Jännitätkö papa-kokeessa käymistä tai jätätkö väliin esim.joukkoseulonnan?
Kaveri sanoi ettei jaksa mennä seulontaan, koska " se sattuu". Mun mielestä aika outoa, koska kyseessä ns. aikuinen, synnyttänyt nainen. Ei pitäisi olla kovin iso juttu, eihän se kestä edes minuuttia.
Kommentit (30)
Mulle on tullut muistaakseni 25-vuotiaasta asti kutsu muutaman vuoden välein. Helsingissä tämä, ehkä nämä vaihtelevat kunnittain?
Jännitän kyllä vähän papa-koetta ja epämiellyttäväähän se on, mutta otan sen velvollisuutena. Mieluummin valitsen sen että näytteen otto vähän nipistää, kuin levinneen syövän.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tullut muistaakseni 25-vuotiaasta asti kutsu muutaman vuoden välein. Helsingissä tämä, ehkä nämä vaihtelevat kunnittain?
Jännitän kyllä vähän papa-koetta ja epämiellyttäväähän se on, mutta otan sen velvollisuutena. Mieluummin valitsen sen että näytteen otto vähän nipistää, kuin levinneen syövän.
Ok, itse olen 34 mutten saanut vielä kutsua. En siis asu Suomessa. Mutta jos ei ole harrastanut seksiä niin ei kai sitä HPVtäkään voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sanoi ettei jaksa mennä seulontaan, koska " se sattuu". Mun mielestä aika outoa, koska kyseessä ns. aikuinen, synnyttänyt nainen. Ei pitäisi olla kovin iso juttu, eihän se kestä edes minuuttia.
Tuosta minuutista en ole samaa mieltä. Itse kävin tänä vuonna. Kesti 20 min. Terkkari kysyi, että saako opiskelija yrittää. Sanoin, että siittä vaan, onnea matkaan..että nostan hattua sille, joka saa otettua. Opiskelija yritti. Melko pian luovutti. Sitten terkkari. Välillä muutin asentoa, välineitä vaihdeltiin. Lopulta, ihme ja kumma, sai otettua näytteet. Minulla siis taaksepäin kallistunut kohtu ja kohdunsuu ei edes näy. Ei ole eka kerta tuo, vain gyne on saanut otettua parissa minuutissa. 6 lasta olen synnyttänyt. Jotenkin olisi luullut, että kohdunsuu roikkuisi polvissa tai jotain, eikä menisi piiloon. Vai mahtaako pelätä siittiöparvea ja yrittää raukka paeta..☺
Vierailija kirjoitti:
^ Kutsutaanko Suomessa vasta 40-vuotiaina?
Asun nykyään Tampereella, mutta muutin tänne vasta hieman alle 40-vuotiaana. Tarkistin asian ja kaikki 30-, 35-, 40-, 45-, 50-, 55- ja 60- vuotiaat tamperelaiset naiset kutsutaan kohdunkaulan syövän seulontatutkimukseen. Eli eri kunnilla varmaan voi olla eri käytäntöjä.
Kerran kävin papa seulonnassa . Se sattui ja vuosin verta viikon. Käyn kuitenkin yksityisellä gynellä ja samalla otetaan papa. EmSe ei ole ikinä sattunut enkä ole vuotanut verta. Maksan ihan mielelläni tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun nykyään Tampereella, mutta muutin tänne vasta hieman alle 40-vuotiaana. Tarkistin asian ja kaikki 30-, 35-, 40-, 45-, 50-, 55- ja 60- vuotiaat tamperelaiset naiset kutsutaan kohdunkaulan syövän seulontatutkimukseen. Eli eri kunnilla varmaan voi olla eri käytäntöjä.
Kiitos. En tosiaan ole vielä käynyt kun ei ole ollut tarvetta. Mutta en asukaan Suomessa.
Ei sitä varmaan joka maassa kustanneta yhteiskunnan taholta. Vai kustannetaanko?
Minä jännitän koetta (koska jännitän aina ja kaikkea), mutta käyn seulonnoissa. Ei ole sattunut.
Siis milloin esim. helsingissä tulee kutsu joukkoseulontaan? Olen 30v eikä koskaan ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn seulonnoissa, mutta on pötyä, että se kestäisi muka alle minuutin. Viimeksi hoitaja kaiversi varmaan noin 10 minuuttia, teki kipeää ja vuosin verta varmaan viisi päivää kokeen jälkeen. Aiemmilla kerroilla verta ei ole vuotanut tippaakaan eikä ole tehnyt erityisen kipeääkään, joten on todella paljon merkitystä sillä, kuinka osaava näytteenottaja on. Viimeksi jäi kyllä tosi negatiiviset fiilikset. Onneksi tulos on aina ollut normaali ja mitään poikkeamia normaalista ei ole ilmennyt.
Mä haluaisin jo haudata tuon ajatuksen, että mitä vähemmän näytteenotto sattuu, sitä taitavampi näytteenottaja. Suurimmassa osassa tapauksissa ei kyse ole näytteenottajan taitavuudesta. Jos verinäytteenotto sattuu erityisen paljon, se johtuu eniten siitä, että neula on osunut hermoon ja tätä ei voi nähdä etukäteen tapahtuvaksi eli on tuurista kiinni.
Papassa erilaiset kiputuntemukset eri näytteenottokerroilla voi liittyä esim. kuukautiskierron ajakohtaan. Jos ollaan sellaisessa kierron vaiheessa, että limakalvot ovat kuivat, voi näytteenotto olla kivuliaampaa. Ja papassa on tärkeää saada kunnon näyte limakalvon pinnalta. Pieni hellä pyöräytys ei riitä edustavan näytteen saamiseksi.T.labrahoitaja
Eli olisiko sopiva ajankohta ovulaatio (limakausi)?