Tsh 5.0, pt4 13. Mistä kyse? Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Kommentit (16)
Kuulostaa arvojen perusteella alkavalta vajaatoiminnalta.
Selvää vajaatoimintaa. Tsh nousee ja pt4-v laskee vajaatoiminnassa. Tyypilliset vajaatoiminnan alun arvot.
Omat arvoni olivat pari vuotta sitten vastaavat (TSH 6 ja T4V 13). Niitä piti työterveyslääkärin mukaan kuulemma vain seurailla. Koska olin jatkuvasti umpiväsynyt, turposin ja hiuksia irtosi tukoittain hakeuduin erikoislääkärille. Hoito aloitettiin heti. Nyt TSH 1 ja T4V 18 ja vointi hyvä.
Miksi et kysy lääkäriltö, joka nää labrat määräsi?
Ei välttämättä ole vajaatoiminta. Myös raudanpuute nostaa tsh arvoa, mutta ei vaikuta t4v arvoon. Kannattaa mittauttaa perusverenkuva sekä ferritiini ja seerumin rauta. Aloituksessa ei mainittu viitearvoja, jotka vaihtelee labroittain. T4v alaraja voi vaihdella noin 10-12 välillä, joten mitään varmaa ei voi nyt aloittajan arvoista sanoa.
Kannattaa mittauttaa Tyreoglobuliini.
Mun sisätautilääkäri sanoi, että tsh pitää olla 1-2. T4v pitää olla raja-arvojen yläkolmanneksella. Sulla on vajaatoiminta.
Mulla aloitettiin lääkitys kun TSH oli vain hieman yli raja-arvon ja T4V marginaalissa. Oireilla on myös iso merkitys eli onko jotain erityisiä oireita tullut jotka haittaavat elämää. Subkliinisessa muodossa kun voi olla TSH yli raja-arvon, mutta oireettomuus on merkittävämpää. Itsellä nousi paino, väsytti, paleli ja en pystynyt tekemään yhtään mitään. Lääkityksellä olo koheni lähes välittömästi ja syömäni annos on edelleen melko pieni - 50 mikrogrammaa tyroksiinia viisi päivää viikossa ja kahtena 75 mikrogrammaa.
Joku muu huikkasi ketjussa myös raudanpuutteesta kilpirauhasarvoja sotkevana tekijänä ja itse syön myös lisärautaa sillä perusteella, että auttaako mahdollinen ferritiinin nousu myös vajaatoimintaan kun varastorauta on itselläni matala.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisätautilääkäri sanoi, että tsh pitää olla 1-2. T4v pitää olla raja-arvojen yläkolmanneksella. Sulla on vajaatoiminta.
Asia ei ole aivan noin yksinkertainen. Jos on lääkitys vajaatoimintaan, tavoitearvot ovat erit kuin terveellä.
Lääkityllä t4v tavoitearvo on korkeampi kuin terveellä. Eli terveellä ei tarvitse olla t4v edes 17 pintaan vaan saa olla hiukan matalampi. Kullakin on kuitenkin oma yksilöllinen tasonsa arvoille, eli jollain oma taso voi olla myös korkeahko.
Samoin tsh viitealue terveellä on suurempi, eli noin 0.5-4 labrasta riippuen.
Aika selkeä vajaatoiminta. Tarvitset kyllä uudet labrat, yksien perusteella ei diagnosoida mitään. Pyydä myös t3v ja ferritiini.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole vajaatoiminta. Myös raudanpuute nostaa tsh arvoa, mutta ei vaikuta t4v arvoon. Kannattaa mittauttaa perusverenkuva sekä ferritiini ja seerumin rauta. Aloituksessa ei mainittu viitearvoja, jotka vaihtelee labroittain. T4v alaraja voi vaihdella noin 10-12 välillä, joten mitään varmaa ei voi nyt aloittajan arvoista sanoa.
Rauta ja perusverenkuva kunnossa muuten.
Ap
Minulla oli tsh 9 ja t4v 8,8 ja lääkitystä kokeiltiin vain, koska oli paljon oireita. Vuosien varrella lääkityksen tarpeellisuus on myös kyseenalaistettu, koska arvot olivat noinkin hyvät.
Niin , miksi et kysy lääkäriltä jolta sai lähetteet näihin? Vauva- palsta korvaa lääkärin, älyn puute sentään
Pt4-v*
13
Ap