Miksi vegaanius olisi paras vaihtoehto koko maailman ruokavalioksi?
Pastetkaas tähän kunnon PUOLUEETTOMIA tutkimuksia siitä, että vegaaniruokavalio olisi maailman ruokavalioksi paras vaihtoehto.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan kohta kylmää vettä niskaan vegaaneilta, mutta olin ennen kasvissyöjä sekä puolisen vuotta vegaani, ja tämä on minun mielipiteeni vegaaniudesta:
1. Vegaanius ei auta tällä hetkellä maailmassa eläviä eläimiä. Tunnetut vegaanit esim. YouTubessa kertovat kuinka monta eläinhenkeä säästyy kun jätetään eläintuotteet pois, mutta tosiasiassa tämä on totta vain jos suurin osa ihmisistä ryhtyy vegaaneiksi mikä on todella pitkä prosessi, ja vaikutukset näkyvät pitkän ajan kuluttua. Mielestäni paljon parempi olisi ryhtyä aktiivisesti vaatimaan parempia oloja nyt olemassa olevalle eläimille. Tofun ostaminen kaupasta ei auta yhtään mitään, kun lihankulutus nousee vuosittain ja nykyiset tuotantoeläimet kärsivät.
2. Vegaanius käy joillekin, mutta ei kaikille. Tähän vaikuttaa mm. veriryhmä. O-veriryhmä tarvitsee eläinproteiinia, mutta esim. A pärjää melko hyvin kasvisruoalla.
Jokainen syökään mitä haluaa, mutta mietitään kuitenkin planeettaammekin. Järkivalinnoilla, ei tunteilla.
Hauskaa, että puhut järkivalinnoista ja sitten höpötät veriryhmän vaikutuksesta ruokavalioon. Nyt pyydettiin puolueettomia tutkimuksia eikä mitään homeopatian tasoista hömppää.
Todista sitten minulle että veriryhmät eivät vaikuta ihmisen tarvitsemaan yksilölliseen ruokavalioon.
Vegaanius on pitkälti samanlaista kuin uskonnot. Oma aate on se ainoa oikea ja kaikkia muita pitää yrittää käännyttää.
t. Olin juuri tuollainen ennen
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on pitkälti samanlaista kuin uskonnot. Oma aate on se ainoa oikea ja kaikkia muita pitää yrittää käännyttää.
Oikeassa elämässä en ole tavannut ainoatakaan saarnaavaa vegaania. Sen sijaan olen kyllä joutunut perustelemaan monellekin sekasyöjälle, miksi en halua syödä lihaa. Konfliktien välttämiseksi vastaan yleensä jotain epämääräistä tyyliin "en ole koskaan välittänyt lihan mausta". Eettiset pohdinnat omat omiani, eivätkä ne oikeastaan edes kuulu muille. Muiden käännyttäminenkään ei kiinnosta, koska enhän minä loppujen lopuksi voi juurikaan vaikuttaa muiden valintoihin. Toki kerron asiallisen mielipiteeni, jos joku sitä asiallisesti kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Pastetkaas tähän kunnon PUOLUEETTOMIA tutkimuksia siitä, että vegaaniruokavalio olisi maailman ruokavalioksi paras vaihtoehto.
Ekologisesti peltoala ei riitä karjan rehuksi jos lihaa syödään,voisi riittää jos viljelyala käytettäisiin ihmisravinnoksi.Terveellisyyttä en nyt kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan kohta kylmää vettä niskaan vegaaneilta, mutta olin ennen kasvissyöjä sekä puolisen vuotta vegaani, ja tämä on minun mielipiteeni vegaaniudesta:
1. Vegaanius ei auta tällä hetkellä maailmassa eläviä eläimiä. Tunnetut vegaanit esim. YouTubessa kertovat kuinka monta eläinhenkeä säästyy kun jätetään eläintuotteet pois, mutta tosiasiassa tämä on totta vain jos suurin osa ihmisistä ryhtyy vegaaneiksi mikä on todella pitkä prosessi, ja vaikutukset näkyvät pitkän ajan kuluttua. Mielestäni paljon parempi olisi ryhtyä aktiivisesti vaatimaan parempia oloja nyt olemassa olevalle eläimille. Tofun ostaminen kaupasta ei auta yhtään mitään, kun lihankulutus nousee vuosittain ja nykyiset tuotantoeläimet kärsivät.
2. Vegaanius käy joillekin, mutta ei kaikille. Tähän vaikuttaa mm. veriryhmä. O-veriryhmä tarvitsee eläinproteiinia, mutta esim. A pärjää melko hyvin kasvisruoalla.
Jokainen syökään mitä haluaa, mutta mietitään kuitenkin planeettaammekin. Järkivalinnoilla, ei tunteilla.
Hauskaa, että puhut järkivalinnoista ja sitten höpötät veriryhmän vaikutuksesta ruokavalioon. Nyt pyydettiin puolueettomia tutkimuksia eikä mitään homeopatian tasoista hömppää.
Todista sitten minulle että veriryhmät eivät vaikuta ihmisen tarvitsemaan yksilölliseen ruokavalioon.
Ei kun kyllä sinun pitää todistaa, että miksi ne vaikuttavat. Ihan yhtä järkevää minun olisi lähteä todistamaan miksi kuun asento ei vaikuta ihmisen tarvitsemaan yksilölliseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa elämässä en ole tavannut ainoatakaan saarnaavaa vegaania. Sen sijaan olen kyllä joutunut perustelemaan monellekin sekasyöjälle, miksi en halua syödä lihaa. Konfliktien välttämiseksi vastaan yleensä jotain epämääräistä tyyliin "en ole koskaan välittänyt lihan mausta". Eettiset pohdinnat omat omiani, eivätkä ne oikeastaan edes kuulu muille. Muiden käännyttäminenkään ei kiinnosta, koska enhän minä loppujen lopuksi voi juurikaan vaikuttaa muiden valintoihin. Toki kerron asiallisen mielipiteeni, jos joku sitä asiallisesti kysyy.
Miksi vegaani alkaisi käännyttää ihmistä joka ei syö lihaa?
En nyt äkkiseltään muista tutkimusta, mutta muutama pointti vegaaniuden kannalla omasta mielestäni tässä seuraavaksi. (Itse olen sekasyöjä, tosin arjessa tulee syötyä lähinnä kasviksia ja kananmunia koska tulot ei riitä lihan ostamiseen enkä sitä koe sen useammin tarvitsevani.)
-Runsas lihansyönti --> runsas proteiinin saaminen kiihdyttää uusien solujen rakentumista, jolloin elimistö ei niin paljon laita energiaa vanhojen solujen korjaamisen. Kun ruokavaliossa on kohtuu vähän proteiineja, elimistö keskittyy jo olemassa olevien solujen korjaamiseen ja havaitsee tehokkaammin muutoksia solujen dna:ssa (tai jossain). Virheet korjataan ja viallinen solu ei kerkeä jakaantumaan. Tässä karkea ja yksinkertaistettu selitys sille miksi runsas lihansyönti _saattaa_ kasvattaa syöpäriskiä.
-Toinen syy on ekologisuus. Vaatii valtavasti luonnolta ylläpitää tuotantoeläimiä ihmisille ruuaksi. On laskettu että jos tuotantoeläimiin käytetty ravinto jalostettaisiin ihmisten ruuaksi, ei olisi nälkää ja maapallo rasittuisi huomattavasti vähemmän. Kaikki jotka ovat kasvattaneet kotona eläimiä ruuaksi tietävät kuinka paljon se vaatii vettä ja rehua yms.
--> siispä itse näen kasvispainotteisella ruokavaliolla paljon hyötyä. En kuitenkaan ajattele että kaikkien olisi ryhdyttävä vegaaneiksi (ei mielestäni realistista). Sen sijaan tulisi tuoda kasvisruokaa tunnetuksi ja tehotuotanto lopettaa. Lihan arvo kasvaisi aivan sairaasti ja lihansyönti tulisi maltilliseksi (lihasta tulisi herkku). Ihmiset voisivat mahdollisuuksien mukaan itse kasvataa lihojansa, eläimet saisivat tod näk inhimillisempää kohtelua ja ihmiset ymmärtäisivät lihan oikean arvon. Lisäksi tulisi suosia riistaa, sillä riistaeläimet saavat elää lajityypillisesti ja siten onnellisina. Suomessa onneksu suojellaan kantoja etteivät kärsi liiasta metsästyksestä. Tonnikalan syöminen saisi loppua kokonaan, meret tyhjenee tehokalastuksen vuoksi kokonaan tätä menoa :/
Olen vegaani ja mua itteä tympii että ihmisillä on tollanen kuva vegaaneista...minä(kuten kukaan minun vegaanikavereista) en usko että jos kaikki olisi vegaaneja tai kasvisyöjiä maailma pelastuisi..minä itse olen vegaani koska olen ollut töissä liha-ja maitotuotantotiloilla ja en kokenut että eläinten olot ja kohtelu olivat edes siedettävää millään tilalla millä olin töissä..minun ideani olisikin että kaikki ihmiset söisivät lihaa vain 2-3 kertaa viikossa, ja niin lihatuotantoa ei tarvitsisi olla niin paljon ja eläimilli voitaisiin järjestään isompia ja parempia elintiloja. Ja maitotuotteet ovat taas täysin kuulumattomia ihmisen luonnolliseen ruokavalioon ei todellakaan päivittäiseen käyttöön!!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vegaanien aivot ovat sekasyöjän aivoja pienemmät, tämä tutkimus esiteltiin Tiede-lehdessä.
Jos yrität tuolla jotenkin viitata vegaanien tyhmyyteen, niin pieleen meni.
Etsi itse tutkimuksesi, ei pitäisi olla mitenkään ylivoimainen tehtävä eikä kukaan muu voi tietää mitä juuri sinä pidät tarpeeksi puolueellisina tahoina tutkimaan. Voit aloittaa vaikkapa tutkimalla lihantuotannon ilmastovaikutuksia.
Ei veganismi ole mitenkään objektiivisesti aina ja paras vaihtoehto. Siis jos ihmisten tai maapallon tulevaisuudella ei ole merkitystä niin toki lihaa voi kuluttaa niin paljon kuin tahtoo. Mutta jos ihmislaji halutaan pitää elossa ja ympäristö terveenä vegaanius on tällä hetkellä paras vaihtoehto. Sekin tekisi jo paljon, jos lihan kulutusta vain vähennettäisiin vaikka sille tasolle mikä se oli joskus 50-luvulla. Me kun ollaan varsin riippuvaisia luonnon resursseista, joita lihan tuottaminen tuhoaa. Jos eläisimme jossain muinaisissa metsästäjä-keräilijä-yhteisöissä olisi tilanne aika erilainen. Mutta nykyään lihaa ja etenkin prosessoituja lihatuotteita ylikulutetaan niin paljon, että se on jo terveydellekin haitallista.
Vegetarismi on ok. ja kasvispainotteinen kalaruokakin parempi kuin lihansyönti,mutta veganisteillahan kun se heidän aatteensa ei rajoitukaan pelkkään ruokavalioon....
Jotain linkkiä? Vai voitko kertoa miksi o ryhmä tarvitsee myös eläniproteiinia? Ja paljonko ne tarvii, pitääkö joka päivä mässyttää possua vai riittääkö pari kertaa viikossa?