Minulla on pieni luultavasti norsunluusta tehty norsupatsas, jonka olen saanut perintönä ja joka on varmasti ainakin 50 vuotta vanha.
Rikonkohan jotain lakia kun se on tuolla kirjahyllyssä koristeena? En siis ole todellakaan hankkinut sitä itse enkä edes tiedä, että miten se on aikanaan tullut suomeen. Ei se ole kovin iso, ehkä reilut 5cm pitkä ja saman verran korkea. Enkä edes tiedä aivan varmasti, että onko se norsunluuta, mutta niin minulle on kerrottu.
Kommentit (12)
Mikä olinko joskus ei ole nyt. Vanhat on laillisia
Aidon norsunluun halkeamat muodostavat ristikkäisiä verkostoja.
Voisit kuitenkin polttaa sen ja tehdä oman osasi norsujen säilyttämiseksi.
HEL-NYC kirjoitti:
Miten se auttaa nykyisiä norsuja? Sielu pääsee vapaaksi johdattamaan niitä?
Tarkoitatko "patsaalla" siis veistosta?
Minkävärinen on? Kerro siis tarkka sävy. Minkälainen kiilto? Entäs näetkö läheltä katsoen pinnassa jotain kuvioita (katso voimakkaassa valossa) tai muuta materiaalissa?
Kokeile sormella, onko huoneenlämpöinen vai viileämpi?
Minkänäköinen, onko afrikkalainen vai intialainen norsu?
Ja mistä maasta saatu?
HEL-NYC kirjoitti:
Ei iät ajat sitten kuolleen norsun luun polttaminen saa muuta aikaan, kuin hävittä viimeisenkin muiston siitä norsusta. Tämän päivän norsujen säilymiseen sillä ei ole mitään vaikutusta.
Niin, jos on oikeaa norsunluuta, ja voit todistaa että ollut sun hallussa ennen 1989, niin saat vapaasti sen omistaa ja myydä Suomessa.
Ihan kiva ja laillinen esine. Toivottavasti on aitoa norsunluuta.
Ei norsunluun tuhoaminen poista norsujen salametsästysongelmaa.
Juu täysin laillista omistaa tai myydä, eikä mitään iloa nykynorsuille sen hävittämisestä. jotain kertonee myös muuttuneesta asenneilmapiiristä se, että itse yritin myydä reippaasti toistasataa vuotta vanhan hopea+norsunluuesineen, mutta sillä ei ainakaan Suomessa ole mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Miten se auttaa nykyisiä norsuja? Sielu pääsee vapaaksi johdattamaan niitä?
En usko sieluihin, vaan faktoihin. Mitä vähemmän ihmiset arvostavat norsunluisia esineitä (oli ne antiikkia tai kulttuurihistoriallisia aarteita tai ei, ja joo; sisäinen antropologi itkee) eli poltetaan ne, sitä enemmän niiden arvostus laskee pitkällä aikajänteellä.
Norsut tapetaan sukupuuttoon meidän silmien edessämme. Jokaisella on velvollisuus toimia.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ei iät ajat sitten kuolleen norsun luun polttaminen saa muuta aikaan, kuin hävittä viimeisenkin muiston siitä norsusta. Tämän päivän norsujen säilymiseen sillä ei ole mitään vaikutusta.
Ei se ole muisto siitä norsusta. Asenteilla ja suhtautumisella norsunluuhun sen sijaan on vaikutusta tämän päivän norsujen säilymiseen.
Et riko. Lait eivät ole taannehtivia.