Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten joulukalentereista (kulutushysteriaa?)

Vierailija
01.12.2016 |

Olen nyt vasta ensimmäistä kertaa kiinnittänyt huomiota että lapsille tehdään sellaisia lokerollisia joulukalentereita joihin laitetaan leluja. Harrastetaanko teillä tämmöisiä kalentereita ja mikä niiden idea on? Saako lapsi siis joka päivä uuden lelun ja sitten vielä kasan jouluaattona?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa keräilykortteja yhden/luukku. Kyllä, koen sen fiksummaksi kuin joka-aamuinen suklaa.

Vierailija
2/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavia noi lelukalenterit nykyään. Kalliita ja opettaa että joka päivä saa krääsää + aattona lahjat. En saanut tuollaisia kun olin lapsi eivätkä saa tulevaisuudessa mahdolliset lapsenikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tällainen uudelleen täytettävä pussikalenteri jo 80-luvun lopulla/90-luvun alussa. Meillä äitini oli täyttänyt sinne jonkun pienen jutun joka päivälle. Se saattoi olla yksi karkki, muutama tarra, markan kolikko

Vierailija
4/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole pullamössöjä joten tuollaisia kalentereita ei meillä näy.

Vierailija
5/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanha kunnon kuvallinen joulukalenteri. Lahjat sitten aattona. Nämähän ovat omia valintoja.

Vierailija
6/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tällainen uudelleen täytettävä pussikalenteri jo 80-luvun lopulla/90-luvun alussa. Meillä äitini oli täyttänyt sinne jonkun pienen jutun joka päivälle. Se saattoi olla yksi karkki, muutama tarra, markan kolikko

Sama. Omalla lapsella on nyt toista vuotta "itse tehty" Lego-kalenteri, eli olen ostanut legopakkauksen ja jakanut sen 24 osaan, joka päivä saa muutaman palan. Lapsen varsinaiset joululahjatoiveet ovat hyvin vaatimattomat ja kohtuulliset, joten en koe hemmottelevani pilalle :)

Vierailija
7/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa keräilykortteja yhden/luukku. Kyllä, koen sen fiksummaksi kuin joka-aamuinen suklaa.

Itse koen aamuisen pienen suklaapalan 24 päivän ajan paljon järkevämpänä kuin 24 tavara yms roju lahjaa. Kaikenlaisia kalentereita ollaan kokeiltu jo yli 10-v ajan ja meillä toimii parhaiten pussikaventeri, jossa on pussissa yksi karkku jokaiselle lapselle, satunnaisesti sieltä voi yllätyksenä tulla myös lappu . Etuja muihin kalentereihin nähden: ei turhaa roinaa, halpa, herkkujen laadun saa itse valita, ei tue kaupallista kulutusjuhlaa juuri ollenkaan. Mitään haittoja tälläisessä kalenterissa en näe, jos ei halua antaa lapsilleen sokerisia karkkeja niin voihan sinne lykätä vaikka xylitol pastilleja. Leluja saavat sitten jouluna.

1 suklaapala päivässä 24 päivän ajan on aivan mitätöntä, ennemmin tulisi kiinnittää huomiota arkipäivän piilosokeriin, jota lapset saavat reilusti muroista, mehuista ja jogurteista.

Vierailija
8/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tavalliset kuvakalenterit enää riitä lapsille? 

Vierailija
9/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että ostaisin kankaisen kalenterin johon pistän itse karkkeja sun muita. En ole hyvä ompelemaan joten olen koittanut kirpputorilta etsiä mutta toistaiseksi en ole löytänyt.

Onhan nuo kaupan luukkukalenterit aika epäekologisia.

Vierailija
10/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavia noi lelukalenterit nykyään. Kalliita ja opettaa että joka päivä saa krääsää + aattona lahjat. En saanut tuollaisia kun olin lapsi eivätkä saa tulevaisuudessa mahdolliset lapsenikaan.

Juu, vankimmat ja jyrkimmät kannat ovat aina pelikentän reunalla....

Mitä kulutushysteriaa siinä on, jos kalenterista saa vaikkapa legoja? Legolalenterit ovat hyvon suosittuja, meilläkin ollut monena vuonna. Legoja kun on ihan kiva olla kohtalainen määrä, niin niistä voi rakentaa vaikka kaupungin.

Tai jos lapsi keräilee vaikkapa jalkapalloilijakortteja, onko jotenkin erityisen paljon pahempi juttu saada niitä yksi kerrallaan joulukalenterista kuin pinkka kerralla?

Oikeasti. Minä toivon, että et ikinä lapsia hanki, tai ainakin vasta hiukan kasvatettuasi järkeä ja empatiaa. Se, että sinulla ei ole ollut lapsena lelukalenteria ei tee kaikista lelukalentereista automaattisesti huonoja ja merkkiä "huonosta vanhemmuudesta". Ylipäätään ajattelu, että vain oma tapa on oikea, on aika teiniä.

