Kumpaan tunnet veljeyttä enemmän: Venäjään vai Ruotsiin?
Jos ajattelet sielunkumppanuutta ja veljeyttä kumpi vetää sinua enemmän sillätavalla itseesi?
Kommentit (38)
Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia.
Anteeksi, mihin nälänhätään? Ihan 1600-luvun lopulla oli karsea katovuosi, seuraavan kerran vasta 1868.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen skandinaavi, joten Ruotsi.
Venäläiset on hyökännyt Suomeen parikin kertaa, Ruotsi ei koskaan.Haloo! Me ollaan oltu ruotsin miehittämä ja alusmaa vuosisatoja. Pelkkää tykinruokaa ja verotettavaa maata. Autonomian aika oli lottovoitto Suomen itsenäisyyden tiellä.
No mihin Ruotsin maakuntaan tuo kuvauksesi ei sopinut 1600-luvulla? Miten Hämeen asema oli huonompi kuin Smoolannin?
Saisinko edes yhden faktoihin pohjautuvan vastauksen tähän kysymykseen, kiitoksia? Miten Hämeen asema Ruotsissa oli huonompi kuin Smoolannin?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mihin nälänhätään? Ihan 1600-luvun lopulla oli karsea katovuosi, seuraavan kerran vasta 1868.
Se nälänhätä kun kolmannes suomalaisista kuoli ja Tukholmassa juhlittiin.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä ja varsinkin Karjala. Kyllä me enemmän slaavilaisia ollaan kun skandinaaveja.
Olen samaa mieltä. Molemmat sukuni tulevat rajan takaa ja olen ylpeä karjalaisista juuristani. Näytänkin enemmän slaavilta kuin skandinaavilta.
Mitä väliä sillä on mitä on tapahtunut satoja vuosia sitten. Nyt eletään tätä päivää. Ihmisoikeusasioissa Ruotsi on Venäjää edellä. Samoin aiheissa talous, koulutus, terveys, ympäristönsuojelu, sivistys. Mielummin samaistun heihin.
Molemmissa maissa asuu sukulaisiani. Silti vastaukseni on : En tunne veljeyttä kumpaankään maahan.
Olen suomalainen.
Jos olisi pakko muuttaa, muuttaisin Ruotsiin. Pidän kyllä heidän suvaitsevaisesta ja positiivisesta meiningistä.
Voi kunpa saisimme tähän äänestykseen osallistujia ne tuhat! Nyt sama leviämään sillä tuhat on otos joka kuvaa koko kansaa :)! Näin ainakin käytännössä aina näköjään . Laittakaa nyt kaikki äänestämään .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset on hyökännyt Suomeen parikin kertaa, Ruotsi ei koskaan.Haloo! Me ollaan oltu ruotsin miehittämä ja alusmaa vuosisatoja. Pelkkää tykinruokaa ja verotettavaa maata. Autonomian aika oli lottovoitto Suomen itsenäisyyden tiellä.
Ruotsi ei ole miehittänyt meitä, tämä alue kuului Ruotsiin ja oli osa Ruotsia. Venäjä miehitti alueemme Ruotsilta, ja autonomia oli vain tapa pitää Suomi puskurina länteen. Suomi, niin, sen nimen saimme vasta silloin.
Olet venäläisen propagandan uhri.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä on tapahtunut satoja vuosia sitten. Nyt eletään tätä päivää. Ihmisoikeusasioissa Ruotsi on Venäjää edellä. Samoin aiheissa talous, koulutus, terveys, ympäristönsuojelu, sivistys. Mielummin samaistun heihin.
Koulutus? Vai vastasitko ihan tsoukilla? Ruotsalainen koulu on ollut kriisissä jo muutaman vuosikymmenen eikä valoa näy, vaikka asiaa on pitkään yritetty ratkaista yksityisillä kouluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin Ruotsin maakuntaan tuo kuvauksesi ei sopinut 1600-luvulla? Miten Hämeen asema oli huonompi kuin Smoolannin?
Ihan vaikka siten miten suhtauduttiin Suomen nälänhätään 1700-luvulla. Ei suomalaisia pidetty ihmisinä joita olisi pitänyt auttaa vaikka he kuolivat kuin kärpäset.
Kuinka selität, että ritarihuoneelta löytyy Ruotsin vallan aikana aateloituja suomalaisia sukuja? Miten ei-ihmisiä voitiin aateloida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset on hyökännyt Suomeen parikin kertaa, Ruotsi ei koskaan.Ruotsi miehitti Suomen vuonna 1249 ja oli aina vuoteen 1809 verotettavana ja orjamaisena siirtomaana. Vaikka en Venäjästä pahemmin välitä, niin Venäjä vapautti Suomen Ruotsin vallan ikeestä ja otetaan huomioon, että Venäjän vallan aikana suomalaiset saivat enemmän oikeuksia, kuten Suomi viralliseksi kieleksi, koulutusta ja yliopiston luentoja rupesi tulemaan Suomeksi. Suomenruotsalaiset vastustivat Suomen kielen asemaa erittäin jyrkästi. Mikäli Suomi ei olisi ikinä päässyt Ruotsin vallan ikeestä irti, olisi meille käynyt samalla tavalla kuin irlantilaisille.
Kannattaa myös miettiä, millainen Suomi olisi, jos se olisi kuulunut Venäjään vuodesta 1249 alkaen. Vuosien 1809 ja 1917 välillä Suomessa olisi ollut maaorjuus, mitään teollistumista ei olisi tapahtunut ensinkään ja vuonna 1917 elämä olisi ollut edelleen samanlaista kuin vuonna 1417. Nykyään Suomi olisi samanlainen maa kuin Romania, ellei vielä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset on hyökännyt Suomeen parikin kertaa, Ruotsi ei koskaan.
Ei tarvinnut koska Ruotsi jo omisti kaiken maan täällä varhaiskeskiajasta aina vuoteen 1809 asti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset on hyökännyt Suomeen parikin kertaa, Ruotsi ei koskaan.Ruotsi miehitti Suomen vuonna 1249 ja oli aina vuoteen 1809 verotettavana ja orjamaisena siirtomaana. Vaikka en Venäjästä pahemmin välitä, niin Venäjä vapautti Suomen Ruotsin vallan ikeestä ja otetaan huomioon, että Venäjän vallan aikana suomalaiset saivat enemmän oikeuksia, kuten Suomi viralliseksi kieleksi, koulutusta ja yliopiston luentoja rupesi tulemaan Suomeksi. Suomenruotsalaiset vastustivat Suomen kielen asemaa erittäin jyrkästi. Mikäli Suomi ei olisi ikinä päässyt Ruotsin vallan ikeestä irti, olisi meille käynyt samalla tavalla kuin irlantilaisille.
Miehitti Suomen?
Mikä oli lippu, kuka oli valtion päämies ja mikä valuutta "Suomessa" tuolloin?
Älä sotke kieltä valtioon.
Ruotsin itäosana ollessamme perustettiin yliopistot, painettiin oppikirjat ja alettiin kouluttaa myös suomenkielisiä, ja alettiin vaurastua. Siksi Venäjä valloitti Ruotsin itäosan kuten myöhemmin Suomen itäosan eli Karjalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nälänhätä kun kolmannes suomalaisista kuoli ja Tukholmassa juhlittiin.
Siis tarkoitatko ruttoa? Vai isovihaa? Vai mitä oikein tarkoitat? Jotain konkreettista, kiitoksia!
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa saisimme tähän äänestykseen osallistujia ne tuhat! Nyt sama leviämään sillä tuhat on otos joka kuvaa koko kansaa :)! Näin ainakin käytännössä aina näköjään . Laittakaa nyt kaikki äänestämään .
Tuhat kuvaa erittäin hyvin kansaa, kun osallistujat on valittu satunnaisesti.
Tämä on venäläisten trollausta koko ketju.
Kukaan tuntemani suomalainen ei tunne minkäänlaista "veljeyttä" tai sukulaisuutta venäläisiä kohtaan. Olemme pohjoismaalaisia.
Venäjä on taantumuksellinen, tunkkainen kehitysmaa, surkeasti johdettu bensa-asema josta ei sen kontrolloidun median vuoksi saa edes minkäänlaista selkeää kuvaa. Kaikkialla venäjän median täyttää Putin ja hänen keskiaikaiset mielipiteensä ja kuvat aseista.
Mistään ei löydy enää tietoa venäläisten todellisista ajatuksista tai todellisesta elämäntilanteesta. Miten tuntematonta kohtaan edes voisi olla mitään muita tunteita kuin pelko ?
No se tieto sentään netistä löytyy että Venäjän bruttokansantuote on romahtanut Ukrainan sodan alettua ja taloudellisesti venäjää voi verrata lähinnä Brasiliaan....
Noista kahdesta vaihtoehdosta Ruotsi, mutta enemmän tunnen yhteyttä Japaniin (luonto, estetiikka, ruokakulttuuri, musiikki, luonteenpiirteet, ym). Olen lapsesta asti ollut ko. maan "fani" ja nyt aikuisiällä siellä tulee käytyä vuosittain työnkin puolesta.
Myös britteihin koen yhteyttä. Olen brittiläisen kirjallisuuden, teatterin, huumorin, jalkapallon ja musiikin suuri ystävä.