Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis apua, miten mä estän kissaa kerjäämästä?

Vierailija
25.11.2016 |

Joo, tiedän ettei tämä ole mikään kissafoorum, mutta nyt palo käämit. Siis jatkuvaa kerjäämistä aamusta iltaan vaikka on just saanu ruokaa, syöny ja vielä lautasellakin tuoretta ruokaa jäljellä. Koko ajan kun menen keittiön suuntaankaan tai kuljen ohi, tämä yks pomppaa siihen rääkymään. Siis ihan kamalalla valittavalla äänellä HUUTAA. Ihan tosissaan HUUTAA. Ruuanlaitosta, tiskaamisesta, kauppakassien tyhjentämisestä ei meinaa tulla yhtään mitään. Monesti joudunkin ajamaan sen makuuhuoneeseen siksi aikaa, sillä se tulee aivan jalkoihin pyörimään, enkä todellakaan aina kerkee näkemään ja sitten astunki jo päälle. Siis tää on kertakaikkiin rasittaa, ihan vaan kerjätäkseen kerjää. Nälkä sillä ei voi olla. Kissalla on ikää 10 vuotta, leikattu kolli. Eli mitä mä voisin tehdä? Mietin, että siirrään sen ruokakipot joksikin aikaa vaikka eteiseen, että saan rauhassa touhuta keittiössä. Eikä toi muuten aina ole tollai kerjännyt, nyt vasta parisen vuotta. Muuten on kyllä aivan ihana ja terve kissa, mutta toi jatkuva vinkuminen. Ja jotenkin en jaksa uskoa, että tahallaan mua ärsyttää, sillä monesti ihan todellakin suutun. Ruokaa on ja vettä jatkuvasti tarjolla, senkus menis omia aikojaan vaan kupille. Vai onko sillä sittenkin ehkä jo sairaus?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haluaa sun huomiota! Varaa pari kertaa päivässä väh. 10 minuuttia aktiiviseen leikkimiseen kissan kanssa, niin huutamisen pitäisi alkaa helopttamaan.

Vierailija
2/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sillä on jotain tärkeää asiaa? Kaipaa rapsutusta, silittelyä, huomiota? Leikattu - kyllä sillä voi nälkä olla koko ajan. Haluaisikohan se myös jotain kissanruohoa, vihreää heinää? Kalsiumia? Vitamiineja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teen kotoa töitä käsin, eli olen täällä lähes kokopäivän ja meillä on ihan omat leikit :)Juttelen myös sille paljon. Ihan kyllä päivittäin peuhataan, myös mieheni. Kissa on ikäisekseen erittäin aktiivinen herra. Yöt se nukkuu aina mun jaloissa tai kyljessä, vessaan seuraa mua mukaan ja suihkuhuoneeseen änkee katsomaan kun käyn pesulla. Aina valmiina ovella odottamassa kun tulen jostain kotiin, vaikka veisin vaan roskat tai pyykit. Voisiko olla sitten ehkä kiintynyt liikaa? Toisinaan kyllä osaa etsiä itselleen suojaisan nukkupaikan ja moneen tuntiin ei näykkään. Mutta siis joo, olen tottunut siihen, että meillä on kokoajan näkö-ja kuuloyhteys "toisiimme".

Kissa saa säännöllisesti omaa ruohoa, kesäisin tuon aina lenkiltä sille heinää suoraan pellolta. Tuhoaa myös mieleen meikäläisen luonnonkukkakimput. Oksentelee "normaalisti", mikä on hyvä. Ruokavalio sillä on melko monipuolinen, syö käytännössä mitä vaan ja maksa on sen suurta herkkua, muikut, kalkkunaleikkeleet ja raaka naudanliha myös, niin ja tonnikala. Myös jotku kasvikset menee, siis syö melkein kaikkea. Olen ajatellut, ruokapuoli on ok kotikissalle. Aitoa kermaakin saa silloin tällöin, mutta ei kovin usein, maitoa annan n.kerran viikossa, estää kuulemma struviittikiteiden muodostumista. Kakkaa ja virtsaa ihan normaalisti. Turkki on hyvässä kunnossa.  Että tallaista :)

Kaikinpuolin erittäin seurallinen ja reipas kissa, ehkä sillä sitten on vaan niin paljon asiaa. Monesti oon kattonut kun se käy ruokakupilla syömässä, lähtee pois ja hetken päästä jo kääntyy takaisin kipolle. Mietin, onko sillä dementtia ( heh ), jos ei se muista käyneensä just syömässä.Kai sitä vaan täytyy kuunnella tuota mankumista ja ignoorata se, jossei sillä kerran ole mitään varsinaista hätää ja kestää, että toinen siinä jatkuvasti häärää...

Vierailija
4/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt oli tekstissä paljon ajatusvirheitä.. On vähän hermo pinnassa.

Ap

Vierailija
5/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys alkaa "miten estän kissaa" niin vastauksen tietää jo lukematta loppua, ET MITENKÄÄN

Kissat tekee mitä niitä huvittaa ja sen poitti voi olla mikä vaan. Meillä myös yksi kissa mikä kerjää kerjäämisen ilosta, kun ruokaa antaa niin se ei edes syö sitä. Älä huomioi sitä kerjäämistä mitrnkään niin ehkei se kauaa jaksa

Vierailija
6/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sille kaveri, jos et itse jaksa sen kanssa leikkiä.

Vierailija
7/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ennen ei ollut, kissaa jotain vaivaa. Jos sairastui se?

Vierailija
8/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ainakin se, ettet ikinä anna kissalle mitään kun se pyytää. Jos annat nannaa, niin tee se jossain muualla kuin keittiössä ja silloin kun kissa sitä vähiten odottaa.

Suihkepullo saattaisi myös auttaa. Muuta en osaa sanoa. Kaverilla on samanlainen kissa, tulee aina perässä keittiöön huutamaan vaikka kupeissa on aina ruokaa ja vettä. Muuten erittäin mainio otus kylläkin.

Mun vanhemmilla on kolli jonka kerjääminen rajoittuu aamupalahetkeen ja silloinkin kerjää istumalla aina samalla tuolilla ja näyttämällä leppoisan raukealta. Koskaan ei huuda tai pyöri jaloissa. Tosin ei hänen kyllä tarvitsekaan, kun jo 16 vuoden ajan on joka ikinen aamu saanut aamiaisleikkeleensä.. :D

Vierailija
9/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se keittiö mikään leikkipaikka ole, ainakaan meillä. Siellä tehdään ihan normi kotitöitä mitä nyt keittiössä kuuluukin tehdä. Ei tuo ole leikkiseuraa vailla, vaan ruokaa, ruokaa, lisää ruokaa. Kun tulen esim.vessasta tai parvekkeelta, kissa hyppää aina eteen, ja yrittää "ohjata" mut suoraan keittiöön, antamaan siis lisää sapuskaa. Kipot ei ole tyhjinä, joten nälkä ei ole. Se on jotain muuta. Ja kyllä kissaa voi estää ja opettaa tietyille tavoille, nyt en vain keksi tähän hätään tässä tapauksessa miten. On se paljon muutakin 10: neen vuoteen mennessä ihan tosissan OPPINUT. Mutta nyt on vaan vähän erityyppistä tämä nykyinen käytös, niin sillä ihmettelen.

Minä huolehdin siitä, että kissalla on safkaa. Kissan tehtävä on pitää huoli siitä, että se tulee syötyä. Se, että minä menen keittiöön häärimään, ei tarkoita sitä, että kissan pitäisi tulla joka kerta viereen huutamaan. Kun kerran mitään hätää ei ole :)

Jossain vaiheessa kyllä meinaan kokeilla sitä, että siirrän ton ruokatarjottimen hetkeksi vaikka eteiseen, josko siitä oppisi, ettei aina tarvitse tulla perässä keittiöön. Tätä on vähän hankala näin selittää, mutta jos näkisitte mitä tarkoitan, ymmärtäisitte kyllä. Meillä on kissoja ollut aina, ja niitä on lähes koko suvulla ja kaveripiirillä, mutta tällaista en ole koskaan missään ennen nähnyt :) Eikä meilläkään siis ennen.

Koen, että keittiö on minun "valtakuntani" ja sinne ei tarvii tulla kenenkään perheenjäsenen turhaan kieppumaan, jos ei ole mitään asiaa... Enkä ole ylipainoinen enkä kyökkihirmu :) Keittiö se nyt vaan kodin sydän ja tykkään siellä häärätä.

Vierailija
10/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on nyt jotain syvällisempää asiaa, jota et vaan ymmärrä. Kissa on sinnikäs eikä anna periksi. Yritä nyt jotenkin keskittyä siihen, mitä se oikein ajaa takaa. Ehkä pitää hankkia kissankielentulkkaaja? Oikeasti erikoinen ja mielenkiintoinen juttu.

Vierailija
11/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on murheet. Näin eläkeläisenä olen tyytyväinen siitä että kissa metsästää muuten ei olisi lihaa ruokapyödässä.

Vierailija
12/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys alkaa "miten estän kissaa" niin vastauksen tietää jo lukematta loppua, ET MITENKÄÄN

Kissat tekee mitä niitä huvittaa ja sen poitti voi olla mikä vaan. Meillä myös yksi kissa mikä kerjää kerjäämisen ilosta, kun ruokaa antaa niin se ei edes syö sitä. Älä huomioi sitä kerjäämistä mitrnkään niin ehkei se kauaa jaksa

XD Tuttu juttu... Aina piti saada ruokaa, mutta ei se sitten aina edes kelvannut. Raksuja oli aina aamusta iltaan tarjolla ja vanhentuneet vaihdoin uusiin, mutta ei niitä kelvannut syödä, vaan piti huutaa toisen ruuan perään. Yön pimeinä tunteina alkoi kuulumaan vaimea raksutus keittiöstä, kun kisu luovutti ja alentui raksuihin XD Lepää rauhassa :'(

Vierailija
13/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissalla voi oikeasti olla myös dementia.

"Myös lemmikeillä tavataan dementiaa. ...

Oireet

· Lemmikki ei tunnista enää ympäristöään. Se eksyy kotona, ei osaa ulko-ovelle tai menee esim. nurkkaan, eikä osaa tulla sieltä pois.

· Lemmikin menettää ajantajunsa ja sen vuorokausirytmi muuttuu tai menee kokonaan sekaisin.

· Lemmikki unohtaa oppimansa asiat. Esim. aikaisemmin sisäsiisti kissa tai koira alkaa tehdä tarpeensa sisälle.

· Lemmikin muisti heikkenee, eikä se enää tunnista perhettään.Kissa tai koira saattaa myös unohtaa juuri syöneensä tai käyneensä ulkona.

· Sosiaaliset taidot heikkenevät, eikä lemmikki enää tervehdi tai hakeudu seuraasi.

Dementoituneet kissat ja koirat saattavat myös ”jutella itsekseen”, eli esim. kissa vain maukuu ilman mitään erityistä syytä. Lemmikki saattaa myös vaikuttaa usein hämmentyneeltä tai pelokkaalta. Jotkut koirat taantuvat takaisin pennuksi ja alkavat järsiä kaikkea tielleen sattuvaa tai käyttäytyvät hallitsemattomasti.

Jos oireet jatkuvat yli kuukauden ja niitä esiintyy päivittäin tai useammin, voidaan olettaa, että lemmikki on sairastunut dementiaan. Lemmikki kannattaa kuitenkin käyttää eläinlääkärin tarkastuksessa, koska myös jotkin fyysiset sairaudet, kuten esim. maksa- ja munuaisvaivat, voivat aiheuttaa samantyyppisiä oireita kuin dementia. ..."

http://www.lemmikille.com/teema.php?art=35

Vierailija
14/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla kilpirauhasen liikatoimintaa? Onko turkki kunnossa?

Vierailija
15/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki on kunnossa, juo ihan normaalisti. Mutta täytyy nyt tässä kuitenkin seurata tilannetta, ikäkissoilla saattaa ilmetä jotain, mihin en osaa välttämättä oikein reagoida. Turhaan en myöskään lähde raahaamaan sitä lääkäriin, kun nuo matkat on niin stressaavia sille muutenkin. On aivan täysin kotikissa. Mutta tarkkaillaan....Tai sitte soittaa sille kissakuiskaajalle :)

Vierailija
16/28 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teidän kissat rääkyy, naukuu, mouruaa ja maukuu?

Meidän kissi on aina hiljaa. Jos hän ääntelee, niin ääntelee sellaisella hiljaisella, nousevalla kurkkuäänellä "grrrrn". Se on hänen tapansa sanoa "haluan ulos". Muuten hän ei ääntele missään tilanteessa. En oo ees muistanut, että kissojen pitäisi naukua.

Ihan pikkuisena se pari kertaa sanoi "miu", mutta sekin oli niin harvinaista, että sen kuullessaan hätäännyttiin aina, että mikä pienellä vikana.

Onko tässä kissineidissä sitten jotain vikaa kun se ei ääntele muuta kuin sen kurkkuäänen?

Vierailija
17/28 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaakin pitää aktivoida, kissasi on tylsistynyt, leikitä, opeta temppuja, tarjoile kuivaruoka pakasterasioista joihin olet tehnyt sopivan kokoisia reikiä, että kissa kun rasiaa pyörittää niin raksut putoilee ulos, ruuan ei tarvitse olla kissallekkaan jatkuvasti tarjolla.  Ja tärkein: Käytä ulkona, valjaissa mieluiten tai edes häkki pihalle/verkota parveke.

Vierailija
18/28 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sattumaa mutta meillä 10 vee leikattu tyttö kissa on alkanut viimeisen vuoden sisällä syömään koko ajan ja kerjäämään ruokaa. Ennenkin kerjäsi mutta ainoastaan aamulla ja illalla niihin aikoihin kun annan suurinpiirtein märkäruuan. Kissa on terve, aktiivinen ja saa kyllä paljon huomiota ja leikittämistä.

Vierailija
19/28 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma ja ongelmalliseksi asian tekee se, että meidän kissat syövät vain raakaruokaa joten ruokaa ei voi olla koko ajan näkyvillä. Saavat kaksi kertaa päivässä ruuan ja se kyllä katoaa heti lautaselta. Itse luin yhden kirjan kissojen naksutinkoulutuksesta ja se on vähän meillä auttanut. Olen opettanut sillä kissan istumaan tietyssä paikkaa kun laitan kuppiin ruokaa. Vaihtelevalla menestyksellä ;). Naukumisesta ei kyllä olla päästy vielä eroon mutta pyrin antamaan ruuan vasta kun on hiljaa.. Kannattaa perehtyä siis tuohon.

Vierailija
20/28 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kissat on luonteeltaan käsittämättömän seurallisia, vaikka monet pitävätkin kissoja yksineläjinä. Minulla on kaksi seurallista kissaa. Hetkenkään rauhaa niiltä ei saa, mutta toisaalta seuraeläimiksihän ne otinkin.

Minua eläinlääkäri on kehottanut ruokkimaan kissoja tiettyinä ruoka-aikoina. Minä ruokin niitä 3 kertaa päivässä. Ruoka pitää mitata tarkkaan, kun toimen on lääkärin mielestä vähän pyylevyyteen taipuvainen ja söisi vaikka hevosen (heh heh) kerralla. Mitään herkkupaloja en anna niille koskaan, palkkioksi silitän ja kehun. Siksi ne eivät osaa sen kummemmin kerjätäkään. Ruoka-aikojen lähestyessä kyllä muuten alkavat ilmaista nälkäänsä, mutta en välitä siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi