Huijaavatko hammaslääkärit?
Kävin yksityisellä hammaslääkärillä tarkastuksessa. Tarkastuksessa lääkäri kirjasi koneelle vanhat paikkani ja lopuksi sanoi, että uusien reikien toteamista varten minun pitää mennä röntgeniin toiselle yksityiselle. Vasta sen jälkeen voisin varata uuden ajan tulosten kuulemista varten ja sitten tehtäisiin toimenpiteet. Siispä esim. yhden reiän paikkaaminen olisi tullut maksamaan yhteensä ehkä noin 300 euroa.
Jotenkin olin niin hämmentynyt, etten osannut kyseenalaistaa tätä. Kotona aloin sitten pohtia mitä oikein tapahtui. Minulla ei ole varaa 100 euroa maksavaan röntgeniin, enkä ollut sellaiseen varautunut. En siis mene sinne. Mutta nyt maksoin 60 euroa siitä, että vanhat paikkani on kirjattu lääkäriaseman tietokantaan. Itsehän tiedän ne ennestään, joten raha meni hukkaan.
Kismittää, enkä tiedä mitä voisin tehdä. Laitoin hammaslääkärille palautetta, johon ei koskaan vastattu. Tästä on aikaa jo useampi kuukausi, mutta asia palasi taas mieleen kun pitäisi tätä hammashoitoasiaa taas edistää. Minulla on ennestäänkin samantyyppisiä kokemuksia hammaslääkäreistä, esim. toimenpiteistä ei ole kysytty etukäteen vaan ne on vain tehty vaikka itse ei ehkä olisi pitänyt niitä tarpeellisina. Yhdessä paikassa parin reiän paikkaaminen tuli maksamaan 500 euroa, koska mukana oli kaikenlaisia tarkastus- ja käyntimaksuja, paikka-aineen värjäämisiä jne.
Miten näissä tilanteissa pitäisi toimia? Huijaavatko hammaslääkärit vai onko tämä heidän toiminta ihan perusteltua?
Kommentit (63)
Megaklinikalla saa kuukausimaksulla kaiken perushoidon. 200 olisi maksanut koko vuoden kuukausimaksut Muutenkin Katso heidän hinnasto vertaiuksi . En enää mene kunnalliselle makaamaan tuolissa hitaan hoidon kanssa kun tuolta pääsee ulos vartissa . Hintaero kun on vielä tosi pieni. Verratkaa tuossa aikaisemmin kerrottuihin kunnallisen hintoihin.
+ ajan saa samaksi tai Seuraavaksi päiväksi.
Yritä valita sellainen hammaslääkäri jossa ei ole muita kuin yksi tai korkeintaan kaksi hammaslääkäriä samassa tilassa, ja vältä sellaisia jotka ovat jonkun kauppakeskuksen yhteydessä, vaan mene sellaiseen joka on tavallisen lähiökerrostalon kivijalassa. Myös jos puhelimeen vastaa aikaa varatessasi erikseen vastaanotto-apulainen eikä hammaslääkäri itse, se tatkoittaa että ne on kiinmostuneita lomakostasi.
Nyt korona-aikana hammaslääkärit ansaitsevat kai vähemmän, koska ihmiset ovat jättäneet hammaslääkärikäynnit väliin koronapelon vuoksi.
Siksipä minunkin hammaslääkärini A on alkanut rahastaa.
Hän on ollut ennen tosi reilu, eli kun hän on esim. puudutusaineen vaikutusta odottaessa huomannut, että joku hampaassa oleva paikka on hippusen rosoinen, hän on sen pikaisesti - alle minuutissa - hionut tasaisemmaksi eikä ole siitä veloittanut. Nykyään hän ottaa sellaisesta tietenkin muutaman kympin tai on jopa tehnyt uuden paikankin jonkun oireettoman värjäymän vuoksi. Lisäksi joka käynniltä menee Kanta-maksu 4 euroa.
Vuosittaisessa hammastarkastuksessa jokainen yksityinen hammaslääkäri on hampaidentarkastukseni jälkeen alkanut poistaa minulta hammaskiveä siihen lupaa kysymättä. Joskus olen kieltänyt, joskus olen ollut hiljaa ja maksanut sen muutaman minuutin kalliin toimenpiteen, sillä nopeastihan se käy, kun hammaskiveä ei ole, mutta silti sitä muka rapataan. Kävin ennen suuhygienisti-ystävälläni hammaskiven poistossa vuosien ajan, ja hän aina sanoi, että ei sinulla taaskaan ole hammaskiveä kuin ihan tosi vähän muutaman hampaan välissä.
Kävisin hänellä hammastarkastuksessakin, mutta hän asuu nykyään eri paikkakunnalla.
Viime kerralla sanoin hammaslääkärille heti, että minulta onkin vasta tarkistettu, ettei ole hammaskiveä, joten pelkkä tarkastus riittää. No tämä hammaslääkärini A keksi tarkastuksen lisäksi tehdä - minulta mitään kysymättä - jonkun uuden SUOLAPUHDISTUKSEN, joka kesti vain muutaman minuutin ja jonka hinta yksistään oli 60 euroa ja päälle tarkastushinta, kiitos.
Tulee jotenkin hyväksikäytetty olo tuollaisesta. Hammaslääkäri saattaa tienata kuussa saman kuin asiakas puolessa vuodessa tai jopa vuodessa, mutta silti vain kierolla toiminnalla tavallaan varastetaan asiakkaalta rahaa tekemällä turhia toimenpiteitä.
Ahneuttahan se on välittämisen ja hoitamisen valepuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kunnalliselle. Joudut jonottamaan, mutta palvelu on ollut minusta ihan yhtä hyvää. Eikä ainakaan tarvitse miettiä, että huijaisivat rahan vuoksi.
Kyllä nekin huijaavat mutta toiseen suuntaan
Miksi tekisivät niin? Minä käyn samalla kunnallisella hammaslääkärillä ja jos väittäisi ettei ole reikiä, niin kyllä ne sitten myöhemmin tulisivat eteen..
1. Mulle ei uusittu vanhoja, pehmenneitä paikkoja, vaikka kuvissa näkyi, että alle on kehittynyt kariesta.
2. Kävin tarkastuksessa yksityisellä (palveluseteli). Raportissa oli merkinnyt yhden reiän. Hammashoitolan lääkäri ei löytänyt sitä, eli ei paikattu.
2. Ientulehdus todettu jokaisessa neljänneksessä -> ei mitään hoitoa
(hammaskiveä ei ollut lainkaan)
3. Juurihoitoon pääsy ja itse hoito kestää niin kauan, että hammas täytyi lopulta poistaa.
4. Juurihoidetut hampaat jätetään silleen, vaikka käypä hoidon mukaan ne tulisi kruunuttaa halkeamisvaaran vuoksi. Näin etenkin isot poskihampaat. Ei tehdä kunnallisella. Seuraavana vuonna sitten vedetään kallis, juurihoidettu hammas haljenneena pois.
5. Joka kerta eri hammaslääkäri. Yksi ihmetteli edellisen merkintöjä: onko nämä oikeasti sinun tiedot, oletko käynyt välissä yksityisellä?
Haluatko lisää esimerkkejä kunnallisesta "hoidosta"?
Olisi hyvä saada jonkun hammaslääkärin vastaus siihen, miksi on niin vaikeaa kysyä asiakkaalta, haluaako tämä esim. hammaskiven poiston tarkistuksen jälkeen vai ei? Ja miksi pitää aivan kuin salaa alkaa sitä tekemään?
Eräs opiskelija huomasi, että hammaslääkäri alkoi rappaamaan hänen hammasvälejään, jolloin opiskelija kysyi mumisten, että hei, aloitko sinä puhdistamaan hammaskiveä? Et kai, ei mulla ole vara sitä maksaa, kun olen opiskelija.
Rikkaat hammaslääkärit eivät tunnu yhtään ajattelevan, ettei ihmisillä ole varaa kaikkeen, mitä he ovat kysymättä heille tekemässä. Joidenkin pitää valita, maksaako hammasvälien putsauksesta 80-100 euroa vai hankkiiko sillä rahalla mieluummin ruokaa.
Jos tarkemmin ajattelee, niin tavallaan hammaslääkäri varastaa asiakkaalta, jos hän tekee turhia, kalliita toimenpiteitä. Melkoista hyväksikäyttöä, kun asiakas makaa hammaslääkärin tuolilla ja hammaslääkäri hioo ja poraa, niin miten siinä asiakas voi tietää, mikä suun toimenpide ihan pakko tehdä ja mikä on vain lääkärille eduksi. Sitten muutaman minsan työstä iso lasku. Hurjan kovat tuntipalkat on lekureilla.
Muutamia vuosia sitten hampaani paikasta lohkesi ihan tosi pieni murunen kärjestä. Pyysin sen hiontaa, kun se tuntui kielessä terävältä. No lääkärihän alkoi hiomaan, ja se hionta kesti ja kesti. Tietenkään ei tarvinnut puuduttaa, kun hampaassa ei ollut mitään reikää. Yritin väliin mumista, että mitä ihmettä tapahtuu, sillä olihan minulta ennekin hiottu rosoista pintaa hippusen, eikä siinä kauan ole mennyt. Hammaslääkäri sanoi purkaneensa kokonaan sen vanhan paikan ja laittoi muka oikein kestävät kaksi paikkaa tilalle ja hinta oli sen mukainen.
Siis oikeasti, siinä hampaassa oli ihan hyvä paikka, joka oli vain nurkasta hippusen murentunut. Pelkkä nopea hionta olisi riittänyt. 1,5 vuotta myöhemmin siitä muka niin kestävästä kahden paikan kokonaisuudesta lohkesi isompi palanen. Kyllä otti päähän. En ikinä mene kyseisen hammaslääkärin hoidettavaksi - kynittäväksi - en edes kyseiseen firmaan.
TK-hammaslääkärikeskuksissa ei ainakaan tehdä turhia toimenpiteitä, ei varasteta asiakkaalta kieroudella.
Myös esteettisessä hammashoidossa on aivan huijarihammaslääkäreitä Helsingissä. Ei ole erikoistuttu edes oikomiseen, mutta silti tehdään hoitoja koneilla, jotka toinen hammaslääkäri totesi vääriksi. Varokaa tällaista, nämä näkymättömillä koneilla tehdyt hoidot eivät usein toimi, vaan tarvittaisiin kiinteät raudat.
Yksi huijauksen muoto on myös aikojen varaaminen asiakkaalle etukäteen kysymättä, vaikka asiakas ei ole tällaista halunnut. Ilmoitetaan vaan, että on varattu aika tarkastukseen tai hammaskiven puhdistukseen silloin ja silloin. Itse jätän menemättä tällaisiin, enkä edes ilmoita mitään perumista tällaista toimintaa harrastavalle hammaslääkäriasemalle. Kärsiköön itse huonon asiakaspalvelunsa seuraukset. Aivan vitsi ilmoittaa vaan aika työssäkäyvälle ihmiselle, jonka kalenterista ei tiedä mitään. Asiakkaalla on itse oikeus päättää aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Pese hampaasi säännöllisesti ja huolehdi suuhygieniastasi paremmin niin ei tule yllätyksiä.
T. Ei yhtään reikää 12 vuoteen
Nolo viisastelija, joka on vielä niin tietämätön, ettei ymmärrä hammasluun ja syljen koostumuksen olevan jokaisella ihmisellä erilainen ja vaikuttavan reikiintymiseen. Viisastelijalle ei myöskään koskaan tule ikää eikä sairauksia, jotka myös vaikuttavat suun terveyteen.
Oikea ajatus.Suuriin ketjuihin ei kannata luottaa kaikki tarvitsevat rahaa.Kalliiksi tulee.Hoidon kokonais hintaa ei edes vaivauduta kertomaan ennakkoon.Kokenut olen tämän asian karvaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pese hampaasi säännöllisesti ja huolehdi suuhygieniastasi paremmin niin ei tule yllätyksiä.
T. Ei yhtään reikää 12 vuoteen2 kertaa päivässä + hammaslanka iltaisin, xylitolipastilleja aina ruuan jälkeen ja ei välipaloja
T. joka helvetin vuosi aina jotain paikattavaa
Ei taida auttaa enää kuin suun pesu pirtulla jos suun oma bakteerikanta on tuhottu.
Ne tonkii ikenet auki ja sitten ihmetellään kun paikat tulehtuu kun bakteerit on päässeet sinne.
Huijaavat. Minä ramppasin yhdellä yksityisellä monta kertaa. Kellotin ajat. Noin 12min keskimäärin meni ja esim rötgenin otti ja sanoi että katsellaan ensikerralla.... Siis ei olisi ehkä ollut edes tarvetta edes mennä ja varasi jo uutta aikaa... Minun aikani pois töistä on arvokasta, joten sai lääkäri soitella perään vuositarkastukseen ihan rauhassa.....
Eikö hammaslääkärin apuna ole aina hammashoitaja, joka selostaa asiakkaalle mitä tehdään? Toteuttaako nämä kaksi ammattihenkilöä ihan yhteisestä tahdosta näitä huijauksia?
Saahan hammaslääkärilläkin nauhoittaa asiakastilanteen? Jos on oikeasti näin paskoja kokemuksia, itse ilmottaisin alussa että tämä menee nauhalle, enkä sitten muuten halua mitään lisämaksua vaativia toimenpiteitä :D Kuluttaja-asiamieheen yhteys tai valviraan.
Itse käynyt samalla hyvällä ykstyiséllä hammasläkärillä 22 vuotta. Ei huijaa!Tekee ammatitaitoista työtä. Työt on hinnoiteltu. Jokaisen yksityisen hammaslääkärin vastanotto huoneessa on hinnasto kansio!Omilla valinoilla säätään rahan hyvää palveluun,laatu työhön yksityinen hammaslääkäri . Minulla kun ei aviomiestä kukkaronsa kanssa.Nostan mastosta jos näen, En etsi, sen haisevan kalja tölkin,vien lidi. 1 vuodessa niistä kertynyt 200e rahaa ,kortta kekoon hammaslääkärin!Paljonko kertyisi jos etsisin?En myöskään tupakoi,en kapakoi.en risteile,en lomaille kun ei nihin rahaa. Mutta jotain haluan edes hymyni on kaunis siihen asti kun aika minut jättää.Kun hymyilet se hymy palaa aina takaisin!
Minä huomasin ihmeellisen asian.
minulla oli hyvin vähän hammaskiveä. Joka poistettiin.
puolen vuoden päästä uusi käynti, jolloin oli runsaasti hammaskiveä.
hammaskiveä poistettiin puolen vuoden välein kunnes sairastuin vatsatautiin.
juoksin kymmenet kerrat kokeissa ja kuvauksissa mutta vikaa ei löytynyt. Kuntoni heikkeni näin olemattomia tunsin olemattomia ahdisti mutta lääkäri totesivat että psykiaktri voi auttaa.
lääkärin mielestä päässä vikaa kun kymmeniä litroja ummetuslääkettä pitää juoda päivässä joka ri kuitenkaan autayhtään mitään. Kun kerroin lääkäreille ettei Movicol ja muut liemet auta mitään, oli vastaus että kyllä auttaa kun juo tarpeeksi. Ei vaan auttanut , koko asunto lemusi noille liemille, ihoni ja vaatteeni oli kyllästetty noilla liemillä.
Hädin tuskin jaksoin liikkua kun menin ensiapuun, istuin penkillä pari tuntia, lopulta tuli hoitaja kysyi että ketä odotat , onko aika, ei ole aika mutta odotan että pääsen johtajalääkärin puheille kun minusta ei löydetä vikaa. No suun kautta tähystys tehtiin ja todettiin terveeksi, me emme voi auttaa teitä . Ei ollut yllätys. Kotiin taas, kuinka ollakkaan koepaloista oli ilmaantunut että vahva helikobakteeri kanta vallitsee vatsalaukussa. Resepti apteekkiin 2 x 10 vrk kuuria antibiootteja.
ei ollut päässä kuitenkaan vika ja lääke toi pikkuhiljaa helpotusta mutta movicoolin lemu ja maku oli vuoden verran seuralainen minne ikinä menikään.
7 vuotta kului ennen kuin voisi todeta että olin palautunut entiselleni. Ei niin pahaa eikö jotain hyvääkin. Helikobakteerin häätö vei mukanaan myös hammaskiven, ei siis pienintäkään murhetta hammaskivusta. Jokin yhteys oli tuolla helikobakteerilla ja hammaskivellä.
luulen että olisin hampaaton jos puolen vuoden välein olisi pitänyt rassata rankasti hammaskiveä pois.
Lääkärit ovat tomppeleita kun kohdalle osuu. En voi mitenkään muistella niitä nöyryytäviä, ivallisia ja pilkkaavia kommentteja hyvällä, onneksi olen pitkämielinen persoona.
Opin yhden asian, pääsee hautaan helpommallakin kuin että ravaa lääkäreissä ivattavana pilkattavana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö hammaslääkärin apuna ole aina hammashoitaja, joka selostaa asiakkaalle mitä tehdään? Toteuttaako nämä kaksi ammattihenkilöä ihan yhteisestä tahdosta näitä huijauksia?
Kyllä se on hammaslääkäri joka selostaa mitä tehdään. Hyvät lääkärit toimii näin.
Minäkin menin hammastarkastukseen yksityiselle hammaslääkäriasemalle. Poistivat sitten minulta samalla hammaskiven kysymättä lainkaan ja tiskillä lyötiin kouraan 100 euron lasku, vaikka tarkastuksen piti maksaa vain 20 euroa.