Miksi en tule raskaaksi?
Olen 31-vuotias nainen. Normaalipainoinen, liikun, en polta. Mieheni on pari vuotta vanhempi. Olemme kesästä asti (häistämme) yrittäneet lasta. Mikä voi olla vikana? Kohta pitää varata lääkäriaikaa, ahdistaa ja pelottaa...
Kommentit (33)
Hormonaalisen ehkäisyn käyttö voi viivyttää raskaaksi tulemista. Joskus pitää vähän auttaa lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä?
Lukee avauksessa!
Tarkoitin, että ikää on jo aika paljon.
aika paljon ?? salli mun nauraa XD
olen itse 37, sain esikoiseni 36vuotiaana kolmannesta kierrosta tärppäsi, ja syntyi ihana täydellisen terve poika <3
mainittakoon vielä että on jonkin verran ylipainoa, ja autoimmuunisairauskin taustala en siis ole perusterve. Ja silti nopeaan luomuna sain poikani :)
Kiitos vastauksista kaikille ja etenkin rauhoittelijoille. :)
Olemme kumpikin syöneet foolihappoa nelisen kuukautta, mieheltä tosin se tuppaa helposti unohtumaan. Ovulaatio tulee aina ajallaan ja kuukautiset ovat säännölliset, migreenin vuoksi hormoniehkäisy ei ole ollut käytössä ennenkään vaan kuparikierukka.
Tiedän, ettei asia täällä palstalla raukea, mutta välillä tuntuu että on pakko avautua, kun tuntuu että ympärillä kaikki tulevat niin helposti raskaaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nykynaiset syövät parhaan hedelmällisen iän e-pillereitä, ja sitten, kun alkaa olla jo vahvasti keski-iässä, ihmettelevät kun ei tulekaan heti/ollenkaan raskaaksi. Ei ihme, että suomalaisten syntyvyys vähenee koko ajan
Eikö e-pillereiden pitäisi suojata hedelmällisyyttä, koska ne estävät munasolun irtoamisen?
Mulla ei koskaan ollut maitoallergiaoireita ja käytin maitotuotteita. Eräs lääkäri halusi kuitenkin ottaa autoimmuunisairauteni takia maitoproteiinivasta-aineverikokeen. Vasta-aineet oli koholla ja jätin maidon juonnin ja heti seuraavasta kierrosta tulin raskaaksi. En tiedä, johtuiko tuosta vai mistä. Ihmetyttää itseänikin suuresti. Tuota ennen oltiin kuitenkin yritetty jo vuosia ilman tulosta. Tutkimuksissa oltiin käyty, ei vikaa ja ehdottivat hedelmöityshoitoja ainoaksi vaihtoehdoksi, mutta niihin ei haluttu -eikä sit tarvittukaan.
En ressannut milloin tulen raskaaksi koska ikää oli jo. Tulihan siinä yks pettymys kun luuli että oon raskaana. Siitä jotain 5 kk niin tulinpa vaan. Aivan mahtavaa.
Onko sulla todettu mitään normaaleissa gyne-tarkistuksissa ikinä? Endometroosia, pcos:ää ym.?
Mulla oli pcos ja olin ihan normaalipainoinen. Aloin noudattaa kuitenkin näitä ruokavalio-ohjeita ja lisäravinteita (mm. kromi, alfalipoiinihappo, D-vitamiini ym.), joita suositellaan pcos:n hoitoon ja muutaman vuoden kuluttua munasarjat oli tulleet normaaleiksi ei-rakkulaisiksi ja raskauduin vihdoin normaalisti.
http://natural-fertility-info.com/pcos-fertility-diet
http://wellnessmama.com/1326/get-pregnant-naturally/
Kannattaisi kokeilla ensin ovulaatiotikuilla, ovuloiko varmasti. Olisi sitten vähän käryllä jo valmiiksi, mistä vikaa voisi etsiä.
En usko, että iällä on tekemistä. Itse olin syönyt e-pillereitä n. 15 vuotta ja yritin lasta ekan kerran 35-vuotiaana, kun olin löytänyt miehen jonka kanssa perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi. Tulin ekasta kierrosta raskaaksi. Pari vuotta myöhemmin saimme toisen lapsen, olimme päättäneet yrittää kun esikoinen täyttää vuoden. Tulin tokasta kierrosta raskaaksi. Eli ikä ei sinällään varmasti ole selittävä tekijä, luulen että toiset vaan tulee helpommin raskaaksi kuin toiset, vaikkei varsinaista "vikaa" olisikaan.
Itse sain esikoisen 36-vuotiaana... ensimmäisestä yrityskierrosta lähti raskaus käyntiin. Nyt olen jälleen raskaana "kertalaakista" ja jos raskaus etenee loppuun saakka, olen 38v kun pieni saapuu maailmaan. Kiitollinen olen siitä, ettei ole tarvinnut enempiä yrittää vaikka näin myöhilleen jätettiin lasten hankinta. Toisinkin olisi voinut mennä.
Itsellä ikää 34v ja raskaaksi tulin kierrosta ennen kuin piti alkaa yrittämään. Eka vauva syntyy toukokuussa. Kyllä se siitä kun ei ressaa ja seksiä päivittäin (eli kuten normaalistikin).
Jostain luin että yli 30 vuotiaan ensiyrittäjän ei kannata tuhlata aikaa vuoden yrittämiseen vaan puoli vuottakin aktiivista yrittämistä riittää. Ne vuodet menee niin äkkiä, että kohta onkin 35 vuotias ensisynnyttäjä (jollain menetelmällä) ja siihen se sitten jääkin. Toista ei ehdi tekemään.
Eli unohtakaa yli kolmekymppiset tuo "vuoden raja". Yrittäkää aktiivisesti puoli vuotta ja sen jälkeen heti tutkimuksiin.
Mistä ne siellä tutkimuksissa tietää, kuinka kauan on oikeasti yritetty raskautta? Sen kun sanoo, että on yli vuosi yritystä takana.
Kaksi vuotta sitten olin samassa tilanteessa kuin ap, nyt lasta yritetään tehdä keinotekoisesti labrassa. Meillä paljastui lopulta syyksi se, että miehellä on siittiöitä hyvin vähän. Kivesvaurio johtuu ilmeisesti lapsuuden piilokiveksisyydestä, joka taas johtuu aina raskausajan hormonaalisesta epätasapainosta. Anoppi ehkä altistunut tupakansavulle tai ympäristökemikaaleille tai -hormoneille.