Yksinäiset! Mitä joulusuunnitelmia?
Itse olen taas joulun yksin, päivät töissä, ja loppuaika yksin. Vaikka haluaisin osata nauttia hiljaisuudesta (ja nautinkin), tulee silti surullinen mieli, kun kaikilla muilla on perhettä ja sukua, joiden kanssa joulua viettää. Miten te muut yksinäiset?
Kommentit (69)
Eipä mitään. Joulusta ja muista juhlapäivistä on oikeastaan tullut ihan tavallisia arkipäiviä minulle. Venetsialaiset ja uusivuosi ovat ainoita semmoisia juhlia joissa yritän saada muutamaan kaveriin yhteyttä, kun yleensä menemme katsomaan, kun kaupunki ampuu raketit ja sen jälkeen menemme kavereitten kämpille tekemään jotain, mutta joulu ja muut juhlat vietän sitten yksin.
Yleensä vietän joulun vanhempieni luona, mutta tänä vuonna he lähtevät Lappiin enkä halunnut tunkea mukaan, eipä kyllä olisi ollut rahaakaan oikein. En tiedä mitä teen jouluna, ehkä sitä samaa mitä nytkin viikonloppuisin - palstailen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo vinkki kysyä joltakulta pääsisikö jouluksi luokse :) Jos yksinäisellä mitään tuttavia, ystäviä tai sukua olisikin, niin Suomessa kyllä nimenomaan EI jouluna varsinkaan haluta ketään muuta kuin kaikkein läheisemmät luokse. Jos joku etäinen serkku alkaa kysellä pääsisikö lapsiperheen luoksi, tai vaikka jonkun kaverin ja tämän miehen jouluun kolmanneksi pyöräksi, niin vastaanotto olisi varmaan aika tyrmistynyt miten tällaista joku voi edes kysyä.
Ei pidä paikkaansa! Mulla oli opiskeluaikana joulu, jolloin vanhempani lähtivät alaikäisten pikkusisarusteni kanssa lomamatkalle. Mua ei pyydetty mukaan, ei olisi varmaan sopinut aikataulujen puolesta ja olisi ollut liian kallista. Veljeni meni tyttöystävänsä kotiin jouluksi, mutta itse en seurustellut tuolloin. Kavereita mulla sentään oli ja kun opiskelukavereille valitin tilannetta, he suorastaan tappelivat, kuka sai minut kotiinsa mukaan joulun viettoon. Kaikilla oli sama tilanne: meillä on tosi tylsää, tuu meille, pidät mut järjissäni!
Tilanne saattaa olla hieman eri vanhempien ihmisten osalta kuin kaksikymppisten opiskelijoiden, joiden on sosiaalisesti pakko mennä vanhempien luokse vaikkeivat haluaisi olla pyhinä motissa ikivanhojen kääkkien kanssa :) Nuoremmilla varmasti saattaa toimiakin, jos se opiskelijatuttavan perhe ei vaan ihmettele että heille ventovieras ihminen tulee heidän perheensä intiimin juhlan keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostelen joulun suosikkiruokiani ja syön paljon. Suklaata tietysti myös. Katson maratonina suosikkileffat. Toivottavasti on valkea joulu niin on kivempi käydä pitkillä metsälenkeillä. Saatan poikkeuksellisesti käydä jopa saunassa.
Nauratti tuo vinkki kysyä joltakulta pääsisikö jouluksi luokse :) Jos yksinäisellä mitään tuttavia, ystäviä tai sukua olisikin, niin Suomessa kyllä nimenomaan EI jouluna varsinkaan haluta ketään muuta kuin kaikkein läheisemmät luokse. Jos joku etäinen serkku alkaa kysellä pääsisikö lapsiperheen luoksi, tai vaikka jonkun kaverin ja tämän miehen jouluun kolmanneksi pyöräksi, niin vastaanotto olisi varmaan aika tyrmistynyt miten tällaista joku voi edes kysyä.
Joulu on perhejuhla, mutta mun mielestä Suomessa nimenomaan halutaan muistaa myös yksinäisiä, köyhiä (lahjoitukset) yms. En voisi kuvitellakaan tilannetta, että ystäväni olisi pakolla yksin kotonaan. Ilman muuta voisi tulla kotiimme. Näen joulun nimenomaan perheen, suvun (laajennetunkin) juhlana, vaikka itse juhlinkin pääasiassa oman perheeni ja appivanhempien kanssa. Joskus on mukaan liittynyt muitakin, juuri noista syistä. Mun mielestä nimenomaan jouluna myös suomalaiset ovat sydämellisemmällä tuulella.
Kiva että ajattelet noin :) Kyselepä tutuilta joulunviettosuunnitelmia, mistä sitä tietää vaikka kuulisit jonkun joutuvan olemaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole sukua tai ystäviä kenen luo mennä jouluksi? Joku voi luulla, että haluat olla yksin, jos et kerro sitä. Varmaan moni ottaisi kylään ystävän tai sukulaisen, ettei hänen tarvitse yksin olla.
Mietipä nyt vielä mitä yksinäinen tarkoittaa.
Mun mielestä voi olla yksinäinen vaikka onkin sukua. Ja vaikka ois ystäviä: ne voi asua kaukana, joten tuntuu kuitenkin yksinäiseltä ja on yksinäinen.
Menen äidin luokse, samalla reissulla nään varmaan muita sukulaisia. Ennen uuttavuotta kotiin ja sen sitten vietänkin yksin niin kuin vaput ja juhannukset jolloin normaalit ihmiset ovat ystävien seurassa.
Minä, sinkku-yksinäinen menen setäni perheen kanssa Lappiin laskettelemaan. Jos en menisi sinne, niin menisin siskoni perheen luo. Ja jos en menisi sinnekään, niin varmaan takertuisin erääseen lapsettomaan ystävääni ja hänen mieheensä. Tai menisin äitipuoleni ja veljieni luo.
Olisi kyllä mahtava joskus kokea joulu kotona, joten ehkä joku joulu kokoan kotiini kaikki sinkkuystäväni.
Jos olisin oikeasti ilman perhettä ja ystäviä, niin joku varmaan sytyttäisi haudalleni kynttilän. Tsemppiä kaikille teille, jotka vietätte joulun tahtomattanne yksin!
En ole niinkään yksinäinen teoriassa, mutta käytännössä kyllä. On 2 lasta, vanhemmat ja sisko. Isä viettää Joulunsa tänä vuonna jossain lomalla ulkomailla ja äiti on sen urpon miesystävänsä kanssa Joulun. Lapset isällään ja siskolla muita suunnitelmia. Että varmaan yksin olen. Äiti kyllä meinas, että tänä vuonna menisin heille syömään, kun viime vuonna äiti ja sisko oli meillä. En vaan kestä sitä sen miestä ja siksi mieluummin yksin. Yksi kaveri myös tavallaan yksin, kuten minäkin ja sivulauseessa syksyllä puhuttiin, että tulis meille tai minä sen luo, mutta sitä ei sen koommin olla suunniteltu. Olen yrittäjä, joten varmasti keksin itselleni tekemistä. Sitäpaitsi pieni yksin olo ja univajeen nukkuminen tekee terää. En todellisuudessa tee elettäkään, että täyttäisin Jouluni jollain ohjelmalla. Kaveri voi sen glöginsä kanssa tulla pieruverkkareissa, jos haluaa, mutta muutoin onnellisesti yksin.
Lataa mmo ja mene virtuaalisen kaupungin plazalle hengailemaan tonttulakki päässä, sieltä löytyy muitakin. No ei, annoin tuon hiukan vitsillä vaikka se onkin totta, mutta tarkoituksenani oli osoittaa ettei kukaan muu pysty osoittamaan sinulle mikä sinulle itsellesi on luoteva ja hyvä tapa käsitellä asiaa. Itse tekisin edellämainitun jos joutuisin ratkomaan asiaa ja teinkin yksi vuosi, ja jotkut katsovat leffoja tai menevät kirkkoon tai tuputtautuvat jollekulle kylään joka huolii tai sitten vain tekevät sitä mitä ihmiset muutenkin jouluna eli syövät, koristelevat kuusta ja sen sellaista. Osa laittaa radion päälle.
Ei ole omaa perhettä, vanhempia, isovanhempia tai sisaruksia. Olen ollut joskus yksin omassa kotona. Tänä vuonna menen ystävän perheen luokse.
Se on muuten ihan totta että meillä Suomessa ollaan aika sisäänpäinlämpiäviä ja joulu nimenomaan on sellainen juhla jota vietetään vain oman perheen kesken. Sehän otetaan jopa loukkauksena tai tunkeilemisena jos joku tohtii edes moista ehdottaa. Täällä kun kulttuuriin kuuluu että kutsu kylään täytyy tulla isäntäperheeltä, kaikki muu on tunkeilua.
En ole itse yksinäinen mutta tämä tapa ärsytti lapsuudenkodissa, joulut ja muut juhlat vietettiin visusti oman perheen kesken.
Vanhemmat ulkomailla, ainoa sisarus perheineen asuu Ruotsissa ja lapsi on isällään. Muita sukulaisia ei ole.
Jouluaattona olen neljään asti töissä, joulupäivä vapaa ja tapanina illan töissä. Ajattelin lähteä aattona baariin. N27
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten ihan totta että meillä Suomessa ollaan aika sisäänpäinlämpiäviä ja joulu nimenomaan on sellainen juhla jota vietetään vain oman perheen kesken. Sehän otetaan jopa loukkauksena tai tunkeilemisena jos joku tohtii edes moista ehdottaa. Täällä kun kulttuuriin kuuluu että kutsu kylään täytyy tulla isäntäperheeltä, kaikki muu on tunkeilua.
En ole itse yksinäinen mutta tämä tapa ärsytti lapsuudenkodissa, joulut ja muut juhlat vietettiin visusti oman perheen kesken.
Jos suomalaiset viettäisivät joulua isolla porukalla, suomalaiset haukkuisivat suomalaisia pinnallisuudesta ja perhekeskeisyyden puutteesta. Suomalainen tekee aina väärin, suomalainen on huonoista huonoin.
Enkä tiedä missä kulttuurissa kyläily ilman kutsua ei ole tunkeilua. Joka tapauksessa on vain hyvä että ihmiset eivät kutsu itse itseään kylään.
Olen viettänyt monta joulua yksin nuorena ja olivat aivan ihania. Ei hössötystä vaan rauhallista kotoilua ja töissä käyntiä.
Perheellisenä olen sitten ollut sydämellinen ja tarjonnut joulua suvulle ja yksinäisille tutuille ja joskus tuntuu, että kaikille mahdollisille, että heillä olis hyvä joulu. Jossain vaiheessa olen alkanut miettimään, että onko tämä tosiaan niin, että teen ruokaa hikipäässä ja passaan, että muilla yksinäisillä olisi tunnelmallinen joulu.
Tänä jouluna aion olla junttisuomalaisen itsekäs ja viettää joulua vain perheeni kanssa. Saa kerrankin olla rauhassa, ettei tarvitse olla vieraita passaamassa koko ajan.
Viime vuonna olisin vastannut, että joulu menee ryypätessä pimeässä yksiössä.
Nyt ei enää moinen kiinnosta, joten ehkä käyn iltakävelyllä ja syön yhden piparin odottaen joulun päättymistä.
Lapset ovat isällään, ja menemme sukuloimaan joulun jälkeen, joten joulun vietän yksin. Ei ole ensimmäinen yksinäinen joulu, ja aikaisemmin olen ottanut rennosti, ulkoillut ja toki syönyt hyvin. Mukavaa raskaan työsyksyn jälkeen ihan vain levätä ilman mitään hössötystä. Nyt mietin, että olisiko baareissa ihmisiä. Voisi käydä kaupungilla viinilasillisella.
Olen ateisti, enkä juhli joulua. Itse asiassa inhoan mokomaa kulutusjuhlaa, joten en tunne oloani erilaiseksi kuin muulloinkaan. Olen työmatkalla Aasiassa joulunpyhien yli, mikä sopii minulle erinomaisesti.
Mukavaa talvea kaikille.
Perheen kanssa ulkomaille. Kiva kun on seuraa eikä tarvitse tätä joulua viettää yksin. Tosin yksinäiseksi tunnen luultavasti oloni jopa perheeni seurassa...
Lähden tänä vuonna matkalle jouluksi ja uudeksivuodeksi. Tykkään joulusta mutta en kestä sitä yksin Suomessa. Siihen liittyy liikaa muistoja ja lähden mieluummin pois jonnekin missä ei ole vertailukohtaa niihin onnellisempiin aikoihin.