Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
1281/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli toisen hoitokerran viimeinen päivä maanantaina, ja Scatol + rikkivaseliini -yhdistelmä on tuntunut auttavan. Toki aikaa kulunut vasta n. kaksi vuorokautta hoidon lopettamisesta, mutta järkeilisin, että oireiden pitäisi tulla viimeistään torstai- tai perjantai-iltaan mennessä, mikäli itselläni uusintatartunta oman toiminnan seurauksena olisi. Tällä siis tarkoitan, että uusintatartunta olisi tullut vaikkapa kotoa.

Mikäli tämä tällä menee ohi, sain ainakin itse hoidettua syyhyn ensimmäisellä yrittämällä. Luulen että virhe, minkä moni rasvojen kanssa tekee, on se, ettei sitä levitetä joka paikkaan. Tämä siis tarkoittaa myös jalkapohjia, kynsien alusia, pakaravakoa ja korvia. Itse levitin rikkivaseliinin myös kasvoihin, vaikka ohjeissa se kielletään. Annoin sen myös vaikuttaa joka levityskerralla 24h, jonka jälkeen pesin pois ja vaihdoin puhtaat vaatteet ja lakanat.

Vierailija
1282/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kalliita noi voiteet. En ostanut enempää. Annan syyhyn olla.

Kortisoni tuntuisi toimivan hyvin ja vaseliini joka tukahduttaa hetkittäin syyhyn. Luin että lähtee ihan itsestään pois vuodessa tai parissa kun peseytyy ja käyttää näitä perinteisempia halpoja voiteita.

Ei olisi mulla varaa noihin apteekin tuotteisiin.

Tästä sitten maksaa muut ihmiset ympärilläsi kun tartutat muut. En voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten oma napa on tärkein-kulttuuria.

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos ei kerran raha riitä niihin voiteisiin, niin mitä hän muka voisi tehdä? Juuri tuon takia syyhy leviää, kun lääkkeet on hinnoiteltu niin kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa ne pitäisi saada ilmaiseksi, koska pitäisi olla koko yhteiskunnan etu, että täällä ei ole mitään syyhyepidemioita. Tämä tilannehan on aivan kammottava! Mutta tosiaan, ei ihmistä voi siitä syyttää, että hän ei ostaa tuotetta, johon hänellä ei ole rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisäyksenä, kela todellakin maksaa vähätuloisten lääkkeet tai paikkakunnan diakonia. 

Kela maksaa vain reseptilääkkeet, mutta itsehoitotuotteita tai ulkomailta tilattuja ei.

Vierailija
1284/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni tuntuisi toimivan hyvin ja vaseliini joka tukahduttaa hetkittäin syyhyn. Luin että lähtee ihan itsestään pois vuodessa tai parissa kun peseytyy ja käyttää näitä perinteisempia halpoja voiteita.

Tästä sitten maksaa muut ihmiset ympärilläsi kun tartutat muut. En voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten oma napa on tärkein-kulttuuria.

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos ei kerran raha riitä niihin voiteisiin, niin mitä hän muka voisi tehdä? Juuri tuon takia syyhy leviää, kun lääkkeet on hinnoiteltu niin kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa ne pitäisi saada ilmaiseksi, koska pitäisi olla koko yhteiskunnan etu, että täällä ei ole mitään syyhyepidem

Tai sitten jokaisella tulisi olla sen verran yksilönvastuuta, ettei olisi tilanteessa, missä 50-100e lääkehoito kaataa oman talouden. Tuollaisten kustannusten ei todellakaan pitäisi olla yhteiskunnan ongelma, vaan yksilön. Toki kannatan lääkkeiden Kela-korvattavuutta, joissa valtio avustaa lääkkeiden hankinnassa, mutta niiden ei todellakaan pitäisi olla ilmaisia.

Vierailija
1285/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos ei kerran raha riitä niihin voiteisiin, niin mitä hän muka voisi tehdä? Juuri tuon takia syyhy leviää, kun lääkkeet on hinnoiteltu niin kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa ne pitäisi saada ilmaiseksi, koska pitäisi olla koko yhteiskun

Mikä 50-100 euron hoito? Jos jo yhden henkilön YKSI hoitokerta maksaa Nixillä useita kymppejä, niin miten esim. perheen hoito kahteen otteeseen voisi olla 50 euron juttu? 

Vierailija
1286/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nixiin ei kannata rahojaan montaa kertaa tuhlata. Tulee juuri noinkin edulliseksi kuin 50-100€ kun tartunnan hoitaa bionixillä tai vastaavalla tai sitten rikkivaseliinilla. Ivermektiinillä molemmat hoitokerrat maksavat n.50-70€. Toki tähän lisäksi kulut esim. Kertakäyttöhanskoista joita hoidon aikana kuluu + muut mahdolliset siivoustuotteet.

Joten kyllä olen sitä mieltä että säästää jossain, että saa itsensä hoidettua. Vähävaraisille lääkkeet kustantaa kela. Ei tämä niin ylitsepääsemätön juttu ole. 

Vierailija
1287/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos ei kerran raha riitä niihin voiteisiin, niin mitä hän muka voisi tehdä? Juuri tuon takia syyhy leviää, kun lääkkeet on hinnoiteltu niin kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa ne pitäisi

Mikä 50-100 euron hoito? Jos jo yhden henkilön YKSI hoitokerta maksaa Nixillä useita kymppejä, niin miten esim. perheen hoito kahteen otteeseen voisi olla 50 euron juttu? 

Turha varmaan käyttää Nixiä esimerkkinä tuohon, kun on todettu ettei se auta. Bionix on vähän reilu 20e / 0,5l ja rikkivaseliinikin 11e / 100g. Itselläni meni kahteen hoitokertaan n. neljä tuubia rikkivaseliinia, mutta läträsin sitä melko reilusti. Kolmekin varmasti riittäisi, jolloin yhden ihmisen hoitamisen hinnaksi tulisi vajaa 35e.

Vierailija
1288/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä käytössä Bionix vai tilasitteko muualta? Ahdistaa jos ei lähde rikkivaseliinilla, sitten lienee seuraavaksi tätä kokeiltava mutta mietityttää mistä saa.

Meillä (joilla 17 pv menossa), käytössä Bio Nix. 

Rikkivaseliini käsittääkseni ollut yhtä toimiva. 

Vierailija
1289/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos ei kerran raha riitä niihin voiteisiin, niin mitä hän muka voisi tehdä? Juuri tuon takia syyhy leviää, kun lääkkeet on hinnoiteltu niin kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa ne pitäisi saada ilmaiseksi, koska pitäisi olla koko yhteiskun

Sen takia lakot lähtee käyntiin että ihmisillä olisi ostovoimaa enemmän että jäisi jotain säästöön. 

Esimerkiksi jos pesukone hajoaa jne. Niin ihmiset saisivat palkallaan puskurirahaston. Nykyisellään siskonkin perhe joutui keskeyttämään täi-ongelman hoitamisen, koska täishampoot maksoi liikaa sille kuulle.

Vierailija
1290/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsyylibentsoaattia saa tilattua Euroopasta apteekeista postitse.

Vierailija
1291/1381 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta jos ei kerran raha riitä niihin voiteisiin, niin mitä hän muka voisi tehdä? Juuri tuon takia syyhy leviää, kun lääkkeet on hinnoiteltu niin kalliiksi. Tällaisessa tilanteessa ne pitäisi saada ilmaiseksi, koska pitäisi olla koko yhteiskunnan etu, että täällä ei ole mitään syyhyepidem

Hyi vi...... Vi......... Vi.......... . Aivan järkyttävää että ei hoideta asianmukaisesti. 

Vierailija
1292/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viestin 1260 kirjoittaja. Erittäin varovasti totean että saimme hoidettua meidän perheen tartunnan kerralla. Tästä tulee pitkä viesti mutta jos tästä muille on apua niin hyvä näin. 

Aloimme oireilla lapseni kanssa pari viikkoa sitten ja hetki meni ennenkuin itse tajusin mistä on kysymys. Ei käytäviä kummallakaan, vain yksittäisiä näppylöitä. Oireiden alkaessa rikkivaseliini oli ainakin täältä Uudeltamaalta loppunut kaikkialta. En halunnut jäädä odottelemaan ja pidentämään lapsen kärsimystä joten lapsen hoidon aloitin pahoin parjatulla nixillä ja olin 99% varma, ettei se tule auttamaan. Itselle sain ivermektiinit ja bionixin. Käytin bionixiä itse vain nixin tapaan eli viikon välein laitoin koska lisänä oli tabletit. Miten sitten toimittiin:

Vaihdoin molemmille puhtaat pussilakanat sänkyyn, kun olimme ensimmäisen hoidon tehneet. Seuraavana aamuna lakanat 90 asteen pesuun vaikka ei olisi ehkä tarvinnut mutta tilanne ahdisti. Peitot ja tyynyt saunaan 3 tunniksi. Sitten pesulle molemmat jonka jälkeen puhtaat vaatteet päälle. Jokaisen pinnan ja ovenkahvan pyyhintä sanytolilla. Matot heitin ulos suosiolla ja siellä ovatkin vielä pari viikkoa jotta punkit niistä kuolevat. Lapsen tärkeä pehmolelu saunaan 3 tunniksi, kaikki muut pehmolelut jätesäkkiin viikoksi. Sänkyjen ja patjojen huolellinen imurointi. Imuroinnin jälkeen käänsin aina imurivarren ylösalaisin, ettei vaan ne punkit sieltä pääse kiipeämään. Ja kaikki siivoustoimenpiteet tietysti hanskojen kanssa ja peittävien vaatteiden kanssa. Muuten imuroin huolellisesti jokaisen nurkan kodissa. Kaikki vähänkin ylimääräinen tekstiili jätesäkkeihin viikoksi eli koristetyynyt, päiväpeitot yms. 

Lapsen lelut jaoin kahteen osaan ja saunotin/pakastin vuorotellen että on aina puhtaat lelut millä leikkiä. Valitsin vain muutaman vaatekerran molemmille, jotka laitoin aina päivän päätteeksi 60 asteen pesuun ja sitten sai aamulla taas puhtaat vaatteet päälle viikon aikana. Molempien hiusharjat ja ponnarit saunotin. Puhelimen, laturit ja avaimet pyyhin sanytolilla. Auto on ollut parkissa karanteenissa, eli pakolliset menot olemme hoitaneet kävellen. Olen tosiaan hoitovapaalla lapsen kanssa kotona.

Muuten en hoitopäivien välissä tehnyt ihan kauheasti mitään, vaihdoin lakanat muutaman päivän ajan ensimmäisen hoitokerran jälkeen, imuroin joka päivä ja pyyhin pintoja. 

Viikon kuluttua ensimmäisestä hoitokerrasta sama setti. Ja tosiaan vaikuttaa siltä että myös lapsen tartunta hoitui nixillä. Eli olimme siinä mielessä onnellisessa asemassa että sairastamamme kanta oli sitä, mihin nix vielä tehoaa.

Tietoa ei ole, mistä tartunta tuli. 

Vierailija
1293/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rikkivaseliinin saan poistettua koneista?

Vierailija
1294/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin nyt varalle neilikkavoidetta (clover oil), jota voi sekottaa kookosöljyyn, vinkkinä, jos joudutte odottamaan lääkäriin pääsyä. Lääkärin määräämät lääkkeet tietty paras.

Vierailija
1295/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästin rahaa huolella noin puolisen vuotta. Joka kuukausi pistin syrjään 15e.

Koska yksi purkki ei riitä, niin pitää kärsiä syyhystä useampi kuukausi ja sitten ostaa kerralla kolmisen purkkia torjuntavoidetta. Tarvittaessa taas kolme. Mutta kauan se kesti, eikä syyhy kyllä lähde itsestään ja tarttuu todella helposti esimerkiksi työkavereihin ja lapsiin ja sitä kautta muihin koulussa ja päiväkodissa.

9e tuntipalkalla saa säästellä jos tulee täit tai kihomadot, niin ei nyt heti kannata ostaa niitä aineita vaan säästää niihin muutama kuukausi ja ehkäistä pyykinpesulla ja siivouksella ennen kemikaaleja.

Vierailija
1296/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyin vuokranantajalta että voinko jättää puolet vuokrasta maksamatta, niin saisin ostettua täiepidemiaa varten aineita, kun ei kerralla lähde, niin ei käynyt.

Piti sitten parhaan mukaan noin kolmesti viikossa kammata omia ja lasten hiuksia. Mies ei edes jaksanut töiden jäkeen ja häneltä niitä löytyi vielä kolmen kuukauden jälkeen kun meiltä oli lähtenyt. Miehen mielestä niistä ei ole edes mitään haittaa ja tuskin huomaakaan.

Vierailija
1297/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki liittyen neilikkaöljyyn, muitakin tehokkaita on, mutta se on tehokkain: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5120413/

Vierailija
1298/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viestin 1260 kirjoittaja. Erittäin varovasti totean että saimme hoidettua meidän perheen tartunnan kerralla. Tästä tulee pitkä viesti mutta jos tästä muille on apua niin hyvä näin. 

Aloimme oireilla lapseni kanssa pari viikkoa sitten ja hetki meni ennenkuin itse tajusin mistä on kysymys. Ei käytäviä kummallakaan, vain yksittäisiä näppylöitä. Oireiden alkaessa rikkivaseliini oli ainakin täältä Uudeltamaalta loppunut kaikkialta. En halunnut jäädä odottelemaan ja pidentämään lapsen kärsimystä joten lapsen hoidon aloitin pahoin parjatulla nixillä ja olin 99% varma, ettei se tule auttamaan. Itselle sain ivermektiinit ja bionixin. Käytin bionixiä itse vain nixin tapaan eli viikon välein laitoin koska lisänä oli tabletit. Miten sitten toimittiin:

Vaihdoin molemmille puhtaat pussilakanat sänkyyn, kun olimme ensimmäisen hoidon tehneet. Seuraavana aamuna lakanat 90 asteen pesuun vaikka ei olisi ehkä tarvinnut mutta tilanne a

Ota huomioon mattojen ja auton kanssa, että viileässä ja kosteassa syyhypunkit elävät jopa 19 päivää. Sisällä normaalissa, kuivassa huonelämpötilassa lyhyemmän aikaa. Joku 10 astetta on niille paras lämpötila, elävät pisimpään. Kuolevat vasta 20 asteen pakkasessa, tai sitten lämpimässä sisätiloissa. Parveke on hulno idea siis ja parkissa ulkona oleva auto. 

Vierailija
1299/1381 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin molemmille puhtaat pussilakanat sänkyyn, kun olimme ensimmäisen hoidon tehneet. Seuraavana aamuna lakanat 90 asteen pe

Lainaus ei toimi, mutta tosiaan matot on ainakin 3 viikkoa ulkona. Eli yli 19 päivää. Auton imuroin vielä ennenkuin sillä ajan.

Vierailija
1300/1381 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä koneista pitää rikkivaseliini saada pois? Pyykinpesukone? Meillä ei ole jäänyt koneeseen jäämiä, mutta olen pessyt aina välissä 95 asteisen koneellisen pyykkiä, muuten 60.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän