Joulunvietto - isovanhemmat lähtevätkin matkalle
Sanon heti alkuun - vanhemmillani on oikeus viettää joulu ihan niinkuin he itse haluavat. Siitä huolimatta juuri nyt jostain syystä minusta tuntuu kurjalta.
Olen asunut perheeni kanssa ulkomailla viime vuodet ja pienet lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua täällä Suomessa isomvanhempien kanssa. Muutimme takaisin Suomeen keväällä ja olen kyllä toivonut, että tavalla tai toisella he olisivat osa jouluamme nyt kun täällä asutaan.
Veljeni asuu myös ulkomailla (paljon lähempänä Suomea kuin missä me asuimme). Vanhempani ovat joka joulu käyneet heillä joulunvietossa siitä lähtien, kun veli uuteen maahan muutti perheineen (vähän meidän ulkomaillemuuttomme jälkeen). Yhtäkään joulua he eivät ole viettäneet mediän lastemme kanssa, koska asuimme nin kaukana.
Nyt sitten kysyin vanhemmiltani, mitkä heidän joulusuunnitelmansa ovat. Äitini ilmoitti heidän jo ostaneen lentoliput veljen perheen luokse, joten he lähtevät pari päivää ennen aattoa ja palaavat joulun jälkeen.
Minua kirpaisee. Olisin toivonut, että olisimme yhdessä voineet sopia jotain joulunvietosta niin, että omatkin lapset olisivat vihdoin kokeneet edes jotain joulusta isovanhempien kanssa. Vaikka siis ymmärrän, että he ovat täysin vapaita menemään ja tulemaan miten haluavat.
Mitä ajattelette tästä?
Kommentit (406)
Olisi ehkä kannattanut ottaa puheeksi vähän aikaisemmin. Mutta ymmärrän kyllä että harmittaa!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla heille niin traditio tuo, että eivät edes ajatelleet muuta vaihtoehtoa.
Niin kai :( Vähän harmittaa, kun olisi kiva, jos mekin mahtuisimme nöihin traditioihin... Meitä ei ole veljen luokse edes kutsuttu :( ap.
No ens vuonna sitten :) hyvissä ajoin sopikaa ja houkuttele veljes perhe suomeen niin kaikille hyvä
Muutit takaisin Suomeen ja kuvittelet, että muut järjestävät nyt joulunsa ja elämänsä teidän mukaan. Tervetuloa todellisuuteen!
t. itsekin paluumuuttaja
Appivanhemmilla on kolme lasta. Yksi asuu heiltä puolentoista tunnin matkan päässä, me 4 tunnin ja kolmas on asunut vuosia keski-Euroopassa eri maissa.
Appivanhemmat ovat vuosia matkustaneet tuon ulkomailla asuvan lapsensa luokse joulunviettoon. Sitä ennen kun perhe tuli Suomeen jouluisin, he menivät appivanhemmille, tai tuon lähempänä appivanhempia asuvan sisaruksen luokse, jolloin appivanhemmat ovat menneet sinne myös.
Ollaan joskus ehdotettu, että meillekin voisi tulla joulua viettämään, mutta joka kerran on jo sovittu muuta. Ei olla sitten enää paljon välitetty edes kysellä.
Hauskinta on kuitenkin, että nyt tuo lähellä vanhempiaan asuva sisarus on ruvennut tykkäämään kyttyrää, kun vanhemmat menee aina jouluksi veljen luo ja urputtaa siitä meille.
No herraihme, te voitte viettää omanlaista joulua ihan oman perheen kesken. Luoda omia perinteitä ja suomalaista joulua!! Vai oliko sun ajatus, että isovanhemmat tekee jouluruuat ja laittavat oman kotinsa jouluun ja ostaa lapsille ison kasan lahjoja te vaan saavutte paikalle nauttimaan joulun tunnelmasta.
Vanhemmillesi on todellakin oikeus viettää jouluaan ihan niinkuin itse haluavat!
Vierailija kirjoitti:
Olisi ehkä kannattanut ottaa puheeksi vähän aikaisemmin. Mutta ymmärrän kyllä että harmittaa!
Olet oikeassa! Mutta jotenkin oletin, että vanhemmat itse ottaisivat asian puheeksi syksyn aikana. Nyt sitten he ovat ostaneet liput ja kaikki jo aikaa sitten, enkä tajua, miksi he eivät maininneet mitään asiasta silloin. Ap
Veljellesi ei ole ehkä tullut mieleen, että teidänkin perhe voisi/haluaisi tulla heille joulunviettoon. Oletko jutellut veljesi kanssa mitään joulusta?
Onpa ikävää :( miten miehesi vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla heille niin traditio tuo, että eivät edes ajatelleet muuta vaihtoehtoa.
Niin kai :( Vähän harmittaa, kun olisi kiva, jos mekin mahtuisimme nöihin traditioihin... Meitä ei ole veljen luokse edes kutsuttu :( ap.
Olisiko teillä sitten mahdollisuus lähteä? Sillä ainahan sinä voit veljeltäsi kysyä miltä heistä kuulostaisi, jos te varaisitte hotellit yms ja tulisitte tervehtimään ja osallistuisitte järjestelyihin?
Vierailija kirjoitti:
No herraihme, te voitte viettää omanlaista joulua ihan oman perheen kesken. Luoda omia perinteitä ja suomalaista joulua!! Vai oliko sun ajatus, että isovanhemmat tekee jouluruuat ja laittavat oman kotinsa jouluun ja ostaa lapsille ison kasan lahjoja te vaan saavutte paikalle nauttimaan joulun tunnelmasta.
Vanhemmillesi on todellakin oikeus viettää jouluaan ihan niinkuin itse haluavat!
Kuten sanoin, he saavat viettää joulunsa ihan miten haluavat. Olisin halunnut kutsua heidät meille. Tai jos he olisivat lähteneet vähän myöhemmin, olisimme voineet viettää meillä "esijoulun" ja olisimme voineet ajaa heidät lentokentälle. Ap.
No, nyt voisit ajoissa avata suusi ja sanoa, että voitaisiko ensi joulu viettää yhdessä.
Voi olla, että veljen luona joulun vietto on tosiaan jo tapa ja kutsu seuraavaksi jouluksi esitetään jo nyt jouluna, kun vanhempasi ovat siellä. Joten sano nyt ajoissa!
Kyllä minä tavallaan ymmärrän, että olosi tuntuu sivuutetulta, mutta jos vanhempasi ovat jo aiemmin -mahdollisesri viime jouluna - sopineet tästä vierailusta, niin toki he sinne menevät.
Millainen lapsuutesi muuten oli, suosivatko vanhempasi sinusta veljeäsi ja jouduitko kilpailemaan suosiosta? Minusta tuossa on nyt selvästi jotakin "historiaa" tuossa sun reaktiossasi. Jos sinulla olisi tunne tasapuolisesta lapsuudesta, tuskin kokisit noin voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa! Mutta jotenkin oletin, että vanhemmat itse ottaisivat asian puheeksi syksyn aikana. Nyt sitten he ovat ostaneet liput ja kaikki jo aikaa sitten, enkä tajua, miksi he eivät maininneet mitään asiasta silloin. Ap
Sinä siit oletit, että he muuttavat perinteitä teidän takia?
Varmasti tuntuu kurjalta,minä kertoisin heille suoraan siitä että kokisitte tärkeäksi viettää yhteisen joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teillä sitten mahdollisuus lähteä? Sillä ainahan sinä voit veljeltäsi kysyä miltä heistä kuulostaisi, jos te varaisitte hotellit yms ja tulisitte tervehtimään ja osallistuisitte järjestelyihin?
No kun on pienet lapset, niin hotellijoulu ei oikein innosta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun veljesi perhe on todennäköisesti sopinut joulukyläilystä jo edellisenä jouluna tai joka tapauksessa hyvissä ajoin. Et voi oikeasti kiukutella siitä, että et itse saanut suutasi auki.
Niin siis ap:lla on päässään yksi ainoa tapa viettää joulua, jota hän ei ole kenellekään kertonut, mutta ottaa asiakseen pahoittaa mielensä, kun muut eivät ole sitä arvanneet kertomattakin. Haloo, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillesi on todellakin oikeus viettää jouluaan ihan niinkuin itse haluavat!Kuten sanoin, he saavat viettää joulunsa ihan miten haluavat. Olisin halunnut kutsua heidät meille. Tai jos he olisivat lähteneet vähän myöhemmin, olisimme voineet viettää meillä "esijoulun" ja olisimme voineet ajaa heidät lentokentälle. Ap.
Meillä vietetään joulua isovanhempien ja meidän sisarusten kesken 17 päivä, koska ollaan itse tuolloin matkoilla.