Kaadoin vahingossa maidot näppikselle, miehen reaktio !
Mielipiteitä kaipaan...
Taustatietoa. Olemme miehen kanssa melkein 4-kymppinen pariskunta, yhdessä kuusi vuotta, yksi lapsi.
Eilen illalla tein koneella jotain ja söin siinä samalla. Vahingossa maitolasini kaatui ja maidot lensi osittain näppäimistölle.
Käänsin näppäimistön väärinpäin ja jätin kuivumaan yöksi.
Mies jotain aamulla koneella puuhasi ja huomasi ettei näppäimistö toimi kunnolla. Sanoin siis illalla kyllä että näin kävi. Silloin ei reagoinut mitenkään.
Aamulla kysyin että onko se rikki tjtn kun sitä näpräsi. Tiuskaisi vihaisesti jotain.
Kuului välikommenntia tyyliin -voi vittujen kevät-
Koitin vielä uudestaan kysyä että onko napit jumissa ja vastaus oli taas hyvin vihainen tiuskaisu.
Ajattelin sitten että enpä puhu mitään kun niin koville ottaa. Puuhailin omiani ja mies keittiön pöydällä avasi näppäimistöä. Puuhasi sen kanssa vähän aikaa ja keräsi sitten harrastuskamansa kasaan ja lähti. Sanaakaan sanomatta.
En tiedä että kauanko tämä mykkäkoulu kestää.
Meillä on normaalia että arjen pienet mokat ovat suuria vastoinkäymisiä parisuhteelle. Itse ajattelen että okei, ehkä meni rikki, ostetaan kaupasta uusi. Miehen pää tuntuu räjähtävän ja voi mennä monta päivää ennen kuin keskustelu palaa normaaliksi.
Miten teillä muilla puoliso suhtautuu jos näppikselle kaatuu vahingossa jotain?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kyse oli irrallisesta näppäimistöstä eikä läppäristä, niin miehesi ylireagoi ja pahasti. Elämästä on hyvin raskasta jos noin pientä viitsii viittä minuuttia kauempaa murehtia.
Hyvä näppäimistö maksaa satoja euroja. Eli kovin halpa ei ole. Nyt AP:n mies joutuu ostamaan uuden.
Tietenkin se on AP, joka maksaa uuden, samantasoisen näppiksen. Tai vähän paremman, koska mokasi.
Niinkuin moni on sanonut ei sitä syödä ja juoda läppärin kanssa. Nyt menet sitten kauppaan ja ostat miehelles uusimman ja makeimman läppärin ja itselles jonkun halpiksen, kun tuhoat sen kuitenkin. Ja jatkossa et Todellakaan kajoa siihen miehesi läppäriin, vaikka sitten olisit sen omas juuri tuhonnut toheloinneillasi ja olis joku mega tärkee juttu vauva palstalla kesken, niin EI näpit irti miehes läppäristä.
Ja miehes vois opetella mykkäkoulun ja mielenosoitusten sijaan pitämään puolensa, vai onko samallainen tossukka töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
No voih, meillä tuommoinen menisi kotivakuutukseen ja kaataja maksaa omavastuun ja tarina päättyy.
Minkähänlainen kotivakuutus teillä on ja millainen omavastuu siinä, jos muutaman kympin näppiksestä saisi siitä jotain korvauksia?
Minusta on ihan söpöä, että joit maitoa koneellasi etkä esimerkiksi siideriä. Ja osittain sehän on vain ilon ja onnen päivä, kun pääsee selailemaan uushankintaelektroniikkaa internetin arvosteluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mia kirjoitti:
Tulee mieleen, että miehellesi tuo tapahtuma on merkki siitä, että suhtaudut välinpitämättömästi hänelle tärkeisiin asioihin.
Kyse on näppäimistöstä herranen aika! Meillä mies toistuvasti unohtaa esim laskea suihkun alas, koska itse nostaa sen katonrajaan asti ja minä persjalkaisena joudun hakemaan jakkaraa sitä varten, että saan suihkun alas. Loukkaannunko, vaikka olen sanonut asiasta miehelle? No en. Loukkaannunko miehelle, jos mies imuroi omalla tyylillään ja pölyä jää silti sinne sun tänne, vaikka minulla on pölyallergia ja astma? En. Loukkaannunko jos mies särkee lempikuppini, vaikka olisin hetki sitten sanonut, että ole varovainen? En. Tällaisilla asioilla ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Nipotanko ja mökötänkö pikkuasioista, vain otanko huomioon miehen kokonaisuudessaan? Niin...jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millainen ilmapiiri kotona on. Riidelläänkö jatkuvasti ja vedetään hernettä nenään, kun kumppani ei toimi kaikissa maailman asioissa kuten minä haluaisin ja mikä minulle olisi tärkeää, vai haluanko, että kotona on rento, lämmin ja rakastava tunnelma?
Meillä samanlaista. Kyse on välinpitämättömyydestä toista ihmistä kohtaan, kun jatkuvasti sattuu ja tapahtuu. Hermot kiristyy pikkuhiljaa. Ymmärrän ap:n miestä täysin. AP ei edes yrittänyt korjata vahinkoa, vaan jätti sen (ilmeisesti taas kerran) miehen hoidettavaksi.
On todella ikävää katsoa vierestä näitä perheitä, joissa sätitään toista osapuolta jatkuvasti "välinpitämättömyydestä" eli siitä, kun kumppani ei toimi täsmälleen sillä tavalla, mitä toinen määrää. Lasten edessä haukutaan ja huudetaan puolisolle ja joka kerta, kun näissä perheissä vierailee, on joku järkyttävä riita päällä tyyliin jostain sukkien paikasta. Lapset hiljenee omiin nurkkiinsa sinä aikana ja kertovat perheen ulkopuolelle, että toinen vanhempi haukkuu jatkuvasti toista. Ei tee mieli enää viettää aikaa tuollaisessa paikassa, missä huudetaan ihan kaikista asioista. Todella raskasta ja säälin puolisoa todella paljon (siis sitä jolle huudetaan 24/7).
Olen se, jonka lainaukseen vastasit.
Minä en säti, vaan nielen kiukkuni. En enää tiedä kuinka kauan se onnistuu. Vahingoillehan ei voi mitään, vai? Silti voi olla jättämättä sen kalliin viinilasin pöydän reunalle. Voi olla syömättä ja juomatta läppäriä käyttäessään. Voi huolehtia uimakassistaan kamat kuivumaan/pyykkiin. Voi ottaa luistimista suojat pois kun tulee kotiin luistelemasta. Voi suojata lattian, kun alkaa maalaamaan seinää. Voi tyhjentää pyykkikoneen muutaman tunnin sisällä siitä kun kone on pyörinyt. Voi lukita pyöränsä, niin se on todennäköisemmin paikallaan myös huomenna. Voi ajaa autolla nopeusrajoitusten mukaan.Näitä tilanteita kun tulee päivittäin, niin kukaan ei jaksa seurata vierestä. Kyse ei ole siitä, etteikö vahinkoja saisi sattua. Kyse on siitä, että henkilö omaa välinpitämättömyyttään ja piittaamattomuuttaan aiheuttaa sellaisia vahinkoja, joista on paljon vaivaa ja rahallisia menetyksiä muille ihmisille.
Voi luoja...olen pahoillani kumppanisi puolesta. Viinilasi liian lähellä reunaa=törkeää välinpitämättömyyttä, tiskikoneen tyhjennys ja täyttämättömyys muutaman tunnin kuluessa=täydellistä välinpitämättömyyttä, uimakamojen ripustamattomuus=täydellistä välinpitämättömyyttä? Ja nuo lukemattomat muut esimerkit. Maalaamisen ymmärrän, että siitä voi jo sanoa, mutta nuo kaikki muut mitättömät asiat ja sinä pilaat liittosi ja mielesi pahoittamalla mielesi nuista?
Onko sinulla elämää hyvä ystävä, vai oletko jumiutunut kotiin, jossa maailmasi ja ongelmasi on kaventunut pikkuasioihin sen takia, ettet enää elä? Vai oletko aina ollut tuollainen, että pikkuasioilla on ollut sinulle iso merkitys? Miksi sitten olet ottanut puolisoksesi sellaisen ihmisen, jolle pikkuasioilla ei ole merkitystä? Et saa häntä muutettua vaan myrkytät vain kodin ilmapiirin. Tulee ihan tämä ahdistava ystäväpiiri mieleen, missä mies saa huudot heti vesilasista väärässä paikassa.
Kyllä. Minulla on oma elämä ja enenevässä määrin omia harrastuksia. Mitä enemmän olen poissa kotoa, sitä paremmin voin. Minulle on aivan se ja sama, missä sukat ovat. Asiat, joista tulee välinpitämättömyyden vuoksi vahinkoja, ahdistavat minua. Se kallis viinilasi putosi lattialle ja meni rikki, kun joku käveli liian läheltä pöytää.
En kirjoittanut tiskikoneesta, vaan pyykkikoneesta. Olin viikonlopun yli reissussa. Mieheni oli pessyt pyykkiä perjantaina. Sunnuntaina hän avasi pyykkikoneen, jolloin pyykit haisivat jo erittäin pahalle. Pesukoneen hana oli ollut auki koko hemmetin viikonlopun.
Omg, kallis viinilasi putosi. Voi ei. Pyykkikone jäi tyhjentämättä ja vaatteet haisi, kauheaa. Niitä vaatteita ei varmaan voi enää koskaan pestä uudestaan ja nyt kaikki on ihan pilalla? Koko elämä ja parisuhde pilalla, kun toinen ihan vain tahallaan ja kiusalla jättää lasit reunoille ja pyykit koneeseen, kauhea ihminen...
Kai te välinpitämättömät ihmiset tiedätte, että jos auki jätetty vesihana aiheuttaa vesivahingon, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään. Vesivahinko näet johtuu silloin henkilön omasta välinpitämättömyydestä. Melkein toivoisin, että teille kävisi niin, että oppisitte edes jotain.
Miksi menit yhteen ihmisen kanssa, jota et voi sietää etkä arvostaa? Voisitko sinä viisas vastata tähän? Miksi et ota vastuuta omista tahallisista vahingoistasi ja myönnä, että olet pariutunut väärän ihmisen kanssa ja kuvittelit, että voisit muuttaa miehen mieleiseksesi nalkuttamalla? Miksi et valinnut sellaista miestä, jonka tavat ja tyyli sopii yhteen omasi kanssa? Miksi teit tahallasi tuollaisen typerän virheen?
Vieläkö ukko on mykkäkoulua?
Vahingon ja tahallisen teon ero pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää ja reagointi sen mukaan. Tottakai takaiskut potuttaa mutta ei siinä syyttelyt auta kun on jo "paskat housussa". Nyt täytyy neuvotella mitä seuraavaksi. Uusi näppis vai puhdistusyritys. Toimivassa parisuhteessa asiasta pystytään keskustelemaan alkuharmituksen jälkeen ilman älytöntä draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta syön lounasta tässä koneen ääressä ja samalla luen teidän vastauksianne. Maistuu ruoka paremmalta näin :)
Samaa teen itsekin. Minulla ei tosin ole edes asunnossani muuta pöytää kuin tietokonepöytä. Itseasiassa ruokapöytänä tämä on joskus ostettu, joten teknisesti ottaen syön ruokapöydässä.
Suurin osa näppiksistä on halpaa kiinalaista rihkamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ukko on mykkäkoulua?
Vahingon ja tahallisen teon ero pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää ja reagointi sen mukaan. Tottakai takaiskut potuttaa mutta ei siinä syyttelyt auta kun on jo "paskat housussa". Nyt täytyy neuvotella mitä seuraavaksi. Uusi näppis vai puhdistusyritys. Toimivassa parisuhteessa asiasta pystytään keskustelemaan alkuharmituksen jälkeen ilman älytöntä draamaa.
Ei sitä voi kutsua vahingoksi jos on ottanut tietoisesti riskin, että maito kaatuu näppäimistölle. Toki on eri koulukuntia asian suhteen, mutta jonkun mielestä koneella syöminen on tarpeeton riski ja siten maidon kaatuminen ei varsinaisesti ole vahinko, vaan typerän päätöksen kohtalaisen mahdollinen seuraus.
Itse tosin saan koneen äärellä syömisesti niin paljon enemmän hyötyä, että mahdollinen 15 euron näppiksen uusiminen on vaakakupissa aika köykäinen.
Minä en koskaan kaada näppikselle mitään, mies kaataa joskus. Mies tietää miten pitää toimia ja huuhtelee näppiksen ja laittaa kuivumaan. Joissain malleissa on pitänyt vähän avata se osiin.
Jos sinä et tiedä mitä tuollaisessa tilanteessa täytyy tehdä, niin vähintä mitä olisit voinut tehdä on kertoa miehelle, niin hän olisi voinut suorittaa näppikselle ensiavun. Mieti nyt itsekin miten kettumaista on ruveta tuohon hommaan kun se maito on kuivunut sinne kaikkiin väleihin ja rakoihin! Tuoreeltaan se olisi lähtenyt helposti huuhtelemalla, mutta nyt siinä on ihan älytön hinkkaaminen.
Hanki seuraavaksi vedenkestävä näppis, jos teidän nykyinen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kaada näppikselle mitään, mies kaataa joskus. Mies tietää miten pitää toimia ja huuhtelee näppiksen ja laittaa kuivumaan. Joissain malleissa on pitänyt vähän avata se osiin.
Jos sinä et tiedä mitä tuollaisessa tilanteessa täytyy tehdä, niin vähintä mitä olisit voinut tehdä on kertoa miehelle, niin hän olisi voinut suorittaa näppikselle ensiavun. Mieti nyt itsekin miten kettumaista on ruveta tuohon hommaan kun se maito on kuivunut sinne kaikkiin väleihin ja rakoihin! Tuoreeltaan se olisi lähtenyt helposti huuhtelemalla, mutta nyt siinä on ihan älytön hinkkaaminen.
Hanki seuraavaksi vedenkestävä näppis, jos teidän nykyinen ei ole.
Ei mitään järkeä nähdä vaivaa, kun voi vain ostaa uuden. Ei sähkölaitteita todellakaan kannata lähteä uittamaan vedessä. Näppäimet tulisi irrottaa ja pyyhkiä lika pois vähällä vedellä. Halvoissa näppikissä usein menee näppäimet rikki kun niitä alkaa irrottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi suuttumus on perusteltua. Kyllä minuakin ottaisi päähän jos joku kaataa juotavaa näppikselle niin että joutuu ostamaan uuden.
Näppis maksaa noin kympin ja vähän parempi näppis joitain kymppejä, mutta on toki olemassa pelaajien erikoisnäppiksiä, jotka maksavat satoja euroja.
Ei tuo suuttuminen josta kympin härpäkkeestä ole minusta järkevää.
Ihme suhtautumisia... "eihän uus maksa kuin mutaman kympin" "jos menee rikki, niin sit menee. ostan uuden"
Siis kaikkienko mielestä on ok hajottaa jotain ja vain tyynesti mennään ostamaan uus? Tietty, jos pankkitilillä rahaa makaa tyhjän panttina, niin ei kais siin sit mitään, muta onhan aivan järjetöntä kuluttamista. Eikös alunperin kannattaisi suhtautua niin, ettei hajota tavaroita? Esim. just ei syö ja juo näppäimistön luona? Tai ainakin pitää huolen, että juoma on kauempana näppäimistöstä, et jos kaatuu, niin ei ole edes mahdollisuutta osua.
Voihan olla, että ap:n mies suhtautuu kuten minä, eli harmittaa, kun pitää tuhlata uuteen rahaa (vaikkakin "vain" sen muutaman kympin), kun hajoominen olis helpolla keinolla vältetty. Kyllä mua ärsyttäisi aivan helvetisti, jos minä itse tai teini kaataisi jotain näppikseen, sillä ei meillä olisi ylimääräisiä kymppejä lojumassa tilillä tai lompakossakaan. Sit oltais ilman näppistä ja tietenkin siinä samalla ilman tietokonetta niin kauan kunnes olis varaa ostaa uus.
Vierailija kirjoitti:
Jos viinilasi kaatuu matolle niin se matto on pilalla. Matot maksaa satoja euroja eikä ne myöskään itse tule paikalle vaan ne pitää itse hakea. Vanha pitää myös viedä roskikseen.
Viisas ihminen vähentää riskeja ja ajattelee asioita etukäteen. Idiootti vaan tekee ja katsoo sitten että mitä siitä seuraa
Me ollaan samiksii! Mullakin riskienhallinta on kaiken A ja O, mutta mies ja tyttö ei vaan näe niitä arjessa vaanivia vaaroja samalla tavalla ja niille joudun aina sanomaan, kun näen potentiaalisen riskitilanteen. Kuten juurikin jonkun liian reunalla olevan lasin.
Se nyt on vaan niin paljon helpompaa hallita ne riskit etukäteen kuin siivota sitten se sotku. Olen joutunut kerran rappukäytävästä siivoamaan levinneet biojätteet, kun biojätepussi petti ja se oli sellainen kokemus, ettei ikinä enää. Biojätteiden ulosviennissä mun riskienhallinta on vedetty ihan maksimiin, muussa elämässä normaali varovaisuus ja ennakointi riittää.
Tein koneella jotain = trollailin vauvapalstalla
maidot=siiderit
Käänsin näppiksen väärinpäin= en edes pyyhkinyt sitä, en jaksa ja paskana kuitenkin
Koitin vielä uudestaan kysyä= vittuilin vihaisesti
En tiedä että kauanko tämä mykkäkoulu kestää= että viitsinkö alkaa puhumaan tuon tollukan kanssa, mä olen tän suhteen prinsessa ja sitä ei kunnioiteta
Oikeastaanhan se oli miehen vika että mä sen rikoin, kun se on niin ärsyttävä.
