Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Miksi tuon Scatolin kanssa ei saa juoda alkoholia? Join itse, en tiennyt asiasta.
Epäilen karstasyyhyä itselläni. Ensimmäiset syyhyn oireet tulivat eka kertaa jo heinäkuussa 2021. En muista missä vaiheessa tajusin syyhyksi. Kävin lääkärissä ja ekalla kertaa hän tais määrätä allergialääkettä ja voidetta. En muista sainko syyhydiagnoosin ekalla vai tokalla lääkärikäynnillä. Mulla ei ollut silloin enää käytäviä, mutta valokuvia niistä oli. Jossain vaiheessa sain scatolin lääkäriltä, taisi laittaa kahdella satsilla, mutta aina liian pienellä annoksella. Nixiä toki olin myös käyttänyt. Ja kesällä 2002 olin tutustunut myös aiheeseen bentsyylibentsoaatti ja tilannut tätä sisältävää voidetta. Kuten myös pyytänyt kaveria tuomaan voiteita virosta. Kesällä 2002 olin myös laittanut uusintapyynnön Scatollista. No elokuussa kävin lämpimässä ja sielläkin oli bentsoaatti käytössä. Kunnes matkalta tultuani totesin että nyt saa riittää. Olen vuoden tehnyt kaikkeni. Näiden useiden läträysten lisäksi myös toki kunnon syyhysiivoukset ja vaatteiden pussitukset. Pesut 60c/90c jne. No kutina oli kyllä loppunut pääosin kaikkialta, mutta ainoastaan polvitaipeisiin oli jäänyt. En muista nyt niitten polvien / muun kehon kohtaloa. Mutta missään nimessä ei kutissu samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Mutta nyt tää sama vaiva alkoi taas noin kuukausi sitten. Käteen tuli käytävä ja vesirakkuloitakin ilmestyi. Olen puhkonut rakkuloita sitä mukaa kun on tullut. Mutta nyt kädet ovat siistit. Vaadin rikkivaseliinin ja sen sain sekä Scatolit. Kutina oireet ovat selvästi vähäisemmät kuin aiemmissa tartunnoissa, mutta nyt ne on siirtyneet mahaan. Ja tuon rikin käytön jälkeen iho oli päivän hyvänä, mutta sitten alkoi hirveä kutina torsossa. Ja kaikki siivoukset yms on tehty, petiä vaihdelti, sohva ollut karanteenissa ja kävin jopa poissa kotoakin 5pv. Hiuksiakin olen käsitellyt rikkivaseliinilla ja hoitoaineessa laimennetulla bentsoaatilla. Mutta jotenkin tuntuu että ei se syyhy ole poistunut.
ja mistä se luulo että karstasyyhy on tulee. No kaulassa on karstamainen ihottuma ja ylipäätään kutina on vähäisempää. Jos se elimistö on vain tottunut punkkiin? Entä jos vedän kuukauden putkeen voidetta, luulis lähtevän pois. Tai viiden pv jaksoissa parilla kolmella välipäivällä tai 2 vk putkeen tms. Yrittäen myös pitää sellaisia päiviä että pidän koko päivän voidetta. Kannattaako vaihtaa bentsoaatin ja rikkivoiteen välillä? En tiedä tuntuus että sekoan tästä.
Tässähän ei kohta uskalla h u o r i s s a k a a n käydä kun nuoriso levittää kulkutauteja. T. Rauno 64v
Apua. Kutinaa kestänyt muutaman viikon ja punaisia näppyjä tullut toista kymmentä ympäri kroppaa. Nyt myös lapsella näitä punaisia näppyjä. Onko syyhy??? Lääkäri ei nähnyt punkkeja, kun ehdin jo nopeasti varata ajan kun ajattelin että sitten päästäisiin nopeasti tästä myös eroon.
Onko Uudella maalla paljon tartuntoja?
Mul oli selkeät syyhyn oireet. Sormien välit täynnä näppyä, samoin ranteet, alavatsa, alaselkä jne. Ostin aloe vera kasvin ja rikotuilla osilla kävin näitä alueita läpi niin kauan et hävis.
Vierailija wrote:
Mul oli selkeät syyhyn oireet. Sormien välit täynnä näppyä, samoin ranteet, alavatsa, alaselkä jne. Ostin aloe vera kasvin ja rikotuilla osilla kävin näitä alueita läpi niin kauan et hävis.
Onko totta?
Siis mistä ihmeestä te tätä syyhyä saatte??
Vierailija wrote:
Siinä vaiheessa kun resistentti syyhy levisi kasvoihin ja oliot alkoivat tunkea korviin pesimään, sieraimiin vahintäänkin pileskelemään sekä silmiin kirvelemään, niiden poistamisesta tuli 12 tunnin kokopäivätyö ilman vapaa-aikaa. Kun voimat tai muut resurssit loppuvat, on toivo mennyttä. Eikä lääkäreiltä saa edes lämmintä kättä vaan avointa väheksyntää ja pilkkaa. Koska tätä epidemiaa ei edes yritetä pysäyttää, on hyvinvointivaltio jo melko piakkoin tiensä päässä. Muu ei lohduta kuin ajatus, että hamassa tulevaisuudessa kohtalomme vielä luetaan lääketieteen häpeätahraksi.
Et kyllä ihan täysijärkiseltä kuulosta. Sori vaan, mutta ootko varma ettei kyseessä ole joku mielen sairaus?
Missä kohdassa käsiä sinulla on ollut jälkiä?
Millaista saippuaa käytät, pumppupulloako, oletko sen pessyt tai laittanut säilöön ja ollut käyttämättä parin viikon ajan? Miten kotiavaimet, meikit ja muut joita kosket säännöllisesti?
Syyhypunkit lukemani mukaan eivät elä pitkään eli jos varastoit, esimerkiksi laitat pussiin, jonkin vaatteen tai tavaran pois käytöstä joksikin aikaa, niissä ei pitäisi säilyä eläviä yksilöitä.
Vierailija wrote:
Apua. Kutinaa kestänyt muutaman viikon ja punaisia näppyjä tullut toista kymmentä ympäri kroppaa. Nyt myös lapsella näitä punaisia näppyjä. Onko syyhy??? Lääkäri ei nähnyt punkkeja, kun ehdin jo nopeasti varata ajan kun ajattelin että sitten päästäisiin nopeasti tästä myös eroon.
Ympäri kroppaa kuulostaa luteilta.
Vierailija wrote:
Voiko se tarttua bussien ja junien istuimista?
Vierailija wrote:
Aika harva vastaa tähän kysymykseen keskustelussa. Sivutolkulla oireista ja hoidoista ja varsin yliampuvaa kirjoitusta. Kuulostaa luulosairaudelta suurimmalla osalla.
Vierailija wrote:
Mulla on ollut voimistuvaa kutinaa iltapainotteisesti reilun kaksi viikkoa, mutta iholla ei näy JÄLJEN JÄLKEÄ. Ei yhtään mitään. Kädet ei kutise vaan selkä ja hartiat suurimmaksi osaksi. Asun poikaystävän kanssa joka on vieläkin oireeton. Soitin sunnuntaina päivystykseen ja keskiviikkona terveyskeskukseen ja pyysin, että joku voisi katsoa mun ihoa, että saisin diagnoosista varmuuden, kun noita jälkiä ei ole. Ei onnistu vaan pitää vaan kokeilla tämä yht. 160e hoito ja jos ei toimi niin sitten katsellaan :D
Onko kuitenkin teistä todennäköistä, että on syyhy, vaikka jälkiä ei ole ja poikaystävällä ei ainakaan vielä oireita? Kortisonivoide ei auta eikä kosteusvoide. Sunnuntain hoitaja piti epätodennäköisenä mutta keskiviikon hoitaja ei. Ahdistaa, että minkälainen matka tässä on vielä edessä :(
Krooninen urtikaria, kutisee kylmästä, lämmöstä, alusvaatteista, auringosta, ihan vaan vuorokaudenajasta tai ikääntymisen ilosta. Itse kuulun näihin kutiaviin, selkä kutisee saunassa ja koko vartalo aina kun riisun vaatteet illalla. En ole koskaan edes epäillyt syyhyä.
Kyseenalaistajat taas kirjoittelevat. Hoitotaho ei vain halua uskoa että tassa on tosi kyseessä ja uhka vakava.
Vierailija wrote:
Kyseenalaistajat taas kirjoittelevat. Hoitotaho ei vain halua uskoa että tassa on tosi kyseessä ja uhka vakava.
Itsemurha-aalto nähtävästi siellä havaittu. Luulevat silti sinnikkäästi syitä psyykkisperäisiksi ja siksi täälläkin ärhentelevät. Pahaksi pääsee tilanne näin.
16.9.23 kirjoitin tänne, että keväällä saimme tuttavalta syyhyn, jolloin hoidimme sen Bio Nixillä. Nyt syyskuussa saimme harrastuksista uuden syyhytartunnan. Hoidimme sen myös Bio Nixillä onnistuneesti... koko perhe.
Hoidon kuvailin välilehdeltä 21.
Väpe
Aikuinen syyhypunkki elää ihon ulkopuolella, sohvassa tai vaikka vaatteissa pari pv, mutta toukka elää viikon.
Munuaisen ja maksan vajaatoiminta aiheuttaa myös voimakasta kutinaa mikä on yleensä diabeteksen aiheuttama.