Yksinäiset! Mitä joulusuunnitelmia?
Itse olen taas joulun yksin, päivät töissä, ja loppuaika yksin. Vaikka haluaisin osata nauttia hiljaisuudesta (ja nautinkin), tulee silti surullinen mieli, kun kaikilla muilla on perhettä ja sukua, joiden kanssa joulua viettää. Miten te muut yksinäiset?
Kommentit (69)
Töitä, onneksi enää ei ole Jouluna kuin yksi pakkovapaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole sukua tai ystäviä kenen luo mennä jouluksi? Joku voi luulla, että haluat olla yksin, jos et kerro sitä. Varmaan moni ottaisi kylään ystävän tai sukulaisen, ettei hänen tarvitse yksin olla.
Mietipä nyt vielä mitä yksinäinen tarkoittaa.
Kirkossa on jouluna paljon tilaisuuksia. Siellä on ainakin hyvä tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole sukua tai ystäviä kenen luo mennä jouluksi? Joku voi luulla, että haluat olla yksin, jos et kerro sitä. Varmaan moni ottaisi kylään ystävän tai sukulaisen, ettei hänen tarvitse yksin olla.
Hyi hel... miksi haluaisin jonnekkin kyläilemään. hyh. Säälittäviä kommentteja myös vain saisin. Ihana olla yksin.
Ostelen joulun suosikkiruokiani ja syön paljon. Suklaata tietysti myös. Katson maratonina suosikkileffat. Toivottavasti on valkea joulu niin on kivempi käydä pitkillä metsälenkeillä. Saatan poikkeuksellisesti käydä jopa saunassa.
Nauratti tuo vinkki kysyä joltakulta pääsisikö jouluksi luokse :) Jos yksinäisellä mitään tuttavia, ystäviä tai sukua olisikin, niin Suomessa kyllä nimenomaan EI jouluna varsinkaan haluta ketään muuta kuin kaikkein läheisemmät luokse. Jos joku etäinen serkku alkaa kysellä pääsisikö lapsiperheen luoksi, tai vaikka jonkun kaverin ja tämän miehen jouluun kolmanneksi pyöräksi, niin vastaanotto olisi varmaan aika tyrmistynyt miten tällaista joku voi edes kysyä.
Syön sushia, juon viiniä ja trollaan av:lla. Ei, tämä viesti ei ole provo. :D
En tiedä kuulunko tässä ketjussa tarkoitettuihin yksinäisiin. Minulla ei ole ystäviä eikä parisuhdetta, mutta äiti ja isä on, ja heidän luokseen menen jouluksi. En sitten tiedä voinko määritelmän mukaan olla yksinäinen kun minulla on vanhemmat. Itse koen itseni yksinäiseksi.
Lapset menee isälleen viikoksi tai kahdeksi ja sukulaisten kanssa en halua enää olla missään tekemisissä. Tästä tulee ensimmäinen joulu kun en osta lahjoja, en laita joulukoristeita, en kuusta, en jouluruokia, en mitään. Aion istua yksin kaksi viikkoa kotona ja miettiä miksi mun elämä on mennyt tähän. En ole edes surullinen, ei ole ensimmäinen joulu yksin, mutta ensimmäinen kerta 40:n vuoden aikana kun en aio edes viettää joulua, saati huomioida että sellaista muut viettävät.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuulunko tässä ketjussa tarkoitettuihin yksinäisiin. Minulla ei ole ystäviä eikä parisuhdetta, mutta äiti ja isä on, ja heidän luokseen menen jouluksi. En sitten tiedä voinko määritelmän mukaan olla yksinäinen kun minulla on vanhemmat. Itse koen itseni yksinäiseksi.
Kyllä tietenkin voit olla, ei nyt kuitenkaan näin sosiaaliselle eläimelle kuin ihminen ole tarkoitus että omat vanhemmat olisivat ainoat ihmiskontaktit, varsinkaan sen jälkeen kun on muutettu kotoa.
Minulla on joitain tuttavia joilla ei ole parisuhdetta, mutta he aina haluavat mennä viettämään kaikki juhlapyhät omien vanhempiensa kanssa myös, joten mitään ystäväjoulua, pääsiäistä, juhannusta jne ei ikinä saa järjestettyä.
-7
Toivottavasti saa olla rauhassa ettei ketään tulisi passattavaksi, vittu mä haluan levätä rauhassa koko joulun, vierailijoista en välitä pätkääkää.
Siperia (= elämä) opettaa viettämään suuriakin juhlapäiviä yksin. Et ole ap ainut siinä suhteessa. Minulla on tulossa jo yhdestoista joulu yksin. Oikeastaan jo kahdestoista, mutta yhtenä jouluna olin erään sukulaisen luona. En viihtynyt. Kun on tottunut elämään omaan tahtiinsa, ei jaksa esim. jatkuvaa seurustelua. Nythän joulu onkin epätavallisen lyhyt, vain pidennetty viikonloppu. Menen loma-asunnolleni ja teen, mitä huvittaa tai en tee mitään. Perinteisesti käyn hautausmailla, aatonaattona naapuripitäjässä, missä nurmen alla nukkuvat perheenjäsenet, ja aattona sitten läheisellä hautausmaalla viemässä jouluvaloa sukulaisten haudoille sekä muualle haudattujen muistopaikalle. Lämmitän saunan, syön jouluruokia ja oleilen. Yksi sukulainen asuu viereisessä talossa. Hänen luonaan poikkean. Ja jos sää sallii, ulkoilen. Ja salli tai ei, niin aina voin lueskella. Pitäisi löytää pari mukavaa lukuromaania. Vielä ei ole tämän vuoden sadosta oikein mikään napannut. Ja ainahan voi roikkua täällä netissä!
Järjestä työn lisäksi itsellesi menoa, jos haluat tehdä jotain yksinäisyydellesi. Konsertteja ja tapahtumia on jos haluaa osallistua. Ihmisten seurassa tulee joskus rupateltua muuten vain, se piristää. Eihän osallistumisen tarvitse olla säännöllistä, piipahtaminen jossain tilaisuudessa voi jo riittää kun vain käy ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt vielä mitä yksinäinen
Se voi tarkoittaa, että on aivan yksin ilman ystäviä tai omaisia. Tai, se voi tarkoittaa ettei ole lapsia, miestä eli onaa perhettä. Eli riippuu ihan sanojasta. Ja tiedän, että Suomessa on yksinäisiä, kenellä ei oikeasti ole yhtään ihmiskontaktia, mutta on se kuitenkin vielä suht harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo vinkki kysyä joltakulta pääsisikö jouluksi luokse :) Jos yksinäisellä mitään tuttavia, ystäviä tai sukua olisikin, niin Suomessa kyllä nimenomaan EI jouluna varsinkaan haluta ketään muuta kuin kaikkein läheisemmät luokse. Jos joku etäinen serkku alkaa kysellä pääsisikö lapsiperheen luoksi, tai vaikka jonkun kaverin ja tämän miehen jouluun kolmanneksi pyöräksi, niin vastaanotto olisi varmaan aika tyrmistynyt miten tällaista joku voi edes kysyä.
Ei pidä paikkaansa! Mulla oli opiskeluaikana joulu, jolloin vanhempani lähtivät alaikäisten pikkusisarusteni kanssa lomamatkalle. Mua ei pyydetty mukaan, ei olisi varmaan sopinut aikataulujen puolesta ja olisi ollut liian kallista. Veljeni meni tyttöystävänsä kotiin jouluksi, mutta itse en seurustellut tuolloin. Kavereita mulla sentään oli ja kun opiskelukavereille valitin tilannetta, he suorastaan tappelivat, kuka sai minut kotiinsa mukaan joulun viettoon. Kaikilla oli sama tilanne: meillä on tosi tylsää, tuu meille, pidät mut järjissäni!
Vierailija kirjoitti:
Ostelen joulun suosikkiruokiani ja syön paljon. Suklaata tietysti myös. Katson maratonina suosikkileffat. Toivottavasti on valkea joulu niin on kivempi käydä pitkillä metsälenkeillä. Saatan poikkeuksellisesti käydä jopa saunassa.
Joulu on perhejuhla, mutta mun mielestä Suomessa nimenomaan halutaan muistaa myös yksinäisiä, köyhiä (lahjoitukset) yms. En voisi kuvitellakaan tilannetta, että ystäväni olisi pakolla yksin kotonaan. Ilman muuta voisi tulla kotiimme. Näen joulun nimenomaan perheen, suvun (laajennetunkin) juhlana, vaikka itse juhlinkin pääasiassa oman perheeni ja appivanhempien kanssa. Joskus on mukaan liittynyt muitakin, juuri noista syistä. Mun mielestä nimenomaan jouluna myös suomalaiset ovat sydämellisemmällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietenkin voit olla, ei nyt kuitenkaan näin sosiaaliselle eläimelle kuin ihminen ole tarkoitus että omat vanhemmat olisivat ainoat ihmiskontaktit, varsinkaan sen jälkeen kun on muutettu kotoa.
Minulla on joitain tuttavia joilla ei ole parisuhdetta, mutta he aina haluavat mennä viettämään kaikki juhlapyhät omien vanhempiensa kanssa myös, joten mitään ystäväjoulua, pääsiäistä, juhannusta jne ei ikinä saa järjestettyä.
-7
Vanhempani ovat kuolleet joten vietän joulun yksin, en juhli joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perhejuhla, mutta mun mielestä Suomessa nimenomaan halutaan muistaa myös yksinäisiä, köyhiä (lahjoitukset) yms. En voisi kuvitellakaan tilannetta, että ystäväni olisi pakolla yksin kotonaan. Ilman muuta voisi tulla kotiimme. Näen joulun nimenomaan perheen, suvun (laajennetunkin) juhlana, vaikka itse juhlinkin pääasiassa oman perheeni ja appivanhempien kanssa. Joskus on mukaan liittynyt muitakin, juuri noista syistä. Mun mielestä nimenomaan jouluna myös suomalaiset ovat sydämellisemmällä tuulella.
Olen masentunut ja joulun aikana masennus oireilee pahemmin.
Mä olen koen olevani yksinäinen. On (vielä) mies, josta haluan erota, ja olen sen hänelle jo kertonutkin. Asiat vaan junnaa, kun on noita lapsia. Jäisin mieluiten yksin kotiin jouluksi, mutta lapset haluaa mut mukaan anoppilaan. En kuulu sinne, se on jo tehty selväksi näiden vuosien aikana ja mies ei ole vielä edes kertonut, että aiomme erota. En halua mennä sinne, mutta en halua lasten itkevän vuokseni juuri jouluna. Odotan, että ajamme kotiin. Saan perheen nukkumaan, sitten lirutan viinitonkasta viiniä ja tulen tänne! :(