Gilmoren tyttöjen lopetus!
Eikö kukaan oo vielä kattonut gilmoren tyttöjä loppuun? Mä haluan keskustella siitä lopetuksesta, musta se oli niin täydellinen!!! Oon tunnin jo venannut josko joku tekisi aloituksen av:lle, tiedän kyllä että mulla ei ole elämää :D
Kommentit (224)
Mä myös rakastin sarjaa aikanaan, oon Rorya vuoden vanhempi ja elin juuri sitä samaa vaihetta silloin. Kun sarja päättyi, olin myös valmistumassa yliopistosta ja lähdössä maailmalle särkyneen sydämen kanssa.
Ja mä tykkäsin näistä uusista jaksoista. Ja lopetuksesta. Nimittäin jälleen kerran oon tietyllä tavalla samassa tilanteessa, vaikken raskaana olekaan. Mutta mullakin on Logan, the boy I can't quit, vaaleatukkainen varattu mies, jonka kanssa ei ole Vegas-järjestelyä, mutta en löydä ketään muutakaan. Ne tunteet vaan on siellä. Ura on aivan jäissä, vaikka suunnitelmat oli suuret. Paljoa ei puutu siitä, että olisin koditon. Eli meni mullakin tunteisiin, mutta juurikin sen takia että tykkäsin.
Totta kai isä on Logan. Se joka oli kuin Christopher. Jota Lorelai vastusti, koska suhde veti Rorya siihen maailmaan, josta Lorelai itse pakeni. Ja oon samaa mieltä APn kanssa - Jess on Luke, muutenkin kuin sukulaissuhteen kautta, ja hänen kanssaan Rory tulee päätymään yhteen ja kasvattamaan lapsen (joka mun päässä on tyttö, tietenkin).
No, olen Team Jess muutenkin, eli olisi saanut näkyä enemmänkin Roryn ja Jessin välisiä kohtauksia.
Mutta annetaan se anteeksi koska LOGAN ILMAN PAITAA :). Jesskin on salilla viihtynyt...
Ne hääpaikan koristelut muuten, woooow. Jotenkin Steampunk meets a fairytale -tyyliset. Amyn tyyliset! Ja niin upeat.
Kaikenkaikkiaan oon tyytyväinen. Ja uskon että jatkoa ei enää seuraa, eli kai se on tämä luku elämästä nyt lopullisesti ohi. Haikea fiilis :*).
Voih, mä taas mietin sitä katsoessa että jotenkin "ihanaa" miten täydellisestä Rorystä onkin kuoriutunut vähemmän täydellinen aikuinen. Odotukset ja oletukset oli tietenkin aina kaikilla että Rory onnistuu missä vaan mihin ryhtyy ja saa sen haaveilemansa huikean journalistin uran niin jotenkin virkistävää ja realistista että niin ei käynyt. Roryhän oli alkuperäisessä sarjassa jopa ärsyttävän täydellinen ja hyvä, niistä muutamista töyssyistä huolimatta sädekehä pysy päässä ja vaikka mokaili niin teki aina korjausliikkeen ja korvas mokansa moninkertasesti. Tai koska oli aina ollut se kiltti, täydellinen tyttö niin sai paljon anteeks vaikka mokaili ja teki huonoja valintoja.
Kyllä se kuvio olis silti sopinu paremmin kymmenen vuotta nuoremmalle Rorylle, on se vähän uskomatonta että Lorelai, Emily ja Richard on antanu sen elää noin vuosia. Tai ettei Emily ja Richard oo ostanu sille omaa asuntoo esim New Yorkista jonkinlaiseks tukikohdaks vaan asu siellä vuokralla.
En nyt löydä enää sitä viestiä, jnka kirjoittajan mielestä Roryn kehitystarina jää auki, mutta tässä vastausta siihen. Olen eri mieltä. R kirjoittaa kirjan valmiiksi, se julkaistaan ja siitä tulee menestys. Kirjasta tehdään tv- sarja ja R:lla riittää töitä, joista hän pitää.
Vierailija kirjoitti:
En nyt löydä enää sitä viestiä, jnka kirjoittajan mielestä Roryn kehitystarina jää auki, mutta tässä vastausta siihen. Olen eri mieltä. R kirjoittaa kirjan valmiiksi, se julkaistaan ja siitä tulee menestys. Kirjasta tehdään tv- sarja ja R:lla riittää töitä, joista hän pitää.
Öh.. Ja tämä selvisi kadonneessa kohtauksessa jota jostain syystä ei minun netflixistä löytynyt vai? Kyllähän jokainen pystyy kuvittelemaan hahmoille haluamansa lopun, ei siitä ole kyse :D Kyllä noista kolmesta Rory jää ainoana seisomaan ns tuntemattoman eteen ja epävarmaan tilanteeseen mutta mulle se oli ihan ok. Ehkä nähdään kymmenen vuoden päästä jatkoa jossa Rory kasvattaa tytärtään ;)
Ah, se Dolly Partonin biisi 1. jakson lopussa...
En mäkään voi sanoa pitäneeni lopusta. Roryn kohdalta lopetus oli armoton ja kaukana "clousure"sta. Mutta ehkä se kuuluu asiaan. Rory ei kuitenkaan ole todellakaan ainoa kolmekymppinen tästä sukupolvesta, joka jäi tyhjän päälle, vaikka periaattessa teki kaiken nuorempana "oikein". Tähänhän viittasi jaksoissa vilahdellut kolmekymppisjengikin. Olen itse Roryn ikäluokkaa ja samaa on myös omassa kaveripiirissä paljon esiintynyt. Asunnottomiksi ei sentään olla jouduttu (kiitos Suomen tukijärjestelmän), mutta muuten hyvinkin samalaisia tilanteita.
En aikoinaan pitänyt 7. kaudesta, mutta jos Palladinon oli alunperin tarkoitus lopettaa sarja noihin samoihin sanoihin 22-vuotiaan Roryn kanssa, niin olen ERITTÄIN tyytyväinen, ettei Palladino ollut käsikirjoittamassa kautta 7. Olisi ollut vielä kamalampi lopetus Rorylle: vasta valmistunut kandiksi yliopistosta, ei työkokemusta, ei töitä, ei (luultavasti) miestä ja raskaana. "Full circle" erittäin huonolla tavalla: toisti äitinsä valinnat tosin heittäen samalla vaivalla hankitun koulutuksensa roskakoriin.
Emilyn kohdalla pidin sen sijaan lopetuksesta todella paljon. Ainoastaan harmitti, ettei tämä ollut Lorelain ja Luken vihkitilaisuudessa.
Lorelain kohdalla lopetus oli ok. Onneksi ei alkanut väsäämään uutta vauvaa Luken kanssa. Oli kuitenkin jo lähes 50-vuotias eli ei siinä iässä, että näkisin tuota fiksuna tai järkevänä.
Luken ja Lorelain vauvakuvio oli tosiaan aika outo.. Aikaa oli vähän niin se oli huonosti pohjustettu ja hupsua että kumpikin on kymmenen vuotta ollut asiasta hiljaa ja sitten se nostetaan esiin kun on jo selkeästi liian myöhäistä hankkia yhteinen lapsi perinteisin keinoin. Ehkä se oli vähän pakollinen kuvio joka piti käsitellä että saadaan piste sillekin asialle.
Vierailija kirjoitti:
Ah, se Dolly Partonin biisi 1. jakson lopussa...
