Näyttääkö teistä haalari yhtään hassulta noin kymmenenvuotiaalla?
Sukulaismamma jostain syystä haluaa ja vaatii, että niiden vanhinkin käyttää talvella haalaria eikä kaksiosaista, vaikka tyttö kyllä itse laittaisi mieluummin kaksiosaisen. Omaan silmään näyttää hassulta, kun yleensä haalareita näkee vain päiväkoti-ikäisillä. Enkä nyt tarkoita pahalla siis ollenkaan, huvikseni vain ihmettelen.
Kommentit (39)
Joutuuko se koulussakin pitään haalaria? Voi reppanaa.
No ei näytä, itse olen 22-vuotias ja hillun keskiviikko- ja torstai-illat kylillä haalareissa.
Ei. Meidän poika halusi itse vielä kolmosluokalla käyttää haalaria ja kypäräpipoa, kun olivat kuulemma niin kätevät; ei mennyt lunta selkään tai niskaan kun riehui lumessa. Isoveli maanitteli käyttämään housuja ja takkia ja normipipoa ja sanoi, että "sua kiusataan, sulle nauretaan ja sanotaan vauvaksi". Pikkuveli vain tuumasi, että "jaa, mitä sitten, sehän on niiden kiusaajien ongelma, jos niitä haittaa mun vaatteet". Hän on aina ollut oman tiensä kulkija, pukeutuu miten lystää, harrastaa mitä haluaa jne. Eikä häntä ole koskaan pahemmin kiusattu, siitä ei ole kiusaajille mitään iloa, poika ei reagoi siihen mitenkään. No nyt hän onkin jo lukiolainen ja edelleen tekee mitä haluaa, eikä välitä muiden mielipiteistä.
Mikä etu haalarissa on jos vertaa että olisi henkselihousut ja takki? Mikä siis on äidin motiivi pakottaa jos lapsi ei itse halua niitä?
Ei näytä.
Kyllä siinä vaiheessa kun 3.-luokkalainen vaati saada kypäräpiponkin kouluun, vähän varmistelin että on vastaukset "kavereille" valmiina. Kai ne "kaveritkin" on tuon omituisuuksiin jo tottuneet :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä etu haalarissa on jos vertaa että olisi henkselihousut ja takki? Mikä siis on äidin motiivi pakottaa jos lapsi ei itse halua niitä?
Onko haalarissa paremmat vedenpitävyysominaisuudet kuin kaksiosaisissa? Materiaalin lisäksi esim. lahkeissa on kunnon kuminauhat ja lenkit? Tuon ikäisen on ihan mahdotonta saada laittamaan erillisiä kurahousuja jalkaan, joten haalari toimii loskakelissä "kurahaalarina"?
Kolmasluokkalaisella pojallani on yleensä koulussa takki ja housut. Kirpparilta joskus löysin edullisesti haalarin ja ajattelin, että voihan sitä pitää pihalla, jos laskee mäkeä tms. Nyt poika alkoi sanoa, että haluaa sen kouluun, kun se on niin kätevä. Mielessäni vähän ihmettelin ja kysäisin kuinka moni käyttää haalaria koulussa ja hän vastasi, että "aika moni". No, nyt hän on käyttänyt mielensä mukaan joskus haalaria ja joskus takkia ja housuja. Mielestäni tosi kiva, että joka paikassa ei joudu kiusatuksi noinkin naurettavan asian takia.
Näyttää! Ei kyllä oma lapseni olisi sen ikäisenä suostunut haalarissa kulkemaan.
Meillä oli 90-luvun puolivälissä kyläkoulussa jokaisella tytöllä ja pojalla vielä kuudennella luokalla haalarit talvella. Seiskalla vasta siirryttiin pelkkään toppatakkiin. Joten ei näytä hassulta jos kymmenvuotiaalla lapsella on haalarit.
Ei oo hassu. Meillä ekaluokkalainen vaati syksyllä 2 osasta kouluun nyt kuitenkin laittaa aina haalari, nopeampi ja helpompi kuulemma pukea. Siis miksei isommillakin onhan niihin kokojakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko haalarissa paremmat vedenpitävyysominaisuudet kuin kaksiosaisissa? Materiaalin lisäksi esim. lahkeissa on kunnon kuminauhat ja lenkit? Tuon ikäisen on ihan mahdotonta saada laittamaan erillisiä kurahousuja jalkaan, joten haalari toimii loskakelissä "kurahaalarina"?
Joskushan oli niitä haalareita, joihin oli yhdistetty kurahousut, eli lahkeissa ja pepussa oli kurahousukangasta ja muualla tavallista kangasta. Onkohan näitä enää?
Ei näytä. Tai voi näyttää, mutta se ei johdu käyttäjän iästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskushan oli niitä haalareita, joihin oli yhdistetty kurahousut, eli lahkeissa ja pepussa oli kurahousukangasta ja muualla tavallista kangasta. Onkohan näitä enää?
No ei. Mullakin on, ja hommasinpa sellaisen kypäräpiponkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Meidän poika halusi itse vielä kolmosluokalla käyttää haalaria ja kypäräpipoa, kun olivat kuulemma niin kätevät; ei mennyt lunta selkään tai niskaan kun riehui lumessa. Isoveli maanitteli käyttämään housuja ja takkia ja normipipoa ja sanoi, että "sua kiusataan, sulle nauretaan ja sanotaan vauvaksi". Pikkuveli vain tuumasi, että "jaa, mitä sitten, sehän on niiden kiusaajien ongelma, jos niitä haittaa mun vaatteet". Hän on aina ollut oman tiensä kulkija, pukeutuu miten lystää, harrastaa mitä haluaa jne. Eikä häntä ole koskaan pahemmin kiusattu, siitä ei ole kiusaajille mitään iloa, poika ei reagoi siihen mitenkään. No nyt hän onkin jo lukiolainen ja edelleen tekee mitä haluaa, eikä välitä muiden mielipiteistä.
Olipa hienoa lukea tämä. Lapsellasi on ollut tarpeeksi hyvä itsetunto jo pienenä ja siinä kohdin on kyllä vanhempien/vanhemman kasvatustyö onnistunut. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 90-luvun puolivälissä kyläkoulussa jokaisella tytöllä ja pojalla vielä kuudennella luokalla haalarit talvella. Seiskalla vasta siirryttiin pelkkään toppatakkiin. Joten ei näytä hassulta jos kymmenvuotiaalla lapsella on haalarit.
Silloin olikin haalarimuoti. Aikuisetkin käyttivät talvihaalaria. Muistan kuinka minua harmitti kun ei ollut varaa ostaa sellaista, ei mahtunut opiskelijabudjettiin 😂
Ehkä sukulaisnainen on hiukkasen vajaa. muistaakseni normaaliälyisten äo sijoittuu 90 ja 110 väliin. ehkä mamman älykkyys sijoittuu 90 ja 100 välimaastoon. tuo ei normaalia elämää haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin olikin haalarimuoti. Aikuisetkin käyttivät talvihaalaria. Muistan kuinka minua harmitti kun ei ollut varaa ostaa sellaista, ei mahtunut opiskelijabudjettiin 😂
Mulla oli nelosluokalla vielä vuonna 2000 haalarit. Ihan normaalia.
Just luin keskustelua palstan helsinki keskeistydestä, mutta täällä helsingissä ainakin ton ikäset käyttää ihan farkkuja ja takkia esim kouluun mennessä. Ei enää mitään toppapukuja tai housujakaan.
Lasten serkulla oli Reima-haalari ja kypäräpipo vielä kolmasluokkalaisena.
Vaikutti hieman naurattavan lapsiani. Itse en kiinnittänyt niinkään huomiota.