Kysymys jouluapua saaville
Miten teette sen, että saatte apua? Aneletteko vain eri paikoista kirkolta sossulta Facebook-ryhmistä ja eri yhdistyksiltä? Kysyn vaan, koska olemme olleet viimeisen vuoden ajan sos. tston asiakkaita, eikä meillä ole mitään jouluapua ainakaan itsestään myönnetty. En osaa alkaa ruinaamaankaan, koska aina on opetettu selviämään ja pärjäämään itse. Tuntisin syyllisyyttä, että olemmeko tarpeeksi köyhiä jne jne. Vaikka elämme jatkuvasti penniä venyttäen, selviämme kuitenkin aina jotenkin päivästä toiseen.
Minusta tuntuu, että jouluavut eivät oikeasti saavuta läheskään kaikkia sitä tarvitsevia, vaan pitää osata kysyä itse ja vielä tietää mistä kysyä ja selitellä tilannetta. En minä osaa sellaista tehdä.
Kommentit (22)
Voisiko joku jouluapua saava vastata? Kuinka anot tai pyydät lahjoituksia vai tupsahtavatko ne jostakin? Kuka arvioi sen kuka on tarpeeksi köyhiä ja avun tarpeessa?
Minua ainakin itseä hävettää tämä köyhyys niin paljon, ettei ole apua kysymään. Hävettää työttömyys jne. se ettei ole onnistunut elämässään, niin kuin muut. Luonne ei anna periksi anella apuja. Silti tunnen kateutta ja katkeruutta avunsaajia kohtaan. Suorastaan vihaa, että miksi toiset pystyvät niin helposti kysymään apua. Onko muita, jotka kokee saman?
Hopeyhdistyksestä varmaan voisi saada jotain
Miten olet sos.toimiston (?) asiakas, jos kerran et ole pyytänyt apua ja pärjäät omillasi?
Palstalla ei ole yhtäkkiä yhtään köyhää... mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet sos.toimiston (?) asiakas, jos kerran et ole pyytänyt apua ja pärjäät omillasi?
Sehän on vain kasvotonta auttamista ja jokaisen perusoikeus. toisin kuin nämä jouluavustukset
Mua kiinnostaa tämä myös. Itse en ole onnistunut työllistymään ja mies elättää koko perheemme (me ja 3 lasta). Nyt on hänen työpaikallaan vähän hiljaisempi kausi eikä ole ylitöitä tarjolla, joten olemme todella tiukilla. Mistään emme mitään tukia saa. Tänään selailin kaupassa joulupuu-keräyksen lappuja ja yhdessä 14v poika toivoi ps4-pelejä. Aloin miettimään, että olisihan se ihan kiva itsekin tänä vuonna saada apua vastaavilta keräyksiltä, pakko se on myöntää että tällä hetkellä köyhää on! Mutta en myöskään kehtaa lähteä mihinkään ruikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut, että olisin täysin omillani pärjännyt. Toimeentulotuki lienee jokaisen oikeus siinä vaiheessa, kun mitään muuta ei enää ole. Nykyään sekin on kasvotonta useammassa paikassa,netin kautta tapahtuu haku ja näin hakukynnys on matalampi, kun ei tarvitse selitellä mitään. Toisaalta huono, kun sos. työntekijät eivät pääse täysin jyvälle tilanteeseesi.
Suurin osa ei ymmärrä pointtia, että miksi en vain hae apua. Siksi koska se on niin VAIKEAA minulle henk. koht. sen vuoksi kun olen aina ollut taistelija, selviytyjä ja muiden auttaja, vaikka omat voimani olisivat jo äärimmilleen viety. Olen tottunut auttamaan pyyteettömästi. Tuntuu kurjalta, kun kukaan ei huomaa tai tajua tilannettamme ilman, että tarvitsee vielä anella ja selitellä.
Meille on tuota jouluapua annettu pyytämättä ja yllättäen. Asumme toki pienellä paikkakunnalla, missä toiset tietää meidän asiat paljon paremmin kuin me itse.
En itse tykkää kerskakulutuksesta, joten en lähde kaikkeen hömppään mukaan ja viihdyn omissa oloissani. Lapset ovat kyllä puettuja samaan tyyliin kuin muutkin kylän tenavat, mutta yllättäen tätä jouluapua on tullut MLL:tä ja seurakunnalta. Koskaan en ole keneltäkään pyytänyt, koska koen, että saamme kyllä joulun laitettua ja se on sellainen, kuin me haluamme. Mistään ei ole puutetta.
En tiedä, onko kylällä niin vähän oikeita köyhiä vai luokitellaanko meidät sellaiseksi, kun ei ole uutta autoa, eikä muutenkaan raha näy ulospäin.. Joskus minua oikeasti nolottaa tuo jouluapu, kun minusta sitä joku muu oikeasti tarvitsee, en minä, vaikka olenkin yksinhuoltaja.
Emme saa jouluapua emmekä ole sossun asiakkaita
Miellän asian niin, että jouluapu on kertaluonteinen, muun sosiaaliavun ohi ja yhtä lailla anottava kuin muut tuet. Sossun väki ei voi tietää ketkä tarvitsevat jouluapua, eikä heillä varmaankaan ole mahdollisuutta asiaa itse selvittää. Heillä on muutakin tekemistä.
Minun verorahojani saa ihan vapaasti käyttää sekä sosiaalitukiin että jouluapuun. En pidä kummankaan hakermista häpeällisenä. Jos joulusta selviää ilman erillistä tukea, niin hyvä: joulu ehkä rakennetaan yhdessä läheisten kanssa (jolloin säästyy pitkä penni), lahjat rajoitetaan vain lapsille, käydään ilmaisissa konserteissa ja tapahtumissa, apua saadaan hyväntekeväisyyskampanjoiden kautta (esim Hyvä joulumieli) ... Silloin ei sossun jouluapua välttämättä rarvitse.
Minulle kerrottiin, olen siis tuo, joka on saanut jouluapua yllättäen ja pyytämättä, että nämä järjestöt tiedustelevat ketkä saavat jo sosiaalitoimistolta harkinnanvaraista jouluksi, niin yrittävät antaa sen apunsa muille.
Itse en ole koskaan sossusta rahaa hakenut ja ainoat kontaktit ovat olleet lastensuojelussa tapaamissopimuksien ja elareitten vahvistaminen. Tietysti lukuisat lastensuojeluilmoitukset, joita ystävälliset kanssaihmiset ovat meistä raapustelleet ovat olleet yhteistyötä sossun kanssa, mutta niistäkään ei sen kummempia ole seurannut. On vain juteltu asioista, mitkä ovat kanssakulkijoitten huolen herättäneet.. Tälle joululle ei ole vielä tullut, mutta eiköhän se sieltä taas tule..
Meillä oli 5v sitten molemmilla sairautta,saimme apuun lasun 1krt vko että saimme hetken omaakin aikaa,ja jouluna he toimittivat meille pyytämättä 70€ lahjakortin ja saimme seurakunnalta joululahjoja,pienille leluja ja teini tyttö parturilahja kortin,tuntui ihanalle vaikeuksien keskellä(rahasta ei ollut puutetta tuolloinkaan)että oli hyväntahtoisia ihmisiä.tänä vuonna lahjoitimme itse paikalliselle perhetukikeskukselle leluja ja vanhemmille lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kerrottiin, olen siis tuo, joka on saanut jouluapua yllättäen ja pyytämättä, että nämä järjestöt tiedustelevat ketkä saavat jo sosiaalitoimistolta harkinnanvaraista jouluksi, niin yrittävät antaa sen apunsa muille.
Itse en ole koskaan sossusta rahaa hakenut ja ainoat kontaktit ovat olleet lastensuojelussa tapaamissopimuksien ja elareitten vahvistaminen. Tietysti lukuisat lastensuojeluilmoitukset, joita ystävälliset kanssaihmiset ovat meistä raapustelleet ovat olleet yhteistyötä sossun kanssa, mutta niistäkään ei sen kummempia ole seurannut. On vain juteltu asioista, mitkä ovat kanssakulkijoitten huolen herättäneet.. Tälle joululle ei ole vielä tullut, mutta eiköhän se sieltä taas tule..
Lukuisat lastensuojeluilmoitukset? Kyllähän teidän perheoloissa jotain omituista on jos lukuisia lastensuojeluilmoituksia on kerran tehty eri ihmisten toimesta.
Vastaan ap:lle toisesta näkökulmasta. Teen työtä lapsiperheiden kanssa (ei sos.työ) valtakunnallisessa järjestössä keskisuuressa kaupungissa. Jaamme jouluapua lapsiperheille.
Koska emme itse mitenkään voi järjestössä tietää, ketkä apua tarvitsevat, kysymme apua muilta lapsiperheen kanssa töitä tekeviltä (neuvolat, päiväkodit, koulut, sostyö jne). Nämä toimijat puolestaan kysyvät perheiltä, saako heidän yhteystietojaan antaa keräykseen. Sitä kautta apu löytää perille. Harmi, jos ap et ole apua saanut, ihan vilpittömästi sitä kuitenkin yritetään apua tarvitseville jakaa.
Järjestö, jossa itse toimin, ei onnistuisi jakamaan apua ilman näitä yllä mainittuja kontakteja. Esim päiväkodeissa ja kouluissa toimitaan asian suhteen mielestäni ihan auttamisen ilosta, velvollisuuttahan heillä ei ole. Joskus joku kontaktihenkilö onkin sanonut, että pieni kiitos avun saajalta olisi merkki myös heidän kiitollisuudestaan. Tämä jää avun saajalta usein tekemättä.
Nro 17 jo vastasikin näiden virallisten järjestöjen tekemien keräysten osalta, joten en ota kantaa enää siihen. Facebookin avustusryhmistä haetaan pääasiassa itse. Joko laittamalla oma ilmoitus ryhmän seinälle tai ottamalla yhteys ryhmän ylläpitäjiin, jotka laittavat ilmoituksen.
Paskasadetta odotellessa :)
Itse en saa mutta yh-lapseni sai viime joulun alla lahjakortin kauppaan, jonkin verran alle 100 euroa. Pyytämättä ja tarpeeseen tuli. Ei kerjää mistään. Lastensuojelun asiakas omasta tahdostaan ja sitä kautta sai. Asiaa enempää avaamatta, on lapsen hyvin huolehtinut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuisat lastensuojeluilmoitukset? Kyllähän teidän perheoloissa jotain omituista on jos lukuisia lastensuojeluilmoituksia on kerran tehty eri ihmisten toimesta.
Ei todellakaan eri ihmisen, mutta exä otti tämän tyylin taisteluaseekseen. Näitä on tipahdellut tasaisen tappavaan tahtiin ja lastenvalvojakin on jo myöntänyt, että ovat aiheettomia ja tehty kiusaamistarkoituksessa. Exä on jopa niin taitava, että sai mm. lääkärin tekemään lapsista ilmoituksen, vaikka ei ole koskaan edes lapsia nähnyt saati hoitanut.
Omasta mielestäni olemme kyllä ihan normaali perhe suruinemme ja iloinemme. Asiakkuussuhdetta meillä ei ole, sen paremmin perheneuvolaan saati lastensuojelunkaan kanssa.
Ne saa, jotka osaavat lypsää kaikki mahdolliset tuet. :)