Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Paljonko veroprosentti ansiosidonnaisessa?
Kommentit (5)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
No eikös se ihan ansiotulona veroteta?
Eka osui lähinnä oikeaan. Palkkatulon verokortilla veroa otetaan se, mitä kortissa on, jos prosentti on yli 25, muuten aina 25. Jos tuo prosentti on koko vuoden verotuksen kannalta liikaa, pitää kassalle toimittaa muutosverokortti etuutta varten, siitä pidätetään tismalleen mitä kortissa lukee.
Alue: Aihe vapaa
Veroprosentti määräytyy sen mukaan, mitkä ovat vuositulot, ei sen mukaan, onko kyse ansiosidonnaisesta vai palkasta. Lisäksi siihen vaikuttavat mahdolliset vähennykset. Ei ole olemassa ansiosidonnaisen veroprosenttia. Ansiosidonnainen voi olla määrältään melkein mitä vain. Joku saa tonnin, toinen viisi tonnia, ja lienee selvää, että viittä tonnia verotetaan paljon raskaammalla prosentilla kuin tonnia.