Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee! Lapsi sai matikan tukiopetusta - kahdessa pvässä!

Sinitta
29.11.2016 |

Laitoin perjantainan reksille wilmassa viestin, että lapsi tarvitsee tukiopetusta matikassa - miinuslaskut kun eivöt mene kaaliin. Minä en ole osannut opettaa.
Kysyin tokaluokkalaiselta pojalta, että olisiko kiva jos saisi tukiopetusta - ja poika sanoi Joo.
Tänään ilmoitettiin koulusta, että eka tukiopetustunti on huomenna, klo 8.00-9.00.
Varsinainen koulupäivä alkaa vasta 9.00, joten poikani joutuu mennä tuntia aikaisemmin kouluun.

Ja ajatelkaa, lapsi itse odottaa innokkaana aamuista tukiopetusta! Seillä on yksi opettaja ja minun poikani - ei muita.
Sovittiin myös, että sitten kun ongelma on hoidossa, tukiopetus lopetetaan. Vastuu päätöksestä on tukiopettajalla.

Minä olen niiiiiiiin kiitollinen tästä.
Koulu regoi nopeasti - ja lapsi saa apua.

On niin helpottunut ja hyvä olo.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, toivottavasti tukiopetuksesta on apua. Ongelmiin pitää puuttua mahdollisimman pian, jotta oppimisesta on hyötyä. Usein matematiikassa voi olla aivan pikkujuttu, kun asia kirkastuu oppilaalle ja sitten se sujuu.

Vierailija
2/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa opettaa kakkosluokkalaisen matikkaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Sama juttu meillä. Onneksi asiat ovat muuttuneet kouluissa, ja apua saa jos tarvitsee.

Vierailija
4/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
5/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaminen ja osaaminen on eri asioita, vaikka itse osaisi niin ei osaa välttämättä opettaa. Itse opiskelen kolmatta vuotta AMKssa ja olen menestynyt matemaattisissa aineissa, niin minua on kysytty pitämään jotain "klinikkaa" ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille joilla on vaikeuksia.

Olen kieltäytynyt koska en todellakaan osaisi opettaa varmaan mitään ymmärrettävästi vaikka itse osaisinkin jotain.

Vierailija
6/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaminen ja osaaminen on eri asioita, vaikka itse osaisi niin ei osaa välttämättä opettaa. Itse opiskelen kolmatta vuotta AMKssa ja olen menestynyt matemaattisissa aineissa, niin minua on kysytty pitämään jotain "klinikkaa" ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille joilla on vaikeuksia.

Olen kieltäytynyt koska en todellakaan osaisi opettaa varmaan mitään ymmärrettävästi vaikka itse osaisinkin jotain.

Voi elämä. Minä olen kielinero valtiotieteen maisteri, mutta olen osannut ihan opettaa matikan yläkouluun asti.

Vierailija
7/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku juttu, mutta miksi laitoit viestin rehtorille, etkä lapsen opettajalle? Meillä on alakoululaisella ollut lukujärjestykseen merkittynä tukiopetustunti heti valmiiksi ja siellä nyt sitten varmaan käy kuka tarvii ja missä asiassa tarvii apua, mutta hyvä, että se on noin rutiininomaisesti merkitty, eikä siitä "tehdä numeroa". Oma lapsenikin kävi lukemisen takia tukiopetuksessa ekaluokan syksyllä. Joskus joku asia ei vaan valkene, mutta kun sitten valkenee, valkenee kertarytinällä :) Itselläni kävi lukemisen oppimisessa näin. En tajunnut sitä yhtään, siis koko ideaa, mutta kun tajusin, opin todella nopeasti. Yksi esimerkki on Liisa Keltikangas-Järviseltä: lapsille oli sanottu, että päässälaskussa ei lasketa tavallisesti tms. ja hyvin matikassa pärjäävä lapsi ei ikinä osannut päässälaskua. Selvisi, että lapsi oli luullut, ettei niitä siis todellakaan lasketa, vaan siinä kysymyksessä on jokin vihje tms. mystinen juttu, jonka muut lapset tajuavat ja hän ei tajua. Kyllä hän sitten osasi, kun sai taas laskea :)

Vierailija
8/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku juttu, mutta miksi laitoit viestin rehtorille, etkä lapsen opettajalle? Meillä on alakoululaisella ollut lukujärjestykseen merkittynä tukiopetustunti heti valmiiksi ja siellä nyt sitten varmaan käy kuka tarvii ja missä asiassa tarvii apua, mutta hyvä, että se on noin rutiininomaisesti merkitty, eikä siitä "tehdä numeroa". Oma lapsenikin kävi lukemisen takia tukiopetuksessa ekaluokan syksyllä. Joskus joku asia ei vaan valkene, mutta kun sitten valkenee, valkenee kertarytinällä :) Itselläni kävi lukemisen oppimisessa näin. En tajunnut sitä yhtään, siis koko ideaa, mutta kun tajusin, opin todella nopeasti. Yksi esimerkki on Liisa Keltikangas-Järviseltä: lapsille oli sanottu, että päässälaskussa ei lasketa tavallisesti tms. ja hyvin matikassa pärjäävä lapsi ei ikinä osannut päässälaskua. Selvisi, että lapsi oli luullut, ettei niitä siis todellakaan lasketa, vaan siinä kysymyksessä on jokin vihje tms. mystinen juttu, jonka muut lapset tajuavat ja hän ei tajua. Kyllä hän sitten osasi, kun sai taas laskea :)

No ei kaikilla kouluilla ole samat systeemit.

Rehtori tekee nuo tukiopetuspäätökset, koska ne vaikuttaa koulun budjettiin.

Vierailija
9/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä. Minä olen kielinero valtiotieteen maisteri, mutta olen osannut ihan opettaa matikan yläkouluun asti.

Vai kielinero, lauseessasi ei ole päätä eikä häntää. Opettaa matikan? Lauseesta puuttuu kohde eli kenelle on opetettu.

Kyllä se opettaminen ja osaaminen on eri asia ja kaikki ei osaa opettaa.

Vierailija
10/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kielinero, lauseessasi ei ole päätä eikä häntää. Opettaa matikan? Lauseesta puuttuu kohde eli kenelle on opetettu.

Kyllä se opettaminen ja osaaminen on eri asia ja kaikki ei osaa opettaa.

Niin. Matikan. Päättynyt tekeminen. Eikä tuo edes ole tekemisen kohde, tuo kenelle opetetaan... Jessus. Esimerkiksi ihan on oikeita lauseita: "Äitini opettaa yläkoulussa" tai "Naapurini opettaa ruotsia".

Vierailija
11/11 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitappa lauseeseesi  esimerkkisi sanat. Olen osannut ihan opettaa ruotsin yläkouluun asti.. edelleen puolikielistä. Siis ihan koko matikanko? Paremmin olisi sanoa: Olen osannut opettaa matematiikkaa yläasteelle saakka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi