Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäiset! Mitä joulusuunnitelmia?

Vierailija
27.11.2016 |

Itse olen taas joulun yksin, päivät töissä, ja loppuaika yksin. Vaikka haluaisin osata nauttia hiljaisuudesta (ja nautinkin), tulee silti surullinen mieli, kun kaikilla muilla on perhettä ja sukua, joiden kanssa joulua viettää. Miten te muut yksinäiset?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen taas joulun yksin, päivät töissä, ja loppuaika yksin. Vaikka haluaisin osata nauttia hiljaisuudesta (ja nautinkin), tulee silti surullinen mieli, kun kaikilla muilla on perhettä ja sukua, joiden kanssa joulua viettää. Miten te muut yksinäiset?

Kevyttä mukavaa palauttelevaa liikuntaa. Tai miksei rajumpaakin jos sitä haluaa. Siinä ei ehdi miettiä onko yksin vai ei. Hyvää ruokaa, ei ole pakko olla jouluruokaa edes. Telkkarista tulee koko ajan ohjelmaa. Nykyään kaupatkin ovat onneksi auki melkein aina. Jos sulla on sauna niin käy siellä vaikka kahdesti päivässä.

Vierailija
42/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisten kutsumisesta:

Me ollaan mieheni kanssa mieluiten kaksin jouluna. Nuorisomme menevät puolisoidensa vanhemmille tällä kertaa. Ajattelin silti kysyä miehen eronneelta sinkkuveljeltä, josko hän haluaa tulla meille (ellei omat aikuiset lapsensa ole tulossa hälle jouluksi tai jos hän ei ole matkoilla tai halua olla yksin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen perhepitsan ja syön sitä katsoessani jotain hyvää ja mukaansavätävää leffasarjaa. Esim. Sormusten herrassa ja Harry Potterissa riittää katsottavaa. Käyn kävelyllä ja nautin kun on kerrankin hiljaista.

Mua yksinäisyys vaivaa enemmän ehkä ennen joulua, kun se joulunodotusaika on niin perhettä ja rakkautta ja lämpöä hehkuttavaa, eikä elämässäni ole mitään sellaista. Tänä vuonna keksin alkaa askarrella joulukortteja sellaiseen keräykseen paikkakunnallani, menevät sitten joillekin vähävaraisille jaettaviin paketteihin ja vanhuksille.

Vierailija
44/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te yksinäiset asutte? Lähtisin mielelläni vaikka glögille jonkun kanssa jos vaan sattuisi olemaan joku yksinäinen lähellä. En ole mikään pervo koskettelija vaan ihan tavallinen nainen :)

Vierailija
45/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähden yleensä jouluna duunireissuun. Ilmottaudu vapaaehtoiseksi johonkin persläpeen tuuraamaan jotakuta joka haluaa tulla viettämään joulua kotimaahan. Ei tarvitse viettää joulua ja tilipussi kasvaa, suosittelen!

Vierailija
46/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten ihan totta että meillä Suomessa ollaan aika sisäänpäinlämpiäviä ja joulu nimenomaan on sellainen juhla jota vietetään vain oman perheen kesken. Sehän otetaan jopa loukkauksena tai tunkeilemisena jos joku tohtii edes moista ehdottaa. Täällä kun kulttuuriin kuuluu että kutsu kylään täytyy tulla isäntäperheeltä, kaikki muu on tunkeilua.

En ole itse yksinäinen mutta tämä tapa ärsytti lapsuudenkodissa, joulut ja muut juhlat vietettiin visusti oman perheen kesken.

Joulu onkin suurimmalle osalle suomalaisia ainoa juhla vuodessa, johon liittyy jotain perinteitä. Joko halutaan tarjota omille lapsille samanlainen joulu kuin vanhemmilla oli omassa lapsuudessaan tai sitten aivan erilainen, mutta joka vuosi joulua vietetään useimmissa suomalaiskodeissa samalla tavalla kuin aiempinakin vuosina. Juhannukset, vaput, pääsiäiset ja uudet vuodet voidaan viettää vaikka joka vuosi eri tavalla ja eri ihmisten kanssa, mutta joulu on vuoden ykkösjuhla ja sitä ei. 

Vierailija
47/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, muistan yhden joulun. Olin nuori aikuinen, olin vasta alkanut seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa. Äitini oli mennyt uusiin naimisiin, asuin vielä hänen ja uuden miehen luona. Isäni kanssa en ollut missään tekemisissä. Poikaystäväni lähti perheineen muualle sukulaisiin joulun viettoon, ja suhteemme oli niin tuore että olisi ollut omituista mennä mukaan. Äitini vietti joulua miehensä kanssa myös muualla, ja tosiaan isäni kanssa en ollut tekemisissä. Olisin viettänyt koko joulun ilman autoa, jumissa yksin omakotitalossa, jossa ei ollut edes joulukuusta laitettuna. Pikkukaupungissa ei edes julkiset kulkeneet joulun aikaan. Onneksi löytyi toinen yhtä yksinäinen kaveri jolla oli autokin käytössä. Kamala joulu silti oli. Nykyään tuollainen ei edes haittaisi, osaan nauttia yksinäisyydestä.

Vierailija
48/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostelen joulun suosikkiruokiani ja syön paljon. Suklaata tietysti myös. Katson maratonina suosikkileffat. Toivottavasti on valkea joulu niin on kivempi käydä pitkillä metsälenkeillä. Saatan poikkeuksellisesti käydä jopa saunassa.

Nauratti tuo vinkki kysyä joltakulta pääsisikö jouluksi luokse :) Jos yksinäisellä mitään tuttavia, ystäviä tai sukua olisikin, niin Suomessa kyllä nimenomaan EI jouluna varsinkaan haluta ketään muuta kuin kaikkein läheisemmät luokse. Jos joku etäinen serkku alkaa kysellä pääsisikö lapsiperheen luoksi, tai vaikka jonkun kaverin ja tämän miehen jouluun kolmanneksi pyöräksi, niin vastaanotto olisi varmaan aika tyrmistynyt miten tällaista joku voi edes kysyä.

Joulu on perhejuhla, mutta mun mielestä Suomessa nimenomaan halutaan muistaa myös yksinäisiä, köyhiä (lahjoitukset) yms. En voisi kuvitellakaan tilannetta, että ystäväni olisi pakolla yksin kotonaan. Ilman muuta voisi tulla kotiimme. Näen joulun nimenomaan perheen, suvun (laajennetunkin) juhlana, vaikka itse juhlinkin pääasiassa oman perheeni ja appivanhempien kanssa. Joskus on mukaan liittynyt muitakin, juuri noista syistä. Mun mielestä nimenomaan jouluna myös suomalaiset ovat sydämellisemmällä tuulella.

Kiva että ajattelet noin :) Kyselepä tutuilta joulunviettosuunnitelmia, mistä sitä tietää vaikka kuulisit jonkun joutuvan olemaan yksin.

Olen viettänyt jo 10 joulua yksinäni. Monena vuotena olin joulunpyhät töissä, vapaaehtoisesti. Nyt olen muutaman vuoden viettänyt joulua itsekseni ja niin haluan viettää. Minulle olisi kauhistus joutua jonkun 'hyväntahtoisuuden' kohteeksi ja kutsutuksi jonkun luo joulunviettoon. 

Nautin siitä, että saan koristella kotini jouluksi niin kuin haluan, syödä niitä jouluruokia joista pidän ja jättää lanttulaatikot ja lipeäkalat ostamatta. Aattona käyn jouluhartaudessa ja sitten nautin siitä, että saan vain olla. Lähetän ystäville vielä joulutervehdyksiä ja muutaman kanssa juttelen puhelimitse. Kuuntelen joululauluja radiosta, sään salliessa käyn kävelyllä jouluvaloja katsomassa. Ja illalla saan nukahtaa omaan sänkyyni silloin kun alkaa nukuttaa ja aamulla herätä kaikessa rauhassa.

Vierailija
49/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden Australiaan lomailemaan kolmeksi viikoksi. Luotan siihen, ettei hostelleissa tarvitse olla yksin :) Ei ole ennenkään tarvinnut, seuraa ja halutessaan petiseuraakin on kosolti tarjolla. Ihmiset ovat riehakkaalla tuulella, joulu ei ole siellä mitään koteihin eristäytymistä, pelkkää mässäämistä ja viltin alla kyhjöttämistä. Rantaelämää, rentoja juhlia, grillailua jne., niin meni joulu mukavissa tunnelmissa viime vuonnakin. Vielä 3 viikkoa töitä, plääh.

Vierailija
50/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuulunko tässä ketjussa tarkoitettuihin yksinäisiin. Minulla ei ole ystäviä eikä parisuhdetta, mutta äiti ja isä on, ja heidän luokseen menen jouluksi. En sitten tiedä voinko määritelmän mukaan olla yksinäinen kun minulla on vanhemmat. Itse koen itseni yksinäiseksi.

Minulla sama homma. Ystäviä on muutama, mutta hekin viettävät joulun puolisonsa ja/tai perheensä seurassa. Itse tunnen olevani tosi ulkopuolinen ja yksin, kun kaikki perheestäni saapuvat kumppaneidensa kanssa kaksistaan paikalle käsi kädessä. Välillä masentaa tämä jokavuotinen tapahtuma niin paljon, että tekisi mieli olla vaan yksin ettei tarvitsi esittää iloista muiden seurassa :(

Vierailija
51/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään aamulla varhain, laitan hellaan tulet ja siitä se päivä sitten käynnistyykin. Ruokin omat eläimet ja lähden sitten pojan navettaan hoitamaan lypsyt ja muut. Poika lähtee perheensä kanssa vaimonsa sukulaisiin jouluksi, minä lupauduin hoitamaan elukat. Aamutöiden jälkeen käyn kaupassa, haudoilla, vanhainkodilla ja sitten onkin jo iltanavetan aika. Iltanavetan jälkeen vielä omat eläimet. Sitten saunaa, ruokaa, käsitöitä ja nukkumaan.

Vierailija
52/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ole sukua tai ystäviä kenen luo mennä jouluksi? Joku voi luulla, että haluat olla yksin, jos et kerro sitä. Varmaan moni ottaisi kylään ystävän tai sukulaisen, ettei hänen tarvitse yksin olla.

Hyi hel... miksi haluaisin jonnekkin kyläilemään. hyh. Säälittäviä kommentteja myös vain saisin. Ihana olla yksin.

No, sinä et taidakaan olla yksinäinen.

Vierailija
53/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Kahelin "työllistä" minua myös joulunpyhinä, kuten kaikkina muinakin päivinä pyhät arjet.

Vierailija
54/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen Saara Aaltoa Tubesta ja laulan mukana niin lujaa kuin palkeista lähtee:))))))

Vierailija
55/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden Lontooseen karkuun :)))) Odotan jo innolla

Vierailija
56/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn aattoiltana hautuumaalla kävelyllä, ihanaa kun on kynttilöitä paljon. Kirkon keskiyön messuun menen myös jos vaan jaksan sekin on niin tunnelmallinen.

Muuten syön mieleiseniä ruokia, herkkujakaan en laske vaan syön mitä haluan. Varaan hyviä leffoja. Saunon kynttilän valossa...

Vierailija
57/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn äidin luona syömässä. Muita suunnitelmia ei tänäkään vuonna ole.

Vierailija
58/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähden yleensä jouluna duunireissuun. Ilmottaudu vapaaehtoiseksi johonkin persläpeen tuuraamaan jotakuta joka haluaa tulla viettämään joulua kotimaahan. Ei tarvitse viettää joulua ja tilipussi kasvaa, suosittelen!

Tuo onkin tosi hyvä idea jos on sellainen työpaikka että se on mahdollista :)

Vierailija
59/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te yksinäiset asutte? Lähtisin mielelläni vaikka glögille jonkun kanssa jos vaan sattuisi olemaan joku yksinäinen lähellä. En ole mikään pervo koskettelija vaan ihan tavallinen nainen :)

Kai meitä perinteisesti on ainakin pk-seudulla, Turussa ja Tampereella ollut eli suurimmissa kaupungeissa. Miiteistä joskus puhutaan ketjuissa mutta en tiedä onko niitä oikeasti toteutunut? Syinä varmasti sekä ujous että pelko että joku kiusaaja/stalkkeri/muu hörhö näkisi puheet ja tulisi myös paikalle.

Vierailija
60/69 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee ensimmäinen jouluni aivan yksin. Omaa tai lapsuudenperhettä ei ole. On ihanaa, kun ei tarvitse tehdä mitään tai passata ketään. Nautiskelen, teen ja syön mitä huvittaa. En laita mitään joulujuttuja tai -koristeita, olen vain. Olen aina muutenkin viihtynyt yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän