Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko AMK:n opettaja suojatyöpaikka?

Vierailija
02.12.2016 |

Ainakin opetuksen taso AMK:ssa on hirveän huono eikä siellä opettajana toimimiseen kyllä paljoa vaadita.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Vähän kirjotusvirheitä, oon juonut...

Vierailija
22/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin 18. Opettajan työ, oli koulutustaso mikä tahansa, on vaativaa, ja edellyttää monenlaista osaamista.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkahan on aina 'suojatyö'. Mutta missä ihmeen paikoissa te opiskelette/olette opiskelleet? Ilmeisesti alat ja paikat vaihtelevat kovasti. Itse valmistuin ensin Amk:sta, jonka yhtydessä toimi myös yliopiston saman alan yksikkö - iso osa kursseista oli samoja. Amk:n jälkeen hain yliopiston maisteri-ohjelmaan, johon pääsin 'pelkillä papereilla', siinä missä muualta tulleet joutuivat joko kokeeseen tai vähintään haastatteluun. Pointtini siis, ettäei ihan joka amk /sen opintolinja ole ihan 'turhuutta'... Työpaikan olin jo saanut tuon amk:n opiskelujen aikana, omasta mielenkiinnosta tein maisterin paperit - tokihan se nosti tunitpalkkaakin yli kolmella eurolla...

Vierailija
24/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro:lle 23. AMKin tarkoitus ei ole valmistaa jatkoa yliopistoon. Vaikka se toimii siinäkin hyvin.

Nro: 18. Hyvä selvitys, joskaan tuokaan ei paneudu siihen, että miksi toiset AMK-opettajat pystyvät motivoimaan ja omaksumaan opiskelijan oppimaan ja kehittymään. Sitten alasta riippuen, toiset oppivat hyvin eri vaiheessa. Esim. 24 vuotiaana aloittanut, ulkomailla asunut, kovat sosiaaliset verkostot omaava dynaaminen henkilö vs. 19 vuotias hyvillä lukiopisteillä kuitenkin konkreettisesta pk-yrityksistä kiinnostunut henkilö.

AMKeihin ja yliopistoihin liittyy paljon epäoleellista, lisäksi kävisin läpi mieluusti molempien organisaatioiden strategisia päätöksiä. Mutta suojatyöpaikoista oli kysymys ja niitä löytyy AMKeista sekä muista valtioiden koulutusorganisaatioista. Opetuksen laadun ongelmat ovat sitten eri asia.

Vierailija
25/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro:lle 23. AMKin tarkoitus ei ole valmistaa jatkoa yliopistoon. Vaikka se toimii siinäkin hyvin.

Nro: 18. Hyvä selvitys, joskaan tuokaan ei paneudu siihen, että miksi toiset AMK-opettajat pystyvät motivoimaan ja omaksumaan opiskelijan oppimaan ja kehittymään. Sitten alasta riippuen, toiset oppivat hyvin eri vaiheessa. Esim. 24 vuotiaana aloittanut, ulkomailla asunut, kovat sosiaaliset verkostot omaava dynaaminen henkilö vs. 19 vuotias hyvillä lukiopisteillä kuitenkin konkreettisesta pk-yrityksistä kiinnostunut henkilö.

AMKeihin ja yliopistoihin liittyy paljon epäoleellista, lisäksi kävisin läpi mieluusti molempien organisaatioiden strategisia päätöksiä. Mutta suojatyöpaikoista oli kysymys ja niitä löytyy AMKeista sekä muista valtioiden koulutusorganisaatioista. Opetuksen laadun ongelmat ovat sitten eri asia.

18 jatkaa:

Kyse on opettajan taidoista pedagogina. Itse ihmettelen, miksi meillä arvostetaan 2-3 korkeakoulututkinnon omaavia rekrytoinnissa. Hyvä pedagogi opettaa ihan mitä tahansa.

Ammattikorkeakoulut ovat myös valtavassa muutoksessa. Tämä näkyy opettajien työhyvinvoinnissa ja siinä, miten jaksavat itse innostua. Vaikeaa on olla itse motivoitunut, kun työ ei enää ole sitä, mitä alun alkaen tuli tekemään. Lisäksi, opettaminen on vuorovaikutusta, ja omaan motivaatioon vaikuttaa myös opiskelijoiden motivaatio. Jos ryhmä on passiivinen, niin on tosi vaikea itse pysyä innostavana. Ammattitaito auttaa,mmutta ei kanna loputtomiin.

Aikuisopiskelijat ovat ihania. Heidät kun ryhmäyttää, niin isoja asioita tapahtuu. Silloin opettaja on vain alustaja, ryhmä opettaa toisiaan.

Vierailija
26/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi puolituttu amisope kävi kokeilemassa amk:ssa. Ei viihtynyt. Palasi takaisin amikseen. 

Vierailija
27/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on ainakin tasokkaat opettajat. Jokainen on oman alansa ammattilainen. Okei, yksi poikkeus sattunut joukkoon.

Tosin Amk:n taso mua välillä ihmetyttää. Opettajat päästää ainakin meillä oppilaat tosi helpolla. Tentit ja tehtävät on tehty niin helpoksi, että kuka tahansa äo 90 ne läpäisee.

Vierailija
28/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meil on ainakin tasokkaat opettajat. Jokainen on oman alansa ammattilainen. Okei, yksi poikkeus sattunut joukkoon.

Tosin Amk:n taso mua välillä ihmetyttää. Opettajat päästää ainakin meillä oppilaat tosi helpolla. Tentit ja tehtävät on tehty niin helpoksi, että kuka tahansa äo 90 ne läpäisee.

Koska koulu saa rahaa opintopisteitä ja valmistuvista. Esimiesten käsky.

Minä ja kollegat levitimme rekrytoijilke sanaa, että nuorten todistus pitää katsoa. Jos arvosanat ovat 1-2, niin tyyppi on laiska eikä viitsi mitään tehdä.

18

Vierailija
29/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet saavuttanut vakiintuneen aseman työyhteisössä, niin sinua ei todellakaan potkita helpolla. Ennemmin karsitaan opetuksen tasosta kuin irtisanotaan porukkaa. Ainoastaan äärimmäisen paineen alla vähennetään. Sen sijaan vasta tullut opettaja saattaa saada kenkää jos oppilaat eivät tykkää hänestä. 

Tämä siis tilanne tällä hetkellä, mutta saa nähdä miten on jatkossa. Mielestäni opetuksen taso on paikoin jo todella heikkoa ja pystyyn kuolleita opettajia roikotetaan eläkeikään asti, vaikka heidän työkykynsä on mennyt jo aikaa sitten.

Opettajat esittävät, että heillä on kiire ja he pitävät tiukasti kiinni omista oikeuksistaan. Todellisuudessa suuri osa opetajista pyörittää samoja kursseja samoilla materiaaleilla vuodesta toiseen, eivätkä pysy kehityksen perässä. Tottakai joukossa on aivan huippuluokan opettajiakin, mutta ikävä kyllä he ovat vähemmistö.

Vierailija
30/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkahan on aina 'suojatyö'. Mutta missä ihmeen paikoissa te opiskelette/olette opiskelleet? Ilmeisesti alat ja paikat vaihtelevat kovasti. Itse valmistuin ensin Amk:sta, jonka yhtydessä toimi myös yliopiston saman alan yksikkö - iso osa kursseista oli samoja. Amk:n jälkeen hain yliopiston maisteri-ohjelmaan, johon pääsin 'pelkillä papereilla', siinä missä muualta tulleet joutuivat joko kokeeseen tai vähintään haastatteluun. Pointtini siis, ettäei ihan joka amk /sen opintolinja ole ihan 'turhuutta'... Työpaikan olin jo saanut tuon amk:n opiskelujen aikana, omasta mielenkiinnosta tein maisterin paperit - tokihan se nosti tunitpalkkaakin yli kolmella eurolla...

Tätä ajattelin muuten itsekin suorittaa. Omaa ammattia opetetaan Suomessa vain AMK:ssa, joten olen valmistunut sieltä ja saanut jopa oman alan vakituisen paikan. Ajattelin kuitenkin suorittaa maisterinpaperitkin tässä jossain vaiheessa - vedän vähän avoimen yliopiston perusopintoja pohjalle ja käyn sitten suorittamassa "virallisesti" homman loppuun parissa kuukaudessa. Ei tarvitse ottaa edes opintovapaata töistä.

Vierailija
31/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja kollegat levitimme rekrytoijilke sanaa, että nuorten todistus pitää katsoa. Jos arvosanat ovat 1-2, niin tyyppi on laiska eikä viitsi mitään tehdä.

18

Ei kannata liian sinisilmäisesti luottaa noihin. Itse opiskelin kahdessa AMK:ssa. Ensimmäisessä sain paljon ykkösiä ja kakkosia. Toisessa sain kolmosia ja nelosia. Siirryin siis vähemmän arvostetusta AMK:sta arvostetumpaan ja mielestäni vaatimustaso laski ja paikoin myös opetuksen taso.

Kannattaa myös huomioida lähinnä ne myöhempien vuosikurssien arvosanat, koska moni ryhdistäytyy vasta opintojen loppupuolella ja saattavat olla silloin jo hyvin vastuullisia, vaikka pari ensimmäistä vuotta kului biletykseen.

Mielestäni työhaastattelu ei ole kovinkaan ammattimainen jos siitä ei selviä toisen luonne paremmin kuin arvosanoista. 

Vierailija
32/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

Ei kannata liian sinisilmäisesti luottaa noihin. Itse opiskelin kahdessa AMK:ssa. Ensimmäisessä sain paljon ykkösiä ja kakkosia. Toisessa sain kolmosia ja nelosia. Siirryin siis vähemmän arvostetusta AMK:sta arvostetumpaan ja mielestäni vaatimustaso laski ja paikoin myös opetuksen taso.

Kannattaa myös huomioida lähinnä ne myöhempien vuosikurssien arvosanat, koska moni ryhdistäytyy vasta opintojen loppupuolella ja saattavat olla silloin jo hyvin vastuullisia, vaikka pari ensimmäistä vuotta kului biletykseen.

Mielestäni työhaastattelu ei ole kovinkaan ammattimainen jos siitä ei selviä toisen luonne paremmin kuin arvosanoista. 

Ei arvosanat tietenkään kerro älykkyydestä mitään, mutta kyllä ne siitä kertoo, mitä opiskelija on viitsinyt tehdä. Ykkösen tyyppi ei ole viitsinyt edes Kirjallisuutta lukea, lähteitä hakea, eikä lähdemerkintöjä opetella.

Eli ei tämä älykkyydestä tai persoonallisuudestaan mitään kerro, mutta kertoo ainakin viitseliäisyydestä, Jos kaikki arvosanat läpi linjan on menty rimaa hipoen. Sama asia on ns kympin tytöissä; ei arvosana yksistään ennakoi tehokasta työntekijää, mutta tunnollisuudesta ja ahkeruudesta se ainakin kertoo.

18

Vierailija
33/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

Ei arvosanat tietenkään kerro älykkyydestä mitään, mutta kyllä ne siitä kertoo, mitä opiskelija on viitsinyt tehdä. Ykkösen tyyppi ei ole viitsinyt edes Kirjallisuutta lukea, lähteitä hakea, eikä lähdemerkintöjä opetella.

Eli ei tämä älykkyydestä tai persoonallisuudestaan mitään kerro, mutta kertoo ainakin viitseliäisyydestä, Jos kaikki arvosanat läpi linjan on menty rimaa hipoen. Sama asia on ns kympin tytöissä; ei arvosana yksistään ennakoi tehokasta työntekijää, mutta tunnollisuudesta ja ahkeruudesta se ainakin kertoo.

18

Sinulta meni pointtini ohi. En puhunut älykkyydestä mitään, vaan siitä, että eri koulut, linjat ja vuosikurssit eivät ole keskenään vertailukelpoisia arvosanojen suhteen. Ykkösiä toisesta koulusta saanut olisi voinut olla kolmosen oppilas toisessa koulussa.

Vierailija
34/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18

18

Sinulta meni pointtini ohi. En puhunut älykkyydestä mitään, vaan siitä, että eri koulut, linjat ja vuosikurssit eivät ole keskenään vertailukelpoisia arvosanojen suhteen. Ykkösiä toisesta koulusta saanut olisi voinut olla kolmosen oppilas toisessa koulussa.

Juu, sekin on totta. Theseuksesta olen huomannut, että jotkut Laurean opinnäytetyöt eivät meillä menisi edes ykkösellä läpi.

Vierailija
35/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän amkissa on yt:t vähän väliä, että en sanoisi suojatyöpaikaksi.

Vierailija
36/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tämä TAMKissa. Opiskelijat puhuvat tästä ihan avoimesti.

Vierailija
37/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä siinä on? Kyseessähän on amiksen jatke. Voi mennä yliopistoon, jos haluaa vaativampaa

Vierailija
38/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen otsikko. Mitähän töitä opettajassa tehdään? Tietääkseni opettaja ei ole työpaikka vaan työntekijä. Koulu on työpaikka.

Tietääkseni täytyy olla ylempi korkeakoulututkinto + pedagogiset suoritettu, että on hakukelpoinen AMK:n lehtorin virkaan. Tietysti se ei takaa, että on hyvä opettaja.

Vierailija
39/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo poika on tosi laiska opiskelemaan noita ei-ammattiaineita, mutta työharjoittelussa pärjää aina loistavasti. Ei ole ainoa tapaus. Ammattiaineista on kyllä hyviä numeroita, eikä tee niidenkään eteen kovin paljon töitä. 

Vierailija
40/48 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä siinä on? Kyseessähän on amiksen jatke. Voi mennä yliopistoon, jos haluaa vaativampaa

Taas tätä lapsellista pätemistä. t. yliopistossa opiskeleva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän