Miksi mieheni suhtautuu minuun niin negatiivisesti?
Olen miestäni puolisen vuotta nuorempi, ihan "naapurintyttötasoa" ulkonäöllisesti (tein parikymppisenä mallin töitä, mutta siitä on jo aikaa), melko sopusuhtainen, sporttinen ja hoikahko sekä akateemisesti koulutettu ja ihan ok-töissä. Olen luonteeltani kiltti, mukautuva, uskollinen ja luotettava sekä kotona viihtyvää tyyppiä. Kannatan tasa-arvoa kotitöiden jakamisen osalta (ilmeisesti se osittain tekee musta "pahiksen" ja huonon vaimon).
Mies kuitenkin haluaisi itselleen palvelijan ja passaajan, jonka kuitenkin pitäisi maksaa suurin osa juoksevista kuluista sekä muuten puolet (euron tarkkuudella) kaikista kuluista. Hän itse haluaisi maata lähinnä sängyssään pelaamassa suurimman osan vapaa-ajasta. Lisäksi tv:n katselun ja musiikin kuuntelun osalta en saa ikinä päättää, mitä katsotaan tai kuunnellaan. Ruoan valmistamisen osalta suurin osa lempiruoistani on sellaisia, että niitä ei voi tehdä, kun miehellä on melko suppea maku ruokien suhteen. Mies solvaa ulkonäköäni jopa kymmeniä kertoja päivässä ja haukkuu ikääni sekä nöyryyttää minua sen takia, kun omistaa asuntonsa ja minä vain asun siellä (maksan toki vastikkeen kokonaan itse hänelle). Mies kuitenkin aina huomauttaa, että minusta on harmia, sillä kulutan lattioita ja kodinkoneita, kun käytän niitä. Jne.
Miksi hän suhtautuu noin? Mikä mussa on vikana tai mikä hänessä on vikana? Riitelemme päivittäin melkein kaikesta ja mies käyttäytyy törkeästi ja omasta mielestään oikeutettu siihen, kun hän on sentään sadan ihmisen esimies ja osakesalkussa on pari sataa tuhatta jne. Miehen mielestä en ole tarpeeksi kelvollinen puoliso, sillä olen liian vanha (mies haluaisi vähintään kymmenen vuotta nuoremman vaimon oikeasti), enkä ole tarpeeksi nöyrä ja palvelualtis. Lisäksi kroppani on liian naisellisen näköinen (pitäisi olla litteä ja lähes huomaamaton takapuoli jne., vaikka siis olenkin muuten hoikka). Mitä mun kannattaisi tehdä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin kynnysmatto. Mitkä ovat ne miehen ominaisuudet, joita rakastat? Miksi hän on kanssasi, jos susta on noin paljon haittaa hänen elämäänsä?
En rakasta miestäni lainkaan. Hän on todella ilkeä ja julma ihminen. Olen hänen kanssaan yhdessä, sillä meillä on lapsia ja olemme avioliitossa, tosin ero on laitettu vireille jo kesällä. Mies on kanssani ainoastaan taloudellisista syistä ja siksi, kun hoidan lapsiamme (käyn siis töissä), mutta hoidan illat ja viikonloput, kun mies pelaa tai katsoo intensiivisesti tv:tä. Ja siis: totuus on tarua ihmeellisempää. Ihan oikeasti elän tällaisessa tilanteessa ja olen elänyt jo monta vuotta. Yritän tosin pyristellä siitä kovasti irti jatkuvasti. Pitäisi vain vielä löytää asunto.
Kävele pois suhteesta ja etsi terapeutti. Mies harrastaa henkistä väkivaltaa ja on musertanut sinut, niin ettei sinulla yksin ole voimia lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinusta on tullut noin riepu? Onko sinulla omantunnonarvoa? Läheisriippuvaisuus?
Miehesi suhtautuu noin sinuun, koska sinä annat muiden kohdella itseäsi ovimattona. Toisinkin olisit voinut valita.
Olin lapsena koulukiusattu ja myöhemmin hissukka kympin tyttö. Myös omat vanhempani ja sukulaiseni ovat haukkuneet ulkonäköäni pienestä lähtien, sillä olen hieman eksoottisen näköinen. :/ Siis mulle on huomauteltu kasvonpiirteistäni jne. Olen siis etnisesti suomalainen, mutta näytän jostain syystä hyvinkin ulkomaalaiselta.
Siis näytän siltä, että tulisin jostain Balkanin niemimaan suunalta tai Tsekin/Unkarin suunnilta. En näytä yhtään suomalaiselta. Molemmat vanhempani näyttävät suomalaisilta, mutta olen joku epäonninen geeniyhdistelmä siis. Ja paradoksaalista kyllä, olin siis mallitoimiston listoilla joskus kauan sitten...siis jollain tavalla voin olla "kauniskin" persoonallisella tavalla; kuitenkin olin pitkä ja hoikka. Mutta mies hyväksikäyttää epävarmuuttani ja häpeää sitä, että hänellä on liian erikoinen ja taiteellinen puoliso sellaisen perusemännän sijaan (mieheni on maalta ja hänellä on erittäin konservatiiviset ja jopa sovinistiset arvot kaikessa). Tapasin mieheni netissä ja etenimme suhteessamme liian nopeasti. Lisäksi mies feikkasi ja valehteli aluksi melkein kaikista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kävele pois suhteesta ja etsi terapeutti. Mies harrastaa henkistä väkivaltaa ja on musertanut sinut, niin ettei sinulla yksin ole voimia lähteä.
Aion tehdä näin. Melkein unohdin jo koko jutun, kun siis mun oli tarkoitus mennä ammattiauttajan juttusille viime kesäisen väkivaltaepisodin jälkeen (mies pahoinpiteli, kun olimme kerran kahdestaan hänen kanssaan). Sen jälkeen otimme eron, mutta se terapiapuoli jotenkin unohtui.
Ja siis olemme eron ensimmäisessä vaiheessa, mutta asumme vielä yhdessä, kun ei ole löytänyt toista asuntoa lasten päiväkotipaikan läheltä.
Mutta siis en edelleenkään käsitä, miksi mies suhtautuu niin negatiivisesti minuun? Miksi hän purkaa kaiken ikävän minuun ja kohtelee minua kuin roskaa...suorastaan kiusaa samaan tapaan kuin koulukiusaajat? :( Ja miksi hän ei etsi mieluisampaa puolisoa itselleen minun sijaani?
Lähteä joka tapauksessa, vaikka olisitte naimisissa.
Uskon tähän.
Uskon että mies voi olla tuollainen persereikä.
Uskon että kiusattu tyttö voi olla kynnysmatto.
Uskon että pelko ja häpeä muka jostain epäonnistumisesta voi estää eroamisen.
Uskon että aloittaja hyötyisi tavoitteellisesta psykoterapiasta.
Uskon että erolla on aika helvetin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis en edelleenkään käsitä, miksi mies suhtautuu niin negatiivisesti minuun? Miksi hän purkaa kaiken ikävän minuun ja kohtelee minua kuin roskaa...suorastaan kiusaa samaan tapaan kuin koulukiusaajat? :( Ja miksi hän ei etsi mieluisampaa puolisoa itselleen minun sijaani?
Hän on idiootti ja kuvittelee että nujertamalla sinut henkisesti hän voi pitää sinun piikanaan ja pellenään.
Miehet toimivat noin kun ovat saaneet huijattua itselleen sellaisen naisen jonka jo itsekin tietävät etteivät oikeasti ansaitse.
Taidatpa tietää itsekin mitä sun pitää tehdä.
LÄHTEÄ ja hankkia itseäsi miellyttävä elämä.
Miehelläsi on jokin alemmuuskompleksi ja huono itsetunto. Hän sitten pönkittää itsetuntoaan sillä, että on hankkinut jonkun haukuttavan eli miehesi tavallaan yrittää vakuuttaa itselleen, että hän on ainakin sinua parempi. Tarvitset selvästi apua, että pystyt päästämään miehestä irti. Yksi mahdollinen paikka on kirkon perheasioiden neuvottelukeskus. Sinne voi mennä yksinkin.
Miten sinusta on tullut noin riepu? Onko sinulla omantunnonarvoa? Läheisriippuvaisuus?
Miehesi suhtautuu noin sinuun, koska sinä annat muiden kohdella itseäsi ovimattona. Toisinkin olisit voinut valita.