Se oli niin ihana että mun piti käyttää soundhoundia biisin tunnistamiseen. Ihana
-----
Ja ymmärrän kyllä kritiikin siitä että Rory jäi tavallaan tyhjän päälle mutta aika selkeästi annettiin vinkki siitä että Rory löysi intohimonsa ja hän kirjoittaa menestyneen kirjan (josta tulee tv-sarja ;) ). En ymmärrä miten olisi ollut parempi jos hän olisi saanut jonkun "vakituisen työpaikan" koska aina voi saada potkut. Elämä heittää. Ja Rory on vielä "nuori" joten hänen elämässään voi tapahtua vielä vaikka mitä! Olisi aika mahdotonta näyttää miten hänen loppuelämänsä tulee sujumaan koska sehän voi muuttua moneen otteeseen! Plus musta oli jotenkin hienoa että näytettiin kuinka luokkansa parhaasta ei koskaan tullutkaan maailmankuulua ulkomaankirjeenvaihtajaa. Ja kuinka Rory tulee olemaan ok tämän asian kanssa. Tämä oli hyvin realistinen käänne :) (kun itsekin kamppailen saman asian kanssa) Ja sehän ois ollut ihan hirveetä jos Rory ois tullut raskaaksi 22-vuotiaana! Nyt sentään Rory ehti nähdä maailmaa ennen kuin "asettuu aloilleen". :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh.. Ja tämä selvisi kadonneessa kohtauksessa jota jostain syystä ei minun netflixistä löytynyt vai? Kyllähän jokainen pystyy kuvittelemaan hahmoille haluamansa lopun, ei siitä ole kyse :D Kyllä noista kolmesta Rory jää ainoana seisomaan ns tuntemattoman eteen ja epävarmaan tilanteeseen mutta mulle se oli ihan ok. Ehkä nähdään kymmenen vuoden päästä jatkoa jossa Rory kasvattaa tytärtään ;)
Tämä selvisi tietysti siitä, että sarja on tehty, siitä tuli menestys useassa maassa ;)
Mielestäni Roryn tarinan jatko ja lopetus oli kauhea. Jaksoissa Rory roikotti monen vuoden aikaista poikaystävää, unohti tämän olemassaolon ja unohti erota miehestä. Kauheaa! Kuka hyväsydäminen ihminen tekee noin? Narsisti ehkä, mutta ei se Rory, jonka kasvua alkuperäisessä sarjassa näytettiin. Rory myös harrasti seksiä jonkun random Wookien kanssa ja oli toinen nainen kihloissa olevan miehen kanssa samalla pettäen omaa poikaystäväänsä. Rorysta oli tullut kamala ja itsekäs. Suhtautui myös itsekkäästi kirjaprojektiin, jota äitinsä ei halunnut.
Rory toisti kaikki äitinsä virheet ja lapselle tuli kolme isäehdokasta : Wookie, Peter ja Logan. Sen sijaan, että jatkumo olisi voitu katkaistua ja yksinhuoltajan lapsi olisi voinut koulutuksellaan ja valinnoillaan saada paremman elämän, Rory päätyi toistamaan äitinsä virheitä.
Inhosin kohtausta, jossa Logan, Finn ym Yale-porukka tuli hakemaan Rorya. Se oli teatraalinen, lapsellinen ja liian pitkä. Amy Sherman-Palladino on sanonut, että vihaa musiikkia tv:ssä, mutta nämä uusimmat jaksot olivat paikoin kovin musikaalin kaltaisia (plus tietysti Stars Hollow-musikaali).
Oli jaksoissa myös paljon hauskaa, ja ihanaa, että uudet jaksot tehtiin. Emilyn ja Lorelain tarinat saivat kivat loput. Keskenhän tämä jäi Roryn kannalta, mutta niinhän elämä aina jää.
Mikä Partonin biisi se sitten oli? :)
Vierailija kirjoitti:
Here You Come Again :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Roryn tarinan jatko ja lopetus oli kauhea. Jaksoissa Rory roikotti monen vuoden aikaista poikaystävää, unohti tämän olemassaolon ja unohti erota miehestä. Kauheaa! Kuka hyväsydäminen ihminen tekee noin? Narsisti ehkä, mutta ei se Rory, jonka kasvua alkuperäisessä sarjassa näytettiin. Rory myös harrasti seksiä jonkun random Wookien kanssa ja oli toinen nainen kihloissa olevan miehen kanssa samalla pettäen omaa poikaystäväänsä. Rorysta oli tullut kamala ja itsekäs. Suhtautui myös itsekkäästi kirjaprojektiin, jota äitinsä ei halunnut.
Rory toisti kaikki äitinsä virheet ja lapselle tuli kolme isäehdokasta : Wookie, Peter ja Logan. Sen sijaan, että jatkumo olisi voitu katkaistua ja yksinhuoltajan lapsi olisi voinut koulutuksellaan ja valinnoillaan saada paremman elämän, Rory päätyi toistamaan äitinsä virheitä.
Inhosin kohtausta, jossa Logan, Finn ym Yale-porukka tuli hakemaan Rorya. Se oli teatraalinen, lapsellinen ja liian pitkä. Amy Sherman-Palladino on sanonut, että vihaa musiikkia tv:ssä, mutta nämä uusimmat jaksot olivat paikoin kovin musikaalin kaltaisia (plus tietysti Stars Hollow-musikaali).
Oli jaksoissa myös paljon hauskaa, ja ihanaa, että uudet jaksot tehtiin. Emilyn ja Lorelain tarinat saivat kivat loput. Keskenhän tämä jäi Roryn kannalta, mutta niinhän elämä aina jää.
Peter???? :D Ja vitsi vaan jatkuu, kukaan ei todellakaan muista Paulin nimeä tai olemassaoloa :'D
Mutta siis vakavasti ottaen, eihän se isä voi olla Paul. Rory ei koskaan näe Paulia ja lopulta Paulilla on rohkeutta "erota" Rorysta siitä syystä että heidän aikataulunsa ei koskaan kohtaa. Eli vahvasti epäilen että he olisivat nähneet toisiaan viime aikoina saati harrastaneet seksiä :D Ja mitä taas tulee wookiehen, niin sehän tapahtui jo kevätjaksossa eli ei ole mahdollista. Vauvan isä on tietenkin Logan, jonka kanssa Rory vietti vielä viimeisen kiihkeän yön.
(En usko että Rory olisi tarkoituksella hankkiutunut raskaaksi Parisin klinikan avulla.)
Minä jäin ihmettelemään Roryn rahattomuutta. Kun sitä korostettiin niin selvästi. Ja kuitenkin aiemmin sarjassa on tuotu esiin alkuperäisen Lorelain (Richardin äiti) Rorylle perustamat rahastot. Ja muistaakseni Richard ja Emilykin sellaisen ovat hänelle perustaneet. Ja yleensä kyllä tuossa iässä rahastoihin pääsee jo käsiksi. Lisäksi tuntuu oudolta ettei Richard muka jättänyt rahaa tyttärelleen ja tyttärentyttärelleen kuollessaan. Millä rahalla Rory jatkuvasti Lontooseen lenteli? Ja hän sanoi ettei omista edes autoa mutta sellaisella ajeli useinkin?
Sitten juonesta muuten. Tietyllä tapaa Emilyn muutos oli kuva mutta en kuitenkaan tykännyt, että hän valtavaa palvelijaperhettä päätyy hyysäämään. Lorelain ja Luken häät sinetöivät kivasti heidän suhteensa lopulta. Roryn ajelehtimisesta en niinkään pitänyt. Mutta ehkä se on sukupolvelle tyypillisestä ja hänelle haluttiin vähemmän täydellinen elämä. Roryn suhteesta Loganiin olen aina pitänyt. Harmi että heistä ei oikeaa paria näyttänyt tulevan. Vaikka Rory Loganin tosi rakkaus selvästi olikin, niin isän painostus painoi enemmän. Raskausuutinen lopuksi oli ihan ok. Rory vaikutti kirjan kirjoittamisesta löytävän oman intohimonsa ja paikkansa maailmassa. Mutta olisin silti hänelle toivonut kunnollista "closurea".
Haha, se wookien kanssa makaaminenhan tapahtui keväällä, ja rory huomasi olevansa raskaana syksyllä, joten ei siinä tarvitse arvailla onko wookie isäehdokas vai ei. ;) sama juttu paulin kanssa, Paul oli kuvioissa talvella, joten eihän hänkään voi olla isäehdokas. Sen sijaan logan pyöri mukana taustalla koko ajan ja jäähyväiset heitettiin syksyllä. Varma isä siis.
Mä tykkäsin kuoleman prikaati -kuviosta, samaten emily oli ihana ja lorelain "kohtalosta" pidin myös. Eikä minusta rory tyhjän päälle jäänyt; hänellä on rakastava tukiverkko stars hollows'sa, työpaikka paikallislehden päätoimittajana ja siinä sivussa tekee kirjaa. Mielestäni tämä lopetus oli roryn kannalta kerrassaan mainio ja tavallaan todisti myös lorelain huolen roryn ja loganin seurustelua kohtaan aikoinaan. Loganissa lorelai näki Christopherin, ja sekin kuvio ikäänkuin validoitiin isän ja tyttären keskustelussa syksy-jakson lopulla.
Kaikkiaan ihanat jaksot, ja näinhän se menee, ei se kouluaikojen pinko suorittajatausta varmuudella takaa sitä, että ihminen saa sen mitä nuorena aina halusi/ mitä tavoitteita itselleen asetti. Niiden haaveiden ja suunnitelmien sijaan voi tulla jotain, jonka vasta jälkikäteen tajuaa olevan vielä parempaa. Sitä se elämä on.
P.s. Okei. En tykännyt talvi-jaksosta yhtään, ekan jakson jälkeen tuli jopa pieni paniikki että tätäkö se nyt on ja odotinko liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Rory toisti kaikki äitinsä virheet ja lapselle tuli kolme isäehdokasta : Wookie, Peter ja Logan.
Peter! Ihana :) Paul-rukan nimeäkään ei kukaan muista!
Anyway, olen samaa mieltä kanssasi Roryn hahmosta. Siis todella kaukana niistä ensimmäisten kausien Rorysta. Itse asiassa myös hyvin kaukana myöhempien kausien Rorysta, koska Rory selvästi oppi virheistään eli 4./5.-kauden Dean-jutusta sekä siitä, ettei hän halua mitään vapaata suhdetta jollaista jo kokeiltiin 5. kaudella Loganin kanssa.
Tuli myös mieleen, että Logankin oli taantunut huonommaksi. 7. kaudella Logan lähti Huntzberger-imperiumista ja nyt hän on pakkonaimassa jonkun rikkaan perijän... Miksi? Loganilla ei ollut syytä tähän varsinkaan kun ei eletä Downton Abbey -aikoja. Toisekseen Logan oli rehellinen suhteistaan eikä koskaan ennen ollut tietoisesti mukana pettämisissä.
Logan&Rory -kuvio tekee surulliseksi. Harmi. Tuntuu myös ikävältä, että lapsi sai alkunsa tuollaisesta. Lorelain teiniäitiys ei ollut ihanteellista, mutta Lorelain ja Chrisin nuoruuden suhde ei ollut mitenkään paheksuttava toisin kuin 32-v. Roryn suhde varattuun Loganiin, joka ilmeisesti on lapsen isä. GG sai aina hyvälle tuulelle, mutta näistä juonikuvioista tuli apea fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa minua ja Loganiani niin hyvin... Tiedän, että se meidän Life And Death Brigade -hyvästien hetki on tulossa. Olisi pitänyt tulla jo kolme vuotta sitten. Mutta sitten here he comes again...
Alexis Bledelin näyttelemistä on usein kritisoitu. Mielestäni Alexis oli yllättävän hyvä verrattuna siihen mitä joidenkin aiempien roolisuoritusten perusteella odotin. Siinä kohtaa kun Rory oli hakemassa työtä nettilehdestä syntyi kuitekin aika selvä kontrasti: Sandeeta näytellyt Julia Goldani Telles (s. 1995) on näyttelijänä niin kypsä ja taitava, että Alexis jäi varjoon vaikka on niin paljon vanhempi ja kokeneempi. Toisaalta se kohtaus korosti sitä miten Rory ajelehtii.
Entä häiritsiko muita se, että April on jo 22-v (ja näyttelijäkin s. 1992) mutta sekä ulkonäkö että käytös oli kapinavaihetta elävän teinin?
Amy S-P olisi ehkä halunnut jatkaa siitä mihin jäätiin ja sen takia Rory eli sellaista ehkä 25-vuotiaan elämää ("nyt on oikea aikaa etsiä ja kokeilla ja elää ilman vakiosoitetta jne"... Ai, 32-vuotiaana?), April oli "teini" ja melkein 5-kymppisen Lorelain suhde Lukeen ei ollut edennyt oikeastaan mihinkään 10 vuodessa ja edelleen draaman aiheena oli mahdollinen avioliitto ja lapsen hankinta.
Katsoin eilen myöhään illalla viimeisen jakson ja oli pakko nukkua ensin yön yli ja sulatella ajatuksia ennen kuin tulen tänne avautumaan.
Päällimmäisinä fiiliksinä uusista jaksoista oli ilo ja onni. Oon niin iloinen, että pääsin näkemään minulle kaikkien aikojen rakkaimman tv-sarjan uudet jaksot näin pitkän eron jälkeen. En olisi osannut vielä vuosi sitten edes haaveilla tästä! Sen vuoksi tapahtumilla ja juonella ei ollut minulle edes niin suurta merkitystä, olin vain niin kiitollinen uusista jaksoista. Tai siis tietenkin juonella JOTAIN merkitystä oli. Mutta luotin Palladinoihin, että he kyllä tekevät jaksoista upeita. Nautin jaksoista todella paljon, enkä varsinaisesti pettynyt niihin tai juoneen.
Mutta mihin sitten petyin? No, ensimmäisenä on Roryn hahmo. Tavallaan pidän siitä, että Rory oli kaikkea muuta kuin täydellinen ihminen ja hänen uransa ei ollut niin hohdokas kuin kaikki olivat odottaneet, sillä tuollainenhan on tällä hetkellä hyvin tavallista akateemisesti kouluttautuneiden kolmekymppisten elämässä. Itselle on käynyt aika samalla tavoin uran suhteen, vaikka en koskaan mikään kympin oppilas ollutkaan. Mutta kun miettii sarjan kaikkea seitsemää tuotantokautta ja niiden juonikuvioita, niin yhtenä keskeisimmistä oli aina Roryn koulutus ja matka kohti unelmia. Lorelai teki kaikkensa sen eteen, että Rory saisi hyvän koulutuksen ja hänestä tulisi joskus menestyvä toimittaja. Ja kaikki merkit viittasivat siihen, että niin tulee käymään. Rory oli huiman menestynyt oppilas, pääsi Yalen lehden päätoimittajaksi, sai kontakteja ja 7. kauden lopuksi hän sai myös hyvän työpaikan. Kaikki siis viittasi siihen, että Rory kovan työn ja ponnistelun avulla saavuttaa pitkäaikaiset unelmansa. Edes Mitchumin hetkellisesti horjuttama itsetunto ei onnistunut pilaamaan tätä unelmaa.
Ja nyt - 9 vuotta myöhemmin - kaikki tuo olikin heitetty roskakoppaan! Roryn ura oli mielestäni aivan vitsi. Luulisi, että Rory olisi saanut vakituisen toimittajan pestin edes jostain pienemmästä sanomalehdestä! Miten ihmeessä niin ei ollut käynyt? Ymmärrän, ettei toimittajan työ ole tällä hetkellä helppoa varmaankaan missään päin maailmaa, mutta Roryn taidoilla kyllä nyt jonkinlainen ura olisi pitänyt olla tuossa ajassa luotuna. Mielestäni tämä tuntui jotenkin melkein epäuskottavalta. Ja miksi Rory oli rahaton? Hänellähän on aina ollut rikkaat isovanhemmat ja myöhemmin myös upporikas isä, jotka ovat aina olleet valmiita auttamaan Rorya taloudellisesti. Luulisi, että viimeistään Richardin kuoleman jälkeen Rory olisi saanut ison perinnön. Miten ihmeessä Rorylla ei ollut edes omaa asuntoa? Hämmentävää!
Jatkuu...
Mä niin odotin, että Logan tulee vielä takasin ja ne päätyy Roryn kanssa yhteen :(