Sisko katkaisi välit kun kritisoin sen lapsenkasvatustaitoja...
.. jokunen vuosi sitten. Kerroin sille vihdoin suoraan, että se toimii äitinä väärin ja että se on itsekäs, eikä välitä sen lapsista. Nousi paskamyrsky johon lähti mukaan veli ja mun vanhemmat, koska sisko on meidän perheen pyhä lehmä jota ei saa kritisoida.
En ole ollut tekemisissä siskon kanssa sen jälkeen, kun hän katkaisi välit. Samalla "menetin" siskonlapset, joille systemaattisesti alettiin syöttämään paskaa minusta ja sainkin vanhemmilta lapsilta tappouhkauksia watsappissa. Piti blokata numerot, koska en halunnut viedä asiaa pidemmälle.
Nyt kuulin, että yksi lapsista on pakkohuostaanotettu ja siirretty toiselle puolelle Suomea laitokseen käytöshäiriöiden ja päihteiden käytön takia. Toinen on muuttanut kotoa pois ja on saanut potkut koulusta huumeiden käytön takia. Molemmilla on viiltelyjälkiä käsissä (kävin katsomassa askit) ja kuvissa viitataan kannabikseen ja aineisiin. Äiti näkee siskoni edelleen uhrina ja syyttää kaikesta lasten isää, koska sisareni ei tee äitini silmissä ikinä mitään väärää.
Tämä kaikki oli nähtävillä jo kauan aikaa sitten, kun sisko laiminlöi lastensa hoitamista ja mm.nelivuotias lapsi käveli kaupunginläpi mummolaan yksin (ihan hyvin kuulema pärjää, ei halua kasvattaa pumpulissa) ja kun tämä huostaanotettu poltteli jo 9-vuotiaana pihamaalta löytyviä tupakannatsoja plus lukuisia muita ikäkaudelle epätyypillisiä asioita. Lapset saattoivat katsella piirrettyjä viereisessä huoneessa kun äiti paneskeli poikaystävänsä (jotka vaihtuivat usein) kanssa kovaäänisesti suihkussa. Olen kerran ollut todistamassa itsekin tuota seksiääntelyä, ja vein sitten lapset ulos leikkimään.
Pelkäsin koko ajan, että näin käy, joten yritin ottaa lapsia luokseni koko ajan niin paljon kuin mahdollista. Koska meillä oli rajat ja vaadittiin tietynlaista kunnioitusta aikuisia ihmisiä kohtaan, kertoivat sitten teiniksi tullessaan kotonaan miten tiukkis olen. Sen sijaan että sisko olisi toivonut heiltä tottelemista (tyyliin yöllä yhdeltä ei herätä syömään sipsejä) hän kertoi heille, ettei minua tarvitse totella. Sitten alkoivat haistatella mullekin ja kun tätä en hyväksynyt, kävi lasten alkoholisti-isä (joka siis ei ole edes lasten elämässä ollut läsnä) uhkailemassa meillä, että hänen lapsia ei komentele snobit. Lapsia ei enää päästetty mun luo kylään.
No, nyt on lapset viety, tervetuloa elämänkoulu.
Mitä opimme tästä? Emme yhtikäs mitään, kuten elämänkoulussa on tapana.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä on ihan raastavaa seurata vuosien vieriessä vierestä, miten huonosti jossain perheessä voidaan ja lapset on ihan heitteellä. Sitten kun ne tulee teini-ikään tai täyttää 16-17-18 on vahinko jo tapahtunut ja ne tutvattomsn ja levottoman lapsuuden välinpitämättömien vanhempien lapset alkaa sen pitkän ja sekavan matkan aikuisuuteen.
Ap:n olisi kannattanut purra huultaan ja pitää suorapuheiset mielipiteensä omanaan ja säilyä jonkinlaisena normaalina aikuisena lasten elämässä. Siitä olisi voinut olla edes jollekin heistä ratkaiseva apu.
Nyt voi sanoa että mitään ei ole tehtävissä. Ne on rikki ja pilalla ne lapset ja nuoret.
Tervemenoa yhteiskunnan rattaisiin hoidettavaksi ja huollettavaksi.
Itseasiassa en olisi voinut toimia mitenkään toisin, sillä olin lasten elämässä ainoa aikuinen, joka yritti kasvattaa ja opastaa enkä olisi voinut tehdä enempää. Ainoa mitä olisin voinut tehdä toisin on tosiaan olla puuttumatta tuohon, mutta se olisi ollut yhtä väärin.
Murrosikään tullessa lapset kapinoivat kaikkia auktoriteetteja vastaan ja sisareni suorastaan neuvoi kapinoimaan mun ohjeita vastaan, koska hän kritisoi aina sitä, miten pidän itseäni parempana kuin muut. En todellakaan pidä, mulla on ollut vaikeita aikoja enkä ole saanut ilmaiseksi mitään, en lapsuudenperheen tukea kuten sisko, muutin kotoa 17-vuotiaana kun äiti sanoi, että lapsilisät loppui, nyt ulos. Sisko asui kotona 19-vuotiaaksi ja siitä 3 vuotta miehensä kanssa (jolle lapset on). Siskon mieskin sai asua meillä, mutta mä en. Sen takia on vaikea ymmärtää, miten sisko voi olla noin kujalla, vaikka sillä on perheen tuki taustalla.
