Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Tosi kalliita noi voiteet. En ostanut enempää. Annan syyhyn olla.
Kortisoni tuntuisi toimivan hyvin ja vaseliini joka tukahduttaa hetkittäin syyhyn. Luin että lähtee ihan itsestään pois vuodessa tai parissa kun peseytyy ja käyttää näitä perinteisempia halpoja voiteita.
Ei olisi mulla varaa noihin apteekin tuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kortisoni tuntuisi toimivan hyvin ja vaseliini joka tukahduttaa hetkittäin syyhyn. Luin että lähtee ihan itsestään pois vuodessa tai parissa kun peseytyy ja käyttää näitä perinteisempia halpoja voiteita.
Rikkivaseliini maksaa vajaa 15 eur ja bentsyylibentsoaatille tulee hintaa noin 20 eur. Sossusta saa rahat näihin, jos ei varoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti: En ottanut kantaa bentsyylibentsoaatin toimivuuteen syyhyn hoidossa vaan siihen, että Suomessa on tapana noudattaa määräyksiä ja lakeja.
Vastaus: Kyllä vain. Kuten myös muissa EU-maissa.
Se, että bentsyylibentsoaattia ei myydä Suomessa ei tarkoita sitä, että sen ostaminen Euroopasta, sen käyttö tai tehokkuus olisi määräysten vastaista tai laitonta. Viittaaminen tällaiseen on erikoista. Jo vuonna 2023 julkaistiin tieteellisiä tutkimuksia permetriinin tehottomuudesta syyhyn hoidossa ja bentsyylibentsoaatin tehokkuudesta. Se, että tiedotuskanavissa lääke- ja viranomaisedustajana selostetaan miten permetriinillä hoidetaan ja kerrotaan tekstiilien pesusta antaa epäasiallisen kuvan, kun huomioin otetaan se, että tauti leviää kansakunnan permetiinihoidoista riippuen tai niiden johdosta. Vähätelläänkö silloin potilaita ja potilaiden sairautta vai mistä silloin on kyse? Koska bentsyylibentsoaatti on todettu WHOn ja us
Ihan sama, ei ole nyt kyse siitäkään. Yksikään suomalainen viranomainen ei vaan voi suositella eikä varsinkaan kehottaa kansalaisia käyttämään eläimille tarkoitettua valmistetta.
Miten tämä on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkivaseliini maksaa vajaa 15 eur ja bentsyylibentsoaatille tulee hintaa noin 20 eur. Sossusta saa rahat näihin, jos ei varoja ole.
Käyn töissä. Ei ole varaa ostella tuon hintaisia purkkeja. Tosi paljon kutittaa mutta pitää keskittyä johonkin muuhun. Raapiminen vain pahentaa tilannetta. Bussissa voi katsella maisema ja kuunnella musiikkia, niin helpottaa.
Ei 10 e tuntipalkalla ostella jatkuvasti purkkeja. Uskon että menee itsestään pois. Kun säästää noissa voiteissa, niin voi lohduttaa viikonloppuna vaikka leffalipulla itseään.
Bentsyylibentsoaatti on ihmisille syyhyn hoitoon tarkoitettu lääkeaine.
Ruotsin apteekeista saa kuulemma paremmin tehoavaa voidetta.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin apteekeista saa kuulemma paremmin tehoavaa voidetta.
Tenutexiä. Vaikuttava aine on bentsyylibentsoaatti.
Vierailija kirjoitti:
Bentsyylibentsoaatti on ihmisille syyhyn hoitoon tarkoitettu lääkeaine.
Niin? Bionix on helposti levittyvä emulsio hevosille.
Ei kannata mennä syyhyttä saunaanVanha viidakon sanonta
Vierailija kirjoitti:
Tästä sitten maksaa muut ihmiset ympärilläsi kun tartutat muut. En voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten oma napa on tärkein-kulttuuria.
Tänään selvisi kuudennella lääkärikäynnillä että, olen sairastanut tietämättäni syyhyä yli neljä vuotta. Ämpäritolkulla lääkärin määräyksestä lotrannut erilaisia rasvoja ja maksanut niistä sievoisen summan. Kutinaan on annettu selitykseksi neljänä eri kertana ruoka-allergia. On epäilty tomaatteja,kananmunaa,pähkinää ja maitotuotteita. NELJÄ VUOTTA olen tartuttanut tätä tietämättäni :( Anteeksi kaikille sukulaisille, tutuille ja työkavereille. Tekisi mieli itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sitten maksaa muut ihmiset ympärilläsi kun tartutat muut. En voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten oma napa on tärkein-kulttuuria.
Siis eihän ihmisillä ole varaa noin kalliisiin lääkkeisiin. Eikä sossukaan noita maksa ja ei omalla palkallakaan voi ostella hirmuisia määriä. Tosi hankala tauti ja ei se niin paha ole etteikö siitä selviä ilman voiteita. Vuosi tai pari niin on kadonnut itestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ilmeisesti varaa noihin? Hyvät työt on. Onneksi olkoon. Mulla ei vuokran jälkeen ole varaa ostella viidentoista euron purkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ilmeisesti varaa noihin? Hyvät työt on. Onneksi olkoon. Mulla ei vuokran jälkeen ole varaa ostella viidentoista euron purkkeja.
Taitaa olla nyt elämänhallinnassa vikaa jos ei yhteen 15€ purkkiin ole varaa. Säästät nyt niissä leffalipuissa. Ja jos itsellä ei ole varaa, uskon että lähipiirissä joku voi sen verran auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Meillä 4 hengen perheellä syyhyhoito kaikkineen maksoi yhteensä 80 eur. Saatiin maksettua ja syyhy selätettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nyt elämänhallinnassa vikaa jos ei yhteen 15€ purkkiin ole varaa.
Vielä lisäyksenä, kela todellakin maksaa vähätuloisten lääkkeet tai paikkakunnan diakonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän ihmisillä ole varaa noin kalliisiin lääkkeisiin. Eikä sossukaan noita maksa ja ei omalla palkallakaan voi ostella hirmuisia määriä. Tosi hankala tauti ja ei se niin paha ole etteikö siitä selviä ilman voiteita. Vuosi tai pari niin on kadonnut itestään.
jätä aski tupakkaa ostamatta niin saat sen 15e lääkkeen, trolli
Millä aineilla ja millaisilla siivousohjeilla selätitte? Esim. Kauanko karanteenissa tavarat, mitä pakastitte/saunotitte ja miten vaihdoitte vaatteita/lakanoita välipäivinä? Niin huojentavaa kuulla, että joku on onnistunut tämän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Millä aineilla ja millaisilla siivousohjeilla selätitte? Esim. Kauanko karanteenissa tavarat, mitä pakastitte/saunotitte ja miten vaihdoitte vaatteita/lakanoita välipäivinä? Niin huojentavaa kuulla, että joku on onnistunut tämän kanssa.
En voi vielä sanoa että hoito on onnistunut mutta pyyhin itse jokaisen pinnan ja ovenkahvan siivouspäivinä sanytolilla eli desinfioivalla putsausaineella. Pyykkiä käsittelin hanskat kädessä, puhtaita sitten taas uusilla puhtailla hanskoilla. Mattoja ei sisällä lainkaan, ovat edelleen ulkona ja saa ollakkin vielä pari viikkoa. Lapsen sängyn patjan imuroin ja saunotin, omani imuroin huolella. Mitä ei voinut pestä, pakastimeen vuorokaudeksi ja muita saunotin reilusti yli 2 tuntia. Auto on karanteenissa vielä viikon. Lisäksi hoitopäivien välissä imuroin joka päivä ja aina puhtaat vaatteet päälle. En tiedä onnistuiko mutta ainakin yritys on ollut.
Rikkivaseliinia tekee muutkin apteekit kuin YA, esim. Munkkivuoren apteekki, Tikkurilan ykkösapteekki ja Tuusulan apteekki pk-seudulla. Ei kannata odottaa YA:n emme tiedä milloin tulee lisää vitkuttelua