Mieheni toimisi samalla tavalla. Kyllä minuakin ottaisi päähän jos alkaisin leipomaan ja mies olisi sekoittanut maalia vatkaimella. Uudenhan saa kaupasta mutta mistä sen nyt tähän hätään viikonloppuna.
Ihme kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kyse oli irrallisesta näppäimistöstä eikä läppäristä, niin miehesi ylireagoi ja pahasti. Elämästä on hyvin raskasta jos noin pientä viitsii viittä minuuttia kauempaa murehtia.
Hyvä näppäimistö maksaa satoja euroja. Eli kovin halpa ei ole. Nyt AP:n mies joutuu ostamaan uuden.
Parilla kympilläkin saa uuden. Ja miksi se mies sen uuden joutuu ostamaan? Kai AP:kin sen voi ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi suuttumus on perusteltua. Kyllä minuakin ottaisi päähän jos joku kaataa juotavaa näppikselle niin että joutuu ostamaan uuden.
Näppis maksaa noin kympin ja vähän parempi näppis joitain kymppejä, mutta on toki olemassa pelaajien erikoisnäppiksiä, jotka maksavat satoja euroja.
Ei tuo suuttuminen josta kympin härpäkkeestä ole minusta järkevää.Ihme suhtautumisia... "eihän uus maksa kuin mutaman kympin" "jos menee rikki, niin sit menee. ostan uuden"
Siis kaikkienko mielestä on ok hajottaa jotain ja vain tyynesti mennään ostamaan uus? Tietty, jos pankkitilillä rahaa makaa tyhjän panttina, niin ei kais siin sit mitään, muta onhan aivan järjetöntä kuluttamista. Eikös alunperin kannattaisi suhtautua niin, ettei hajota tavaroita? Esim. just ei syö ja juo näppäimistön luona? Tai ainakin pitää huolen, että juoma on kauempana näppäimistöstä, et jos kaatuu, niin ei ole edes mahdollisuutta osua.
Voihan olla, että ap:n mies suhtautuu kuten minä, eli harmittaa, kun pitää tuhlata uuteen rahaa (vaikkakin "vain" sen muutaman kympin), kun hajoominen olis helpolla keinolla vältetty. Kyllä mua ärsyttäisi aivan helvetisti, jos minä itse tai teini kaataisi jotain näppikseen, sillä ei meillä olisi ylimääräisiä kymppejä lojumassa tilillä tai lompakossakaan. Sit oltais ilman näppistä ja tietenkin siinä samalla ilman tietokonetta niin kauan kunnes olis varaa ostaa uus.
Eihän tässä ole kysymys siitä, että AP:stä oli ok hajottaa jotakin. Maito kaatui tietenkin vahingossa. Ei vahingosta tarvitse suuttua ja vetää hernettä nenään. Samoin jos teinille sattuisi vahinko ja kaatuisi parinkympin näppikselle jotakin niin en kyllä jaksaisi suuttua ja esittää marttyyriä. Parikymppiä ei ole raha eikä mikään suurimmalle osalle ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo suuttuminen josta kympin härpäkkeestä ole minusta järkevää.Ihme suhtautumisia... "eihän uus maksa kuin mutaman kympin" "jos menee rikki, niin sit menee. ostan uuden"
Näistäkin ihmisistä, jotka pitää meteliä parinkympin näppiksestä, suuri osa on sellaisia, jotka huoletta laittaa joka päivä tupakkaan rahaa ainakin sen askinverran. Meikäläinen ei ole polttanut ja rahaa on tilillä moneenkin näppikseen. Ei haittaa vaikka maito joskus näppikselle kaattuu. oon säästäny niin paljon, kun en polta ja juominenkin on siideri saunailtana.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi elän yksin ja näppiksen ääressä syödään ja juodaan ja nai... tai no ei ehkä ihan kaikkea. :)
Vive la liberté!
Mutta ellei kyseessä ollut jokin ergonomianihme (hinta 300 e) niin ihmettelen hiukan jos ärsyyntyminen johtuu näppiksestä.
Tätä se teettää, kun arki on niin helppoa, niin tällainen pikkujuttu saa suhteettomat mittasuhteet, kun ei olla välttämättä totuttu vastoinkäymisiin.
Jos on taipumusta koheltamiseen, kannattaa hankkia peruskäyttöön edullinen roiskesuojattu näppis ja käyttää kallista pelinäppistä vain pelaamiseen. Tai hankkia jokaiselle käyttäjälle oma tarpeenmukainen näppis.