulee siis noista 8 paikasta taas omat laskut + korot ja olen entistä enemmän kusessa.
Jos päästän velat ulosottoon, he ottavat palkastani sen 1/3 osan? Oletteko tehneet maksusuunnitelmia itse ulosoton kanssa? Tuleeko ulosotto työntekijä ovelleni perimään rahoja tai tarkastamaan elämääni?
Kumppani tietää veloista, mutta ei summista. Ja minulla ei ole rohkeutta kertoa, että olen joutumassa ulosottoon. Hän on itsekin ollut ulosotossa 18vuotiaasta saakka, mutta työttömyyden takia noita ei ole tarvinnut maksaa. Hän aloittaa tammikuussa työnsä.
Vanhempia ei enää ole, eikä sisaruksia koskaan ollut (jos joku meinaa ehdottaa, että pyydä vanhempia avuksi). Hyviä ystäviä ei ole, olen aika yksinäinen muutenkin, vaikka sosiaalinen ja hauska tyyppi olen. Muutamaa kaveria näen silloin tällöin.
Yksinäisyydestä sekä velkojen miettimisestä menee pääkoppa sekaisin.
Jos maksan itse lainoja joita pystyn, esim 200e kuussa paria lainaa, niin ottaako ulosotto silti sen 1/3 osaa palkastani. Koska sitten minulle ei jää rahaa käteen jos ottaa. Eli onko parempi päästää kaikki velat suoraan ulosottoon..
Tarvitsen hyviä vinkkejä miten jatkaa tästä velkojen kanssa.
Terveisin uupunut ihminen
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto vie hemmetin ison osan liksasta, sen takia mun ei kannata käydä duunissa.
Perustelisitko miksi? Etkö halua koskaan olla paremmassa tilanteessa ja hoitaa omia sotkujasi?
t. nro 3
Asiahan ei sulle kuulu, mutta summa on sellainen ettei sitä saa maksettua vaikka veisivät kolminkertaisen summan.
Ei varsinaisesti kuulukaan, ihmettelin vain. Jos summa on noin suuri olisi velkajärjestely varmasti yksi mahdollisuus? Eikö se vie elämästä mielekkyyttä, jos on jo etukäteen antanut periksi?
Katsoppa sinä pikkulissu, kun yritysmaailmassa voi tulla joskus miljoonan takaisku ja kaikki on mennyttä.
Ei siinä paljon järjestelyt auta.
Tulkitsen tästä, että velkaantumisesi siis liittyy jotenkin talousrikoksiin, koska muutoin järjestelylle kai harvemmin esteitä konkurssitilanteissakaan on? Tuo lissuttelu nyt kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Hyvää jatkoa kuitenkin valitsemallesi tielle, toivottavasti sinullekin vielä joskus päivä paistaa.
Olen joutunut ulosottoon ihan vastikaan. Velkaa on n 43000e Velat johtui sairastumisesta ja pätkätöistä. Taistelin viimeiseen asti etten menetä luottotietoja. Nyt asunto on myynnissä ja ulosmitattu . Jos saan myytyä niin pääsen melkein veloistani. Palkasta sovittu maksusuunnitelma ja maksan 2x kk. mulla on myös auto jota tarvitsen työssäni. Pelkään hirveästi vievätkö senkin. Alle 10 tonnin auto josta vähän velkaa vielä.
Sää voit ulosoton kanssa sopia sen takaisinmaksu summan kunhan oot aktiivisesti yhteydessä sinne, muistat vaan että liian pienet erät kerryttää korkoa, vuodessa saattaa tulla jopa tonneja lisää riippuen millanen velka sullaon
Mulla on ulosotossa 30 000€ ja noin 25000€ tulee vielä päälle. Ulosotto mittaa pienestä palkastani 1/3 osan. Muutama huntti sinne menee. Kukaan ei tiedä, että olen UO:ssa. Velat ovat tulleet vipeistä, opintolainoista, luottokortteista, osamaksuista ja isosta yhdistelylainasta Bank Norwegianille. Hyvin tyypillinen velkakierre, jonka sitten luottotietojen menetys on katkaissut. Jos meillä on n.8,5% luottotiedottottomia ja he karsivat koko ajan kulujaan ja pitkään, niin luulisi ettei se kansantaloudelle hirveän hyvä juttu ole. Meinaakohan seuraava hallitus tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kannustavasta viestistä, soitan siis ulosottoon kun laskut alkavat sinne mennä perinnän jälkeen. Ap
Ota yhteys myös Takuusäätiöön ja oman kuntasi velkaneuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto vie hemmetin ison osan liksasta, sen takia mun ei kannata käydä duunissa.
Perustelisitko miksi? Etkö halua koskaan olla paremmassa tilanteessa ja hoitaa omia sotkujasi?
t. nro 3
Asiahan ei sulle kuulu, mutta summa on sellainen ettei sitä saa maksettua vaikka veisivät kolminkertaisen summan.
Ei varsinaisesti kuulukaan, ihmettelin vain. Jos summa on noin suuri olisi velkajärjestely varmasti yksi mahdollisuus? Eikö se vie elämästä mielekkyyttä, jos on jo etukäteen antanut periksi?
Katsoppa sinä pikkulissu, kun yritysmaailmassa voi tulla joskus miljoonan takaisku ja kaikki on mennyttä.
Ei siinä paljon järjestelyt auta.
Minä kutsun moista takaiskua huonoksi suunnitteluksi ja ennakoinniksi. Ei sitten tullut laskettua sitä kriittistä pistettä kunnolla?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tarina, valitettavasti. Velkaantuminen on tänä päivänä tehty niin helpoksi, että sitä helposti sotkee asiansa, kun ei hahmota niiden kokonaiskuvaa.
Itse humpsahdin tähän suohon ihan silkkaa naiiviuttani, rahankäyttöä ei ollut tarvinnut koskaan ajatella, ja kun piti vihdoin alkaa pyörittää omaa taloutta, oli pikkulovia helppo tilkitä pikavipeillä ja osamaksuilla. Tätä jatkui monta vuotta, lainaa lainan päälle ja velalla velan maksua. Jatkuvaa stressiä siitä, millä seuraava erääntyvä laina maksetaan ja mistä revitään raha elämiseen, saako jostain vielä vippiä?
Kun vihdoin sain vakituisen työpaikan, päästin koko korttitalon kaatumaan. Yritin hakea Takuu-säätiön järjestelylainaa, mutta näennäisen omaisuuden (ei muutettavissa rahaksi tällä hetkellä) en sitä voinut saada. Annoin kaiken tiputella ensin käräjäoikeuteen ja sieltä ulosottoon.
Nyt olen maksanut velkojani ulosoton kautta reilut pari vuotta. Saman verran on varmasti vielä jäljellä, mutta stressitaso on laskenut aivan mielettömästi. Kohdalleni osui ulosottovirkailija, jonka kanssa tein maksusopimuksen, jolla maksan 1/3 palkkatuloistani asian menemättä työnantajani tietoon. Muutaman kerran vuodessa saan tarvittaessa anoa vapaakuukausia, jos tiedossa on isompaa perusteltua menoa.
Rahaa jää nyt elämiseen enemmän kuin aiemmin, vaikka tietysti odotankin aikaa, jolloin saan koko palkkani omaan taskuuni. Ainut haitta on sosiaalinen häpeä, enkä asiasta ole kenellekään kertonut. Asunnon, vakuutukset ja puhelinliittymät hoidin kuntoon ennen luottotietojen menemistä, eikä kukaan ole jälkeenpäin kysellyt.
Kantapään kautta piti tämäkin oppia, vaikka vain itseäni voin siitä syyttää. Haluan vain sanoa, että älä pelkää, ulosotto ei ole mikään mörkö, joka tulee viemään kaiken maallisen omaisuutesi, ihmisiä sielläkin työskentelee. Uskoisin, että sinunkin elämänlaatusi kohenee huomattavasti, kun jatkuva rahastressi helpottaa, vaikka tilanne vaatiikin oman ylpeytensä nielemistä.
Kiitos tämän kirjoittajalle.
Terv.
pahasti ahdistunut tulevasta ulosotosta
Soitin ulosottoon viime keväänä koronan alkaessa ja sanoi että loputkin velat vanhenee kesällä 2023, eli enää pari vuotta pitää sinnitellä.
Hyvin kestin 15v, eivät paskapikavippifirmat saaneet minulta sentin latia. Kova into oli kyllä pommittaa niitä mainoksia kännykkään heti täysi-ikäistyttyäni noin parin tunnin välein.
Ihan elossa selvisin tuosta. Asunnon sai kun maksoi 3kk vuokratakuut, liikennevakuutukset saa kun maksaa vuoden ennakkoon. Puhelinliittymänkin sai vuoden etumaksulla ja on nykyään muutettu kk-laskulliseksi. Ei se kummempaa ollut.
Töihin en mennyt kertaakaan tuon aikana ihan periaatteen vuoksi jotteivät nuo vippivirmat saa senttiäkään takaisin. Muutamia pimeitä työkeikkoja tein kun oli lisärahalle tarve.
Isot miehet tulee kotiin ja vie kaiken mikä irti lähtee 😞 Kiva asua kodissa missä ei ole kuin sänky.
Joskus joku sanoi, että jos ollaan ulosotossa, laskut kannattaa kierrättää ulosoton kautta. Miten tämä siis toimii käytännössä? Ulosotto-ukko siis maksaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Isot miehet tulee kotiin ja vie kaiken mikä irti lähtee 😞 Kiva asua kodissa missä ei ole kuin sänky.
Suomessa ei ole ulosmitattu irtainta omaisuutta sitten 1970-luvun alun. Ei ketään kiinnosta joku kapinen telkkarisi tai tietokoneesi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus joku sanoi, että jos ollaan ulosotossa, laskut kannattaa kierrättää ulosoton kautta. Miten tämä siis toimii käytännössä? Ulosotto-ukko siis maksaa ne.
Niin maksaa. Kolmasosa palkasta lähtee näihin maksuihin.
Onko kokemuksia miten eri luotonantajafirmat suhtautuvat tilapäisiin maksuvaikeuksiin? Esim. Klarna, Collector, Qliro tms.? Suostuuko ne vaikkapa siihen, että kuukauden tai pari maksaisi lainasta pelkkää korkoa? Jos nämä ovat tiukkoja, niin kuinka paljon voi sovitella kuukausilyhennyksen määrästä perintäyritysten kanssa?
Mahtaa v i tuttaa, onnea jatkoon vaan. Olet roskaa kun tarvit jotain, esim kotivakuutuksen. Buhahahahhahahaa😅😅😅🤣🤣. Ota uus vippi
Sähköä, vuokraa yms. Ei pysty kierrättämään uo.n kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa v i tuttaa, onnea jatkoon vaan. Olet roskaa kun tarvit jotain, esim kotivakuutuksen. Buhahahahhahahaa😅😅😅🤣🤣. Ota uus vippi
Ongelma, että kotivakuutuksen puuttuminen taitaa kolahtaa pahemmin vuokranantajaan. Ketkula vuokralainen voi väärentää paperit, että vakuutusasiat on kunnossa.
Mitenhän ap:n asiat on nyt 5 vuotta myöhemmin...?
Vierailija kirjoitti:
Kun laskulle on haettu oikeuden päätös, sen vanhenemisaika alkaa. Muutenhan velkoja voi antaa velan kasvaa korkoa vaikka vuosikymmeniä, kunhan muistaa uusia sen vuosittain. Mutta jos on oikeuden päätös ja velka ulosotossa, niin korkoa sekin edelleen kasvaa (lisäksi siihen tulevat oikeudenkäyntikulut) mutta se vanhenee viimeistään 15 vuodessa, useimmat kymmenessä ja jotkut jopa viidessä.
Pienet velat kannattaisi maksaa pois, jos mahdollista, koska oikeudenkäyntikulut ja korot tulevat ihan kohtuuttomiksi suhteessa velan määrään.
Sitten, kun velat ovat uo:ssa, ulosottovirkailija päättää niiden lyhentämisjärjestyksen eli asiakkaan ei enää tarvitse kuin maksaa sovittu summa (tai se ulosmitataan hänen palkastaan) ja kuukausittain tulee tiedot, paljonko mitäkin velkaa on lyhennetty, paljonko lyhennyksessä oli koron osuus ja paljonko velkaa on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun laskulle on haettu oikeuden päätös, sen vanhenemisaika alkaa. Muutenhan velkoja voi antaa velan kasvaa korkoa vaikka vuosikymmeniä, kunhan muistaa uusia sen vuosittain. Mutta jos on oikeuden päätös ja velka ulosotossa, niin korkoa sekin edelleen kasvaa (lisäksi siihen tulevat oikeudenkäyntikulut) mutta se vanhenee viimeistään 15 vuodessa, useimmat kymmenessä ja jotkut jopa viidessä.
Pienet velat kannattaisi maksaa pois, jos mahdollista, koska oikeudenkäyntikulut ja korot tulevat ihan kohtuuttomiksi suhteessa velan määrään.
Sitten, kun velat ovat uo:ssa, ulosottovirkailija päättää niiden lyhentämisjärjestyksen eli asiakkaan ei enää tarvitse kuin maksaa sovittu summa (tai se ulosmitataan hänen palkastaan) ja kuukausittain tulee tiedot, paljonko mitäkin velkaa on lyhennetty, paljonko lyhennyksessä oli koron osuus ja paljonko velkaa on jäljellä.
2015 voimaan tullut laki estää tuon vuosikymmenien pallottelun. Nykyään lopullinen vanheneminen on 15 vuotta ulosottopäivästä tai jos kyseessä yksityishenkilöiden välinen velka (esim. mönkään mennyt asuntokauppa tms. josta korvausvelvollisuutta) niin 20 vuotta)
Se on helppo laukoa mitä vaan, kun mistään ei mitään tiedä.