Siis apua, miten mä estän kissaa kerjäämästä?
Joo, tiedän ettei tämä ole mikään kissafoorum, mutta nyt palo käämit. Siis jatkuvaa kerjäämistä aamusta iltaan vaikka on just saanu ruokaa, syöny ja vielä lautasellakin tuoretta ruokaa jäljellä. Koko ajan kun menen keittiön suuntaankaan tai kuljen ohi, tämä yks pomppaa siihen rääkymään. Siis ihan kamalalla valittavalla äänellä HUUTAA. Ihan tosissaan HUUTAA. Ruuanlaitosta, tiskaamisesta, kauppakassien tyhjentämisestä ei meinaa tulla yhtään mitään. Monesti joudunkin ajamaan sen makuuhuoneeseen siksi aikaa, sillä se tulee aivan jalkoihin pyörimään, enkä todellakaan aina kerkee näkemään ja sitten astunki jo päälle. Siis tää on kertakaikkiin rasittaa, ihan vaan kerjätäkseen kerjää. Nälkä sillä ei voi olla. Kissalla on ikää 10 vuotta, leikattu kolli. Eli mitä mä voisin tehdä? Mietin, että siirrään sen ruokakipot joksikin aikaa vaikka eteiseen, että saan rauhassa touhuta keittiössä. Eikä toi muuten aina ole tollai kerjännyt, nyt vasta parisen vuotta. Muuten on kyllä aivan ihana ja terve kissa, mutta toi jatkuva vinkuminen. Ja jotenkin en jaksa uskoa, että tahallaan mua ärsyttää, sillä monesti ihan todellakin suutun. Ruokaa on ja vettä jatkuvasti tarjolla, senkus menis omia aikojaan vaan kupille. Vai onko sillä sittenkin ehkä jo sairaus?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
No ei se keittiö mikään leikkipaikka ole, ainakaan meillä. Siellä tehdään ihan normi kotitöitä mitä nyt keittiössä kuuluukin tehdä. Ei tuo ole leikkiseuraa vailla, vaan ruokaa, ruokaa, lisää ruokaa. Kun tulen esim.vessasta tai parvekkeelta, kissa hyppää aina eteen, ja yrittää "ohjata" mut suoraan keittiöön, antamaan siis lisää sapuskaa. Kipot ei ole tyhjinä, joten nälkä ei ole. Se on jotain muuta. Ja kyllä kissaa voi estää ja opettaa tietyille tavoille, nyt en vain keksi tähän hätään tässä tapauksessa miten. On se paljon muutakin 10: neen vuoteen mennessä ihan tosissan OPPINUT. Mutta nyt on vaan vähän erityyppistä tämä nykyinen käytös, niin sillä ihmettelen.
Minä huolehdin siitä, että kissalla on safkaa. Kissan tehtävä on pitää huoli siitä, että se tulee syötyä. Se, että minä menen keittiöön häärimään, ei tarkoita sitä, että kissan pitäisi tulla joka kerta viereen huutamaan. Kun kerran mitään hät
Tulee mieleen, että kilpirauhashäiriöt jotka kissoillakin on aika yleisiä, saattaa lisätä dramaattisesti ruokahalua
Ihan klassiset kilpirauhasen liikatoiminnan oireet. Turkin kunto huononee ja laihtuminen alkaa syömisestä huolimatta kun arvot ovat jo tosi korkeat eli ap, NYT on oikea osoite ell ja kisulle lääkitys tai radiojodihoito kun oire on tällä hetkellä huutaminen, se on yleensä ensimmäinen oire. ilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa monenlaisia epämukavia oireita ja loppujen lopuksi sydänongelmia.
Vierailija kirjoitti:
No teen kotoa töitä käsin, eli olen täällä lähes kokopäivän ja meillä on ihan omat leikit :)Juttelen myös sille paljon. Ihan kyllä päivittäin peuhataan, myös mieheni. Kissa on ikäisekseen erittäin aktiivinen herra. Yöt se nukkuu aina mun jaloissa tai kyljessä, vessaan seuraa mua mukaan ja suihkuhuoneeseen änkee katsomaan kun käyn pesulla. Aina valmiina ovella odottamassa kun tulen jostain kotiin, vaikka veisin vaan roskat tai pyykit. Voisiko olla sitten ehkä kiintynyt liikaa? Toisinaan kyllä osaa etsiä itselleen suojaisan nukkupaikan ja moneen tuntiin ei näykkään. Mutta siis joo, olen tottunut siihen, että meillä on kokoajan näkö-ja kuuloyhteys "toisiimme".
Kissa saa säännöllisesti omaa ruohoa, kesäisin tuon aina lenkiltä sille heinää suoraan pellolta. Tuhoaa myös mieleen meikäläisen luonnonkukkakimput. Oksentelee "normaalisti", mikä on hyvä. Ruokavalio sillä on melko monipuolinen, syö käytännössä mitä vaa
"Oksentelee "normaalisti", mikä on hyvä. "
Kissalle normaali oksentelu on pari kertaa vuodessa. Tuo on myös kilpirauhasen liikatoimintaan liittyvää ja hälytyskellojen pitää soida kun kissa on +9 v ylöspäin ja oksentelee sujt usein.
Vierailija kirjoitti:
Ihan klassiset kilpirauhasen liikatoiminnan oireet. Turkin kunto huononee ja laihtuminen alkaa syömisestä huolimatta kun arvot ovat jo tosi korkeat eli ap, NYT on oikea osoite ell ja kisulle lääkitys tai radiojodihoito kun oire on tällä hetkellä huutaminen, se on yleensä ensimmäinen oire. ilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa monenlaisia epämukavia oireita ja loppujen lopuksi sydänongelmia.
Itse huomasin että kissalla on tuo kun varsinkin aamuisin ja iltaisin sitä levottomuutta ja maukumista oli paljon ja silmät olivat ihan lautaset. Katsopa ap onko kissalla ns pöllönsilmät. Kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa myös näköoireita ja se näkyy alustavasti silmissä noin. Jos lääkitys aloitetaan ajoissa niin voi välttyä siltä ettei kissa sokeudu.
Vierailija kirjoitti:
No ei se keittiö mikään leikkipaikka ole, ainakaan meillä. Siellä tehdään ihan normi kotitöitä mitä nyt keittiössä kuuluukin tehdä. Ei tuo ole leikkiseuraa vailla, vaan ruokaa, ruokaa, lisää ruokaa. Kun tulen esim.vessasta tai parvekkeelta, kissa hyppää aina eteen, ja yrittää "ohjata" mut suoraan keittiöön, antamaan siis lisää sapuskaa. Kipot ei ole tyhjinä, joten nälkä ei ole. Se on jotain muuta. Ja kyllä kissaa voi estää ja opettaa tietyille tavoille, nyt en vain keksi tähän hätään tässä tapauksessa miten. On se paljon muutakin 10: neen vuoteen mennessä ihan tosissan OPPINUT. Mutta nyt on vaan vähän erityyppistä tämä nykyinen käytös, niin sillä ihmettelen.
Minä huolehdin siitä, että kissalla on safkaa. Kissan tehtävä on pitää huoli siitä, että se tulee syötyä. Se, että minä menen keittiöön häärimään, ei tarkoita sitä, että kissan pitäisi tulla joka kerta viereen huutamaan. Kun kerran mitään hät
Kaikenkarvaisia kissan omistajia sitä on. Jos ihminen on sen ainoa virike, totta kai se haluaa seurata ja katsella, vaikka keittiössä. Kovin kontrollihaluiselle koira sopisi paremmin vaikka ei se koirallekaan onnellista olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä huolehdin siitä, että kissalla on safkaa. Kissan tehtävä on pitää huoli siitä, että se tulee syötyä. Se, että minä menen keittiöön häärimään, ei tarkoita sitä, että kissan pitäisi tulla joka kerta
Joo mutta aloittajan kuvaama käytös ei ole normaalia. Tottakai kissat seurailee mitä omistaja tekee mutta kun huutaa mielenvikaisesti sillä on joku hätä. Tiesitkö että kissalle on sitäpaitsi luontaista olla tarkkailija, toisin kuin koira joka haluaa osallistua.
Vastaatteko kissalle tai katotteko sitä kun se maukuu? Reagoitteko siis jollain tapaa?
Ihan vaan vertailuksi: kuurojen koirat ei yleen hauku koska kuurot eivät reagoi haukkumiseen silloin kun eivät sitä huomaa