Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki siirtyy Kelalle ja tulevaisuudessa sairaanhoitokulut maksettava itse?

Vierailija
24.11.2016 |

Otsikko väärin, mutta piti lyhentää ettei tule kilometrin mittaista otsikkoa :D

Mutta tänään tuli toimeentulotuki päätös, ja siinä mainitaan jotenkin näin "sairaanhoitokulut tulee tulevaisuudessa maksaa ensin itse ja toimittaa kelaan maksukuitit, ei alkuperäisiä laskuja vaan hoidat laskut itse".

Siis voiko tämä olla? Minäkin sairastan vakavaa epilepsiaa ja joudun käymään lääkäreillä tämän tästä, olemaan neurologianosastolla välillä viikon, joskus kaksi kuukaudesta ja laskut ovat sellaisia että mietin miten kunta niitä edes nyt on maksellut. Lisäksi välillä tulee ambulanssilaskuja ymsyms. Kulut voivat olla siis tulevaisuudessa satoja euroja, pakollisten menojen jälkeen tililleni jää 380€ toimeentulotuesta. Millä laskut maksaa??

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toi on totta, luottotiedottomia ihmisiä tulee pirusti lisää. 

Vierailija
2/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rankkaa. Mitenhän tuollaista voi edes vaatia toimeentulotukiasiakkailta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olisikin rahaa maksaa, onpa helvetin kiva odotella sitten persaukisena milloin ruuhkautuneessa Kelassa keritään käsitellä lappuset.

Vierailija
4/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sähkölaskujen kanssa toimitaan?

Vierailija
5/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuo on, enpä osaa sääliä aloittajaa, kun olen aina maksanut kaikki terveysmenot omasta pussistani, julkisen ja yksityisen. Eivät kaikki ole käsi ojossa, mulle mulle.

Vierailija
6/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sähkölaskujen kanssa toimitaan?

Että teitä riittää, maksetaan itse vaikka pienestä palkasta, kuten tähänkin asti. Lopettakaa se ruinaaminen.

Vierailija
7/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä varmaan julkisen terveydenhuollon puolella säilynee ns maksukatto, jonka jälkeen ei tarvitse maksaa mitään..eikö se ole tällä hetkellä n 700e.

Vierailija
8/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tuo on, enpä osaa sääliä aloittajaa, kun olen aina maksanut kaikki terveysmenot omasta pussistani, julkisen ja yksityisen. Eivät kaikki ole käsi ojossa, mulle mulle.

Sääliä en hae, en todellakaan. Sen takia joudun olemaan tilanteessa mitä vihaan (olemaan sossun asiakas) koska Kela on sitä mieltä että olen työkuntoinen ja kuulun omanalan hommiin (hoitaja). Sieltä enkä työkkäristä saa rahaa, töitä olen kokeillut viimeksi kesällä ja töistä lähdin viikon sisällä kolmesti lanssilla sairaalaan. - ap

Vierailija
9/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta pussista menee, kunnes maksukatto täynnä.

Vierailija
10/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mietitty ihan loppuun asti tuota, tai sitten ihmiset tulevat olemaan todella pahasti pulassa. Itse olen joutunut hakemaan toimeentulotukea nimenomaan sairastuttuani pahasti ja vietettyäni sairaalassa monen kuukauden jakson. Olin ennen sairastumista työssäkäyvä, mutta en mitenkään olisi pystynyt maksamaan kaikkia eri sairaala- ja tutkimuslaskuja ilman toimeentulotukea, koska summista tuli vain niin suuria.

Vai tuleeko näistä nyt sellainen, että nuo laskut pitäisi lähettää kunnalle ja anoa erikseen jotain harkinnanvaraista maksusitoumusta?

Vierailija
11/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät todeksi, jos et ole sossun kanssa ikinä ollut tekemisissä?

Vierailija
12/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos se 700 euron katto tulee kerralla maksettavaksi, niin tilillä ei välttämättä ole edes yhteensä sitä summaa. Vuokrarahojen ym. pakollisten laskujen jälkeen ainakaan ei ole.

Vierailija
13/33 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa eivät rahat riitä, maksakaa itse vaan kuten moni pienipalkkainen. Oikeaan suuntaan mennään.

14/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se 700 euron katto tulee kerralla maksettavaksi, niin tilillä ei välttämättä ole edes yhteensä sitä summaa. Vuokrarahojen ym. pakollisten laskujen jälkeen ainakaan ei ole.

Jos nyt mietin omalle kohdalle, niin ottaisin yhteyttä laskuttajaan ja pyytäisin saada maksaa erissä.

Vierailija
15/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolet pois kuten muutkin sairaat.Yhteiskunta säästää.

Vierailija
16/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ymmärsinkö asiasi väärin, mutta esimerkiksi polikäyntisi maksaa sinulle tietyn summan, esim. 40€ ja kunnallesi tämä voi maksaa jopa useamman tonnin, riippuu siitä mitä sinulle tehdään. Eli maksat vain aina tuon oman osuutesi ja sitten saat toimeentulotuen sen mukaan takaisin. Toki useamman viikon vuodeosastojaksosta tulee isompi summa.

Vierailija
17/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko väärin, mutta piti lyhentää ettei tule kilometrin mittaista otsikkoa :D

Mutta tänään tuli toimeentulotuki päätös, ja siinä mainitaan jotenkin näin "sairaanhoitokulut tulee tulevaisuudessa maksaa ensin itse ja toimittaa kelaan maksukuitit, ei alkuperäisiä laskuja vaan hoidat laskut itse".

Siis voiko tämä olla? Minäkin sairastan vakavaa epilepsiaa ja joudun käymään lääkäreillä tämän tästä, olemaan neurologianosastolla välillä viikon, joskus kaksi kuukaudesta ja laskut ovat sellaisia että mietin miten kunta niitä edes nyt on maksellut. Lisäksi välillä tulee ambulanssilaskuja ymsyms. Kulut voivat olla siis tulevaisuudessa satoja euroja, pakollisten menojen jälkeen tililleni jää 380€ toimeentulotuesta. Millä laskut maksaa??

Lääkkeet sulla maksaa 4,50 e/3kuukauden ajalta. Kun olet käynyt lanssilla tai taksilla sairaalassa 300 euron edestä, niin loppuvuosi on vapaa maksuista. Sairaalassa voit sossun kanssa miettiä niitä sairaalalaskuja..

Saman kokenut

Vierailija
18/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla korjaamatta tuota maksukattoasiaa: sehän ei suinkaan tarkoita sitä, että katon täyttymisen jälkeen et enää maksa mitään. Aikuisella katon täyttymisen jälkeen osastohoitopäivien hinta tippuu loppuvuoden ajaksi puoleen, mikä sekin tekee lähemmäs 20e/hoitopäivä. Pidemmästä sairaalakierteestä voi hyvin tulla monen tonnin laskut, siihen päälle vielä lääkkeiden osto kotiutuessa, sairaankuljetusmaksut yms. Parhaassa tapauksessa sama toistuu uudestaan parin viikon tai kuukauden sisään.

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen: oudolta kuulostaa. Oman kuntani toimeentulotukiohjeissa on painotettu sitä, että viimesijaisen etuuden varassa eläviltä laskujen maksamista ennen ttt:n saamista ei voi vaatia. Kela julkistaa ohjeensa ttt:n soveltamiseen marraskuun loppuun mennessä, sieltähän asian voi tarkistaa. Mutta epäilen kovasti, että sellainen sääntö tulisi.

T. Sosiaalityöntekijä

Vierailija
19/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ymmärsinkö asiasi väärin, mutta esimerkiksi polikäyntisi maksaa sinulle tietyn summan, esim. 40€ ja kunnallesi tämä voi maksaa jopa useamman tonnin, riippuu siitä mitä sinulle tehdään. Eli maksat vain aina tuon oman osuutesi ja sitten saat toimeentulotuen sen mukaan takaisin. Toki useamman viikon vuodeosastojaksosta tulee isompi summa.

Tiedätkö, Suomessa on huomattava joukko ihmisiä, joilla ei ole rahaa maksaa 40 euron laskua.

Vierailija
20/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole toimeentulotuen varassa ja laskuni maksan itse. Olin muutama vuosi sitten sairaalassa vähän yli viikon, lasku siitä oli melkein 300 euroa. Kotimatkalla kävin apteekissa ja sinne meni 150 e. Siihen perään vielä oli pari polikäyntiä. Kyllä tuossakin piti toivoa pikaista paranemista, kun yllättäen tulee satojen eurojen meno. Tuosta maksut ovat nousseet hurjasti eikä tilanne ollut kuten ap:lla, jolla tuollaista on usein.

Ennen kuin joku kommentoi tähän hätävarasäästöistä, niin kyllä minulla niitä oli. Sairastuminen sattui vain huonoon saumaan, kun yllättävät menot oli ehtinyt just viedä säästöt kuiviin.