Pitäisi valita pikkuhiljaa jokin ammatti ja kolme täysin erilaista vaihtoehtoa
Olen siis yläasteella, ja pitäisi hiljalleen alkaa valitsemaan jokin ammatti. Ongelma on siinä, että minulla on kolme täysin erilaista vaihtoehtoa, ja ne ovat hitsaaja, sotilas sekä neurokirurgi.
Olen itse melko hyvä koulussa, viime kevään päättötodistus oli 9,1. Mensan nettitestin mukaan älykkyysosamääräni on 131, tosin ymmärrän, ettei se mittää kaikenlaista älykkyyttä ja tulos voi olla väärässäkin. Koulussa pidän eniten teknisestä, fysiikasta ja kemiasta sekä terveystiedosta (tässä järjestyksessä).
Haluaisin olla hitsaaja, koska rakastan teknistä ja sen perusteella mitä olen lukenut ja kuullut kyseisestä ammatista, se vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Neurokirurgi haluaisin olla ihan vain sen takia, että voisin auttaa ihmisiä (eikä siis rahan takia), ja uskoisin että ainakin koulumenestykseni perusteella minussa saattaisi olla ainesta siihen. Syy, miksi tahtoisin olla sotilas on itsellenikin hieman hämärän peitossa, mutta jotenkin se on ollut pienestä lähtien yksi "kutsumusammateistani". En pelkää verta yms. ja minulla on hyvä fyysinen kunto.
Jos päätän ryhtyväni hitsaajaksi, minun pitäisi hakea ammattikouluun, ja jos taas neurokirurgiksi niin lukioon. Jos päätän ryhtyä sotilaaksi, niin ainakin minun tietääkseni voisin käydä ennen sitä lukion tai amiksen.
Nyt kuitenkin kysyn teiltä neuvoa, että mihin ammattiin näistä kolmesta minun kannattaisi tähdätä?
Kommentit (42)
Lukioon, ehdottomasti. Vaikutat ihmiseltä joka ulosannin puolesta sopisi sinne. Jos ei natsaa, menee amikseen. Amis ei ole huono vaihtoehto, mutta usein sinne päätyy vähemmän motivoituneita ihmisiä, joiden seura ei aina kannusta kurottelemaan kaikista isoimpia unelmia. Lukio on muutakin kuin pänttäämistä: se on murrosvaihe jonka aikana voi kiinnostua ja kokeilla, valmistaa itseään jatko-opintoihin ja elämään. Jossain oli tutkittu että lukiossa alkaneet ystävyyssuhteet ovat vahvempia. Sanoisin, että on paljon yhteisöllisempi laitos.
Höpö höpö. Sodat voidaan hoitaa yhdellä napin painamisella. Yritä neurokirurgiksi tai alan tutkijaksi, koska fiksu olet.