Rakastin siskon lapsia paljon ja pidin siitä, kun sain viettää aikaa heidän kanssaan ja käytiin jopa yhteisillä lomilla. Luulen, että siskoni ei vaan kestänyt sitä, että lapset näkivät toisenlaisen kodin mallia ja olisivat saattaneet havahtua siihen, että kodissa tapahtuvat asiat eivät välttämättä olekaan ihan ookoo..
Mä en nyt tajua.. Oletko sä noin katkera jostain äidin rakkauden puutteesta? Vai eikö sulla itsellä ole perhettä?
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani etenkin lasten elämästä ja siitä, ettet enää voi pitää heihin yhteyttä.
Toisaalta mietin, että kannattaisiko sinun yrittää ottaa heihin yhteyttä nyt, kun he ovat vanhempia ja jutella heidän kanssaan? Olisit turvallinen aikuinen heidän vaikeassa maailmassaan.
Toinen on ihan kohta täysi-ikäinen ja kärsii neurologisista häiriöistä, toinen on nuorisopsykiatrisella/laitoksessa/sijoituskodissa, missä nyt milloinkin. Olen seurannut heidän elämäänsä askissa, ja tekee tosi pahaa. Lapset on niin rikki.. En voi tehdä enää mitään, sillä kun viimein puutuin asiohin ja koitin saada järkeä siskon päähän, tapahtui välien rikkoutuminen jota äitimme pahentaa haukkumalla minua siskolleni. Koska äitini ottaa kaiken itseensä, jos sisareni osoittautuisi huonoksi äidiksi olisi se osoitus äidilleni, että hän on mokannut.
Eikun oikeasti, onko sulla vain noin pakottava tarve tuupata tarinaa ulos?
Mä ymmärsin että niitä lapsia olisi ollut enemmänkin kuin 2. Kun kerran oli alussa niitä pieniä ja sitten niitä vanhempia jotka lähetti tappouhkauksia..
Mikä on aski? "ASKI.fi on verkkopohjainen liiketoiminnan työkirja kuljetusalan yritysten johtamisen ja liiketoiminnan suunnittelun tueksi. "?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani etenkin lasten elämästä ja siitä, ettet enää voi pitää heihin yhteyttä.
Toisaalta mietin, että kannattaisiko sinun yrittää ottaa heihin yhteyttä nyt, kun he ovat vanhempia ja jutella heidän kanssaan? Olisit turvallinen aikuinen heidän vaikeassa maailmassaan.
Toinen on ihan kohta täysi-ikäinen ja kärsii neurologisista häiriöistä, toinen on nuorisopsykiatrisella/laitoksessa/sijoituskodissa, missä nyt milloinkin. Olen seurannut heidän elämäänsä askissa, ja tekee tosi pahaa. Lapset on niin rikki.. En voi tehdä enää mitään, sillä kun viimein puutuin asiohin ja koitin saada järkeä siskon päähän, tapahtui välien rikkoutuminen jota äitimme pahentaa haukkumalla minua siskolleni. Koska äitini ottaa kaiken itseensä, jos sisareni osoittautuisi huonoksi äidiksi olisi se osoitus äidilleni, että hän on mokannut.
Ymmärrän - ja olen pahoillani tilanteesta. Kamalaa katsoa vierestä, kuinka lapsia laiminlyödään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aski? "ASKI.fi on verkkopohjainen liiketoiminnan työkirja kuljetusalan yritysten johtamisen ja liiketoiminnan suunnittelun tueksi. "?
Ask.fm eli nuorten suosiossa oleva sivu, jonne tehdään profiili, muut käyttäjät kyselevät sitten kysymyksiä oma tunnus näkyen tai anonyymisti, ja profiilin omistaja saa päättää itse, mihin vastaa. Vastauksiin voi liittää kuvia jne. Tavallaan kuin interaktiivisempi versio Facebookista, jonka sisältöä kysyjät voivat ohjata.
Vierailija kirjoitti:
No oletpa hauska. Mene pois.
Ymmärrän ap mitä tarkoitat. Mulla on kaksi sukulaista joiden mistään toimista ei saisi mitään sanoa vaikka se tuhoaisi heidän ja ympärillään olevien elämää. Kaikki sanominen on aina asiatonta ja loukkaavaa niille jotka ei kestä kuulla totuutta eivätkä halua muuttaa toimintaansa. Olen pahoillani. Yritä pitää yhteyksiä lapsiin ja olla heille turvallisena aikuisena, näyttää että he voivat lähestyä sinua.
Toistuu sanat; paskamyrsky, turvallinen aikuinen.