Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraan vierestä isäni työttömyyttä, ei tätä voi kestää :(

Vierailija
25.11.2016 |

Olen parikymppinen nainen. Reilusti alle 60-vuotias insinööri-isäni jäi työttömäksi yt-neuvotteluissa jo aikaa sitten, eikä hän ole saanut uutta työpaikkaa. Hän on nuorekas, alansa ammattilainen ja kaikin tavoin pätevä ja hyvä työntekijä monipuolisella kokemuksella ja palavalla halulla käydä töissä.

On aivan mielettömän tuskallista seurata sivusta sitä, miten hän ei saa töitä. Tuntuu, kuin nyt olisin todella joutunut aikuistumaan, kun se elämän tukihenkilö onkin se, jota on kohdannut tällainen epäonni. On todella julmaa riistää oikeus työntekoon ihmiseltä, joka ei mitään muuta haluaisi. Joku voisi sanoa, että pitää olla tyytyväinen siihen että on tähän saakka saanut luoda uraa, mutta kyllä se vaan kauhealta tuntuu, että tähän se ura nyt lopullisesti tyssäisi.

Hän on yrittänyt päivittää koulutustaan ja tekee muutenkin kaikkensa, että saisi töitä. Mutta kukaan ei palkkaa noin vanhaa työntekijää, kun nuoremmillekaan ei riitä paikkoja. Äidillä onneksi on hyvä ja turvattu työpaikka. Mutta työnteko on tärkeää yksilölle, siitä huolimatta että taloon tulee edes yhden ihmisen palkka.

Koko perhe on jatkuvan stressin ja ahdistuksen alaisena asian johdosta. On aivan kauheaa tuntea tällaista huolta ja surua läheisen puolesta. Mitä ihmettä voisin tehdä :(

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä että nuorilla on vaikeampaa kuin mitä vanhemmillamme on ollut. Olen itsekin vasta opiskelija, ja pelkään oman työllistymiseni puolesta. Mutta meillä nuorilla asia tulee ehkä sentään olemaan jotenkin yleisesti hyväksytympi? Vanhemmat ottavat sen todella raskaasti, kun hyvä ura katkeaakin. Kuten joku sanoikin, niin nuori ja 50-vuotias tarvitsevat usein ihan yhtä kipeästi sen työpaikan. Turha siis vertailla ja väheksyä.

ap

Vierailija
22/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi elämä on ollut helppoa tähän mennessä. Nyt hän on yllättäen joutunut vanhalla iällä siihen pisteeseen, jossa meitä nuoria on ollut läpi koko oman elämämme. Tervetuloa kerhoon! Työttömälle löytyy vapaaehtoistyötä ja 9 euron harjoitteluja. Sinne vaan, harjoitteluun vanhainkotiin, päiväkoteihin yms.

Eiköhän kallisti yhteiskunnan kouluttama insinööri kannattaisi hyödyntää siellä missä hänen kokemuksestaa na osaamisestaan eniten hyötyä. Ulkomaille vaan jos ei työ Suomesta löydy. Insinöörejä virtaa koko ajan pois Suomesta. Omista tutuista kollegoista 1/3 asuu jo ulkomailla ja uusia lähtijöitä on jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiin, teknisen alan myynti-ihmisistä on pulaa pk-seudulla. Jos asutte muualla, viikoiksi pikkukämppä jostain Keravalta tms. Ehkä alkuun provikalla? Palkkapyynti myös pois niistä lukemista missä se on ollut. Oletko lukenut isäsi hakemusta? Itse noita nähneenä yli 50v on välillä hieman pihalla mika nykyään myy. Sitten hakemukseen stailattu nuorekas kuva!

Vierailija
24/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu lähihoitajaksi?

Kaikkia työttömiä ei voi kouluttaa lähihoitajiksi. Koulutus vie kolme vuotta ja kukaan ei sitten palkkaa vastavalmistunutta kuusikymppistä lähihoitajaa. Tämä ei ole mikään ratkaisu.

Ei ole lähihoitajakoulutus kolmea vuotta, jos löytyy sopivaa aiempaa koulutusta. Kahteen vuoteen suunnilleen saa uuden ammatin. Tämä voisi olla erittäin hyvä vaihtoehto, sillä esimerkiksi päihdepuolella iästä on hyötyä. Ehkä isä ei uraa ehdi tällä alalla enää tehdä, mutta muutama vuosi määräaikaisuuksia voisi löytyä.

Vierailija
25/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin tsempata. Miten olisi toiminimi pystyyn ja myisi niitä palveluita? Tuet toki mahdollisesti menisi.

Vierailija
26/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon maita, joissa tarvitaan kyvykkäitä insinöörejä. Keikkaakin voi tehdä. Yhteys vaikka johonkin kansainväliseen avustusjärjestöön. Ja jos on pidempi keikka, vaimo ja lapsi mukaan. Vaimo voi olla virkavapaalla ja toimia lapsen kotiopettajana sen ajan. Kotitalo vuokralle.

Vierailija
27/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on paljon maita, joissa tarvitaan kyvykkäitä insinöörejä. Keikkaakin voi tehdä. Yhteys vaikka johonkin kansainväliseen avustusjärjestöön. Ja jos on pidempi keikka, vaimo ja lapsi mukaan. Vaimo voi olla virkavapaalla ja toimia lapsen kotiopettajana sen ajan. Kotitalo vuokralle.

Hehe

Vierailija
28/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys on ollut mielessä koko ajan. Siitä vaan ei ole perheessä kokemusta, joten taustatyötä pitäisi tehdä hurjasti. Sekään ei ole mikään este - kilpailutilanteen selvittäminen sen sijaan on. Ikävintähän olisi perustaa yritys jonka palveluita kukaan ei tarvitse. Ja insinööreistä ei nyt hirveää pulaa ole... :( Mutta tämä olisi varmasti vaihtoehto, jos muuta ei kerta kaikkiaan löydy. Hulluksihan hän muuten tulee kotona ollessa. Lisäkouluttautuminen on auttanut vähän, mutta kaipuu töihin on silti kova, koulun penkillä istuminen ei vie sitä pois.

ap

Yrittäjyys on riski, lisäriski työttömälle tulee siitä että jos yritys ei tuota rahaa vaan vie loputkin rahat, niin paluu työttömyystuille voi olla vaikeaa.

Kun itse olin kaupungin omistamassa osakeyhtiössä sellaisessa asemassa että palkkasin omat alaiseni eli noin 1-2 työntekijää kuussa, niin jo 90 luvulla ainoa mitä oma pomo sanoi että en saa palkata yli 50 vuotiasta jos ei ole aivan pakko ja silloinkin pitäisi kysyä vielä häneltä. Pomoni oli itse yli 60 vuotta silloin.

Silloin oli joku sääntö joka kuritti eläkemaksuissa kohtuuttomasti viimeistä työnantajaa.

Vierailija
29/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe

Mikä tuossa nauratti? Olen itse opettaja, ja minulla on ollut tässä muutaman vuoden sisään kolme oppilasta, jotka ovat kuvatun syyn takia olleet pois puoli vuotta tai vuoden. Yksi oli Espanjassa, toinen Etelä-Afrikassa, kolmas Kanadassa. Toinen huoltaja teki työkeikan, toinen toimi lasten kotiopettajana. Suomeen palattuaan he sitten tenttivät oppiaineet ja jatkoivat opintoja täällä normaalisti. Tällä hetkellä yhden oppilaan toinen huoltaja on jossain Etelä-Amerikan suunnalla, en muista missä, ja jos tämän syksyn perään tulee vielä kevätkausi jatkoa, oppilas lähtee toisen huoltajansa kanssa kevääksi sinne mukaan. Tässä olen jo suunnitellut kevään varalle mahdollisia tehtäviä tuolle oppilaalle ja sähköpostin kautta palautettavia töitä jne.

Vierailija
30/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota sille osakesijoittamisen aloittamista ja vihjaa, että Google Financesta löytyy reaaliaikaiset kurssit.

Niitä meidän isä nykyään seuraa, kuin kissa valonsädettä, kun ei enää voi ottaa potilaita vastaan ja tekemisen tarve on kova. Tosin jo 78v.

Vierailija
31/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin todella että isäsi löytäisi jotain töitä, jotka toisivat mielekkyyttä elämään. Niinkuin sanoitkin, ei ole enää kovin otollista työllistymisryhmää - mikä on itse asiassa aika tyhmää myös siltä kantilta, että jos firma palkkaa vaikka 35vuotiaan ei hänestä pääse eroon millään - riski isäsi kohdalla on enää alla 10 vuotta ennen eläkeikää, joten voisi jotenkin ajatella että hänet olisi järkevämpi palkata kuin joku nuorempi...

Toivottavasti hän on löytänyt jotain tekemistä täyttämään päivänsä!

Päinvastoin iäkkäämmästä uudesta työntekijästä on tehty riskisijoitus monella tavalla. mm, irtisanominen vaikeampaa ja monet maksut rasittavat nuorta enemmän. Tilastollisesti iäkkäämpi joutuu sairaseläkkeelle nuorta useammin ja siinäkin käydään yrityksen kukkarolla.

Suuri ongelma lienee myös, että monesti rekrytoijat ovat iäkkäämpää työnhakijaa nuorempia eivätkä välttämättä osaa arvostaa kokemusta ja ammattitaitoa.

Vierailija
32/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaa yrittäjäksi niin perustaa heti suoraan Viroon.

Täällä joutuu heti ensimmäiseksi alkaa elättämään julkisen hyväpalkkaisia, vaikka yritys tekisi konkan ilman että yrittäjä itse saisi koskaan mitään itselleen, muuta kuin jäljelle jäävät velat.

VPM

??? Siis jos ei osaa yrittää niin se on "julkisen puolen elättien" vika? 

Vika on tuotteessa/palvelussa, sen markkinoinnissa ja laskutuksen tasossa.  

Vierailija
33/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakoon myymään aviomiespalveluja.

Niille on kysyntää. Esim halkojenhakkuu, lampunvaihdot, pienet nikkaroinnit, talven tullen lumityöt jne.

Ilmoitus lehteen ja uusi ura käyntiin.

Vierailija
34/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä paistaa nyt vahvasti läpi se, että kilpailun kiristyminen on yllättänyt isäsi. Omaa koulutusta pitäsi jatkuvasti pitää yllä ja seurata maailman tilannetta omalla pelikentällä. Lisäksi tuossa iässä pitäisi jo olla talo maksettu ja omia säästöjä jo jonkin verran, että yksi työpaikan menetys ei tuntuisi juuri miltään.

Nyt on aika katsoa peiliin ja miettiä tarkkaan onko todella tehnyt kaikkensa, jotta pysyisi kilpailussa mukana? Onko saatu olla niin sanotusti matkustajana pitkän aikaa ja tuudittauduttu turvallisuuden tunteeseen vakaasta tilipussista.

Vaihtoehtoja on monia. noin pitkän kokemusken omaavalle ihmiselle luulisi riittävän kysyntää vaikkapa oman toiminimen takaa työskennellessä. Projektiluontoisia hommia sieltä täältä.

Jos elämän laatu on hankala kustantaa pudonneilla tuloilla niin on aika pudottaa elintasoa ja olla onnellinen niistä monista hyvistä vuosista.

Vierailija
35/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on sama tilnne. Asiaa helpottaa se, että hän on päässyt tekemään vuokratyöfirman kautta omaan alaan liittyviä asentajan tehtäviä. Toivon että tämä ennaltaehkäisee katkeroitumista, vaikka työt eivät ole koulutuksen tasoisia ja joutuu reissaamaan ympäri maata lyhyellä varoitusajalla.

Vierailija
36/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe

Mikä tuossa nauratti? Olen itse opettaja, ja minulla on ollut tässä muutaman vuoden sisään kolme oppilasta, jotka ovat kuvatun syyn takia olleet pois puoli vuotta tai vuoden. Yksi oli Espanjassa, toinen Etelä-Afrikassa, kolmas Kanadassa. Toinen huoltaja teki työkeikan, toinen toimi lasten kotiopettajana. Suomeen palattuaan he sitten tenttivät oppiaineet ja jatkoivat opintoja täällä normaalisti. Tällä hetkellä yhden oppilaan toinen huoltaja on jossain Etelä-Amerikan suunnalla, en muista missä, ja jos tämän syksyn perään tulee vielä kevätkausi jatkoa, oppilas lähtee toisen huoltajansa kanssa kevääksi sinne mukaan. Tässä olen jo suunnitellut kevään varalle mahdollisia tehtäviä tuolle oppilaalle ja sähköpostin kautta palautettavia töitä jne.

Miten voit palstailla tähän aikaan?

Vierailija
37/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakoon myymään aviomiespalveluja.

Niille on kysyntää. Esim halkojenhakkuu, lampunvaihdot, pienet nikkaroinnit, talven tullen lumityöt jne.

Ilmoitus lehteen ja uusi ura käyntiin.

Nyt on kyse insinööristä. Sellainen ei osaa itse tuollaisia tehtäviä vaan delegoi ne duunareille. Minulla on kaksi insinöörituttua, joista kumpikaan ei osaa vaihtaa lapsensa fillariin rengasta.

Vierailija
38/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan insinööri isäsi on? Olisiko mahdollista täydennyskouluttaa itsensä rakennusalalle? Siellä on ihan järjetön työvoimapula nimenomaan suunnitteluväestä. 

Vierailija
39/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iältäni 50+ ja sain myös potkut firman edellisellä yt-kierroksella. Tottahan se v*tutti ja rankasti, mutta omille lapsille sanoin, että tämä ei ole teidän murhe. Sinun on varmasti rankkaa seurata sivusta, mutta älä nyt tuosta masennu. Työhaluisia viisikymppisiä pistetään ihan urakalla pihalle. Itse kuitenkin koen, että mieluummin minä yli 25 vuotta työtä tehnyt kuin nuori, joka ei koskaan pääse töihin.

Isäsi kannattaisi tutustua paikkakunnan uusosuuskuntiin. Sitä kautta voi kokeilla yrittäjyyttä, jos halua on. Monessa paikassa on myös tarjolla sekalaista hommaa kuten talvella lumenpudotusta katoilta. Uusosuuskunta hoitaa palkka-asiat isällesi ja laskuttaa asiakasta. Ainakin viime vuosikymmenellä siihen suhtauduttiin kuten pätkätyöhön eli työttömyysturvaa ei menettänyt ja sai soviteltua päivärahaa.

Vierailija
40/53 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen voi olla mahdollista, mutta jos hyväksyy sen, että palkka on noin 3000 tai jopa alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan