Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
881/1381 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko menneet ihmisten ilmoille esimerkiksi töihin pesemättä rikkivaseliinia pois? Minulla tämä on novalaniin sekoitettua rikkiä eikä edes kauhean pahalta haise. Tietenkin voi olla että en omaan nokkaani hajua kunnolla haista kun olen tottunut. Tämänkin suhteen on erilaisia ohjeita. Toisesten mukaan pestään aamulla pois ja toiset suosittelevat, että pidetään siihen asti kunnes käsittely uusitaan. En tiedä sitten auttaisiko, jos on pakko pestä pois, että paikallisesti epäilykohtiin laittaisi rikkivaseliinia. Eilen oli toinen voitelupäivä ja eikös vain pari pientä vesirakkulaa ilmestynyt sormeen. 

Vierailija
882/1381 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voiko karstasyyhy tulla taviksiin? 

Mitä taviksempi, sitä todennäköisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1381 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oletteko menneet ihmisten ilmoille esimerkiksi töihin pesemättä rikkivaseliinia pois? Minulla tämä on novalaniin sekoitettua rikkiä eikä edes kauhean pahalta haise. Tietenkin voi olla että en omaan nokkaani hajua kunnolla haista kun olen tottunut. Tämänkin suhteen on erilaisia ohjeita. Toisesten mukaan pestään aamulla pois ja toiset suosittelevat, että pidetään siihen asti kunnes käsittely uusitaan. En tiedä sitten auttaisiko, jos on pakko pestä pois, että paikallisesti epäilykohtiin laittaisi rikkivaseliinia. Eilen oli toinen voitelupäivä ja eikös vain pari pientä vesirakkulaa ilmestynyt sormeen. 

Mä oon ollu ihmisten ilmoilla. Hajustettuun voiteeseen sekoitan rikin. Vähän voi viel tuoksusuihketta lähtiessä suhauttaa. En ole kenenkään huomannu nyrpistelevän. Ei toi jauhe edes haise pahalta. Mä levitän suihkun jälkeen joka paikkaan ja seur päivänä lisäilen pisteleviin kohtiin, joka toinen päivä käyn suihkussa. Punkit vähenevät pikkuhiljaa, hivutustaisteluhan tämä on.

Vierailija
884/1381 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, ketkä kärsivät tästä matotartunnasta: oletteko kokeilleet pratsikvanteelia? Yksi yleisimpiä häätöjä loistartuntaan. Mietin tepsisiköhän se tähänkin

Vierailija
885/1381 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen taas uustisoitiin kahden menneen junan alle pk-seudulla. Ei toki huomaavaisin tapa, mutta toisaalta hyvä, että ahdinko tulee yhteiskunnalle näkyväksi. Vaikka syyt tuntemattomat, epäilenpä vain että nyt jälleen on lisää verta ihotautilääkärien käsissä.

Vierailija
886/1381 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häätön on scatol & rikkivoide kaheen kerran kuureina molemmat. Jos Scatol otetaan päivinä 0 ja 8 ja rikkivoide ekalla kierroksella päivinä 0, 1 ja 2. Rikkivoiteessa lukee toistetaan 7-14 vrk kuluttua. Nii pitäsitteko rikkivoiteessa oikeasti 7 vrk tauon? Jolloin siis voitelu alkaisi sunnuntaina ja scatolit olis otettu jo lauantaina. 

Vierailija
887/1381 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Scatol kuurien välissä nauttia alkoholia tai pitääkö koko viikko olla ilman? Ohjeissa lukee, että pitäisi välttää hoidon aikana mutta tarkoitetaanko tällä vaan lääkkeen ottamisen yhteydessä olevia päiviä?

Vierailija
888/1381 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoidettiin bentsyylibentsoaatilla.

Vierailija
889/1381 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kämppä pitää tyhjentää kokonaan. Kaikki pois ja heitä kaikki vaatteet ja liinavaatteet pois. Roskiin. Verhoja myöden.

Ole tyhjässä kämpässä vähintään kuukausi tai kaksi.

Siivoa joka pv monta kertaa päivässä. Ei ole laiskan homnaa.

Huonekaluista voit jättää ainoadtaan puiset. Pese ja desifioi ne joka pv.

Siivoa ja siivoa.

Hae apteekista täirasvaa. Rasvaa päivittäin monta kertaa ja käy suihlussa. Saunassa jos mahdollista.

Et voi jättää edes alusvaatteita. Osta kaikki uudet. Nuku ensin lattialla. 

Kaikki ihmise myös pitää tehdä näin jos asuvat samassa kodissa.

Ei auta kaikki pois vaikka tuntuisi kuinka vaikealta tahansa.

Näin minä tein kun toin matkalta tuliaisoa. Ei auttanut muu kuin ottaa vanhat konstit käyttöön.

Siivosin etikalla mäntytolulla ja perustolulla. Joka pv monta kertaa.

Pääset eroon kyllä kun teet näin.

Kova homma. Tiedän.

Vierailija
890/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap kämppä pitää tyhjentää kokonaan. Kaikki pois ja heitä kaikki vaatteet ja liinavaatteet pois. Roskiin. Verhoja myöden.

Ole tyhjässä kämpässä vähintään kuukausi tai kaksi.

Siivoa joka pv monta kertaa päivässä. Ei ole laiskan homnaa.

Huonekaluista voit jättää ainoadtaan puiset. Pese ja desifioi ne joka pv.

Siivoa ja siivoa.

Hae apteekista täirasvaa. Rasvaa päivittäin monta kertaa ja käy suihlussa. Saunassa jos mahdollista.

Et voi jättää edes alusvaatteita. Osta kaikki uudet. Nuku ensin lattialla. 

Kaikki ihmise myös pitää tehdä näin jos asuvat samassa kodissa.

Ei auta kaikki pois vaikka tuntuisi kuinka vaikealta tahansa.

Näin minä tein kun toin matkalta tuliaisoa. Ei auttanut muu kuin ottaa vanhat konstit käyttöön.

Siivosin etikalla mäntytolulla ja perustol

Nyt on kyllä aivan psykoosi menoa sulla

Vierailija
891/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Jos "apteekin täirasva" ei kerta kaikkiaan tehoa, on kaikki muu ihan hyödytöntä.

Vierailija
892/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neem-öljyä käyttöön heti. Osta saippuaa missä sitä on, ja itse öljyä ja sekoita se saippuaan ja kosteusvoiteeseen. Itse pääsin näin eroon 3 viikossa. Mutta pitää oikeasti muistaa rasvata kroppa joka päivä.

Vierailija
893/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo. Jos "apteekin täirasva" ei kerta kaikkiaan tehoa, on kaikki muu ihan hyödytöntä.

Chilin kasvattajat käyttää Neem-öljyä päästäkseen eroon vastaavista ötököistä, ja se toimii erinomaisesti myös syyhyyn. Intiassa se on pääasiallinen lääke myös lekurilta. Noi apteekin rasvat ja pillerit harvoin oikeesti toimii.

Vierailija
894/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanottakoon vielä että metalliset ja muoviset kalusteet olisivat varmasti puisia "turvallisemmat". Jos joku nyt meinaa uskoa tuon 2 kk tyhjässä kämpässä -ohjeen.

Vierailija
895/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Häätön on scatol & rikkivoide kaheen kerran kuureina molemmat. Jos Scatol otetaan päivinä 0 ja 8 ja rikkivoide ekalla kierroksella päivinä 0, 1 ja 2. Rikkivoiteessa lukee toistetaan 7-14 vrk kuluttua. Nii pitäsitteko rikkivoiteessa oikeasti 7 vrk tauon? Jolloin siis voitelu alkaisi sunnuntaina ja scatolit olis otettu jo lauantaina. 

Tässä on kai ajateltu punkin elinkaarta, munasta toukaksi n.3 päivää, toukasta nymfiksi samat kolme ja sitten sukukypsiä. Scatol ja rikkivoide ei tapa munia ja teho toukkiinkin on epävarma. Ja kannattaa heti hoitaa huolella ja vähän ylimääräistäkin, sitkeitä ovat nämä.

Vierailija
896/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Neem-öljyä käyttöön heti. Osta saippuaa missä sitä on, ja itse öljyä ja sekoita se saippuaan ja kosteusvoiteeseen. Itse pääsin näin eroon 3 viikossa. Mutta pitää oikeasti muistaa rasvata kroppa joka päivä.

Varotan kuitenkin sen verran, että öljyn tuoksu on pähkinän ja valkosipulin sekoitus. Mutta se pitää vaan kestää vähintään se 3 viikkoa, jotta syyhypunkit kuolee myös vaatteista.

Vierailija
897/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain Tukholmassa sushi-paikasta kihomatoja ja ei millään meinannut lähteä. Lopulta söin niitä pillereitä viikon välein noin kuukauden, en vaivaantunut edes pesemään mitään montaa kertaa. Madot katosi lopullisesti. Mutta nousi kyllä maksa-arvotkin vähäksi aikaa.

Vierailija
898/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain syyhyn vuosikymmeniä sitten yhdellä Väli-Amerikan reissulla, Ensin oireili vähän pahemmin eli kaiveli käytäviä käsiinkin, sitten keskittyi jalkateriin. Mitkään sen aikaiset voiteet eivät auttaneet yhtään mitään ja lopulta annoin vain olla. Mitään hajuongelmia minulla ei ollut.

Ilmeisesti minulla on kuitenkin sen verran hyvä luontainen vastustuskyky, että loinen ei kyennyt kovin rajusti jylläämään. En usko myöskään ketään muuta tartuttaneeni, koska ei kukaan ole mitään kommentoinut. Aikaa myöten kuoli itsestään pois mutta siihen meni kymmenisen vuotta. Siitä kai se vanha sanontakin tulee: kymmenen vuoden vaiva.

Ei varmaan kauheasti lohduta tällainen teksti mutta olihan just telkkarissakin tästä juttua, että niillä nykyisillä (kalliilla) voiteilla sen saa nopeastikin pois.

Vierailija
899/1381 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiloutumisen mestarit. Peräaukko ja sitä ympäröivät talirauhaset, korvakäytävät, sieraimet. Itsellä peräaukko ja jopa peräsuolessa. Joku enkun kielisellä forumilla kertoi permetriinihoitojen aikaan: I can feel them crawl up in my ass." Me too. Hankaliin paikkoihin omenaviinietikkaa laimennettuna, vaatii toistoja. Idea on saada olosuhteet liian happamiksi punkeille selvitä. 

Vierailija
900/1381 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syyhy olikin masennuslääkkeistä johtuvia vierotusoireita. 

Tsemppiä kuitenkin kaikille tämän kanssa kamppaileville!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän