Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Toisella kerralla saimme tanssi-harrastuksesta syyhyn. Eli tarttui käsistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla on ollut voimistuvaa kutinaa iltapainotteisesti reilun kaksi viikkoa, mutta iholla ei näy JÄLJEN JÄLKEÄ. Ei yhtään mitään. Kädet ei kutise vaan selkä ja hartiat suurimmaksi osaksi. Asun poikaystävän kanssa joka on vieläkin oireeton. Soitin sunnuntaina päivystykseen ja keskiviikkona terveyskeskukseen ja pyysin, että joku voisi katsoa mun ihoa, että saisin diagnoosista varmuuden, kun noita jälkiä ei ole. Ei onnistu vaan pitää vaan kokeilla tämä yht. 160e hoito ja jos ei toimi niin sitten katsellaan :D
Onko kuitenkin teistä todennäköistä, että on syyhy, vaikka jälkiä ei ole ja poikaystävällä ei ainakaan vielä oireita? Kortisonivoide ei auta eikä kosteusvoide. Sunnuntain hoitaja piti epätodennäköisenä mutta keskiviikon hoitaja ei. Ahdistaa, että minkälainen matka tässä on vielä edessä :(
Krooninen urtikaria, kutisee kylmästä, lämmöstä, alusvaatteista,
Kuulostaa syyhyltä. Me hoidettiin syyhy bentsyylibentsoaatilla. Maksoi koko hoito 80 eur 4 hengen perheeltä.
Ks. sivu 21.
Sairastimme (4 hengen perhe) syyhyn keväällä ja toisen kerran syksyllä. Minulla oli keväällä yksi käytävä, muille ei tullut käytäviä. Jos lääkäri tutkii ihosi jokaisen cm2:n, eikä syyhyä löydy, on diagnoosi varma, muuten pelkästään hyvä arvaus. Terveyskeskuslääkärit ei tunnista, vähättelevät vain. Yksityisiltä ihotautilääkäreiltä saa varmemmin asiallisen ja oikean diagnoosin.
Vierailija wrote:
Sairastimme (4 hengen perhe) syyhyn keväällä ja toisen kerran syksyllä. Minulla oli keväällä yksi käytävä, muille ei tullut käytäviä. Jos lääkäri tutkii ihosi jokaisen cm2:n, eikä syyhyä löydy, on diagnoosi varma, muuten pelkästään hyvä arvaus. Terveyskeskuslääkärit ei tunnista, vähättelevät vain. Yksityisiltä ihotautilääkäreiltä saa varmemmin asiallisen ja oikean diagnoosin.
Olet oikeassa. Toinen vaihtoehto on ompeluneula ja postimerkkimikroskooppi (tai parempi). Löysin itse sen mitä terveyskeskuslääkäri ei edes tutkinut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siinä vaiheessa kun resistentti syyhy levisi kasvoihin ja oliot alkoivat tunkea korviin pesimään, sieraimiin vahintäänkin pileskelemään sekä silmiin kirvelemään, niiden poistamisesta tuli 12 tunnin kokopäivätyö ilman vapaa-aikaa. Kun voimat tai muut resurssit loppuvat, on toivo mennyttä. Eikä lääkäreiltä saa edes lämmintä kättä vaan avointa väheksyntää ja pilkkaa. Koska tätä epidemiaa ei edes yritetä pysäyttää, on hyvinvointivaltio jo melko piakkoin tiensä päässä. Muu ei lohduta kuin ajatus, että hamassa tulevaisuudessa kohtalomme vielä luetaan lääketieteen häpeätahraksi.
Et kyllä ihan täysijärkiseltä kuulosta. Sori vaan, mutta ootko varma ettei kyseessä ole joku mielen sairaus?
M.o.t. Juuri tuo asenne johtaa kriisin pahenemiseen ja lopulta katastrofiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis mistä ihmeestä te tätä syyhyä saatte??
Aika harva vastaa tähän kysymykseen keskustelussa. Sivutolkulla oireista ja hoidoista ja varsin yliampuvaa kirjoitusta. Kuulostaa luulosairaudelta suurimmalla osalla.
Jos ei tiedä tartuntalähdettä, on siis luultavimmin harhainen? Onpa taas tarkoitushakuista päättelyä sieltä sylttytehtaalta. Hippokrateen luopiot.
Ite käyn läpi tätä helvettiä, rasvasin itseni ja kutina hävisi paikoista joissa oli näppylöitä. Nyt kutisee reidet, sääret , maha ja käsivarret. Jostain luin että näppylöitä voi ilmestyä vielä kk hoidon jälkeen.. tiistaina on viikko siitä kun ekan hoidon tein ja aion tehdä toisen. Näppylöitä ei mun mielestä ole tullut lisää mihinkään.
Peskää tai pakastakaa vaatteet yms. Tekstiilit jos ostatte kirpputorilta tai ihan ”normi” vaatekaupasta. On kuulema lisääntynyt syyhy senkin myötä.
Ylös, mikä tällä hetkellä on syyhytilanne Suomessa erityisesti pk-seudulla
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla on ollut voimistuvaa kutinaa iltapainotteisesti reilun kaksi viikkoa, mutta iholla ei näy JÄLJEN JÄLKEÄ. Ei yhtään mitään. Kädet ei kutise vaan selkä ja hartiat suurimmaksi osaksi. Asun poikaystävän kanssa joka on vieläkin oireeton. Soitin sunnuntaina päivystykseen ja keskiviikkona terveyskeskukseen ja pyysin, että joku voisi katsoa mun ihoa, että saisin diagnoosista varmuuden, kun noita jälkiä ei ole. Ei onnistu vaan pitää vaan kokeilla tämä yht. 160e hoito ja jos ei toimi niin sitten katsellaan :D
Onko kuitenkin teistä todennäköistä, että on syyhy, vaikka jälkiä ei ole ja poikaystävällä ei ainakaan vielä oireita? Kortisonivoide ei auta eikä kosteusvoide. Sunnuntain hoitaja piti epätodennäköisenä mutta keskiviikon hoitaja ei. Ahdistaa, että minkälainen matka tässä on vielä edessä :(
Krooninen urtikaria,
Mistä tilasitte lääkettä?
Bio-nixistä lisää kokemuksia? Paljon löytyy erilaisia ohjeita kun nettiä selailee… Tuntuu aika paljolta tuo et päivinä 1, 2, 3 ja 7, 8, 9 kaikki laittaisi vaikka ei ole oireita. Ymmärrän että se laittaa jolla selvä tartunta. Monissa paikoissa lukee että 1-2 käsittelyä riittäisi.
Saatte uusia tartuntoja lähipiirin oireettomilta tai huonolla tuurilla jostain yleisiltä penkeiltä..
Permetriiniresistenssi alkaa kyllä olla aika yleistä. Jos pelkästään se on ollut käytössä ja tuntuu uusivan, kannattaa kokeilla muuta.
Noniin nyt on toinen hoitokerta tehty. Olin mökillä evakossa 8 päivää ja antanut punkkien kuolla täällä kotona sen aikaa. Kaikki käytössä olleet vaatteet olen pakastanut yli vuorokauden ja lakanoita pesty aivan hirveällä määrällä. Jossei nyt lähe niin sit ei ikinä. Alkaa mielenterveys olemaan vaakalaudalla
Kaksi (!) vuotta paininut tämän kanssa. Nixiä varmaan kaksikymmentä tuubia, ivermektiiniä kolme eri kertaa, tämä on just se virhe, minkä lääkärit tekee, jostain syystä on pelottavaa vissiin määrätä kerralla vähintään se kolme. Neemiä, teepuuöljyä, neilikkaa, sitruunaruohoa on kokeiltu. Tehokkaimmat on olleet bentsyylibentsoaatti ja rikki. Mulla ongelma oli päänahka ja hiukset, ei saanut millään hierottua ainetta niin, että olisi bentsoaatin tai rikin saanut kohdistettua kunnolla. Päänahasta alkoi aina uusi hyökkäys. Googlasin taaaaas kerran ja törmäsin siihen, että bentsyylialkoholilla on jenkeissä hoidettu täitartuntoja. Ohjeissa puhuttiin 5 prosenttisesta ja 10 min, sitten pesu. Tilasin bentsyylialkoholia Etsystä. Hiusgeeliin sotkin bentsylalkoholin, tein n. 8 pros, ekalla kerralla pidin 20 min. Tuntui auttavan ja iho kesti hyvin, pidensin seur päivänä vaikutusajan tuntiin, edelleen hyvä. Parin päivän väli, alkoi tuntua taas pistelyä, uudestaan geeli, nyt pidin 12 tuntia. Ja tämä tuntuu oikeasti toimivan, on ollut jo päiviä, ettei oo tarvinnut hieroa voidetta jonnekin. Ehkä tämä tästä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis mistä ihmeestä te tätä syyhyä saatte??
Aika harva vastaa tähän kysymykseen keskustelussa. Sivutolkulla oireista ja hoidoista ja varsin yliampuvaa kirjoitusta. Kuulostaa luulosairaudelta suurimmalla osalla.
Kuulostaa vsstuuta pakoilevalta lääkäriltä. Kuulostaa 1937 luodun doktriinin jankuttamiselta.
Meidän terveyskeskuslääkärin mielestä "sun päätäit ei kuulu meille". On ollut vähän muutakin tässä, kuin päätäitä. Voin vain kuvitella, mitenkä hirveää on esimerkiksi jollain vanhuksilla jossain laitoksessa, kun lääkärien asenne on tuollainen ja ainut apu minkä saa, on psyykenlääkkeet. Minulla ei ole tutkittua ihoa kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän terveyskeskuslääkärin mielestä "sun päätäit ei kuulu meille". On ollut vähän muutakin tässä, kuin päätäitä. Voin vain kuvitella, mitenkä hirveää on esimerkiksi jollain vanhuksilla jossain laitoksessa, kun lääkärien asenne on tuollainen ja ainut apu minkä saa, on psyykenlääkkeet. Minulla ei ole tutkittua ihoa kertaakaan.
Täitäkö teillä on vai punkkeja? Mitä erilaisia kantoja oikein on olemassa, kun jotkut vastoin kaikkia tekstejä menevätkin päähän? Mitä trooppisia eliöitä oikein ovat? Ovatko edes syyhypunkkeja??
Puuilosta saa Bio Nixiä = bentsyylibentsoaatti
Voi tarttua istuimists. Me saatiin ystävän synttäreitä, kun istuttiin sohvassa.