Pitäisi valita pikkuhiljaa jokin ammatti ja kolme täysin erilaista vaihtoehtoa
Olen siis yläasteella, ja pitäisi hiljalleen alkaa valitsemaan jokin ammatti. Ongelma on siinä, että minulla on kolme täysin erilaista vaihtoehtoa, ja ne ovat hitsaaja, sotilas sekä neurokirurgi.
Olen itse melko hyvä koulussa, viime kevään päättötodistus oli 9,1. Mensan nettitestin mukaan älykkyysosamääräni on 131, tosin ymmärrän, ettei se mittää kaikenlaista älykkyyttä ja tulos voi olla väärässäkin. Koulussa pidän eniten teknisestä, fysiikasta ja kemiasta sekä terveystiedosta (tässä järjestyksessä).
Haluaisin olla hitsaaja, koska rakastan teknistä ja sen perusteella mitä olen lukenut ja kuullut kyseisestä ammatista, se vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Neurokirurgi haluaisin olla ihan vain sen takia, että voisin auttaa ihmisiä (eikä siis rahan takia), ja uskoisin että ainakin koulumenestykseni perusteella minussa saattaisi olla ainesta siihen. Syy, miksi tahtoisin olla sotilas on itsellenikin hieman hämärän peitossa, mutta jotenkin se on ollut pienestä lähtien yksi "kutsumusammateistani". En pelkää verta yms. ja minulla on hyvä fyysinen kunto.
Jos päätän ryhtyväni hitsaajaksi, minun pitäisi hakea ammattikouluun, ja jos taas neurokirurgiksi niin lukioon. Jos päätän ryhtyä sotilaaksi, niin ainakin minun tietääkseni voisin käydä ennen sitä lukion tai amiksen.
Nyt kuitenkin kysyn teiltä neuvoa, että mihin ammattiin näistä kolmesta minun kannattaisi tähdätä?
Kommentit (42)
Hitsaajaksi opiskellaan kolmessa vuodessa. Neurokirurgiksi valmistumisessa vierähtääkin sitten muutama vuosi enemmän lukion jälkeen (lääkäriperusopinnot noin 6 vuotta + erikoistuminen toinen 6 vuotta). Onko kunnianhimoa? Vai oletko ehkä duunari enemmän luonteeltasi?
Kirjoitat hyvin ja vaikutat fiksulta ja älykkäältä. Itse sanon että älä ainakaan ryhdy hitsaajaksi! Jos äo:si on yli 130 niin mieti millaista potentiaalia tuhlaisit menemällä amikseen HITSAAJAKSI
Mene lukioon ja mieti vielä mitä haluat. Harva sitä pikkuteininä yläasteen päättymisen jälkeen vielä tietää.
Sotilas on siinä mielessä varma valinta että niille löytyy aina käyttöä, sitä vastoin hitsaaminen tulee olemaan pitkälti automatisoitua, samoin neurokirurgia. Sanon siis sotilas.
Neurokirurgiksi ei riitä, että on ihan hyvä, 9,1 keskiarvo. Se ei riitä edes kirurgiksi. Terveyskeskuslääkäriksi se voi riittää, mikäli se on todellinen osaamisesi taso, mutta sekään ei ole mitenkään varmaa, koska yläasteella saa suht helposti yli 9 keskiarvon.
Nyt siis vähän luuloja itsestä alas. Jos saat lukiossa pienellä työllä 9,5 keskiarvon ja kirjoitat vähintään E:n paperit, voit harkita lääkärin uraa. Se, onko sinusta neurokirurgiksi, selviää sitten, jos olet parhaita lääkäriopiskelijoita vuosikurssillasi.
Vierailija kirjoitti:
Mene lukioon ja opiskele siellä (pitkää) matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Jos hitsaajan ammatti kiinnostaa vielä lukion jälkeenkin, voit siirtyä ammattikouluun :) Voisin kuvitella, että voisit kiinnostua myös tekniikan opiskelusta korkeakoulussa, joten suosittelen lukion aikana avarakatseisesti miettimään myös teknilliseen korkeakouluun hakemista.
Olen itsekin ajatellut, että saattaisi olla järkevämpää käydä ensin lukio ja miettiä vasta sitten tarkemmin ammattia, koska jos päättäisinkin nyt käydä amiksen ja opiskella hitsaajaksi, niin jos katuisin päätöstäni ja haluaisinkin olla neurokirurgi niin amiksesta on varmaan aika hankala pyrkiä lääkikseen.
Suosittelen, että menet lukioon ja valitsen pitkän matematiikan, pitkän fysiikan ja pitkän kemian. Saat 3 vuotta aikaa miettiä, mitä haluat tehdä, mutta pidät kaikki ovet avoinna.
Lääkikseen hakiessa matemaattisten aineiden osaaminen on välttämätöntä. Lukio ja pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia palvelevat tätä parhaiten. Maanpuolustuskorkeakouluunkin hakiessa ylioppilastaustasta on hyötyä, mikäli armeijan jälkeen päädyt tähän ratkaisuun. Jos taas päätät, että haluat hitsaajaksi, voit lukion jälkeen tehdä senkin ratkaisun.
Inkivääritee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lukioon ja opiskele siellä (pitkää) matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Jos hitsaajan ammatti kiinnostaa vielä lukion jälkeenkin, voit siirtyä ammattikouluun :) Voisin kuvitella, että voisit kiinnostua myös tekniikan opiskelusta korkeakoulussa, joten suosittelen lukion aikana avarakatseisesti miettimään myös teknilliseen korkeakouluun hakemista.
Olen itsekin ajatellut, että saattaisi olla järkevämpää käydä ensin lukio ja miettiä vasta sitten tarkemmin ammattia, koska jos päättäisinkin nyt käydä amiksen ja opiskella hitsaajaksi, niin jos katuisin päätöstäni ja haluaisinkin olla neurokirurgi niin amiksesta on varmaan aika hankala pyrkiä lääkikseen.
Eipä taida olla Suomessa yhtään lääkäriä, joka olisi ensin valmistunut amiksesta. Jotekin tulee epäuskottava kuva sinusta. Jos kuvittelet olevasi älykkäämpi kuin 98% ihmisistä, mikä on mensan raja, niin mene oikeaan testiin äläkä arvaile jonkun nettitestin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Neurokirurgiksi ei riitä, että on ihan hyvä, 9,1 keskiarvo. Se ei riitä edes kirurgiksi. Terveyskeskuslääkäriksi se voi riittää, mikäli se on todellinen osaamisesi taso, mutta sekään ei ole mitenkään varmaa, koska yläasteella saa suht helposti yli 9 keskiarvon.
Nyt siis vähän luuloja itsestä alas. Jos saat lukiossa pienellä työllä 9,5 keskiarvon ja kirjoitat vähintään E:n paperit, voit harkita lääkärin uraa. Se, onko sinusta neurokirurgiksi, selviää sitten, jos olet parhaita lääkäriopiskelijoita vuosikurssillasi.
En nyt sanoisi, että yläasteelta saa helposti yli ysin keskiarvon, tai sitten oma yläasteeni on tasoltaan harvinaisen huono, kun suurin osa omasta luokastani sai 6-8,5 keskiarvon (en ole erityisluokalla).
Kerroin vain mitä itse ajattelen kyvyistäni ja miksi haluaisin opiskella tiettyihin ammatteihin, mutta ainahan voin "laittaa luuloja alas" itsestäni.
Sinulla selkeästi on potentiaalia tähdätä korkealle, joten itse sanoisin, että lukioon nyt ainakin. Lukion aikana ehdit miettimään ja tutustumaan tarkemmin eri vaihtoehtoja, mutta kaikki ovet ovat edelleen auki. Nikkarointia ei tarvitse jättää, siitä saa oikeasti todella mukavan harrastuksenkin. Ja amikseen pääsee missä tahansa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Inkivääritee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla Suomessa yhtään lääkäriä, joka olisi ensin valmistunut amiksesta. Jotekin tulee epäuskottava kuva sinusta. Jos kuvittelet olevasi älykkäämpi kuin 98% ihmisistä, mikä on mensan raja, niin mene oikeaan testiin äläkä arvaile jonkun nettitestin perusteella.
Sanoinko, että kuvittelen olevani älykkäämpi kuin 98% ihmisistä? Myönsin itsekin että testi saattaa olla väärässä ja mittää vain tietynlaista älykkyyttä.
En myöskään sanonut yrittäväni hakea amiksesta lääkikseen, vaan nimenomaan sanoin sen olevan hyvin hankalaa ellei jopa mahdotonta ja sen takia olen itsekin ajatellut lukion olevan parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Inkivääritee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten! Siis minä ainakin tiedän yhden, joka päässyt lääkikseen ammattikorkeakoulupohjalta (ilman lukiota). Oli yhtä tai kahta kurssia alemmalla kuin minä.
Ehdottomasti lukioon ensin, jos yhtään koulussa viihdyt ja jos tulevaisuus mietityttää. Tuossa iässä kolme vuotta on pitkä aika, mieli saattaa muuttua paljonkin. Jos lääkikseen pääset, on sinun mahdollista hakea/mennä suorittamaan asepalvelus lääkintä RUK:iin.
Lukiossa matematiikka, fysiikka ja kemia ovat vaikeampia kuin yläasteella. Lukio kannattaa käydä joka tapauksessa. Katso sen jälkeen uudelleen.
Mene lukioon. Sitten kun lukio alkaa olla voiton puolella, voit puntaroida edelleen.
Hyvä hitsari työllistyy kyllä, mutta kaikilla ei kroppa kestä duunia. Hitsaajaksi pääset sitten lukion jälkeenkin, jos haluat. Se on hyvä ammatti.
Sotilaan voit unohtaa.
Lääkis kannattaa pitää yhtenä vaihtoehtona, kun lukion jälkeen fundeeraat.
Näitä kommentteja lukiessani alan erittäin vahvasti kallistua lukion puolelle. Aiemmin lukio ja amis ovat suunnilleen olleet tasoissa, mutta lukio taitaa olla minulle parempi vaihtoehto, koska ainakin saa aikaa miettiä.
Kiitos kun vastasitte ja toitte esille hyviä pointteja (osa sellaisia, joita en ollut edes aiemmin ajatellut) :)
Vierailija kirjoitti:
Inkivääritee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietosi mahtaa olla peräisin? Suomessa ei ole harvinaista opiskella yliopistossa hieman vanhempanakin, esim. eräs sairaanhoitajaäitini kurssikaverini opiskeli sairaanhoitajakoulun jälkeen lääkäriksi. Amiksesta valmistunut tarvitsee tietysti lukion ennen lääkikseen hakemista, mutta kyllähän se onnistuu käydä iltalukiossakin.
En nyt aloittajalle suosittele, että menee amikseen yläasteen jälkeen, mutta haluan vain oikaista käsitystäsi.
Inkivääritee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi, että yläasteelta saa helposti yli ysin keskiarvon, tai sitten oma yläasteeni on tasoltaan harvinaisen huono, kun suurin osa omasta luokastani sai 6-8,5 keskiarvon (en ole erityisluokalla).
Kerroin vain mitä itse ajattelen kyvyistäni ja miksi haluaisin opiskella tiettyihin ammatteihin, mutta ainahan voin "laittaa luuloja alas" itsestäni.
Enkä minä halua ampua unelmiasi alas, haluan tuoda vähän realistisuutta vain niihin. Itse oli koko peruskoulun luokkani parhaita ellen paras ja ysillä keskiarvoni oli reilusti päälle 9. Lukiossa se laski siitä hieman. Pääsin helposti yliopistoon, johon hain, mutta siellä huomasin olevani vain vähän keskitason yläpuolella :)
Haluan vain sanoa että se että olet tottunut olemaan luokkasi paras ja älykkäin kaveripiirissäsi, ei vielä tarkoita, että olet kyvykkäimpiä yliopistossa. Neurokirurgit ovat "the best of the best", puhutaanhan siinä elävän ihmisen aivojen leikkaamisesta. Jos sinusta joskus tulee tavallinen lääkäri, niin se on jo kova suoritus.
Kaikkea hyvää sinulle.
Ehdottomasti lukioon ja pitkä matematiikka sekä fykebi. Mikäli oot erinomainen lukiossakin niin sulla on hyvät mainokset ihan mihin vaan. Pääsykokeet poistuu joten älliä sitten mafykebi plus äikkä ja Enkku.