Jos sinulla olisi ruokaan rahaa viikossa 30 euroa,
Kommentit (11)
Ma: Makaroonilaatikko 4:lle 3,50¿
Ti: Perunat ja makkarakastike 1,50¿
Ke: Jauhelihaspaghetti 3,50¿
To: Hernekeitto 3,00¿
Pe: Perunat ja seikastike 2,50¿
La: Lihapullat ja muusi 4,00¿
Su: Kermainen uunibroileri ja riisi 5,00¿
Yhteensä 23¿
Seitsemällä eurolla ostaisin maitoa, vehnäjauhoja, hiivaa, kananmunia
leipoisin leivät itse.
Jos jatkuvasti olisi noin niin olisi vitsit vähissä, kääk!
Meillä on omasta takaa omia perunoita ja porkkanoita, niitä käyttäisin mahdollisimman paljon. Eipä ne onneksi kaupassakaan paljon maksa jos pitäisikin ostaa. Minä ostaisin kyllä sitten sille viikolle myös sen marketin tarjouksen kolme HK:n sinistä kahdella eurolla, siitä tekisin makkarakeittoa ja makkarakastiketta. Itse asiassa en se kolmas lenkki menisi kyllä pakastimeen, sillä en millään pystyisi syöttämään yhden viikon aikana kolmea lenkkiä perheelle... kahdessakin olisi tekemistä, mutta hätätilanteessa =) Ostaisin nautajauhelihaa ja tekisin siitä plus tomaattimurskasta ison kattilallisen jauhelihakastiketta, kaveriksi omasta säiliöstä itse kerättyjä mustia torvisieniä sinne sekaan. Söisimme myös puuroja: ruis-puolukkapuuroa, kauraryyneistä haudutettua puuroa. Näitä siis ihan ruokina, ja erikseen ilta- ja aamupuurot ihan tota tavallista kaurahiutaletta tai 4 viljaa. Kyllä kai tuolla jo viikon pärjäisikin. Jos vielä joku ateria tarvitsisi kokata, niin saattaisin keittää munia ja tehdä kaveriksi valkoista bearnaisekastiketta, lisänä keitettyjä perunoita.
Luomumaidon vaihtaisin tavalliseen maitoon sillä viikolla, samoin tinkisin yleisestä periaatteestani ostaa kotimaista. Hätä ei lue lakia. Jogurtteja ja viilejä ei ostettaisi, leikkelettä ei myöskään. Juustoa ostaisin kuitenkin. Leivän leipoisin itse, luultavasti jauhot viikon leipään löytyisikin kaapista.
Ostaisin ensin ainekset noihin kulkien marketissa/marketeissa pitkään ja hartaasti. Sitten laskisin kuinka paljon jää yli ja ostaisin kurkkua, tomaattia tms. mikä sattuisi olemaan edullista juuri sillä hetkellä. Muutaman omenan lapsille. Jos kahvi olisi loppu niin sitten olisi ostaettava yksi paketti sellaista. Jos mitenkään mahdollista, niin ostaisin yhden karkkipussin karkkipäivän herkuksi, jotta ei menisi aivan mahdottoman ankeaksi. Lisäksi herkuiksi leipoisin jotain kakkua tai pullaa tai marjapiirakkaa niistä aineksista mitä kaapissa sattuisi olemaan.
Tiukille menisi mutta eiköhän siihen 30 Euroa riittäisi.
säilykkeitä, pastaa yms.
Tekisin paljon keittoja kuten siskonmakkarakeittoa, kasviskeittoja.
Kalapuikot on siellä tosi halpoja joten niitä. perunoita käyttäsin paljon. Vihannekset myös edullisempia siellä. Ja näin olen tehnytkin kun rahat olleet todella tiukassa tosin 30¿ on kyllä tosi vähän kun on vauvakin...ei riittäisi kyllä meillä kun pitää tutteliakin ostaa.
En ole varma hinnoista, mutta tässä tulee jotain mieleen:
- Puuroa (joku vaal.sin. puuro paketti tais olla 0.39e k-kaupoissa)
- Makaronia (onko se 5 vai 6 pussia eurolla)
- Perunaa
- Hyvää salaattia saa, kun ostaa kaalin ja raastaa sen.
- Porkkanoista porkkanaraastetta
- Pastakastikkeen saa sipulista, tomaattimurskasta, mausteista (ja soijarouheesta)
- Lidl:stä tai Euroshopperin jugurttia litran purkki 0.89-0.99e
- Leipoo leiväksi itse säpylöitä tai ostaa kaupasta näkkäriä.
- Juomana käyttää vesihana vettä
- Hedelmätarjouksia on tähän aikaa vuodesta esim appelsiinistä/omenasta/mandariineistä
- Tekee ruoan itse. Ei eineksi, eikä valmisruokaa. Ei heräteostoksia.
- TARKKAILE KILOHINTOJA!!!
noilla kauppareissuilla ja ostais vaan juuri sen, mitä tarvitsee.
Yleensä kun sieltä kaupasta tulee kotiin mukana kaikkea ihan turhaakin.
- ap
aamuisin puuroa ja omia marjoja tai kiisseliä, tai omaan mehuun tehtyä vispipuuroa.
Kasvissosekeittoa, tonnikalapaistosta, peruna-jauhelihavuoka (jauhelihaa voisi " jatkaa" porkkanaraasteella), makkarakeitto, lapset voisi syödä joskus kalapuikkoja (itse vihaan niitä).
Sämpylöitä paistaisimme ja käyttäisimme mahdollisimman paljon omia marjoja hyväksi. Riittäisiköhän 30e noihin?
Taidankin oikeasti tehdä niin, että laadin huomenna ensi viikon ruokalistan valmiiksi ja kaupassa on riitettävä se 30 euroa.
Onneksi on jo tällä viikolla ostettu juustoa ja kahvia ym. pitkäkestoisempaa tavaraa, joten ei sellaisiin tarvi laittaa sitten tuosta pikkubudjetista.
pussillinen keittämättömiä makaroneja, purkki tonnikalaa. Sekoitetaan uunivuokaan.
Keitetään n. 1l vettä, sekaan lihaliemikuutio ja esim. sulatejuustoa tai tuorejuustoa rasia. Sitten vaan liemi vuokaan ja vuoka uuniin. Välillä kannattaa tarkistaa onko nestettä tarpeeksi.
Helppoa ja hyvää.
Vesi on aika halpaa, eli sillä voi jatkaa keittoja aika pitkälle. Juurekset ovat yleensä edullisia, samoin kaali. Tekisin kaiken itse, mutta millekään makkaralinjalla en alkaisi.