Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka edistää Suomen kansalaisten hyvinvointia?

mtj
28.11.2016 |

Ehdotuksia.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista: valitetaan mutta sitten kun olisi tarkoitus nostaa kissa pöydääle niin ei jaksetakaan keskustella. Olenko minä todella näin tylsää seuraa (jopa kännissä) :) No ei voi mitään.

Vierailija
42/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään perunamuusia ja tölkkilihapullia kotimaisia sellaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulet vasemmalta, niin iske pöytään konkreettisia realistisia vaihtoehtoja.

Vierailija
44/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan valtaenemmistö kannattaa hyvinvointivaltiota. No se on hyvä että tukien vastikkeellisuudesta on alettu puhua. Se on askel oikeaan suuntaan. Nyt lopetan tämän höpöttelyn tähän.

Vierailija
45/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee muailmalle. Win-win! Kaikki voittaa :)

Vierailija
46/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan mitä annettavaa sinulla on tälle yhteiskunnalle? 24/7 tapitat vauva-palstaa koko lopun ikäsi?

Vierailija
47/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomalla niilo22:n videoita. 

Terveisin Naispelko23

Vierailija
48/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjoittaa haluaa, anna se suoraan sille joka sitä tarvitsee. Älä rahoita organisaatioita. 

Minua ei itseasiassa kiinnosta henkilökohtaisesti raha. Tämän maan kansalaisten hyvinvointi kiinnostaa. Tänne synnyin, täällä elän, tänne kuolen. Toimeentulosta ja eläkkeestä tuli mieleen: miksi kukaan ei kysy eläkkeelle "pääsemisen" sijaan: "miksi joudun elääkkeelle"?

Koska suomalainen työelämäkulttuuri on huono, mikä johtuu ensisijaisesti yritysten johdosta.  Johtamistaitoa ei ole, osataan vain ns. ylhäältä alas johtaminen. Annetaan työntekijöille vastuuta, mutta ei valtuuksia niiden vastuiden hoitamiseen, eli perusajatuksena ei luoteta työntekijöihin.

Kun yrityksen toimintoja "kehitetään", päättävät johtajat kehityksen mallin ja tarpeet - lainkaan kuuntelematta sitä oman työnsa asiantuntijaa, sitä, joka oikeasti tietää, mitä työ kaikkiaan pitää sisällään ja mitä ongelmia siihen liittyy. Työntekijöille ei anneta arvoa, koetaan vain välttämättömäksi pahaksi.

Verokuningas Juho Hulkon isä, kauppaneuvos Hulkko kritisoi suomalaista yrityselämää juuri ilmestyneessä kirjassaan.  Pojan mukaan hän on menestynyt isänsä opeilla.

"Ahneudesta on tehty luvallista" - miljonääripojan isä kritisoi nykypäivän yritysten voitontavoittelua

84-vuotiaan kauppaneuvos Hulkon mielestä yrityselämässä vallitsevat voiton tavoittelu ja omistajien ahneus. Ne pitäisi heittää romukoppaan. Tilalle pitää nostaa ihmisten johtaminen ja vastuu yhteiskunnasta.

- Yritys on taloudellinen, sosiaalinen ja tekninen järjestelmä, jonka avulla tyydytetään yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tarpeita, Veikko Hulkko kirjoittaa tänään julkaistussa teoksessaan Onni on sivutuote.

Yrittäjäveteraani kritisoi voimakkaasti yleisesti hyväksyttyä, lainsäädäntöönkin kirjattua määritelmää, jonka mukaan yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen. Toki se on yrityksen tehtävä, mutta Hulkon mukaan ei ainoa.

- Yritys on osa yhteiskuntaa ja sen tehtävä on siten toimia yhteiskuntavastuullisesti. Siis eettisesti oikein, Hulkko sanoo.

Hänen mielestään ei ole eettisesti oikein ajatella, että joidenkin elämäntehtävä on ansaita rahaa toisille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/20161110200025842_uu.shtml

Vierailija
49/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

Okei. Olen itsekin joskus seuraillut. by the way, mistä nimimerkki "naispelko"? Puhut paljon itsetuntoon liittyvistä asioista. Olen itsekin pohtinut identiteettin liittyviä asioita. Elämme individualistisessa yhteiskunnassa. Olisiko sinulla jotakin ehdotuksia itsetuntoon liittyen, kuinka voitaisiin esimerkiksi kouluissa edesauttaa sitä, että yksilö tuntisi olonsa hyväksytyksi sellaisenaan kuin on, eikä jätettäsiin ulkopuolelle porukoista?

Vierailija
50/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

makethejp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kulttuurinen ajatustapa pitää muuttaa. Suomalaisille on aivan hirvitävää epäonnistuminen ja mokaaminen. Kasvojen menetystä pelätään niin paljon ettei lopulta uskalleta tehdä yhtään mitään. Myös suhde riskeihin pitää muuttaa. Ei voi vain ripustautua menneisyyteen ja elää kuin maailma yhä olisi kuin 1980-luvulla. Suomalainen vastustaa usein sitä mikä jo on tapahtunut. Ei millään hyväksytä sitä ,että maailma on perustavalla tavalla muuttunut.

Globalisaatio (inhottava sana , joka on abstrakti) on tehnyt Suomesta kuin lastun lainehilla. Toisen maailmansodan jälkeen suomalaiselle työlle ja teollisuudelle oli vielä runsas kysyntä. Otetaanpa tarkasteluun vaikkapa metsäteollisuus: luonnolliset markkinat löytyivät jälleen rakennuksesta sekä hyvinvointivaltion kehityksestä. Esimerkiksi paperia tarvittiin kasvavien hyvinvointivaltioiden tarpeeseen aivan h....tisti. Suomi vaurastui jolloin hyvinvointia voitiin levittää. Samalla vasemmistopuolueet ja ay-liikkeet suojaisivat työntekijät, jotka sitten myös äänestivät vasemmistoa, win-win-tilanne siis. Tämä kaikki on nyt historiaa ja muutos on käynnistynyt jo 90-luvun puolelta. Teolliset työpaikat on menetetty ns.luovan tuhon kautta tai siirretty (suureksi epäonneksi, koska mikään kansakunta ei vaurastu palveluilla) Aasiaan ja muille kehittyville markkinoille rahan sanellessa asian. Suomen työntekijöistä vain 13 % on nykyisin  teollisuustyöntekijöitä, asia jolle on suora yhteys negatiiviseen talouskasvuun. Tästä johtuen myöskin vasemmiston kannatus on romahtanut , koska eivät ole osanneet uudistua. Tämä on huono siksi ,että esim, SDP olisi voinut teollistaa Suomea uudelleen ,vaikkapa sitten valtionyrityksiä perustamalla. Toinen hyvä vaihtoehto on ns.join-venturet, joissa valtio on jollakin osuudella mukana.  Mutta siis Suomea olisi jo 10 vuotta sitten pitänyt alkaa uudelleen teollistaa. Porvarit laittavat sokean luottonsa markkinoihin, joita ei yleensä kiinnosta näin pieni kansakunta, tuotto-odotukset pieniä.

Kun on seurannut suomalaista poliittista keskustelua , niin edelleen tulee tunne ettei vieläkään myönnetä ,että meidän pitää muuttua ja paljon. Tai kyllä puhetta riittää mutta tekoja sitäkin vähemmän. Ihmiset äänestävät jostain kumman syystä porvareita, joita on aina ja on yhä edelleen kiinnostanut vain oma lompsa, sitten ihmetelleen leikkauksia , valtion purkua ja tukien pienennyksiä. Nykyisin porvaristo tekee niin kuin OECD , EU ja IMF kehoittaa heitä tekemään eivät he suomalaisesta välitä. Ulkomaalaisten instituutioiden (ovat etupäässä amerikkalaisia) tarkoituksenaan on kansallisvaltioiden heikennys , jotta pääoman ylivalta ja kaupan globalisointi voisivat vauhdittua. Trprotektion kautta. Mutta summa summarum miettikää ihmiset mitä puoluetta äänestätte. Hyvä kansallisvaliot on pienen ihmisen paras suoja, halusi sitä tai ei. Jos ihmiset käyttävät optimaalisempaa äänestysharkintaa, niin Suomi voi tulla astetta paremmaksi paikaksi tavan ihmiselle. Poliitikkojen pitää myös nostaa tasoaan ja ajatella enemmän oman kansalaistensa hyvinvointia palkintoa omasta menetyksestään. Tästä nyt tuli ehkä vähän ristiriitainen kirjoitus,mutta yhtäkaikki.

