Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulostaako tämä pahalta? (äidin muisti)

Nanao
01.12.2016 |

Olen 25-vuotias. Äitini on 55. Olen tällä viikolla ihmetellyt hänen hajamielisyyttään ihan pikkujutuissa(ironisesti en itse muista missä, muistan vain, että olen ollut huolestunut ":D") vaikka yleensä hän on tarkkaakin tarkempi ja muistaa kaiken.
En tiedä onko sensorini kauhean herkällä koska äidinäidillä(80v) on pitkälle edennyt alzheimeir ja toki ollaan koko porukka huolissamme hänen tilastaan.
No tänään olin käymässä vanhemmillani ja kiinnitin huomiota seuraaviin asioihin:

1. Löin yöllä pääni oveen ja siihen tuli kuhmu. Kun soitin äidilleni ja kysyin voinko tulla käymään kerroin mitä oli tapahtunut. Myöhemmin illalla valitin, että päähän sattuu.
Äiti: "mikäs siinä on?"
Minä: "kerroin sulle aiemmin"
Äiti: "mitä? en muista?"
Minä: "etkö muista mitä puhuttiin"
Äiti:"Niin löit sen oveen"

2. Äiti istui huoneessani ja leikki koiran kanssa. Annoin hänelle rahaa ja pyysin häntä käymässä yhdessä kaupassa joka on vanhempieni lähellä ja joka oli kiinni jo illalla. Myöhemmin kysyin äidiltä missä rahat on.
Äiti: "En minä vaan tiedä"
Minä: "Mä annoin ne sulle!"
Äiti: "Jaa... jaaa.... Niin annoitko ne mulle kun istuin sun huoneessa?"
Minä: Kyllä

Ahdistaa ja itkettää nyt ihan hirveesti... :'( Muuten äiti muisti kaikki vanhemmatkin jutut mutta noi jäi kaihertamaan. Mummun kohtalo surettaa mua ihan hirveesti, että nään vaan kaikkialla muistisairaita...
Suvussa on ollut muistisairauksia äidinäidin lisäksi äidinisänäidillä(eli yli 90v) mutta ei tietääkseni muilla.

Äiti on sairaseläkkeellä nivelongelmista ja kärsii usein säryistä ja kivuista. Lisäksi hänellä on ollut univaikeuksia vuosia. Avioliitossakin on pientä kriisinpoikasta ollut viimevuosina mutta nyt se on tasaantunut. Ainakin näennäisesti.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä ja työttömillä muisti heikkenee ts. tulee hajamielisyyttä ihan vaan jo sen takia, että aivojen käyttö jää vähemmälle kuin työelämässä. Sama efekti on äitiyslomalla tai kotihoidontuella olevilla. Aiemmin todella skarpit ihmiset unohtelevat yhtäkkiä avaimiaan tai eivät muista, joivatko jo aamukahvin vai ei. Ei siinä ole mistään sairaudesta kyse, vaan aivot vaan menevät johonkin lepotilaan kun niitä ei koko ajan käytä niin aktiivisesti. Ja kerrottakoon että huomasin tämän saman itse jäädessäni äitiyslomalle, muisti palautui töissä ja jälleen musta tuli ihan reikäpää työttömänä. Aivoja kannattaa käyttää aktiivisesti, että ne pysyy vireystilassa. Lukea, tehdä ristikoita tms mitä nyt mieleen tuleekaan. Itse aloitin opiskelun, jottei tarvitse joka aamu etsiä avaimia ;)

Äiti rakastaa ristikoita ja ahmii niitä oikein kaikista mahdollisista lehdistä mitä käsiinsä saa. Yleensä saa täytettyä kokonaan. Ainakin enemmän mitä itse saisin.

Tuli mieleeni sellainen mahdollisuus, että kun hän viettää paljon aikaa mummoni kanssa ja on sitä mieltä että tätä ei vielä saa pistää laitokseen niin jos hän alitajuisesti teeskentelee myös unohtelevaista? Itse kun olen mummon seurassa niin tykkään korostaa omia unohduksiani, että mummon tulee parempi mieli(nauraa aina kun voivottelen kovaan ääneen vaikka hukanneeni avaimet).

Onkohan tämä liian kaukaa haeuttu :D

Vierailija
22/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan ryhdy omatoimisesti tekemään muistitestejä, niinkun joku tuolla aiemmin ehdotti! Riski tulkita testituloksia väärin on suuri, sairaalassa edes alan opiskelijoita ei pistetä tulkitsemaan testejä. Mä veikkaan, että äitilläs on stressiä tai masennusta, ne aiheuttavat lähimuistin pätkimistä. Muistisairauteen liittyy usein myös käytöksen muutosta, harhailua, eksymistä tutuissa paikoissa yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en ala tekemään testejä itse.

Luin yksiltä sivuilta, että syytä huoleen ei ole jos vähän muistuttamalla saa henkilön muistamaan unohtamansa asian mutta jos vihjeistä huolimatta toinen on ihan pihalla niin sitten on toinen juttu....

Vierailija
24/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan äiti on vaihdevuosi-iässä (kuumia aaltoja yms valittelee), voisikohan se vaikuttaa muistamiseen...?

Vierailija
25/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken hän soitti minulle keskustellakseen asuntoni remontista (joko olen päättänyt millaiset lattiat/tapetit/younameit haluan) ja sanoi sitten: "Tiedätkö, luulen, että sinun koirasi tykkäisi syödä possunkorvia. Niitä pitää ostaa"

Ainoa vain, että hän 2-3vko sitten toi minulle pussin korvia.... D: Hän kyllä tuo paljon vierailullaan kaikenlaista mutta ei hän niitä kyllä ole unohdellut. Alkaa oikeasti huolettaa....

Vierailija
26/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
27/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi tuosta possunkorva-casesta kovin huolissani. Minä, kolmekymppinen vuorotyötä tekevä nainen, en muista itsekkään, mitä olen tehnyt pari-kolme viikkoa sitten :D Voisiko olla, että tarkkailet nyt äitisi "oireita" turhan paljon suurennuslasin läpi? Kannattaa keskustella hänen kanssaan asiasta, voihan  tosiaan syynä olla lisääntynyt stressikin.

Vierailija
28/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi tuosta possunkorva-casesta kovin huolissani. Minä, kolmekymppinen vuorotyötä tekevä nainen, en muista itsekkään, mitä olen tehnyt pari-kolme viikkoa sitten :D Voisiko olla, että tarkkailet nyt äitisi "oireita" turhan paljon suurennuslasin läpi? Kannattaa keskustella hänen kanssaan asiasta, voihan  tosiaan syynä olla lisääntynyt stressikin.

Musta tuntuu, että tarkkailen mummon takia kaikkia nyt "toi on sairastumassa!"-suurennuslasin läpi. Jopa äidin ja isän 14-vuotiaasta koirasta mietin, että pelaakohan senkään pää enää täysillä... 

Vierailija
29/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoan varmaan vaan kohta itse :D

Vierailija
30/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että tarkkailen mummon takia kaikkia nyt "toi on sairastumassa!"-suurennuslasin läpi. Jopa äidin ja isän 14-vuotiaasta koirasta mietin, että pelaakohan senkään pää enää täysillä... 

Off topic, mutta kyllä eläimillä on dementiaa! Meidän edesmennyt 16-vuotias kissa alkoi kärsimään dementiaoireista. Eli mourusi ja välillä oli ihan hukassa tutussakin ympäristössä. Että saatat nyt ainakin koiran tapauksessa olla oikeassa :D terkuin:  tuo, jota lainasit.

Vierailija
31/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän! :D ollaan koko perheellä vitsailtu et voi vanhus höppänää

Vierailija
32/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Puhuin isän kanssa puhelimessa tästä ja hänkin on huomannut että äidillä ei pysy oikeen ajatus kasassa. Lupasi tarkkailla tilannetta. Sanoi vain että turha semmosia murehtia etukäteen. Joo sehän auttoi paljon. Puhelun jälkeen olen vain itkenyt nyt viimeisen tunnin. :'(

Vierailija
33/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1 on minusta täysin normaalia. Jos äiti piti pään lyömistä puhelun aikana pikku juttuna, niin ei se jäänyt niin hyvin hänen mieleensä ja hän sentään muisti sen, kun muistuttelit. Toinen juttu on jo vähän epätavallisempaa.

Tosin olen itse huomannut, että asioita voi unohtaa silloin, jos jokin muu asia kuormittaa aivoja. Olin kerran tilanteessa, jossa piti puhua yhden henkilön kanssa ruotsia (tämä ei ole minulle tavallista), ja kysyin toiselta henkilöltä (suomeksi) täsmälleen samaa asiaa noin puolen tunnin välein. Vieläkin nolottaa.

Vierailija
34/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up taas

Vierailija
36/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

€ kirjoitti:

Onko äitisi paikkakunnalla muistipolia ? Tai voit olla yhteydessä terveysasemalle tai työterveyteen (onko työelämässä ? ) seuraavan käynnin yhteydessä voivat tehdä testin juuri tuo cerad tai mmse . Mitä nopeammin todetaan sen paremmin lääkkeet tehoaa. Muista että muitakin asioita jotka voi vaikuttaa , huolia suhteessa, yt töissä , epäily vaikka rintasyöpä tai ihan mitä vaan joka vie tilapäisesti huomion pois nykyhetkestä.

Voi pyhä Sylvi sentään! Hyvä, ettei holhouksen alaisuuteen

Voisin olla ap. äiti ja minulle tuo on ihan tuttua ja olen täydessä sielun ja ruumiin voimissa ja vielä vastuullisessa työssä. Ainakin toistaiseksi.

Minulla on tytär ja kaksi miniää ja 7 lastenlasta, jotka jatkuvasti soittelevat ja purkavat puheripuliaan ja kertovat mitä ovat tehneet tai jättäneet tekemättä. Lisäksi on ystäväpiiri ja muut läheiset. Sen lisäksi on vielä oma elämäkin elettävä. Ja toden totta puoliakaan en muista, noista merkittömistä asioista, kun elämässä on paljon muutakin mielenkiintoisempaa, sillä ihan tutkitusti muistikapasiteetti on rajallinen.

Eikä siihen tarvita kuin yksi huonosti nukuttu yö ja tämä koskee myös nuoria, joka vaikuttaa muistiin ja stressin sietokykyyn.

Minä olisin enemmän huolissani ap. kuin hänen äidistään, sillä ei kuulosta ihan terveeltä takertua noin hysteerisesti johonkin yksityiskohtaan, joka on ollut kertaluontoinen ja ap. vie muita kommentoijia kuin pässiä narusta ja diagnoosina on Alzheimer-tauti, jopa rintasyöpä.

Muuten hauska ketju, kun saa nauraa veden silmissä, kun äiti ei heti tajunnut, että ap. on yöllä lyönyt päänsä nukkuessaan. Ja ihan päänsäryksi asti.

Vierailija
37/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodetkin vaikuttaa muistiin ja yöuniin. Itsellä on välillä todella höperö olo, enkä muista kelle lapsista oon jo jonkun jutun kertonut.

Vierailija
38/38 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

€ kirjoitti:

Onko äitisi paikkakunnalla muistipolia ? Tai voit olla yhteydessä terveysasemalle tai työterveyteen (onko työelämässä ? ) seuraavan käynnin yhteydessä voivat tehdä testin juuri tuo cerad tai mmse . Mitä nopeammin todetaan sen paremmin lääkkeet tehoaa. Muista että muitakin asioita jotka voi vaikuttaa , huolia suhteessa, yt töissä , epäily vaikka rintasyöpä tai ihan mitä vaan joka vie tilapäisesti huomion pois nykyhetkestä.

Voi pyhä Sylvi sentään! Hyvä, ettei holhouksen alaisuuteen

Voisin olla ap. äiti ja minulle tuo on ihan tuttua ja olen täydessä sielun ja ruumiin voimissa ja vielä vastuullisessa työssä. Ainakin toistaiseksi.

Minulla on tytär ja kaksi miniää ja 7 lastenlasta, jotka jatkuvasti soittelevat ja purkavat puheripuliaan ja kertovat mitä ovat tehneet tai jättäneet tekemättä. Lisäksi on ystäväpiiri ja muut läheiset. Sen lisäksi on vielä oma elämäkin elettävä. Ja toden totta puoliakaan en muista, noista merkittömistä asioista, kun elämässä on paljon muutakin mielenkiintoisempaa, sillä ihan tutkitusti muistikapasiteetti on rajallinen.

Eikä siihen tarvita kuin yksi huonosti nukuttu yö ja tämä koskee myös nuoria, joka vaikuttaa muistiin ja stressin sietokykyyn.

Minä olisin enemmän huolissani ap. kuin hänen äidistään, sillä ei kuulosta ihan terveeltä takertua noin hysteerisesti johonkin yksityiskohtaan, joka on ollut kertaluontoinen ja ap. vie muita kommentoijia kuin pässiä narusta ja diagnoosina on Alzheimer-tauti, jopa rintasyöpä.

Muuten hauska ketju, kun saa nauraa veden silmissä, kun äiti ei heti tajunnut, että ap. on yöllä lyönyt päänsä nukkuessaan. Ja ihan päänsäryksi asti.

Mukavaa, että sinulla on kivaa. :) tosiaan jos nuo esimerkkini olisivat ainoita asioita mihin olen kiinnittänyt huomiota niin sitten tuskin olisi syytä huoleen. Mutta paljon on myös mitä en kirjoittanut, vastaavia juttuja kuitenkin. Olen puhunut isän kanssa ja hänkin oli vähän huolissaan.

Myönnän että olen välillä hysteerinen koska minulla on itsellä diagnosoitu masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja oma ja muiden kuolema on keskeinen teema ahdistuksessani.

En tiedä paljonko suvussasi on muistisairaita, toivottavasti ei yhtään sillä sitä on kamalaa seurata. Isänpuolelta muistisairaita on paljon ja suvun miehillä polveutuu jonkin sortin verisuoniperäinen dementia. (No se ei tietenkään äidin sairastumiseen vaikuta)