Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Moni uskoo, että, syyhy vain sattuu tarttumaan vähän ajan päästä uudestaan. Pahoin pelkään, että useimmiten totuus on epämiellyttävämpi. Tämä peeveli on raskasta sarjaa vastusstajana, ravintoketjun valtias.
Parantumattoman syyhyn epidemiaa painetaan villaisella liian pitkään ja syistä, jotka väheksyvät väestön älynlahjoja. Olisi jo annettava julkinen suositus käsineiden käytöstä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Parantumattoman syyhyn epidemiaa painetaan villaisella liian pitkään ja syistä, jotka väheksyvät väestön älynlahjoja. Olisi jo annettava julkinen suositus käsineiden käytöstä kodin ulkopuolella.
Yksi syy lienee toki sekin, ettei kansainvälistä kantaa kyetä kyseenalaistamaan ennen kuin tavara tavoittaa tuulettimen. Ja sitten onkin myöhäistä.
Ja rahastahan kaikessa viime kädessä on kyse. Vasta kun uhka hoksataan kansantalouteenkin kohdistuvaksi, herätään tositoimiin.
Itse suosittelen lämpimästi lääkärikeskuksen Aavan Atte Kivisaarelle varamaan aikaa jos epäilee, että on syyhyä/on syyhyä/tai on hoitanut syyhyn, mutta ei ole varma hoidon onnistumisesta. Hän on tutkinut/perehtynyt syyhyyn. 💯
Syyhy voi oireilla kuukausia onnistuneiden hoitojen jälkeen (näppylät, jäljet, kutina). Ennen kuin aloittaa itse hoidon tai suihkuttaa ihoonsa esim. Raidia olisi erittäin tärkeää käydä ihotautilääkärillä varmentamassa, että kyse on edelleen syyhystä (hoitojen jälkeen). Syyhypunkin jäänteitä ja kuolleita munia jää ihon alle onnistuneenkin hoidon jälkeen joka aiheuttaa syyhyn oireita.
Harmi vaan tietty, että syyhyhoidot ym. voivat pistää talouden täysin nurin ja yksityisellä ihotautilääkärit maksaa, mutta käykää mahdollisuuksien mukaan ihotautilääkärillä varmistamassa onko hoidot tehonneet...
Terveisin Syyhyn voittanut
Syyhy voi tulla todella kalliiksi. Miten pienipalkkaisella yh-äidillä voi olla varaa lääkkeisiin, helposti menee 800 euroa syyhyn poistoon
Vierailija kirjoitti:
Syyhy voi tulla todella kalliiksi. Miten pienipalkkaisella yh-äidillä voi olla varaa lääkkeisiin, helposti menee 800 euroa syyhyn poistoon
Meillä meni yli 1000€ lääkkeisiin, pesuaineisiin (kun pyykkiä piti pestä koko ajan) ym.
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelen lämpimästi lääkärikeskuksen Aavan Atte Kivisaarelle varamaan aikaa jos epäilee, että on syyhyä/on syyhyä/tai on hoitanut syyhyn, mutta ei ole varma hoidon onnistumisesta. Hän on tutkinut/perehtynyt syyhyyn. 💯
Aavan Visakorpi vaan nauroi että mistä sinä sen olisit saanut. Tinkaamisen jälkeen antoi vain 2 % rikkivoidereseptin, vaikka pitäisi olla tablettihoito ja 5% tai 10 % rikkivoide . Sitäkään ei antanut 3pv hoidoksi asti
Sitä apteekin Nix voidetta on turhaa ostaa, parempaa se bentsyylibentsoaatti. Sitäkään ei apteekista saa, vaan ainakin Puuilon hevososastolta Bio Ni`x nimellä ja monikerroin halvempaa kuin apteekin Nix
Huomioikaa että voide tms. ulkoinen hoito ei pääse kunnolla isoihin arpiin . Siellä se piileksii helposti
Arpialueelle tehostettu hoito
Alan kohta seota ihan lopullisesti.
Onko joku päässyt tästä kannasta eroon, joka tekee pieniä mustia pisteitä/kiekuroita iholle ja kutinan sijaan tuntuu puremista/polttelua? En oikeasti kohta jaksa enää
Julmintahan tässä on, että jollei parane, saa lopulta mielenhäiriödiagnoosin. Kuin ei riittäisi oireiden kiduttavuus ja hoitokeinöjen puuttuminen. Yhteiskunta ei vain hylkää vaan pahimmillaan sulkee telkien taa kärsimään aiheettomasti psykoosilääkittynä. Täysin epäinhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Alan kohta seota ihan lopullisesti.
Onko joku päässyt tästä kannasta eroon, joka tekee pieniä mustia pisteitä/kiekuroita iholle ja kutinan sijaan tuntuu puremista/polttelua? En oikeasti kohta jaksa enää
Ulkoiset merkit ovat varsin vaihtelevia, mutta ainoa tähän mennessä minulle toiminut viivytydkeino on ollut hieroa ja kynsin kaapia loisia hyvin öljytystä ihosta mahdollisimman monta tuntia vuorokaudessa. Lääkäri- ja hoitojaoletetuiltahan viimesijaiseksi osoittautunut toimintatapani sai täällä avointa pilkkaa osakseen, kuten alk s 24 voi halutessaan lukea.
Syö raakaa valkosipulia ja hapankaalia.
Inkivääriä ja omanaviinietikkaa ohjeen mukaan!
Tee etikka haude iholle.
Vierailija kirjoitti:
Syö raakaa valkosipulia ja hapankaalia.
Inkivääriä ja omanaviinietikkaa ohjeen mukaan!
Tee etikka haude iholle.
Ohje! ei näy.
Syyhykierre kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aavan Visakorpi vaan nauroi että mistä sinä sen olisit saanut. Tinkaamisen jälkeen antoi vain 2 % rikkivoidereseptin, vaikka pitäisi olla tablettihoito ja 5% tai 10 % rikkivoide . Sitäkään ei antanut 3pv hoidoksi asti
Sitä apteekin Nix voidetta on turhaa ostaa, parempaa se bentsyylibentsoaatti. Sitäkään ei apteekista saa, vaan ainakin Puuilon hevososastolta Bio Ni`x nimellä ja monikerroin halvempaa kuin apteekin Nix
Sanottakoon taas kerran: kansallinen kriisi, joka tästä vielä tulee, on lääkärikunnan ylimielisyyden seurausta.
Mulla on ollut voimistuvaa kutinaa iltapainotteisesti reilun kaksi viikkoa, mutta iholla ei näy JÄLJEN JÄLKEÄ. Ei yhtään mitään. Kädet ei kutise vaan selkä ja hartiat suurimmaksi osaksi. Asun poikaystävän kanssa joka on vieläkin oireeton. Soitin sunnuntaina päivystykseen ja keskiviikkona terveyskeskukseen ja pyysin, että joku voisi katsoa mun ihoa, että saisin diagnoosista varmuuden, kun noita jälkiä ei ole. Ei onnistu vaan pitää vaan kokeilla tämä yht. 160e hoito ja jos ei toimi niin sitten katsellaan :D
Onko kuitenkin teistä todennäköistä, että on syyhy, vaikka jälkiä ei ole ja poikaystävällä ei ainakaan vielä oireita? Kortisonivoide ei auta eikä kosteusvoide. Sunnuntain hoitaja piti epätodennäköisenä mutta keskiviikon hoitaja ei. Ahdistaa, että minkälainen matka tässä on vielä edessä :(
On kyllä pirullinen vaiva, meillä kokeiltiin tuo nix hoito tehtiin siivoukset yms niinkuin piti. Kutina jatku ja kuuden viikon jälkeen varasin tk lääkärille ajan jolta vaadin ihotauti lääkärille lähetteen. Ihotauti lääkäri totesi heti et nixit ei nykyään auta ja kirjoitti rikkivaseliini hoidon koko perheelle 4 henkilöä, ne maksoi reilu kaksikymmentä euroa siis kaikki neljä tuubia! Tämän hoito-ohjeen mukaan mentiin https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Ihotaudit/Syyhy(11146) Siinä sitten vedettiin ittemme karanteeniin kolmeksi päiväksi kotiin kun hoitoa tehtiin. annettiin rasvan olla joka kerta sen 24 tuntia. Haju oli hirveä ja on edelleen pesujenkin jälkeen silloin käytössä olleissa tekstiileissä, mut kohta kolme viikkoa takana hoidosta ja pienestä ajoittaisesta kutinasta huolimatta voisi jo alkaa toivomaan et ehkä onnistui.. lisäyksenä vielä että ennen hoidon aloitusta ennakoin sen verran et meillä oli pakastin täynnä vaatteita ja petivaatteita joita hoidon jälkeen ollaan käytetty.
Meillä isossa perheessä syyhy mut ei varaa enää hoitaa, 3000€ meni yrittäessä päästä eroon mut luovutin, ei enää rahaa siihen. Kärsitään enemmin, kerrankin ei hätkähdytä kun koulusta tuli viesti juuri että syyhyä ja täitä luokalla. Täit pientä tähän verrattuna ja syyhy saa jäädä.
No niin. Huhtikuussa aloitimme bentsyylibentsoaatilla (Bio Nix) syyhyn hoidon ja onnistuimme siinä, koko perhe. Koko kesä oltu onnellisesti ilman syyhyä. Kävimme treeneissä vajaa viikko sitten , syksyn aloituksen kunniaksi, ihanaa aloittaa jälleen harrastukset. No, treeneissä ollaan kontaktissa hetken, ja kolme päivää treenien jälkeen alkoi minulla pistely. Syyhy? No, seurailin pari pv, totesin, syyhy se on. Aloitimme koko perhe bentsyylibentsoaatilla sivelyt, keväällä totutuilla rutiineilla. Hyvä niin, nyt puolisonikin, joka keväällä ei oikein edes oireita saanut, tunsi jo päässä pistelyn muutaman kerran.
Onneksi aloitimme hoidot. Luulisi, että nyt lähtisi otukset helpommin ja varmemmin pois, ensimmäisellä kerralla kun oireet alkaa vasta 4-6 vko tartunnasta, nyt toisella kerralla 1-3 pv tartunnasta, joten punkkeja on luonnollisesti kropassa vähemmän kuin viimeksi. Teemme kuitenkin hoidot ja siivoukset samalla intensiteetilla kuin viimeksi. Varmuudeksi.
Välilehdeltä 21 lähtien kevään hoitorutiinit ja kokemukset.