Miksi helvetissä sinulla, jolla on jo aikuiset lapset eikä lapsenlapsia, on talviloma koululaisten talvilomaviikolla??
Ihan kiusallaan vai? Meillä vanhemmat työntekijät saavat päättää ensin, ja kaikilla ääliöillä on loma tuolloin. Miksi ihmeessä?????
Kommentit (72)
Jännä juttu.. Meillä on lomalla just ne kaksi keski- ikäistä. Lapset 25- vee ja yli, ei lapsenlapsia. Ja äiti jonka lapset isällään hiihtoloman.
No onneksi meillä isäntä saa lomansa hiihtolomalle. Voin olla töissä kun muut lomailevat.
No, turha tulla näiden kyselemään, teenkö niiden vuoroja..
Vierailija kirjoitti:
Oletko myös sitä mieltä että lapsettomat voi pitää kesälomansa toukokuussa tai vaikka syyskuussa?
Ulkomaan matkat ovat halpoja, eikä lapsia häiritsemässä lomakohteissa... win-win
Siksi, kun jotkut ihmiset elävät yksinkertaisesti niin ahdistavaa elämää, etteivät halua kokea mitään uutta. Hyvä esimerkki on siskoni anoppi, jolla oli pokkaa jopa eräissä hautajaisissa pulputtaa jotain, miten asiat YLEENSÄ tehdään ja tekee siis aina kaikki samoin kuin ennenkin. Lauantai on saunapäivä. Milloinkaan muulloin ei saunassa käydä. Neljältä otetaan päivätorkut. Pasmat menee sekaisin, jos joku muuttuu elämässä. HYI AHDISTAA TUON ELÄMÄ.
Talviloma on aina silloin, koska aina on ollut.
Ei nämä ihmiset tajua, että heidän olisi sama vaikka kuolla pois, eihän tuollainen ole ELÄMÄÄ.
Ei olekaan. On aivan ihanaa, kun saa nykyään valita sen maaliskuun viimeisen viikon, mikä mulle sopii hyvin ja suurin osa ei enää lomaile silloin. Pidettäisiin vieläkin myöhemmin, mutta alallani huhtikuu on yleensä aina kiireinen, joten tällä mennään.
Mutta luultavasti vastaus ap:n kysymykseen on lastenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan. On aivan ihanaa, kun saa nykyään valita sen maaliskuun viimeisen viikon, mikä mulle sopii hyvin ja suurin osa ei enää lomaile silloin. Pidettäisiin vieläkin myöhemmin, mutta alallani huhtikuu on yleensä aina kiireinen, joten tällä mennään.
Mutta luultavasti vastaus ap:n kysymykseen on lastenlapset.
Jaa ei ollutkaan, pitäisi lukea otsikot loppuun asti. Sitten en tiedä, ehkä puoliso. Myös kiusanteko on mahdollista. En kyllä tajua, miksi kukaan haluaisi lomailla ruuhka-aikaan, jos ei ole pakko. Minä en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiusallaan vai? Meillä vanhemmat työntekijät saavat päättää ensin, ja kaikilla ääliöillä on loma tuolloin. Miksi ihmeessä?????
Se ei sinulle kuulu miksi kukakin pitää lomansa ja koska
Olen opettaja niin eipä ole valinnanvaraa. Mieheni tekee niin paljon töitä ja varsinkin joulun aikaan en näe häntä ollenkaan niin hän toivoo loput lomansa silloin kun minullakin sitä on. Muuten emme pääsisi ikinä yhdessä matkustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tajua miksi lapsen loman takia pitää olla viikko veks töistä syksyllä ja toinen talvella. Se lapsi pärjää ihan hyvin kotona sen viikon, saa nukkua pitkään ja nähdä kavereita. Musta on ihan kiva olla talvilomalla vaan kotona ja leipoa pullat valmiiksi kun muksu tulee koulusta. Muksu näkee äidin hyväntuulisena ja levänneenä ja kotona leijuu tuoreen pullan tuoksu.
Ei niitä lapsia tarvitse raahata etelään tai rinteille, noi pienet asiat on ne joita ne muistelee isona. Vanhempien keskinäistä kilpavarustelua ja vanhemmuuden suorittamista tuo matkailu on, ei muuta.
Jotkut haluaa viettää lomansa perheenä. Eikä tuo vaadi että minnekään etelään tai laskettelemaan mentäisiin, mutta onhan se eri asia olla koko päivä yhdessä ja tehdä jotain siitä perusarjesta poikkeavaa. Ainakin meillä tuollaista pullantuoksuista kotipuuhastelua harrastetaan ihan normaalina viikonloppuna.
Elämä on silleen epäreilua että kaikki eivät voi viettää lomaa perheenä eikä se mikään kiveen hakattu oikeus ole. Siksi oma asenne tähän ratkaisee eniten. Viikonloppuisinkin voi olla koko päivän yhdessä ja tehdä perusarjesta poikkeavaa. Mulla ei ole koskaan ollut talvilomaa samaan aikaan vanhempien kanssa tai omien lasten kanssa,siksi ihmettelen tuota muiden talvilomakitinää.
Miksi AP:n työpaikassa vanhimmat saa valita lomaviikot ensin? Missä tasa-arvo? Eikö ap voisi ehdottaa vuorottelua?
Jos ihan reiluja oltaisiin, niin ne työntekijät jotka ovat kuormittaneet työkavereitaan vähiten sairas- ym. poissaoloilla vuoden aikana saisivat varata lomaviikon ensin. Hehän ovat kuormittuneet eniten toisten poissaolojen vuoksi ja toisaalta olleet itse vähiten lomilla.
Kuinka usean mamman uskoisitte pääsevän ensinnä valitsevien joukkoon? Tuntuu, että osa pikkulasten vanhemmista on aina joko lastansa hoitamassa tai itse saikulla. Tästäkö pitäisi vielä palkita?
Koska en vuosiin saanut pitää talvilomaa lapsen lomaviikoilla. Nyt en kysy, pidän vaan.
(Lapsi oli mummolassa hoidossa. Kai se lasten loma-hoitopaikka teiltäkin onnistuu, kun onnistui yksinhuoltajaltakin? Olisi ollut ihanaa käydä päivittäin pulkkamäessä kevätauringossa, mentiin sit toukokuussa Rodokselle tai ei mihinkään. Lapsi ihmetteli aina muiden Lapin hiihtolomia.)
Koska joustin tänä vuonna jo pääsiäisenä, kesälomissa, syyslomaviikolla ja itsenäisyyspäivän tienoilla joulusta puhumattakaan. Päätin, että talviloman pidän juuri silloin kun haluan enkä yhtään kuuntele sitä itkua, että lapsilla on päiväkodista lomaa. Että vai niin, vielä 16 vuotta sitten päiväkotihoitoa tarjottiin juuri silloin, kun vanhemmat oli arkena töissä, oli se sitten tavallinen torstai tai talvilomaviikko.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kiusallaan ja siksi että voin. Kysyn opettajatuttaviltani aina etukäteen milloin lomat on ja käyn korvamerkkaamassa ne itselleni. Ei tarvitse kersallisten riidellä kuka saa silloin loman kun on jo mulla.
Vierailija kirjoitti:
Koska joustin tänä vuonna jo pääsiäisenä, kesälomissa, syyslomaviikolla ja itsenäisyyspäivän tienoilla joulusta puhumattakaan. Päätin, että talviloman pidän juuri silloin kun haluan enkä yhtään kuuntele sitä itkua, että lapsilla on päiväkodista lomaa. Että vai niin, vielä 16 vuotta sitten päiväkotihoitoa tarjottiin juuri silloin, kun vanhemmat oli arkena töissä, oli se sitten tavallinen torstai tai talvilomaviikko.
YES!!
Vierailija kirjoitti:
Koska olen opettaja.[/quo
...ethän sinä viekään keneltäkään lomaa, koska eikö kaikki opettajat samasta koulusta lomaile samaan aikaan...
En välttämättä haluaisi samaa lomaviikkoa, mutta toisinaan se on töitten sujuvuuden kannalta parempi pitää silloin kuin muutkin. Sijaisia ei ole.
En myöskään tajua. Oltiin juuri perheen kanssa syyslomaviikolla (pakettimatkalla) Välimerellä ja pääosin muut matkalla olijat olivat keski-iän ylittänyttä lapsetonta porukkaa.
Kun lomaa varasin, niin esim. edeltävänä viikkona oli paljon halvempaa ja enemmän vaihtoehtoja, että jos olisi ollut mahdollista niin olisin tietysti lähtenyt reissuun enemmin tuolloin.
Moni näyttää käyttävänsä energiaansa siihen, että lomailee kiusallaan lasten loma-aikoina. Ainakin vastausten perusteella. Tuli siinä mielessä onnekas olo, että en ole itse ajatellut että pitäisi aiheuttaa kiusaa toisille. Päinvastoin, keskityn pitkälti itseeni ja lomailen aivan muina aikoina. Sillon saa kierrellä kotikaupungin kaupoissa rauhassa arkena tai varata halvemman matkan. Ja lomaviikkoina on ihanaa ajella töihin, kun liikennettä on niin vähän! Sillon sitä melkein toivoo että muut lomailisivat aina, että itse voisi keskittyä rauhassa töihin ja ajella sinne ilman ruuhkia :)
Ei mitään kiertäviä... just sain sovittua loman viikolle 8 seuraavaksi 9 vuodeksi kun lapsen koulu alkoi. Meitä on tällä hetkellä 2: toisella vaimo on ope ja mulla on ainoa kouluikäinen lapsi, loputkin saavat lomansa yleensä juuri silloin kun haluavat.
Mutta tää porukka onkin aika harvinainen: kaikki osaa ajatella muitakin kuin itseään ja ymmärtävät joustaa, myös siihen toiseen suuntaa.