Huomenna pikkujoulut ja melkein itkettää koska
ollaan menossa syömään suht kalliiseen paikkaan eikä mulla todella olisi varsinkaan näin joulukuussa varaa. Tekisi mieli perua koko lähteminen.
Katselin tuon ruokapaikan listaa ja väkisin tulee yhden hengen ruokailulle hintaa 30-40€ VÄHINTÄÄN. Mietin vain mitä lahjoja tuollakin summalla ostaisi lapsille. Olisiko tyhmää syödä vain pelkkä jälkkäri ja juoda vaikka lasillinen viiniä muiden seuraksi? Mun omatunto ei anna periksi syödä yksin YKSI ruoka, joka tulee noin kalliiksi.
Muussa tapauksessa kyllä, mutta joulukuussa menee niin paljon rahaa muihin juttuihin.
Kommentit (40)
Voit hyvin juoda ruuan kanssa vettä, siinä säästää jo mukavan summan.
Vierailija kirjoitti:
Pikkujoulut sovittiin jo aika kauan sitten. Siinä on ensin muuta aktiviteettia ja sitten mennään syömään. Ilmoittauduin aikanaan sitovasti lähteväni. Ja kyllä - olisi ollut aikaa säästää, mutta pienituloisena on vaikea olla koko ajan säästämässä johonkin. Nyt olen säästänyt joulua varten ja vanhimman lapsen syntymäpäivään, sen jälkeen alkaa säästäminen kevätvaatteisiin ym ym. Joka juttuun mulla ei ole rahaa säästössä. Ihmisten joilla on aina "löysää" on ehkä vaikea ymmärtää. Luulin mulla olevan rahaa näihin pikkujouluihin, mutta kaikki mitä tulee menee myös... ap
Ymmärrän sinua täysin. YH-na todellakin joutu aina punnitsemaan kaiken, jopa huvit. Olen kaveriporukan ainut sinkku. Muilla sitä rahaa on löysäilyyn, kun heillä on ukot turvaamassa taloutta. Minä joudun kaiken yksin kustantamaan. Lisäksi sosiaalisena persoonana saan paljon kutsuja ja olen aina se, jolle ensimmäisenä esitellään kimppalahjaideoita ja muuta. Ystävän sisko kuoli, niin ystävälle piti saada lahjakeräys. En edes tuntenut hänen siskoaan, mutta joku oli keksinyt, että hänelle pitää myötätunnosta antaa rahalahja. Sitten Yksi toinen ystäväporukka keksi, että annetaan jotkut kivat lahjat toisillemme ja ennen kuin olin lukenut viestit, niin lopputulemana olivat päätyneet n. 30 lahjoihin. Se tarkoittaa jokaiselle n. 120e arvoista lahjaa. Ja tiedän, että lahja on joku random turhake, joka ei sovellu yhtään tämmöiselle KonMari-persoonalle. Olen aina vihannut tavarapaljoutta ja ihailen tyhjiä kaappejani. Ja sitten on lasten puolelta kaikennäköistä keräystä koulun puolesta. Nytkin pitäisi jostain kehitellä rahaa, että saatais opettajalle joku kiva isompi lahja, kun jää eläkkeelle. Sain veronpalautusta lähes tonnin, niin pitihän sen auton sitten sopivasti hajota ja siihen meni lähes kaikki lisäilo. Kaveri lohdutti, että eihän se ole kuin pari sataa (loppusumma oli 790e) Jep jep. Vaikka käyn töissä ja tienaankin näennäisesti ihan ok, niin moni ei tajua, että riittävästi tienaavalla yh:lla ei jää silti mitään käteen. Ei asumistukea, sossutukea ym. Ihan vain oma palkka, lapsilisä (sekin enää vain toisesta) ja elatusmaksu miniminä. Siinä kaikki tulot ja 2600 palkasta (-verot) ei sitten jääkkään paljoa tuhlattavaksi. Työttömälle ystävälleni tuntuu jäävän saman verran käteen ja ollaan siitä puhuttukin, että onko minun työssäkäynti kannattavaa noinkin hyvästä palkasta huolimatta.
JOS JOKU TEISTÄ LUKIJOISTA HALUAA IDEOIDA TOISTEN PUOLESTA RAHAREIKIÄ, NIIN MIETTIKÄÄ AINA TOISEEN KERTAAN PALVELEEKO IDEASI VAIN OMAA EMPATIAN NÄYTTÄMISTÄ JA STATUSTA VAI IHAN KAIKKEN ETUA.
Viime viikonloppuna oli laivalla pikkujoulut. Mulla meni tiliotteen mukaan 600€, eikä mitään muistikuvaa minne - ei itketä.
Miksi ei voisi ottaa pelkkää jälkiruokaa? Kun kerran itse pitää maksaa syömiset, niin tottakai voi tilata mitä haluaa. Itse olen syönyt useammankin kerran seurueessa pelkän jälkkärin erinäisistä syistä eikä kukaan ole kysellyt miksi noin.
Onneksi itselläni on hyviä ystäviä joiden kanssa tällistäkin asioista voidaan puhua ja yhdessä mietitään miten saadaan kaikille kiva ilta ja maksetaan sitten porukalla sen lasku jolla tekee tiukkaa.
Mene alkuillaksi ja poistu jonkun tekosyyn, esim. lapsenvahtiongelmien tai aikaisen aamumenon takia just ennen ruokailua.
no viidelläkympillä ostat sitten vähän vähemmän krääsää lapsillesi???? Ei tuolla summalla ainakaan uutena saa kaupasta paljon mitään, joten ihan surutta voit käyttää rahaa itseesi. Kuulostaa siltä, että et paljon investoi omaan hyvinvointiisi joten nyt on hyvä tilanne vähän harjoitella sitä itsensä arvostamista. Eli kieltäydyt tuntemasta huonoa omaatuntoa siitä, että käytät rahaa itseesi. Minullekin 50 euroa on iso raha, mutta jos ei koskaan missään käy ja nyt on tällainen sovittu meno luvassa niin NAUTI SIITÄ. Työnnä huono omatunto syrjään ja ole terveesti itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
ollaan menossa syömään suht kalliiseen paikkaan eikä mulla todella olisi varsinkaan näin joulukuussa varaa. Tekisi mieli perua koko lähteminen.
Katselin tuon ruokapaikan listaa ja väkisin tulee yhden hengen ruokailulle hintaa 30-40€ VÄHINTÄÄN. Mietin vain mitä lahjoja tuollakin summalla ostaisi lapsille. Olisiko tyhmää syödä vain pelkkä jälkkäri ja juoda vaikka lasillinen viiniä muiden seuraksi? Mun omatunto ei anna periksi syödä yksin YKSI ruoka, joka tulee noin kalliiksi.
Muussa tapauksessa kyllä, mutta joulukuussa menee niin paljon rahaa muihin juttuihin.
Miksi menet jos ei ole varaa? Itse sanoisin etten osallistu. Ryhmäpaine ei ole koskaan vaikuttanut minuun.
En mäkään lähtisi, asiat tärkeysjärjestykseen, valitettavasti. Ne joilla ei oikeasti ole tiukkaa ei ymmärrä. Mulla sama tilanne tulossa, ei olla kyllä mitään lukkoon lyöty pikkujoulujen osalta mut voi olla et pitää jollain verukkeella perua. Jos sanoo ettei ole rahaa, kukaan ei usko vaan alkaa se loputon jankkaaminen ja kinuminen ja sääliminen.. surkeeta on..
a) Ilmoitat että kuume nousee/ripuli lentää, nyt et pysty lähtemään. Kukaan ei loukkaannu ja tauteja on liikkeellä. Itselles voi jäädä vähän huono omatunto valehtelusta.
b) Ilmoitat, että sulla ei nyt yksinkertaisesti millään ole tähän varaa ja että oot tosi pahoillas mutta et voi lähtee. Jos ne on hyviä ystäviä niin kyllä ne ymmärtää. Jos ei ymmärrä niin et tarvi heitä ystäviksesi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita että sairastuit etkä pääse tulemaan. Homma on sillä selvä. Kukaan ei loukkaannu ja rahat säästyvät parempaan käyttöön.
Minä tekisin näin, varsinkin nyt joulukuussa. Pikkujouluista ei olisi mitään iloa jos samalla tuntisi syyllisyyttä rahanmenosta ja pelkän salaatin ja veden tms tilaaminen olisi nöyryyttävää.
Onko alkupalat halvempia? Ota joku sellainen vaan ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
no viidelläkympillä ostat sitten vähän vähemmän krääsää lapsillesi???? Ei tuolla summalla ainakaan uutena saa kaupasta paljon mitään, joten ihan surutta voit käyttää rahaa itseesi. Kuulostaa siltä, että et paljon investoi omaan hyvinvointiisi joten nyt on hyvä tilanne vähän harjoitella sitä itsensä arvostamista. Eli kieltäydyt tuntemasta huonoa omaatuntoa siitä, että käytät rahaa itseesi. Minullekin 50 euroa on iso raha, mutta jos ei koskaan missään käy ja nyt on tällainen sovittu meno luvassa niin NAUTI SIITÄ. Työnnä huono omatunto syrjään ja ole terveesti itsekäs.
Jos rahaa on vähän, 50 euroa on todella iso raha. Meille 50 euroa on jouluruokien budjetti.
Ilman muuta voit jättää väliin; ihan hyvin voi sanoa todellisen syynkin. Jokainen saa ja pitää tehdä niin kuin itselle sopii. Tai voit ilmoittaa, että liityt seuraan vasta ruokailun jälkeen.
Jos kyseessä olisivat tarpeeksi hyvät ystävät, niin sanoisin syyn ihan suoraan. Ja varautuisin lisäksi perustelemaan jollain lapsenvahtiongelmilla tmv. sen, että ystävien reaktio olisi todennäköisesti tarjota ne ruuat ym. (Ei siinä ole mitään väärää ottaa tuollaista vastaan, mutta itselleni se tuntuisi epämiellyttävältä ja murehtisin sitä koko illan kun olisin ainoa, joka ei maksa itse.)
Vähän etäisemmille ystäville keksisin jonkin lapsiin liittyvän tekosyyn (tyyliin lastenvahti joutuukin lähtemään etuajassa tai tuleekin myöhässä) ja piipahtaisin pikkujouluissa joko alkuruoan ajan tai sitten tulisin vasta ruoan jälkeen paikalle.
Minä olen usein syönyt ravintolassa vain alkupalan. Ihan hyvin onnistuu niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein syönyt ravintolassa vain alkupalan. Ihan hyvin onnistuu niinkin.
Minä syön aina vain alkupalan. Tämä johtuu suolistovaivoistani, joiden takia en voi syödä paljon kerralla ja suivaannuin tilaamaan pääruokia, joista pystyin syömään vain pienen osan. En tietenkään etenkään vieraammille mahavaivojani selittele, sanon vaan, että muu ei nyt maistu, jos joku sitä kyselee. Tilaan siis alkupalan ja sanon, että saa tuoda muiden pääruuan aikana. Hyvin toimii.
Ja enemmän kuuli aina siitä, kun jätti 2/3 osaa ruuasta kuin tästä.
Missä ap asuu? Annan sulle 20€ ruokarahaa että pääset juhlimaan.
T.duunarimies