Nakkisoppaa 3 litran kattilallinen 1,20 euroa!
Nyt on hinta kohillaan!
Tämä siis kaupasta ostetuilla aineksilla ja vieläpä tuoreita vihanneksia käyttäen!
Lautasellinen 20 senttiä. Köyhä kiittää!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustamatonta soppaa laihassa liemessä?
Onneksi ei tarvii senttejä venytellä.
Miten niin maustamatonta? Tiedätkö, mistä kasvisliemi tehdään? Ihan samoista kasviksista, joita myös nakkikeittoon laitetaan.
Sieltähän se oikea vastaus sitten tulikin. Et osaa tehdä ruokaa.
Kiitos. Nyt olen tyytyväinen.
tiätty juurekset omasta maasta, vesi hanasta ja nakit 1,20 euroa tarjouksesta? mausteille ei lasketa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta! Täällä köyhiä ja työttömiä haukutaan päivät pitkät! "Mene ongelle", "Kerää pulloja"," Miksi et metsästä ruokaasi"...jne. Ja sitten kun joku innoissaan ja iloisena kertoo tehneensä nakkikeittoa halvalla, te kusipäät räävitte senkin asian ihan paskaksi. Mä olen ihan totaalisen kypsä tämän palstan kusipäihin, eli 90% porukasta.
Ap, hieno juttu, nakkikeitto on hyvää. Mukavaa joulunodotusta:). Älä välitä noista neg.kommenteista.
Kiitokset kannustuksesta!
Joo tätähän tää tällä palstalla on. Aina kun kerrot onnistuneesi jossain, niin 90% kommenteista väittää sinun epäonnistuneen täysin. Kuitenkin ne suurimmat kritisoijat on niitä jotka itse ei tee koskaan mitään. Tässäkin ketjussa yhden "asiantuntijan" mukaan olisi 3 litran kattilaan pitänyt tunkea 2 kiloa perunoita, puoli kiloa keittovihanneksia ja 600 grammaa nakkeja :D
No joo, tätähän tää on aina, joten ei tullut yllätyksenä.
Mukavaa joulun odotusta vain sinullekin :)
Nakkikeitto on hyvää, perunaa ja porkkanaa erityisesti runsaasti niin maukasta tulee. Teen välillä ja syön monta lautasellista, enkä muuten ole lihava enkä ihan köyhäkään. Hyvä ap fiksusta valinnasta!
Köyhänä tuli syötyä nakkikeittoa useammin kuin terveellistä. Se on ruuista varmaan halvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 litraa ei riittäis meidän 4 hengen perheessä mihinkään. Teen 7 litraa kerralla ja nakkeja menee se iso viitosnakkipaketti, pottuja 1,5 kg, porkkanaa 0,5 kiloa + pari keittovihannespussia. Lisäksi 4-5 fon du chef luhaliemikuutiota. Ehkä 8 e tekee nämä?
Ettäkö jokainen teistä vetäisee yli litran keittoa kerralla? Varmaan illalla janottaa.
No kyllä sitä pari päivää syödään. En tee koskaan keittoa vain yhtä ateriaa varten sillä keiton maku on parhaimmillaan vasta seuraavana päivänä.
Saatte sopasta kivasti nitriittia ja suolaa, nakit lisää riskiä sairastua syöpään, sydän- ja verisuonisairauksiin ja tietysti nostaa verenpainetta :D
Ollaan takaisin 60- ja 70-luvulla. Koulun kesäkeitto oli pari hernettä ja vesimaito litkua. Tai lihasoppa jossa oli kolme nokaretta jauhelihaa. Noh - onneksi keittäjät osasivat silloin taikoa kunnon hapankaalia.
Armeijassa syötiin näkkileipää joka oli valmistettu v 1963 eli oli samanikäistä kuin varusmiehet.
10 vuotta talousalakuloa ja ollaan matkalla kohti lähtöpistettä.
No niin, lienee aika kertoa tarkalleen, mitä keittooni tuli, niin loppuu tuo trollaajien lapsellinen kouhotus. Vaikka tuskin kai se siihenkään loppuu, mutta so what.
Eli tein siis sopan ihan perusaineista ja tietenkin halvimmista mahdollisista, enhän muuten olisi päässyt lähellekkään kyseistä hintaa. Palsternakka ja selleri poissa kuvioista, koska olisivat nostaneet hintaa liikaa, eivätkä kuitenkaan juurikaan tuo lisää makua.
Eli tässä ainesosat:
Porkkanaa 300 grammaa 14,5 senttiä
Lanttua 300 grammaa 14,5 senttiä
perunaa 800 grammaa 16
sipulia 100 grammaa 9
nakkeja 300 grammaa 59
2 lihaliemi kuutiota 9
yhteensä siis 122 senttiä
Perunat siis oli citymarketista, jossa oli muutama viikko sitten perunat tarjouksessa 5 kilon säkki yhden euron, eli 20 senttiä kilo. Porkkanat ja lanttu tämän viikon Lidlin tarjouksessa 0,49 euroa kilo. Nakit Lidlin normihintaisia nakkeja 1,78 euroa 900 grammaa. Lihaliemikuutiot Lidlistä 12 kpl 0,56 euroa.
Tässä siis oli soppa, jota halvemmaksi on kyllä kaupasta ostetuilla aineksilla paha pistää. Soppa on oikein maistuvaa ja syön sitä suurella nautinnolla täysin riippumatta siitä, mitä mieltä nillittäjät on sopastani :)
Nakkikastike on myös edullinen ruoka. Ja vielä hirmusti moitittavampi.
Minä vaan pidän hirveästi siskonmakkarakeitosta.
Exä inhosi siskonmakkaraa ja maksaa.
Aina kun hän oli matkoilla muuta en syönytkään, minun herkkuja.
Keitot on hyviä, mutta jauhelihakeittoa en ymmärrä. Suurkeittiöiden anti sitä oli koulussa ja jos viikon olet sairaalassa niin 110% todennäköisyydellä tulet saamaan kyseistä keittoa ilman suolaa.
Hieman ot kysymys. Voiko nakkikeitto pakastaa? Tai jauhelihakeittoa. Muuttuuko maku?
Vierailija kirjoitti:
Hieman ot kysymys. Voiko nakkikeitto pakastaa? Tai jauhelihakeittoa. Muuttuuko maku?
Kyllä voi, eikä maku muutu.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pakastanut, mutta ei se ainakaan parane, sillä peruna ei eriyisemmin pidä pakastuksesta ja sitähän siinä on eniten.
Enkä oikein näe nakkikeiton pakastamisessa järkeäkään, koska sehän vain paranee vanhetessaan, kunhan ei sitä nyt muutamaa päivää kauempaa säilö. Itse syön aina kattilallisen kolmessa päivässä. Teen aina niin, että kun soppa on valmis, niin syön sitä yhden lautasellisen ja loput jäähdytän nopeasti joko ulkona pakkasessa, tai sitten vesihauteessa ja laitan sitten kattilan jääkaappiin. Seuraavat lautaselliset lämmitän mikrossa, eli itse kattilaa en enää uudestaan lämmitä.
300gnakkeja kolmen litran keittoon? Melko vähän. Itse en pysty niitä halvimpia kamaranakkeja edes ostamaan.
Voi pakastaa oikein hyvin. Vrt esim eri valmispakastekeitot.
Monia perunaruokia pakastetaan myös.
Tekisin ennemmin vaikka linssi tai kidneypapukeittoa kuin söisin niitä lidlin halpanakkeja. Niihinhän on tungettu kaikki nahkat, kamarat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtuiko siitä nakit?
Ei, nakkeja ihan normisti, eli 300 grammaa. Kiinteitä 1,8 kiloa ja nestettä litra, eli yhteensä 2,8 litraa. Eli ei todellakaan mitään litkua, vaan todella tymäkkää.
Annosta kohti 50 g nakkeja, eli noin 6 grammaa proteiinia. Päivätarve olisi noin gramma painokiloa kohden. Mistä kiitollinen köyhä ottaa loput?
Köyhä on tyytyväinen siihen mitä saa ja ravintosuositusten näkökulmasta köyhän ruokavalio on käytännössä lähes aina päin vituraa. Etenkin kun tuo 1 g proteiinia painokiloa kohti on sellainen määrä, että sillä voi saliharjoittelun aloittamalla saavuttaa lihaskasvuakin.
Vierailija kirjoitti:
300gnakkeja kolmen litran keittoon? Melko vähän. Itse en pysty niitä halvimpia kamaranakkeja edes ostamaan.
Se on kyllä ihan perusohje, lähes kaikissa netin resepteissäkin, tai ylipäätään missä vaan nakkikeiton ohjeessa.
Niin ja eikö se ole sitten ihan hyvä, että niitä nakkeja on mahdollisimman vähän, kun et niistä edes pidä ;)
Juureksia saa tähän aikaan vuodesta tosi halvalla. Eikä sitä lihaa tartte paljon ollakaan. Minäkin teen keittoja, joissa liha on vain mauste ja täyte, juurekset pääosassa. Suosimalla juureksia ja kausikasviksia sekä tekemällä paljon keittoja mullakin ruokalaskut on kohtalaisetn pieniä.