Sitten on vielä suomalainen johtaminen, jota pitäisi runsaasti kehittää. Kaikki hallinnolliset uudistukset , vaikkapa esim. digitalisaatio kouluissa vaatii hyvää johtamista, joka usein varsinkin julkiselta sektorilta puuttuu. Johtajuutta voisi parantaa ainakin tunnetaitoja kehittämällä pienestä alkaen. Katseet siis kotiin, varhaiskasvatukseen sekä perus-ja toisen asteen opintoihin. korostan erityisesti tunnetaitojen merkitystä kansalaisten hyvinvoinnin lisääjänä.  Johtaja tarvitsee myös visionäärisyyttä , jota ei ainakaan korkeakouluissa opi.  

Suomi on tasakoosteinen lokerokansa (ehkä ukkoutuminen (väestön ikääntyminen) ja konservatiivisuus jarruina?). Mutta toisaalta että syntyy innovaatioita ja yritystoiminta olisi hedelmällistä, tarvitaan liberaaliutta (mutta toisaalta myös tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota tasa-arvon toteutumiseen ja yrittää löytää keinoja niin johtajuudelta kuin yhteiskunnan erinäistä instituuotioista luoda puitteet, jotka motivoivat ja kannustavat).

Jopa Sixten Korkman ja Vesa Vihriälä ovat todenneet, että pohjoismainen hyvinvointivaltio toimii erinomaisesti vapailla markkinoilla. Tähän kuvioon kuuluu myös jonkinlainen valtion taholta tapahtuva sääntely, jolla näitä kapitalismin haittavaikutuksia (esim. suuret tuloerot) lievennetään.

Ja näinhän se onkin. Ongelmia on tuonut järkyttävä yksityistämisen halu. Valtionyhtiöitä on suorastaan lahjoitettu - ja tarjottu suoraan ulkomaisille kotimaisen rahan sijaan, mitä on jopa Pörssisäätiö kritisoinut. Kaiken huipuksi ulkolaiset ostajat ovat usein lopettaneet toiminnot Suomessa.  Ja meille on jäänyt työttömiä käsiin.

Mitä yksityistä toimintaa muuten on sellainen, jossa liikevaihto syntyy pääasiassa verorahoilla?  Miksi meidän kaikkien maksamia veroja tarkoituksellisesti syydetään yksityiseen taskuun, josta ne useimmiten karkaavat ulkomaille - tai veroparatiisiin, kummassakaan tapauksessa edes verot eivät jää hyödyttämään Suomea?

Valtion yhtiöt perustettiin aikoinaan lähinnä työllistämistarkoituksessa. Jos oikein ajatellaan asiaa, niiden ei edes tarvitsisi tuottaa hirveästi voittoa, kunhan eivät tappiota takoisi. Valtio saisi lisää verotuloja - ja säästäisi työttömyysmenoissa.

Työ on aika pitkälti onnellisuuden perusta. Ihminen kokee olevansa yhteskunnan toimiva jäsen, jos kykenee elättämään itsensä ja perheensä ilman, että tarvitsee turvautua tukiin.

Olen aika varma, että suurin osa työttömistä tulisi onnelliseksi saadessaan sellaisen työpaikan.

Silloin me muutkin olisimme onnellisia, koska hyvinvointimme kasvaisi ja kurjistaminen loppuisi.

Vaan mistä niitä töitä näille ihmisille?

Luin juuri Arvopaperi-lehdestä, että yritysten luottamus tulevaisuuteen on niin kova, että useimmat pörssiyhtiöt tulevat jälleen ensi keväänä jakamaan 70% tuloksestaan ulos osinkoina.

Investointeja ei siis ole vieläkään luvassa, ainakaan suomalaisten yritysten taholta.

Vierailija
51/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan mitä annettavaa sinulla on tälle yhteiskunnalle? 24/7 tapitat vauva-palstaa koko lopun ikäsi?

Juuri siksi lähden. Minulla ei ole enää mitään annettavaa Suomalaiselle yhteiskunnalle.

Vauvaa voin tapitella ulkomailtakin ja itseasiassa taidan jo olla siellä.

Vierailija
52/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtj kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

Okei. Olen itsekin joskus seuraillut. by the way, mistä nimimerkki "naispelko"? Puhut paljon itsetuntoon liittyvistä asioista. Olen itsekin pohtinut identiteettin liittyviä asioita. Elämme individualistisessa yhteiskunnassa. Olisiko sinulla jotakin ehdotuksia itsetuntoon liittyen, kuinka voitaisiin esimerkiksi kouluissa edesauttaa sitä, että yksilö tuntisi olonsa hyväksytyksi sellaisenaan kuin on, eikä jätettäsiin ulkopuolelle porukoista?

Käytkö sinä missään jossa voisi mahdollisesti tavata naisia? Yksi ongelma tässä suomenmaassa on se (kuten olen jo aiemmin maininnutkin), että tämä on niin kahtiajakautunut: pojat asuvat sellaisilla paikkakunnilla jossa ei ole mahdollisuutta törmätä siihen oikeaan. Minä uskon että jokaiselle on se oikea jossain. Ei pidä luovuttaa. Propellit pyörimään vaan. Itse en usko nettideittailuun: se antaa ihmisestä liikan yksipuolisen kuvan. Ihmisten tulisi tavata luonnossa, miehen tulisi osata vietellä nainen: leperellä, kehua naista (miehen tehtävä on kehua naista, ei päinvastoin), heittäytyä romanttiseksi hurmuriksi. Kyllä se siitä. Aidot tunteet, asenne, heittäytyminen, itsevarmuus on kaivettava vain jostakin ja ehkä ripaus "taitoa"se vaatii. Kyllä se siitä. Tsemppiä!

Vierailija
53/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiltä, joilla on kauheasti töitä, pitäs antaa osa niille, joilla ei ole ollenkaan.

Ihmisillä ei olisi niin kova kiire ja stressi. Olisi aikaa viettää lasten kanssa, katsoa heidän kanssa läksyjä. Lapsista tuntuisi, että heistä välitetään -> vähemmän häiriötä koulussa, paremmat eväät elämään.

Ei tarvitsisi murehtia ehtiikö, pitääkö. Ehkä ihmisillä pitäisi olla 6h työpäivät, mutta ehkä se vaatisi sen, että ihmiset lopettaisi turhan krääsän ostamisen, kun rahaa jäisi vähän vähemmän.

Ei iltapäivälehtiä, biletoppeja tai 10 kertaa vuodessa laivalle.

Mainoksia pitäisi vähentää katukuvasta ja korvata kesäisin kukkaistutuksin.

Hyvät käytöstavat tulisivat takaisin luonnostaan, kun ihmiset olisivat rauhallisempia. Töissä tulisi tehtyä vähemmän virheitä, olisi aikaa palvella asiakkaita kunnolla.

Vierailija
54/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

makethejp kirjoitti:

mtj kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

Käytkö sinä missään jossa voisi mahdollisesti tavata naisia? Yksi ongelma tässä suomenmaassa on se (kuten olen jo aiemmin maininnutkin), että tämä on niin kahtiajakautunut: pojat asuvat sellaisilla paikkakunnilla jossa ei ole mahdollisuutta törmätä siihen oikeaan. Minä uskon että jokaiselle on se oikea jossain. Ei pidä luovuttaa. Propellit pyörimään vaan. Itse en usko nettideittailuun: se antaa ihmisestä liikan yksipuolisen kuvan. Ihmisten tulisi tavata luonnossa, miehen tulisi osata vietellä nainen: leperellä, kehua naista (miehen tehtävä on kehua naista, ei päinvastoin), heittäytyä romanttiseksi hurmuriksi. Kyllä se siitä. Aidot tunteet, asenne, heittäytyminen, itsevarmuus on kaivettava vain jostakin ja ehkä ripaus "taitoa"se vaatii. Kyllä se siitä. Tsemppiä!

"aidot tunteet" - siis tarkoitin että suomalaisen miehen olisi hyvä oppia puhumaan tunteistaan.

Vierailija
55/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

makethejp kirjoitti:

mtj kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

"miehen tehtävä on kehua naista, ei päinvastoin" - korjaan: siis miehen osa on kehua naisen "ulkonäköä" (tämä on tärkeä ymmärtää: se on naiselle paljon arempi asia ja kun nainen tuntee olevansa haluttava, hän rentoutuu ja antautuu. No nyt menee jo vähän... joo tiedän :) ). Minä olen oppinut itse naisten neuvomana muutaman asian (kauniilta ja räväkältä naiselta): "nainen haluaa että hänet otetaan" (tatkoittaa nimenomaan sitä itsevarmuuta), kun halataan, nainen painetaan rintaa vasten, mies ei työnnä päätään hänen kainaloaan vasten. Tie naisen sydämeen käy vatsan kautta.

Vierailija
56/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtj kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

mtj kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

"miehen tehtävä on kehua naista, ei päinvastoin" - korjaan: siis miehen osa on kehua naisen "ulkonäköä" (tämä on tärkeä ymmärtää: se on naiselle paljon arempi asia ja kun nainen tuntee olevansa haluttava, hän rentoutuu ja antautuu. No nyt menee jo vähän... joo tiedän :) ). Minä olen oppinut itse naisten neuvomana muutaman asian (kauniilta ja räväkältä naiselta): "nainen haluaa että hänet otetaan" (tatkoittaa nimenomaan sitä itsevarmuuta), kun halataan, nainen painetaan rintaa vasten, mies ei työnnä päätään hänen kainaloaan vasten. Tie naisen sydämeen käy vatsan kautta.

"painetaan rintaa vasten" - Hellästi tietysti. Että minä vihaan tätä tekstuaalista ilmaisumuotoa.

Vierailija
57/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtj kirjoitti:

mtj kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

mtj kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

"painetaan rintaa vasten" - Hellästi tietysti. Että minä vihaan tätä tekstuaalista ilmaisumuotoa.

Ja sitten tietysti se luottamus ja naisenvaistot. Nainen on vähän kuin kissa: se tulee syliin kun se luottaa. Tulee olla vilpitön. Sikaniskapaskalla luottamusta ei ansaita. Nainen on kuullut sitä jo liiakseen.

Vierailija
58/58 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtj kirjoitti:

mtj kirjoitti:

mtj kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

mtj kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Terveisin Naispelko23

Ja sitten tietysti se luottamus ja naisenvaistot. Nainen on vähän kuin kissa: se tulee syliin kun se luottaa. Tulee olla vilpitön. Sikaniskapaskalla luottamusta ei ansaita. Nainen on kuullut sitä jo liiakseen.

Nämä nyt on lähinnä tällaisia alkeellisia iskureploja tyyliin: "käytsä täällä usein". Kemia ja se että on samalla alltopituudella: nauretaan samoille jutuille, toisen seurassa on hyvä olla, keskustelu ja tilanne etenee luonnollisesti omalla painollaan, tule olo, tuon haluan nähdä uudestaan ja niin edelleen. Kiseiseltä ja turhauttavaltahan tämä saattaa uullostaa, mutta minä uskon että sen oman identiteetin ja itsevarmuuden löytämisessä auttaa elämän nälkä nähdä ja kokea ja uteliasuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän