Miten päin sälekaihtimet pitää kääntää, jos haluaa täyden näkösuojan kerrostalossa? Auttakaa urpoa mäessä!
Muutin eilen kerrostaloon melko ylös ja ensimmäistä kertaa vieressä on asuintalo, jonka ikkunat osoittavat suoraan omiini. En nyt kerta kaikkiaan tajua, miten päin käännän nuo kaihtimet pimeällä, kun haluan taatun näkösuojan? Pelkään, että kadulta tai viereisen talon korkeammista kerroksista näkee sisään. Käännänkö sisäreunan ylös vai alas?
Kommentit (19)
Sanoisin että käännä ylös. Teoria tässä on se että mahdolliset valaistuksen aiheuttamat varjot eivät näy niin helposti kaihtimien väleistä. Mutta lopulta se riippuu myös ovatko kaihtimet kaareutuvia jompaan kumpaan suuntaan.
Kun käännät ne täysin kiinni, kukaan ei näe mitään. Suunnalla ei ole väliä. Jos et itse näe, sinuakaan ei nähdä.
Oikeasti ei kai mitään väliä. Mutta teoriassa riippunee siitä kummasta suunnasta sinua mahdollisesti katsotaan. Samalla tasolla olevien näköyhteys peittyy kumminpäin vain, mutta jos joku katsoo oikein alaviistosta niin sitten sisäreuna alaspäin ja jos ylhäältä taas niin sitten toisinpäin.
Käy kokeilemassa, jätä valot päälle ja käy illalla ulkoilemassa. Minulla pimenee kokonaan niin, että kaareva puoli on sisäänpäin. Kun taas haluan suojaa auringon häikäisyltä, käännän ne toisinpäin.
Sälekaihtimet kyllä tuovat kummin päin tahansa käännettyinä täyden näkösuojan edestä eli vastapäisestä talosta päin. Sen sijaan kun asut ylhäällä, säleikaihtimien raoista näkee sisään, jos olet kääntänyt ne niin päin, että ne blokkaavat ylhäältä tulevan auringonvalon mahdollisimman tehokkaasti. Jos käännät ne toiseen suuntaan, ne blokkaavat katseet alhaalta täysin, mutta päästävät vastaavasti auringonvaloa enemmän. Asialla on merkitystä mm. kesällä, jos haluat pitää asunnon viileämpänä.
On suunnalla väliä valon suhteen Käännä niin, että säleet menevät "ulospäin" kiinni. Päivänvalo tulee ylhäältä päin.
Mutta miten päin vain, niin täysin kiinni jos ovat, ei sinua itseäsi näy.
Jos et näe ulos, ei ulkoa näe sisään. Lamellien rakojen osoittamasta suunnasta saattaa jotain näkyä.
Jos haluat, ettei ulkoa alaviistosta näy mitään, käännä säleiden kovera puoli ulospäin. Ja toisinpäin toisinpäin.
Mulla on kaari sisäpuolella ollu siitälähtien kun tuijoteltiin intensiivisesti katutasossa olevan thai marketin myyjän kanssa yöllä toisiamme. Mut muista et varjo näkyy kumminkin jos oot lähellä ikkunaa. Kerran seurasin röökillä kun joku pelas jotain asepeliä ilmeisimmin kun molemmissa käsissä oli varjoista perustellen "ase" ja "ammuskeli" vuorotellen käsillään oikeen näyttävästi..
Minusta ulkoa kadulta näki vähän sisään, kun kävin kokeilemassa pihalla ja tällöin sisäreunan oli ylöspäin. En tajua tästä mitään, ihan uusi juttu koko homma. Ongelma on tosiaan siinä, että kadulta voi näkyä ja viereisestä korkeammasta talosta ylhäältä alaspäin. Millään muulla ei ole mulle väliä kuin sillä, että kukaan ei näe sisään mistään suunnasta pimeällä. Jotenkin inhottava olo, jos ei voi edes vapaasti kodissaan käyskennellä.
Eli antavatko käytännössä saman näkösuojan kummin päin vain?
Nimim. alasti kokkaava
Ei tuo nyt niin vaikea asia ole. Kun käännät kaihtimet kiinni kummin päin tahansa, säleiden välisistä raoista näkee ulos joko ylä- tai alaviistoon, jolloin kyseisestä suunnasta on jonkinlainen näköyhteys myös ulkoa sisään.
Sälekaihdin ei riitä jos haluaa täydellisen suojan. Kannattaa laittaa lisäksi paksut verhot tai tavallinen kahdin. Esim. valon ulos sulkeva kahdin on hyvä kesällä kun saa huoneen pimeäksi ja talvellakin se on ihan kiva.
Suosittelen jonkinlaisia verhoja lisäksi ikkunoiden eteen. Näin itse ratkaisin kuumotteluongelmat. Sivuun saa tarvittaessa.
No mitä hittoa! Kyllähän sälekaihtimia voi pitää raollaan niin, että ulos näkee mutta sisään ei todellakaan näe.
Hanki ´vielä verhot jotta ei varmasti näkyisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
No mitä hittoa! Kyllähän sälekaihtimia voi pitää raollaan niin, että ulos näkee mutta sisään ei todellakaan näe.
Meinasitko, että niissä on joku maaginen prisma-efekti? Kyllähän fakta on niin, että jos itse näkee ulos, samasta paikasta näkee sisään. Oleellista on se kummin päin säleet menevät lomittain. Ei voi olla kovin monimutkaista eli epäilen trolliksi koko ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Pimeän aikaan raollaan olevan sälekaihtimen läpi näkyy sisälle, vaikkei ulos todellakaan näe.
Eli kupera puoli ulospäin, niin ei näy sisälle mutta itse näet ulos. Näin pidän itse aina ja monesti testattu.
Ns. pyöreä puoli ulospäin.