Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työkkäri tietää sivutoimisista opinnoista

Vierailija
30.11.2016 |

Olen työttömänä, ja minulla olisi oikeus suorittaa yliopistoon erillisiä opintoja 20op. Olen siis jo valmistunut, ja tuo opinto-oikeus koskee vain tiettyä lyhyttä aihekokonaisuutta. Työkkärin kanssa olen yrittänyt asioida mutta sieltä ei saa mustaa valkoisella katsotaanko opiskelu varmasti sivutoimiseksi (mitä se toki olisi, ei johda tutkintoon ja on vaan pieni määrä opintoja).

Mietin että pääsisin kaikkein helpoimmalla kun en oikeasti kertoisi työkkärille mitään. Eli saako työkkäri edes tietää mistään opinnoistani? Kyselemällä kerran kuussa joka suomen oppilaitokselta onko työnhakija siellä töissä? Opinnoilla on oikeasti myös työllistymistäni edistävä vaikutus, mutta kaikki sen puljun kanssa asioineet varmaan tietävät millaista sieltä on saada mitään järkevää vastausta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse samassa tilanteessa kyselin, katsotaanko opintopisteet yhdeltä kuukaudelta vai pitemmältä ajalta (tiesin, että esim. puolelle vuodelle jaettuna pysyvät sivutoimisina), työkkäristä vastattiin, että "emme voi antaa ennakkopäätöstä".

Epävarmana rupesin sitten uhkapelaamaan elämälläni ja tein niitä opintoja. Jälkikäteen katsoivat sivutoimisiksi, kun ilmoitin, kuinka monta opintopistettä olin tehnyt tietyssä ajassa. Olisi silti ollut paljon stressittömämpää saada ensin edes yleisluontoista tietoa omien ratkaisujen tueksi, mutta sitä työkkärissä nimitetään ennakkopäätökseksi.

Vierailija
2/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse samassa tilanteessa kyselin, katsotaanko opintopisteet yhdeltä kuukaudelta vai pitemmältä ajalta (tiesin, että esim. puolelle vuodelle jaettuna pysyvät sivutoimisina), työkkäristä vastattiin, että "emme voi antaa ennakkopäätöstä".

Epävarmana rupesin sitten uhkapelaamaan elämälläni ja tein niitä opintoja. Jälkikäteen katsoivat sivutoimisiksi, kun ilmoitin, kuinka monta opintopistettä olin tehnyt tietyssä ajassa. Olisi silti ollut paljon stressittömämpää saada ensin edes yleisluontoista tietoa omien ratkaisujen tueksi, mutta sitä työkkärissä nimitetään ennakkopäätökseksi.

Tuo on niin ärsyttävää. Mutta mistä ajasta opiskelu edes laskettaisiin? Siitä kun olen saanut opinto-oikeuden vai siitä kun ekan tenttini tein? Teenkö kaikki muut tenttini tammikuussa ja sitten odottelen heinäkuulle että teen viimeisen tentin että opintopisteet jakautuvat.

No joo, mutta vielä siihen alkuperäiseen kysymykseen, jos et olisi itse ilmoittanut, mistä työkkäri olisi tiennyt opinnoistasi? Kun ei mitään tutkinto/todistusta saa, muutaman rivin opinto-rekisteriin lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en puhuisi työkkärissä mitääm. Missään kohden ei kannata asiassa sitten mainita, esim cv-netissä.

Vierailija
4/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei yleensä maksa etuutta, joten niille on se ja sama, mitä teet. Sen sijaan kassat ja Kela ovat kiinnostuneita siitä, mitä työtön tekee eli jos jäät kiinni, katsotaan se petokseksi.

Toisaalta jo opinnot on olleet menossa jo ollessasi töissä, voit huoleti jatkaa niitä työttömänä, silloin ei erillisiä lupia tarvita. Lainsäätäjä kun on katsonut, että jos pystyit opiskelemaan ja käymään töissä, niin pystyt opiskelemaan ja hakemaan töitä. Ei sanktioita, ei ongelmia.

Vierailija
5/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en puhuisi työkkärissä mitääm. Missään kohden ei kannata asiassa sitten mainita, esim cv-netissä.

Alan vahvasti olla tällä kannalla. Alani on vielä sellainen että työkkäri ei työllistymisessä pysty auttamaan ja työnantajat eivät juuri te-toimiston cv-pankkeja selaile.

Vierailija
6/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei yleensä maksa etuutta, joten niille on se ja sama, mitä teet. Sen sijaan kassat ja Kela ovat kiinnostuneita siitä, mitä työtön tekee eli jos jäät kiinni, katsotaan se petokseksi.

Toisaalta jo opinnot on olleet menossa jo ollessasi töissä, voit huoleti jatkaa niitä työttömänä, silloin ei erillisiä lupia tarvita. Lainsäätäjä kun on katsonut, että jos pystyit opiskelemaan ja käymään töissä, niin pystyt opiskelemaan ja hakemaan töitä. Ei sanktioita, ei ongelmia.

Olisikin noin yksiselitteistä. Minä opiskelin työn ohella ja kun jäin työttömäksi niin ilmoittauduin työkkäriin (tietysti) ja kun kouluttautumistarpeitani tiedusteltiin niin erehdyin sanomaan, että ei ole ja että suoritan parhaillaan etäopintoina loppuun erästä tutkintoa (joka edistää työllistymistä). Totesin vielä, että kaikki läsnäoloa vaativat kurssit on suoritettu ja teen vain muutaman oppimistehtävän niin homma on paketissa. Selvityspyyntö tuli ja sen takia korvauksien saaminen viivästyi useita viikkoja. Eli voi olla, ettei tule sanktioita, mutta huoleti ei voi jatkaa opintoja. Jos nyt jäisin työttömäksi (taas uudet opinnot työn ohella meneillään) niin en todellakaan kertoisi työkkärissä niistä.

Vierailija
7/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työttömänä ja jollei omatoiminen työnhakuni rupea pian tuottamaan tulosta, on pakko suorittaa jotain kursseja. Työkkäriin en aio hiiskua yhtään mitään, ei vaikuta työn hakemiseeni mitenkään, muutama nettikurssi.

Vierailija
8/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, jos et kerro. 

Sinuna opiskelisin vaan enkä puhuisi työkkärissä mitään.

Vierailija
9/23 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainsäätäjä kun on katsonut, että jos pystyit opiskelemaan ja käymään töissä, niin pystyt opiskelemaan ja hakemaan töitä. Ei sanktioita, ei ongelmia.

Niinkö? Mites tämä sitten:

https://ytk.fi/blogi/opiskelu-ja-tyottomyys-monimutkainen-yhdistelma

"Moni meistä yhdistää nykyisin opiskelun ja työnteon. Kun työsuhde päättyy, opiskelijaa ei yleensä katsota työttömäksi, vaan hän on edelleenkin opiskelija. Opiskelu ja työttömyys ovat pääsääntöisesti toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja, sillä päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan. Opiskelija kuuluu opintotukijärjestelmän piiriin opintojen päättymiseen asti."

Vierailija
10/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainsäätäjä kun on katsonut, että jos pystyit opiskelemaan ja käymään töissä, niin pystyt opiskelemaan ja hakemaan töitä. Ei sanktioita, ei ongelmia.

"Moni meistä yhdistää nykyisin opiskelun ja työnteon. Kun työsuhde päättyy, opiskelijaa ei yleensä katsota työttömäksi, vaan hän on edelleenkin opiskelija. Opiskelu ja työttömyys ovat pääsääntöisesti toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja, sillä päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan. Opiskelija kuuluu opintotukijärjestelmän piiriin opintojen päättymiseen asti."

kuinka muuten on, perjantaina jäin työttömäksi, aloitan pian uuden työn. Jos en hiisku te toimistoon, saavatko he tietää? 

Vierailija
11/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin työn ohella maisteriksi eli harrastin opiskelua. En tietenkään opiskellut työaikana vaan vapaa-aikana.

Miksei ap myös voi harrastaa?

Mitä harrastukset millekään valvontakomissiolle kuuluu?

Ei opiskelu (20 op on suht pieni määrä) estä ottamasta työtä vastaan samanaikaisesti.

Vierailija
12/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ohi 11 kommentissa.

Vierailija
13/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
14/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka muuten on, perjantaina jäin työttömäksi, aloitan pian uuden työn. Jos en hiisku te toimis

Eivät saa tietää, eikä heitä kiinnosta, jollet itse hae työttömyyskorvauksia. 

Vierailija
15/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka muuten on, perjantaina jäin työttömäks

entäpä jos haen, tältä tulevalta lyhyeltä ajalta? Mistäs tietävät

Vierailija
16/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut töissä ja opiskellut olet sivutoiminen opiskelija. Toki jos haluat palata päätoimiseksi opiskelijaksi silloin et saa tukia.

Vierailija
17/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön voi opiskella sen keskimäärin 5op kuussa. Ap:n kohdalla ongelmaksi tulee se että tarkoituksena on suorittaa opintokokonaisuus eikä vain yksittäisiä kursseja. Pienimmällä stressillä pääsee kun sopii työkkärin kanssa omaehtoisesta opiskelusta ennen opintojen alkua/opintopaikan hyväksymistä. Opintosuoritukset tulee myös opintopolkuun jonka kautta työkkäri niitä seuraa. Yksittäinen kurssi harvemmin aiheuttaa mitään mutta jos suorituksia alkaa tulla säännöllisesti niin todennäköisesti lähettävät selvityspyynnön.

Itse jokainen joutuu päätöksen tekemään. Työkkärin ja tämän maan byrokratian ongelma on juurikin se, joustamattomuus ja massiivinen byrokratia. Esimerkiksi työttömän tapauksessa pienen lisätulon hankkiminen tavalla tai toisella eli joko palkkatyöllä tai kevytyrittäjänä pitäisi olla suositeltavaa eikä sen pitäisi johtaa selvityspyyntöihin tai pahimmassa tapauksessa tukien katkaisemiseen. Tuttavapiirissä on ollut työttömiä henkilöitä jotka ovat tehneet (työssä käyvän) puolison nimellä laskutuspohjalta pientä sivutyötä. En tuomitse, päinvastoin pidän ääliömäisenä systeemiä joka pakottaa "venyttämään sääntöjä" muutaman kympin takia. 

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/koulutus/eri-tavat-opiskell…

Vierailija
18/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi opiskella sen keskimäärin 5op kuussa. Ap:n kohdalla ongelmaksi tulee se että tarkoituksena on suorittaa opintokokonaisuus eikä vain yksittäisiä kursseja. Pienimmällä stressillä pääsee kun sopii työkkärin kanssa omaehtoisesta opiskelusta ennen opintojen alkua/opintopaikan hyväksymistä. Opintosuoritukset tulee myös opintopolkuun jonka kautta työkkäri niitä seuraa. Yksittäinen kurssi harvemmin aiheuttaa mitään mutta jos suorituksia alkaa tulla säännöllisesti niin todennäköisesti lähettävät selvityspyynnön.

Itse jokainen joutuu päätöksen tekemään. Työkkärin ja tämän maan byrokratian ongelma on juurikin se, joustamattomuus ja massiivinen byrokratia. Esimerkiksi työttömän tapauksessa pienen lisätulon hankkiminen tavalla tai toisella eli joko palkkatyöllä tai kevytyrittäjänä pitäisi olla suositeltavaa eikä sen pitäisi johtaa selvityspyyntöihin tai pahimmassa tapauksessa tukien katkaisemiseen. Tuttavapiirissä on ol

juma mitä koronaa täs perselandiassa

Vierailija
19/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka muuten on, perjantaina jäin työttömäksi, aloitan pian uuden työn. Jos en hiisku te toimistoon, saavatko he tietää? 

Tarkoitatko saavatko tietää että olet töissä? Vastaus on tietenkin saavat tietää koska Kela & kassat käyttävät tulorekisteriä hakijan tulojen tarkistamiseen. Lsiäksi joudut hakemusta tehdessäsi vakuuttamaan ettei sinulla ole kyseiseltä ajalta tuloa. Väärän tiedon antaminen on petos eli rikos. 

Entä mitä tarkoittaa "aloitat pian"? Omavastuuaika on nykyään 7pvää. Jos työttömyytesi kestää pitempään niiin tietenkin sinulla on oikeus hakea työttömyyskorvausta ajalle jonka olet työtön. 

Vierailija
20/23 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sä olet vähän jäljessä ajastasi. En enää pyri Valtsikkaan enkä mihinkään muuhunkaan tiedekuntaan niin, että ihan turha hakeutua opiskelijaksi sinne ihan vaan sen takia, että minäkin olen siellä. En ole enkä tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme