Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asuntolainasta yms! auttakee pliis!

Vierailija
11.03.2006 |

eli, ostimme noin 1,5v sitten kerrostalokolmion. lainaa otimme silloin noin 60 000 euroa, asunnosta maksoimme 55 000. olemme kuitenkin koko ajan haaveilleet omakotikatoon muuttamisesta, ja nyt olisi myynnissä juuri haluamallamme aluella talo, hintaan 157 000. miehellä on tietty vakityö, tienaa noin 2000 euroa bruttona/kk. minä kotihoidontuella hoidan kotona lastamme 9kk. mulla ei työpaikkaa jonne palata.

kysymys: onko ihan turhaa haaveilla siitä että saisimme lisää lainaa tuon melkein 100 000 tässä elämäntilanteessa?

tämänhetkistä lainaa ollaan maksettu tosi löyhästi takaisin eli ei paljoakaan ole laina lyhentynyt vielä. syynä mun äippäloma ja nyt kotihoidon tuki. kyllä nyt toivon että oltais eletty tiukemmin ja maksettu lainaa enemmän pois...

mutta neuvokaa nyt koska en ymmärrä näistä mitään!

en halua tehdä itseäni naurunalaiseksi menemällä tutun pankinjohtajamme luokse tätä kysymään...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän taloutenne ei kestä omakotitalon ja kolmen ihmisen jatkuvan lisääntyvän kulutuksen (lapsi vie noin 430 euroa kuussa jatkossa) kanssa yhtään ainutta kuukautta ilman kahden ihmisen tuloja ja lisäksi jos ja KUN korot nousevat, niin teillä ei ole mahdollisuutta pidentää laina-aikaa jolloin siitä seuraa se, että kuukausierä nousee. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä teidän kohdallanne, että ettette pysty elämään eli joudutte myymään omakotitalon. Luultavasti asuntojen hinnat tulevat laskemaan ja siitä taas seuraa se, että teille jää velkaa vaikka myytte omakotitalon ja muutatte vuokralle. Pankki kyllä saa omansa varmasti pois, onhan sillä talo ja takaajat maksumiehinään, joten jos jostain niin hullun pankin löydätte että se suostuu teille lainan antamaan (mitä kyllä vahvasti epäilen teidän tuloilla ja tuolla lainamäärällä), niin ihan olette itse soppanne keittäneet.

Viisaan neuvo on tämä. Maksakaa ostamaanne asuntoa nyt niin paljon kuin pystytte pois viidessä vuodessa ja sitten kun asuntojen hinnat ovat nousseet ja teillä on edes jonkin verran omarahoitusosuutta kasassa, niin vaihtakaa sitten omakotitaloon. Tämä kaikki mulle ja heti kulttuuri tulee tuhoamaan monta perhettä valitettavasti.

Vierailija
2/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun palkkani bruttona 1500-1600 kk...

ei mitään hajua siitä kuinka paljon asunnon arvo noussut, olisi kyllä kiva tietää mitä tästä nyt saisi. silloin maksoimme tosiaan 55 000 ja muistaakseni alakerran asunnosta (myytiin aivan hiljattain) pyydettiin 69 000. samanlainen kämppä, ei juuri enempää rempattu kuin meilläkään. jos odottelisimme marraskuuhun, olisimme asuneet tuon 2v... eli silloin ei niitä veroja... harmillista.

en voi kaikkia yksityiskohtia kertoa, mutta haaveilemamme talo on tosiaan ihanneseudulla, ainakin meille ja siellä ei ole edes vapaita tontteja eikä paljon tilaa enää tullakaan, niin huolettaa että tuleeko enää lähiaikoina tilaisuutta päästä sinne asumaan!!

pystyisimme lyhentämään lainaa nyt enemmänkin kuin tällä hetkellä. ja kun nyt maksamme talosta yhtiövastiketta, sen verran varmaan menisi noin niihin omakotitalon kuukausittaisiin kustannuksiin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi tilanne: toisella ei työpaikkaa, toisella ei kovin suurta palkkaa. Yksi lapsi, lisää ehkä tulossa, mutta mihin tarvitsette lähivuosina 6 huonetta? Olisitko valmis menemään töihin nyt heti? Jos katsot että lapsen olisi vielä parempi olla kotihoidossa, miksi tehdä isoa velkaa juuri nyt?

Toisekseen kulut. Olette asuneet alle 2v. nykyisessä asunnossa. Jos se menee myyntiin, joudutte maksamaan huikean myyntivoitonveron (+ tietysti seuraavan asunnon varainsiirtoveron). Onko ne huomioitu laskelmassa? Lainan lisäksi okt tietää ylensä huomattavasti enemmän menoja/ kk.

Kannattaa muuntaa verot euroiksi, niin tiedätte suunnilleen miten isosta rahasta on kyse. Itse ne missään tapauksessa muuttaisi alle tuon kahden vuoden jos ei olisi pakottavaa tarvetta tai ylimääräistä rahaa tonnikaupalla.

Vierailija
4/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme varmaan tarvitse välttämättä juuri kuutta huonetta, mutta varmaan niille käyttöe keksimme kyllä. ei se huoneiden määrä nyt tässä ole pointti. alueelta ei usein tule taloja myyntiin, kukaan ei halua sieltä pois! on ns. maalaisseutua, mutta lähimpään kaupunkiin on vain noin 10 km.

olisin valmis menemään töihin, jos saisin itseäni miellyttävän työpaikan. unelmien saavuttamiseksi olen valmis tekemään paljonkin! lapsi menisi perhepäivähoitoon omalle hyvin tutulle mummilleen, minun äidilleni!

ymmärrän tuon veroasian, mutta vain puolesta vuodesta kysymys, mutta sen jälkeen taas ei taloa aluuelta ehkä tule myyntiin vuosiin! ja aiemmasta viestistäni selviää miksei rakentaminenkaan ole vaihtoehto. ja maksaisikin liikaa. varainsiirtoveroa ei menisi, sillä toisella meistä on vielä ensiasunnonosto-oikeus, nyt omistusuhde on 49-51.

ja olettaisin että kun nyt maksamme yhtiövastiketta noin 250 euroa kk, ei se varmaankaan ainakaan kovin paljon heittäisi ne muut kulut tuosta summasta? voin olla väärässäkin. mutta lämmitykseen voitais käyttää melkein kokonaan puuta, joten siinä ainakin säästöä tulisi.

ap

Vierailija
5/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut yritetään vielä kerran.

Tulot teillä ehkä 1500 + 1000 euroa yhteensä eli 2500 euroa.

Siitä menisi ruokiin ehkä 400. Puhelin, tv-lupa yms. 100e. Eli jäljellä 2000.

Sitten siitä lapsen kulut noin 300 euroa (ruoka vähennetty jo pois). Sulle ja miehelle vaatteita ehkä 100 euroa ja vakuutusmaksut, kampaajat ja parturit ja satunnaiset lääkärikulut ja lääkkeet 100 euroa. Jäljellä 1500 euroa.

Luultavasti teillä on auto tai haluatte auton jossain vaiheessa. Omakotitalossa asuvan perheen on melkein pakko omistaa auto, jotta töissä kulkeminen ja päivittäiset asioinnit onnistuu. Bensaan ehkä 200 kuussa, vakuutukset, verot ja huollot kuussa 150 euroa. Lisäksi auto ei pysy seuraavaa kolmeakymmentä vuotta samana, joten sen arvo putoaa varmaan noin 150 euroa kuussa ja uutta autoa varten pitää säästää rahaa.

Jäljellä 1000 euroa. Mikäli otatte 170000 lainaa 30 vuodeksi ja korko olisi keskimäärin 5%, niin maksaisitte lainaa noin 900 euroa kuussa. Lisäksi omakotitalon kustannukset ovat varmasti vähintään 200 euroa kuussa, luultavasti enemmän. Lisäksi omakotitalo vanhenee ja siihen täytyy tehdä remontteja eli siihen kannattanee varautua noin 100 euroa kuussa. Siis hetkinen nyt ollaan jo 200 euroa miinuksella!!!

Ja mitä te ette tee kertaakaan sitten seuraavan 30 vuoden aikana?

MATKUSTA

OSTA YHDELLEKÄÄN IHMISELLE YHTÄÄN LAHJAA

TILAA YHTÄÄN LEHTEÄ

SISUSTA KOTIA

OSTA MUOTIVAATTEITA

KÄY ULKONA SYÖMÄSSÄ

HARRASTA YHTÄÄN MITÄÄN, KUTEN EI LAPSENNEKAAN

HANKI LISÄÄ LAPSIA

MAKSA MITÄÄN LAPSENNE HOIDOSTA

OSTA LEVYJÄ, DVD:TÄ, KODINKONEITA, ASTIOITA

JÄRJESTÄ YKSIÄKÄÄN JUHLIA

Anteeksi jos kerroin ilkeästi, mutta jos tällä estän perhettänne menemästä taloudelliseen ahdinkoon, niin minua ei kaduta.

Vierailija
6/21 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka omistaa nyt tuon 51 % ja mahdollisesta omakotitalosta 49% on jo menettänyt ensiasunnon ostajan vapautuksen ja maksaa sitten seuraavasta 49%*157000*1,6% =1230 euroa.

Ja toinen huomioitava seikka on se että jos sinä et ole töissä miten maksaisit osuutesi lainasta? Lainat pitää olla samassa suhteessa kuin omistus, ellei ole jommalla kummalla omaa rahaa, ja sitä teillä ei nyt taida olla lainkaan. Ostapa viimeinen Veronmaksaja lehti. Aviopuolisoiden väliset lahjat ei ole hyväksytäviä. Miehesi voi ostaa sinulle ruuat ja vaatteet elatusvelvollisuuden nimissä, mutta omista lainoistasi sinun pitää selvitä itse. Jos miehesi maksaa lainatkin sinun puolestasi, hän voi maksaa ainoastaan 3399 euroa kolmessa vuodessa, joka on verottoman lahjan maksimimäärä.

Vierailija:

emme varmaan tarvitse välttämättä juuri kuutta huonetta, mutta varmaan niille käyttöe keksimme kyllä. ei se huoneiden määrä nyt tässä ole pointti. alueelta ei usein tule taloja myyntiin, kukaan ei halua sieltä pois! on ns. maalaisseutua, mutta lähimpään kaupunkiin on vain noin 10 km.

olisin valmis menemään töihin, jos saisin itseäni miellyttävän työpaikan. unelmien saavuttamiseksi olen valmis tekemään paljonkin! lapsi menisi perhepäivähoitoon omalle hyvin tutulle mummilleen, minun äidilleni!

ymmärrän tuon veroasian, mutta vain puolesta vuodesta kysymys, mutta sen jälkeen taas ei taloa aluuelta ehkä tule myyntiin vuosiin! ja aiemmasta viestistäni selviää miksei rakentaminenkaan ole vaihtoehto. ja maksaisikin liikaa. varainsiirtoveroa ei menisi, sillä toisella meistä on vielä ensiasunnonosto-oikeus, nyt omistusuhde on 49-51.

ja olettaisin että kun nyt maksamme yhtiövastiketta noin 250 euroa kk, ei se varmaankaan ainakaan kovin paljon heittäisi ne muut kulut tuosta summasta? voin olla väärässäkin. mutta lämmitykseen voitais käyttää melkein kokonaan puuta, joten siinä ainakin säästöä tulisi.

ap

Vierailija
7/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole sitä työpaikkaa ja kuluja tulee yleensä aina omakotiasumisesta enemmän kuin kerrostalossa. Tietty se omakotitalo monen haave kyllä on mut miettiä kannattaa ja aina voi kysäistä pankista millä ehdoilla sun muuta, ei ne ota jos ei annakkaan.

Vierailija
8/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoja asioita mietin, mutta tuolla alueella tulee tosi harvoin taloja myyntiin. on aivan ihanteellinen paikka kasvattaa lapsia! talossa olis 6h eikä oo kovin vanhakaan...

ja tiedän että tulee kaikkia kuluja, mutta en tiedä mitä kaikkea, osaisitko sä kertoa?

ap

Vierailija
9/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedämme että se myydään siksi kun perheessä äiti ja isä erosivat eikä kumpikaan halunnut jäädä taloon. eli haluavat nopeesti eroon talosta.

ap

Vierailija
10/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

en halua tehdä itseäni naurunalaiseksi menemällä tutun pankinjohtajamme luokse tätä kysymään...

Voin kertoa, että pankinjohtaja ja muukin henkilökunta ovat pankissa nimenomaan sinua varten ja kukaan ei tule sinulle nauramaan vaikket asioista ymmärtäisikään! Eli mene ihan rohkeasti pankkiin kysymään neuvoja ja mahdollisuuksianne.

t. pankinjohtaja

Vierailija
11/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kavereita kun on kuunnellut niin kyllä siellä monen moista on. t.2

Vierailija
12/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olen pätkätöissä, tuloni ovat 2000 euroa kuussa. Jään kohta siis työttömäksi.

Kyllä varmasti saatte lainan!

Vierailija
13/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan eri tilanne!

Vierailija
14/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehen tulot ovat tuon 3000. Siis yhteiset tulomme ovat ap:n luokkaa. Ja tästä huolimatta miehen tulot riittävät takeeksi 140 000 euron lainaan.

Vierailija
15/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että (aika uudessa) omakotitalossa kuluihin (lämmitys, sähkö, jätemaksut, kiinteistövero) pitää budjetoida vähintään 2 euroa/neliö/kk. Mahdolliset korjaukset ym. rempat tulee sitten vielä erikseen.

Pankkien sivuilla on lainalaskureita, joilla voitte kokeilla eri lainasummilla ja viitekoroilla, minkälainen kuukausierä teille tulisi. Aika hurjalta lainamäärältä tuo kyllä kuulostaa, etenkin kun talon arvosta olisi sitten melkein 100 % lainaa. Korot ovat kuitenkin nousussa ja asuntojen hinnat eivät tästä varmaan kauheasti nouse, eli pahassa tapauksessa ettei saisi edes omianne pois, jos tulisi tiukka paikka ja talo pitäisi myydä. Meillä pian suunnilleen saman verran lainaa, mutta tulot 2,5-kertaiset teihin verrattuna ja lainamäärä alle puolet talon arvosta ja silti hirvittää.. eli ihan näin näppituntumalta vastaisin, että aika tiukille joutuisitte kyllä, jos edes noin isoa lainaa saisitte. Kannattaa kuitenkin rohkeasti käydä pankissa juttelemassa!

Vierailija
16/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
17/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmiostanne? Totta kai asunnon arvo on jo itsessään noussut ja siitä te saatte rahaa. Mikä tässä nyt siis hirvittää? Onhan teillä varmasti jo aika mukava summa investoitavaksi siihen uuteen omakotitaloon?

Vierailija
18/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä sähköön kuluu n.200¿/3kk

maakaasu lämmitys n.100¿/kk

Jätelasku n. 10¿/kk

Vakuutusmaksut n.500¿/v

talossa 120 neliötä, rv-92

Korjauskuluja saattaa tulla ylläin paljonkin, meile lämpökattila 1000¿ ja lasku yhdessä erässä. Lämpö piti saada, joten korjaukseella tosi kiire.

Vierailija
19/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi synkkä näissä ennusteissa tulevaisuuden suhteen, mutta vastaapa muutamaan kysymykseen.

Onko mahdollista että et työllisty? Minlälaista palkkaa saisit koulutuksellasi?

Onko miehesi palkka nousemassa lähitulevaisuudessa?

Oletteko ajatelleet hankkia lisää lapsia?

Vierailija
20/21 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alunperin meillä oli lainaa hieman enemmän kuin asunto maksoi, otimme ns. remonttilainaa.

mieheni palkka nousee noin 300 euroa lähikuukausina. tällä hetkellä käteen jää n. 1300-1700 per kk, lisien takia vaihtelee. hänellä myös mahdollisuus tehdä ylitöitä mutta en tahtoisi että hän " asuisi" töissä. tuskin hänkään sitä haluaisi.

minun alallani on yleensä vain pätkätöitä tarjolla, mutta niitä kyllä saisin varmaan tehdä melkein niin paljon kuin haluaisin. tosin en haluaisi oman alani hommiin enää. mutta jostain pitää tinkiä jos tahtoo jotain saavuttaa.

lapsia toivomme lisää, mutta ei suunnitteilla vielä. olemme nyt 25v (minä) ja mies on 23v. joten aikaa tietty on sekä talo että lapsisuunnitelmiin.

palailen vielä myöhemmin asiaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme