Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki siirtyy Kelalle ja tulevaisuudessa sairaanhoitokulut maksettava itse?

Vierailija
24.11.2016 |

Otsikko väärin, mutta piti lyhentää ettei tule kilometrin mittaista otsikkoa :D

Mutta tänään tuli toimeentulotuki päätös, ja siinä mainitaan jotenkin näin "sairaanhoitokulut tulee tulevaisuudessa maksaa ensin itse ja toimittaa kelaan maksukuitit, ei alkuperäisiä laskuja vaan hoidat laskut itse".

Siis voiko tämä olla? Minäkin sairastan vakavaa epilepsiaa ja joudun käymään lääkäreillä tämän tästä, olemaan neurologianosastolla välillä viikon, joskus kaksi kuukaudesta ja laskut ovat sellaisia että mietin miten kunta niitä edes nyt on maksellut. Lisäksi välillä tulee ambulanssilaskuja ymsyms. Kulut voivat olla siis tulevaisuudessa satoja euroja, pakollisten menojen jälkeen tililleni jää 380€ toimeentulotuesta. Millä laskut maksaa??

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on törsätä käsittämättömiä summia ap:n hoitoon kun hänestä ei koskaan tule työkykyistä? Pahimmillaan vielä tekee yhtä sairaita lapsia?

Näin mielenkiinnosta veronmaksajana vain mietin että sinnepä ne verorahat taas iloisesti menivät :/

Vierailija
22/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on törsätä käsittämättömiä summia ap:n hoitoon kun hänestä ei koskaan tule työkykyistä? Pahimmillaan vielä tekee yhtä sairaita lapsia?

Näin mielenkiinnosta veronmaksajana vain mietin että sinnepä ne verorahat taas iloisesti menivät :/

Voisitko ihan aidosti ja käsi sydämellä sanoa samaa, jos lapsesi sairastuisi syöpään tai miehesi saisi aivoinfarktin? Että älkää nyt jumankauta hoitako, tiedä vaikka jää työkyvyttömäksi, jopa vammautuu eikä enää tuota yhteiskunnalle yhtään mitään? Tai silloin, jos sairaus itsessään olisi sellainen ettei se tapa, mutta suunnatonta kärsimystä aiheuttaa, työkyvyttömäksi tekee ja vammauttaa ainakin jollain tasolla? Älkää helvetissä hoitako tyttäreni infernaalisia kipuja joita CRPS II aiheuttaa, kun tyttäreni on työelämän ulkopuolella (niiden kipujensa vuoksi, heh)?

Minä nimittäin ajattelin joskus noin. Sitten osui parantumattomaksi tuomittu syöpä lähipiiriin ja yhtäkkiä olin sitä mieltä, että totta helvetissä pienten lasten äidin on saatava kaikki mahdolliset hidastavat sytostaattihoidot joita vaan on olemassa. Ja samaa ajattelen edelleen ihan joka ainoan suomalaisen kohdalla, ei ihmisiä jätetä kuolemaan siksi, että niistä ei tule enää tuottavia. En paljoa tärkeämpää käyttöä verorahoille keksi kuin terveydenhuollon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa eivät rahat riitä, maksakaa itse vaan kuten moni pienipalkkainen. Oikeaan suuntaan mennään.

Pienipalkkainen on hyvä vaan ja hakee itsekin sosiaaliturvaetuuksia, jos palkka on niin pieni ettei elämiseen riitä ja omaisuutta ei ole. Hyvinkin voi irrota myös työssäkäyvälle, ainakin sellaisina kuukausina joina erääntyy useampi iso lasku. 

Vierailija
24/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin myös hallitus asiaa ajattelee.

Vierailija
25/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tuo on, enpä osaa sääliä aloittajaa, kun olen aina maksanut kaikki terveysmenot omasta pussistani, julkisen ja yksityisen. Eivät kaikki ole käsi ojossa, mulle mulle.

Katso sitten tarkkaan, ettei siitä yksityisen laskusta mene kela-korvausta missään vaiheessa. Koska muutenhan olisit käsi ojossa yhteiskunnan varoja käyttämässä.

Ja julkisen terveyshuollon käyttäjät taas ovat aina yhteiskunnan varojen hyödyntäjiä. Et missään vaiheessa "maksa kaikkia terveysmenoja omasta pussistasi", sinulla ei olisi siihen varaa. Se, mitä sinä siitä laskusta maksat, on vain muutamia prosentteja toimenpiteen todellisesta hinnasta.

Meidän turvallinen hyvinvointiyhteiskuntamme perustuu siihen, että yhteiskunta tukee heikompia.  Tähän taas kuuluu se, että vähävaraisetkin saavat välttämättömän perusterveyden. Tällaista mallia kutsutaan maksetuksi turvallisuudeksi. Toki jos halutaan hallitsemattomasti leviäviä epidemioita, ryöstöjä, ghettoja ja muita mukavia, niin ilman muuta kannattaa ottaa kaikki edut pois niiltä, joilla ei nytkään ole varaa maksaa mistään.

Siihen on syynsä, miksi Pohjoismaat ovat kaikissa hyvinvointitilastoissa kärkeä. Kannattaa yrittää hahmottaa kokonaisuuksia eikä keskittyä vihaamaan niitä, jotka nyt saavat joitain pieniä tukia.

Vierailija
26/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan on niin että ensin normi ihminen ostaa ruuat itselleen ja lapsille, sitten välttämättömät vaatetukset ja vasta sitten katsotaan onko varaa maksaa niitä terveyslaskuja. Harvalla on varaa maksaa ainakaan useiden satasien laskuja siitä perus toimeentulotuesta vaikka ne rahat saisikin takaisin jossain vaiheessa. Vai meinaatteko että ensin laskut ja sitten mietitään miten voidaan ruokkia perhe kun tilillä ei ole enää yhtään rahaa?

Vierailija
27/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan on niin että ensin normi ihminen ostaa ruuat itselleen ja lapsille, sitten välttämättömät vaatetukset ja vasta sitten katsotaan onko varaa maksaa niitä terveyslaskuja. Harvalla on varaa maksaa ainakaan useiden satasien laskuja siitä perus toimeentulotuesta vaikka ne rahat saisikin takaisin jossain vaiheessa. Vai meinaatteko että ensin laskut ja sitten mietitään miten voidaan ruokkia perhe kun tilillä ei ole enää yhtään rahaa?

Jatkossa köyhät eivät hae enää hoitoa ja kuolevat pois. Lapset saavat kyllä paremman perheen.

Vierailija
28/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt äkkiä hommaat jonkun miehen joka elättää sut. Älä pidä rimaa korkealla niin ehkä joku sut huolii.

Vierailija
29/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä sanoi, että ne pitää toimittaa Kelaan. Auki vielä kai sähköisen toimituksen mahdollisuus, mutta ne laskut pitää jatkossakin käsitellä saman lakisääteisen aikarajan sisällä, kuntien omat käytännöt lakkaavat olemasta tämän asian suhteen. Kelan sivuilla pitäisi jo informaatiota, jos asia huolettaa paljon olisin yhteydessä Kelaan. Ymmärrän hyvin ap:tä, itselläni oli aiemmin aivan kammottavia sairaalalaskuja ym. ja opiskelut keskeytyivät moneksi vuodeksi sairastamisen takia, enpä mä niitä mistään olisi kyennyt maksamaan ja olen todella kiitollinen siitä, että olen sattunut syntymään valtioon, jossa terveydenhuolto nähdään ihmisoikeutena. Jotain rajaa teidän anonyymiin kylmyyteenne, vaikka ilman omaa naamaa onkin kiva esittää väitteitä.

Vierailija
30/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisenä olen ollut myös onnekkaampi kuin erikoistason sairaanhoitoon ihan sijainnillisestikin helpompaa päästä kuin maaseudulta käsin, terveyskeskukset suurin osa on taas älyttömän ruuhkautuneita. Ilman kuitenkaan saamaani hoitoa minulla ei olisi tulevaisuutta tai toivoa paremmasta.

-29

Vierailija
31/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tälläiset kommentit lämmittävät mieltä kun muutenkin tappelen jaksamisen (ja terveyden) kanssa. Lapsia en tule koskaan hankkimaan enkä välttämättä edes saamaan.

Joku oli ihmetellyt, että voiko olla mahdollista? Tässä suoralainaus päätöksestä: - maksukuitit laskuista jotka ovat maksettu. Kelaan ei toimiteta alkuperäisiä laskuja. Ja kyllä, suomessa on se maksukatto mutta sitä en ole itse joutunut hetkeen kokemaan että maksan siihen asti, esim viimevuoden alussa olin koko tammikuun sairaalassa ja helmikuussa kahdeksan poliklinikka käyntiä. Entä jos ensi vuoden alussa tulee sama, mistä työtön ja työkyvytön tuollaiset rahat saa?

Vierailija
32/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa köyhät eivät hae enää hoitoa ja kuolevat pois. Lapset saavat kyllä paremman perheen.

No onneksi Suomessa saa hoitoa eikö tarvitse maksaa mitään etukäteen tai heilutella jotain vakuutuslappuja jotta pääsisi sisään sairaalaan. En usko että monikaan köyhä on sentään niin tyhmä että ei lääkäriin tai hoitoon hakeutuisi. Kaikilla kun on oikeus hoitoon vaikka olisi tusina laskua maksamatta.

Vierailija
33/33 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauskuluvakuutus on todella hyvä asia. Suomessakin ne kasvattavat suosiotaan. En pidä pahana poliklinikkamaksuja,niistä maksetaan itse vain MURTO-OSA todellisista kustannuksista. Miksi tulisi tuntea empatiaa ap:ta kohtaan, hoida asiasi paremmalle mallille. MIKSI et saa sairauspäivärahaa, tai miksi et ole työkyvyttömyyseläkkeellä?