Onko AMK:n opettaja suojatyöpaikka?
Ainakin opetuksen taso AMK:ssa on hirveän huono eikä siellä opettajana toimimiseen kyllä paljoa vaadita.
Kommentit (48)
No huono on oppilaidenkin taso, joten ainakin tilanne on symmetrinen
Vierailija kirjoitti:
No huono on oppilaidenkin taso, joten ainakin tilanne on symmetrinen
Samaa mieltä.
AP
Aika lailla. Kuten opettajan ammatit usein muutenkin.
No... Kaikki sinne haluavat... Täältä stadista tunnen useamman toimitusjohtajan, projektipäällikön, juristin... Jotka haluaisivat opeksi amk:hen. En kyllä tiedä miksi. Yksityisellä saa parempaa palkkaa ja työmäärä on kuitenkin yhtä valtava.
Ainakin Turun tekussa oli useimmat opet hyviä.
Vierailija kirjoitti:
No... Kaikki sinne haluavat... Täältä stadista tunnen useamman toimitusjohtajan, projektipäällikön, juristin... Jotka haluaisivat opeksi amk:hen. En kyllä tiedä miksi. Yksityisellä saa parempaa palkkaa ja työmäärä on kuitenkin yhtä valtava.
Ehkä tässä se ongelma onkin : palkataan pitkän linjan asiantuntijoita eikä huomioida, kuka osaa opettaa.
Kolmannen vuoden amk-opiskelijana minulla on ollut yhteensä 4 - 5 hyvää opettajaa. Muutamalla on loistava ammattitaito opettamallaan alalla, mutta opettajina täysin asennevammaisia kusipäitä joiden lempihommaa on kyykyttää ja piikitellä opiskelijoita ja myöhästyä esim. harjoittelupaikkatapaamisilta puoli tuntia ja sitten nälviä työpaikan henkilökuntaa jos siitä huomautetaan. Opettajissa on myös tyyppejä jotka muistuttavat olemukseltaan ja tyyliltään enemmän creepya sarjamurhaajaa kuin opettajaa, mikä ei ihmisläheisellä alalla ole hyvä juttu.
Paljon kuulee keskustelua AMKeista ja yliopistoista. No, valaistaanpa asiaa. AMKeissa on suojatyöpaikkoja. Etenkin niillä aloilla, joille ei ole töitä. Tämä sama on myös yliopistojen kohdalla. Mutta muistutan, että molemmat 'tuottavat' myös paljon kaiken maailman projekteja, veronmaksajien rahoilla tuettuja. Se on oikea villitys. Sitten on myös helvetisti muita opistoja, niiden nimetkin vaihtuvat niin usein ettei kuluttaja ehdi pysyä perässä että mitä siellä oikeasti edes koulutetaan ja miten.
Toisin sanoen, koko koulutusalalla on paljon turhaa rahaa. Enemmän tai vähemmän löytyy myös suojatyöpaikkoja, mutta kyseessä ei suinkaan ole ainoastaan AMK-ongelma. Sama ilmiö löytyy muualtakin.
Haaga-Heliassa suurin osa on hyviä. Muutama outo ja natsi mahtuu mukaan.
Kaikki työpaikat on suojatyöpaikkoja, eihän Suomessa pysty irtisanomaan huonoa työntekijää. Yksityisellä puolella voi vaihtaa työtehtävää, mutta mitenkäs vaihdat opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen vuoden amk-opiskelijana minulla on ollut yhteensä 4 - 5 hyvää opettajaa. Muutamalla on loistava ammattitaito opettamallaan alalla, mutta opettajina täysin asennevammaisia kusipäitä joiden lempihommaa on kyykyttää ja piikitellä opiskelijoita ja myöhästyä esim. harjoittelupaikkatapaamisilta puoli tuntia ja sitten nälviä työpaikan henkilökuntaa jos siitä huomautetaan. Opettajissa on myös tyyppejä jotka muistuttavat olemukseltaan ja tyyliltään enemmän creepya sarjamurhaajaa kuin opettajaa, mikä ei ihmisläheisellä alalla ole hyvä juttu.
Minkälainen on sarjamurhaajan olemus ja tyyli?
Sen vielä totean, että usealla saralla AMK-opettaja on unelmapaikka. Monet ihmettelevät että miksi yksityiseltä lähtevät pois, lakimiehet tai muut. No, koska opettajan työ on yksinkertaisesti erästä maailman helpoimmista. Etenkin yliopistoissa, joissa poislukien liikuntatieteet ja luonnontieteet, luennoitsijoiden ei tarvitse olla missään vastuussa opetetettavan tiedon todellisuudesta. Ei välttämättä aina AMKeissakaan. Mutta on lomaa, on vapautta ja juurikin se, että liian vähän vastuuta.
Mutta on ne opettajat ja coachit ja asiantuntijat vähän hassun polleita. Ei ne tiedä että täällä nauran niiden selän takana.
Harmillisin asia on se, että opettajat eivät usein arvosta itseään opettajina, koska usein tulevat jostain teollisuudesta. Ja oikeasti suurin ongelma on se, että useat todella alaa osaavat ja tietävät mestarit eivät vaan kykene välittämään osaamista opiskelijoille. Vaikka tuo kuulostaa yksinkertaiselta ja epätodelliselta niin noin se vaan on. Se on opettajana silloin yhtä kuin nolla, jos ei kykene olemaan aktiivinen tukiessaan eri opetusväyliä ja kontakteja yms.
Harvassa on ne jotka tietää, Mistä opettaa, tietää kuinka opettaa ja ovat edes neutraalisti vuorovaikutuskykyisiä. Muutama tällainen tullut 3v aikana vastaan. Onneksi koko ajan tulee uusia ja päteviä. Opet pitäis laittaa kentälle 5v välein et tiedot päivittyy ja asenne pysyy nöyränä (erit. Hoitoalalla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen vuoden amk-opiskelijana minulla on ollut yhteensä 4 - 5 hyvää opettajaa. Muutamalla on loistava ammattitaito opettamallaan alalla, mutta opettajina täysin asennevammaisia kusipäitä joiden lempihommaa on kyykyttää ja piikitellä opiskelijoita ja myöhästyä esim. harjoittelupaikkatapaamisilta puoli tuntia ja sitten nälviä työpaikan henkilökuntaa jos siitä huomautetaan. Opettajissa on myös tyyppejä jotka muistuttavat olemukseltaan ja tyyliltään enemmän creepya sarjamurhaajaa kuin opettajaa, mikä ei ihmisläheisellä alalla ole hyvä juttu.
Minkälainen on sarjamurhaajan olemus ja tyyli?
Rasvaa tihkuvat hiukset, sarjamurhaajalasit ja jäinen tuijotus.
Vierailija kirjoitti:
Sen vielä totean, että usealla saralla AMK-opettaja on unelmapaikka. Monet ihmettelevät että miksi yksityiseltä lähtevät pois, lakimiehet tai muut. No, koska opettajan työ on yksinkertaisesti erästä maailman helpoimmista. Etenkin yliopistoissa, joissa poislukien liikuntatieteet ja luonnontieteet, luennoitsijoiden ei tarvitse olla missään vastuussa opetetettavan tiedon todellisuudesta. Ei välttämättä aina AMKeissakaan. Mutta on lomaa, on vapautta ja juurikin se, että liian vähän vastuuta.
Mutta on ne opettajat ja coachit ja asiantuntijat vähän hassun polleita. Ei ne tiedä että täällä nauran niiden selän takana.
Harmillisin asia on se, että opettajat eivät usein arvosta itseään opettajina, koska usein tulevat jostain teollisuudesta. Ja oikeasti suurin ongelma on se, että useat todella alaa osaavat ja tietävät mestarit eivät vaan kykene välittämään osaamista opiskelijoille. Vaikka tuo kuulostaa yksinkertaiselta ja epätodelliselta niin noin se vaan on. Se on opettajana silloin yhtä kuin nolla, jos ei kykene olemaan aktiivinen tukiessaan eri opetusväyliä ja kontakteja yms.
Voih. Sinulla on vanhakantainen ajatusmalli, eli opettaja olisi auktoriteetti tai pureksii opiskelijalle tien valmiiksi. Ei näin enää ole. Ennen oli. Nykyään opettajan tehtävä on auttaa opiskelijaa oppimaan itse ja opettaa opiskelija ajattelemaan. Tämä on linjaus kaikialla.
Ja syy, miksi tähän on menty, on resurssipula. Opettajilla ei todellakaan ole aikaa muuhun. Vaikka lomat on pitkät, niin ne työviikot ovat todella pitkät.
T. Läheltä seuraava
ihan normaali työpaikka. Suojatyöpaikkoja on julkisella ja yliopistoissa.
Mielenkiintoinen ketju. Olen AMK-ope.
Meillä opettajakunta on vanhaa, ja niihin vanhoihin mahtuu kaikkea. Uudet opettajat ovat markkinointipäällikköjä, henkilöstöpäällikköjä yms. Jopa sihteerit ovat yliopistosta tai kauppakorkeasta, ja opintotoimiston väki kasvatustieteilijöitä. Tämä kertoo siitä, kuinka haluttu työpaikka olemme.
Meidän työnkuvamme on muuttumassa. Emme enää ole opettajia, vaan oppimisen ohjaajia. Huono opettaja on sellainen, joka kertoo miten asiat ovat. Hyvä opettaja jaksaa kehittää opiskelijan ajattelua.
On totta, ettei meillä ole samanlaista tulosvastuuta kuin muualla. Emme lennä ulos, vaikka tulosta ei saavuteta. Mutta suurin osa meistä tekee töitä myös viikonloppuisin, iltaisin ja jopa öisin. Pitkät kesälomat näkyvät pitkinä työpäivinä. Opetusta monella on vähemmän. Työt tulevat palavereista ja kehittämisistä.
Yllättävän moni opettaja irtisanoutuu 1-2 vuoden sisällä. Syynä on aina tämä: ylitöitä voi tehdä paremmallakin liksalla.
Meillä oli juuri viimeisimpänä yt:t. Tämä taas tulee enenemässä määrin heijastumaan opetukseen. Vähemmän aikaa opettaa. Sääli, että haukut saa opettaja, jonka pitää omaakin jaksamistaan ajatella.
Olihan se kun parhaan arvosanan sai panemalla parikymppisenä kolmekymppisen opettajan kanssa. Äijä vielä petti vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Voih. Sinulla on vanhakantainen ajatusmalli, eli opettaja olisi auktoriteetti tai pureksii opiskelijalle tien valmiiksi. Ei näin enää ole. Ennen oli. Nykyään opettajan tehtävä on auttaa opiskelijaa oppimaan itse ja opettaa opiskelija ajattelemaan. Tämä on linjaus kaikialla.
Ja syy, miksi tähän on menty, on resurssipula. Opettajilla ei todellakaan ole aikaa muuhun. Vaikka lomat on pitkät, niin ne työviikot ovat todella pitkät.
T. Läheltä seuraava
Olet siinä oikeassa, että minulla on vanhanaikainen ajatusmalli. Mutta oli kyseessä mikä ala tai koulu tahansa, niin auktoriteetti opettajalla, 'koutsilla' tai millä tahansa opiskelijoiden tai työelämäedustajien kanssa työskentelevillä. Lisäksi, sillä että opettaja arvostaa ammattiaan ja osaamistaan, ei tarkoita etteikö opiskelija silloin auttaisi opiskelijaa oppimaan tai ohjaa ajattelemaan.
Mutta kaksi asiaa: Ensinnäkin, liian usein opettajat eivät edes ohjaa opiskelijoita eteenpäin tai omaksumaan informaatiota. Koko opetukseen liittyy valtavasti menetelmiä ja työkaluja, ja siihen ei pelkän älyluokan avaaminen riitä. Opiskelija, ja nyt puhutaan AMK-opiskelijoista kokevat usein, että he eivät saa tarpeeksi informaatiota itse sisällöistä tai väylistä omaksua sisältöjä.
Toiseksi, resurssipula ei ole juurisyy mihinkään opetusalalla. Se on totta, että opettajilla eivät riitä resurssit kaikkeen. Opiskelijoillahan on vastuu omassa oppimisessaan, joten mihin niitä resursseja tarttee? Kyllä niitä tarvitaan, mutta suurin ongelma on se, että opettajat ja opiskelijat elävät ihan eri todellisuudessa. Kaikista pahimpia ovat nämä tiimiakatemiat, siellä nuoret kuvittelee suoraan nauttivansa yritysten luottamusta ja johtavansa ties minkälaisia bisneskuvioita...
Lopuksi vielä, työviikkojen pituus AMKeissa ja yliopistoista riippuu eniten opettajan osaamisesta ja toimintatavasta. Yksi kokonainen päivä on etäpäivä halutessaan sekä lisäksi aikaa päivisin. Toki ensimmäinen ja toinen vuosi ovat tärkeinpiä panostamisen kannalta, mutta sitten menee jo itsestä riippuen miten haluaa.
On.