Vierailija
11/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt että ostaisin kankaisen kalenterin johon pistän itse karkkeja sun muita. En ole hyvä ompelemaan joten olen koittanut kirpputorilta etsiä mutta toistaiseksi en ole löytänyt.

Ei tartte osata ommella. Lidlistä ja Tokmannilta ainakin löytyy kankaisia tai huopaisia itsetäytettäviä kestokalentereita.

Vierailija
12/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte osata ommella. Lidlistä ja Tokmannilta ainakin löytyy kankaisia tai huopaisia itsetäytettäviä kestokalentereita.

häätyypä käydä kattoo. normaalisti en kummassalaan asioi mut eipä isoa koukkausta tule.

Vierailija
13/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni itse tehty tavarakalenteri on paras juuri yllätyksellisyyden takia. Vanhempi lapsi halusi välttämättä tänä vuonna suklaakalenterin, nuorempi saa edelleen omatekoisen kalenterin. Saa nähdä missä vaiheessa kateus iskee...

Vierailija
14/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2-vuotiaalle taskukalenteri, josta löytyy pikkuautoja/junanvaunuja, tehtäviä, tarroja ja "erityisiä retkiä" (ei siis mäenlaskua tai muuta arkista, vaan esim. teemapuistoretki viikonloppuna jne). Onhan sen arvo rahassa aika suuri, mutta toisaalta sisällön saan valita itse ja nautin lapseni ilahduttamisesta, eikä meillä lapsi syö karkkia. Muutenkin kävisimme teemapuistoissa jne.

Varmaan lapsi olisi innoissaan kuvakalenteristakin, mutta täältä päin maailmaa ei sellaisia löytynyt ja toisaalta halusin itselleni tällaisen kivan jouluprojektin kalenterin keksimisessä.

Jouluna lapsi saa sitten isompia lahjoja (esim. kerätyille autoille parkkitalon jne), joten tavallaan lahjojen määrä on sama kuin muutenkin olisi.

Vierailija
15/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tavalliset kuvakalenterit enää riitä lapsille? 

Koska ne ovat riittäneet?

Vierailija
16/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ajattelu, että vain oma tapa on oikea, on aika teiniä.

Pata kattilaa soimaa. :)

Vierailija
17/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina kuvakalenterit, kun olin pieni ja sellaisia olisi tarkoitus omille lapsille myös antaa :) meillä oli vielä sellaisia todella laadukkaita, joista ei luukut irtoilleet, ovat vielä tänäkin päivänä hyvässä kunnossa. Niitä oli useita ja sisällön oli aina sopivasti ehtinyt unohtaa, kun osui seuraavan kerran sama kalenteri :D Ehkä jonkun mielestä tylsää, mutta itse pidin ihan hirveästi siitäkin, että kalenteri oli tavallaan tuttu, mutta silti yllättävä.

Vierailija
18/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukalenteri kun ostetaan vain kerran vuodessa, niin poika saa valita juuri sellaisen kuin haluaa, riippumatta siitä minkälaisia kalentereita isäukolle oli tarjolla joskus 30 vuotta sitten. Ennen oli ennen ja nyt on nyt, tyhjänpäiväisellä nillityksellä ei ole mitään virkaa.

Valitsi muuten Dumle-kalenterin.

Vierailija
19/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys mutta mitä iloa on kuvakalenterissa? Mitä iloa on jostain kuvasta?

Suklaakalentereita en halua, koska meillä syödään ns herkkuja tosi vähän. 

Aiemmin lapsilla on ollut kestojoulukalenteri (on ollut pientä lelua, askartelutarviketta, ns tekemistä esim pipareiden tekoa, tarraa, lippu johonkin tapahtumaan/konserttiin tms, villasukkaa jne). Tänä vuonna halusivat lelukalentereita niin ostin sellaiset. 

Kun olin lapsi niin meillä oli suklaakalenterit + kestokalenteri missä oli kutakuinki samoja mitä omillekin lapsille olen laittanut. Vanhemmillani on lapsuudessaan aikoinaan olleet kuvakalenterit.

Vierailija
20/53 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys mutta mitä iloa on kuvakalenterissa? Mitä iloa on jostain kuvasta?

Suklaakalentereita en halua, koska meillä syödään ns herkkuja tosi vähän. 

Aiemmin lapsilla on ollut kestojoulukalenteri (on ollut pientä lelua, askartelutarviketta, ns tekemistä esim pipareiden tekoa, tarraa, lippu johonkin tapahtumaan/konserttiin tms, villasukkaa jne). Tänä vuonna halusivat lelukalentereita niin ostin sellaiset. 

Kun olin lapsi niin meillä oli suklaakalenterit + kestokalenteri missä oli kutakuinki samoja mitä omillekin lapsille olen laittanut. Vanhemmillani on lapsuudessaan aikoinaan olleet kuvakalenterit.

Mulla oli lapsena yleensä kuvakalenteri, ja lapsella on myös (saa isovanhemmilta). Kyllä niistä on kumpipkin tykänneet, olen joskus aikuisena ostanut itselle myös kuvakalenterin kun olen nähnyt nätin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi