Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vähän koulutettu voi opettaa lapsilleen?

Vierailija
24.11.2016 |

Tuntuu että opettajat ja muut akateemisesti koulutetut osaavat opettaa lapsilleen vaikka mitä. Mitä vähän koulutettu voi opettaa lapselleen että lapsi pärjäisi elämässä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on rakastaa lasta, siihen ei koulutustasot vaikuta. Olla rakastettu on paras voimavara lapselle, joka kantaa elämässä.

Vierailija
2/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kannattaa opettaa lapset suhtautumaan positiivisesti kouluun ja oppimiseen. Sitä kautta avautuvat mahdollisuudet kehittää itseään elämässä.

Vierailija
4/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on minusta kannusta lasta,kehua ja kiittää,tarjota läheisyyttä ja keskuatella avoimesti,näihin kykenee jokainen kouluksesta riippumatta

Vierailija
5/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä itsetunto.

Tietoa myös kaikista akateemisista koulutusvaihtoehdoista ja tietoa siitä, että ne ovat varteenotettavia vaihtoehtoja hänellekin.

Ohjatut taide- ja liikuntaharrastukset.

Matkat.

Tekemisissä oleminen koulutettujen tuttujen, naapurien ja sukulaisten kanssa.

Vierailija
6/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka et itse duunarina voisikaan lapsillesi mitään opettaa, niin elämän koulu opettaa !!

Vierailija
7/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on rakastaa lasta, siihen ei koulutustasot vaikuta. Olla rakastettu on paras voimavara lapselle, joka kantaa elämässä.

Voisi kyllä esim. viidesluokkalaiselta odottaa, että sanan "ketunleipä" osaa kirjoittaa ilman aikuisen apua.  Ainakin olisi hyvä opetella kirjoittamaan työtöntyötöntyötön työkkärin lappuihin.  Jos nyt edes sen verran.

Vierailija
8/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä käytöstapoja, toisten ihmisten arvostamista.

Ahkeruutta ja huolellisuutta, eteen päin pyrkimisen arvostusta, koulutukseen panostamisen halua.

Sydämen sivistystä, kirjoja ja niiden arvostusta.

Vierailija
9/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin lapsena toivonut äidiltä lähinnä kiinnostusta minun koulunkäyntiini ja myöhemmin kannustusta yliopistoon. Lukiokin oli jotain mihin pääsee vaan ne paremmat. Onneksi en uskonut ja kohta valmis maisteri:)

Vierailija
10/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei voi auttaa lukion pitkässä matematiikassa, mutta paljon paljon muuta.

Alakoulusta lähtien lapsi pitää opettaa suhtautumaan läksyihin riittävän vakavasti. Huonomminkin koulutettu voi kuulustella lapsen läksyjä ja varmasti auttaa muutenkin tarvittaessa.

Hyvä rakastava, turvallinen vanhempi on hyvä esimerkkin ihmissuhteiden hoitamisessa ja käytöstavoissa.

Niillä taidoilla voi ohittaa monia ns. viisaampia ihmisiä työnkin haussa!

Vierailija
11/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy prepata omia matematiikan ja vieraiden kielten taitoja. On turhaa opettaa lasta lukemaan ennen kouluikää, mutta matemaattisia tehtäviä on tehtävä 1 vuotiaasta alkaen. Esim eri väristen ja muotoisten puupalikoiden avulla voi tarjota  aivopähkinöitä. Geometriaa ja lukumääriä. Palapelejä myös ja pulmapelejä. Luetaan iltasatu melkein joka ilta.

Kun lapsi kasvaa, on huolehdittava, että hän saa aina d-vitamiininsa ja hampaiden pesussa auttaa aamuin illoin  noin 9 v asti (koska rikkinäiset hampaat paljastavat luokan). Terveellistä itsetehtyä ruokaa. Liikuntaa sopivan runsaasti. Ei yksinäisiä iltapäiviä, vaan kustannetaan iltapäiväkerho. Unta riittävästi. Turvaa ja hellyyttä.

Vähän koulutetun olisi laitettava elämänsä uusiksi. Hänen olisi opiskeltava itsekin! Se voi olla harrastuksena! Täytyy olla utelias ja yrittää kehitää älykkyyttään, jotta lapsi saisi hyvät mahdollisuudet. Lapselle täytyy opettaa, ettei saa asioita valmiina, vaan niiden eteen työskennellään. Valitaan se vähemmän viihdyttävä läksyjen teko runsaamman vapaan sijaan.

Vierailija
12/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi opettaa ettei ensimmäiseksi pyydä apua vaikeassa tilanteessa, vaan selviä omin avuin.

Vierailija
13/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että opettajat ja muut akateemisesti koulutetut osaavat opettaa lapsilleen vaikka mitä. Mitä vähän koulutettu voi opettaa lapselleen että lapsi pärjäisi elämässä?

Olisin toivonut, etta oma (vahan koulutettu) aitini olisi opettanut minulle enemman oman arvontuntoa, "kelpaat sellaisena kuin olet"-asennetta ja sosiaalisuutta. Mulla oli aika pitka ja kivinen tie itsetunnon puutteen parantamisessa nuoruudessa ja aikuisuudessa ja lapsena olin todella, todella ujo ja luulin, ettei minusta pideta. Nama ongelmat nostavat aina valilla viela paataan.

Erilaisia elamanasenteita voi opettaa ilman koulutustakin, kuten esimerkiksi tyon tekemisen tarkeytta, muiden huomioonottamista, kateuden valttamista yms. Nama voivat jopa olla paljon arvokkaampia juttuja kuin pelkkaan koulunkayntiin  tai kouluttautuneisuuteen liittyvat opit.

Vierailija
14/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistystä. Käykää kirjastossa, keskustelkaa asioista ja selvittäkää niitä yhdessä. Katsokaa dokumentteja ja opiskele opiskele yhdessä lapsen kanssa.

Vierailija
15/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta käymään koulu täysillä. Läksyt huolella, tuntiosaaminen tappiin ja kiinnostusta kouluun. Siitä se jatko-opiskelupaikka mieleiseen laitokseen aukeaa. Kuudesluokkalaista voi jo tsempata että hyvillä numeroilla jatkat koulua ihan missä haluat. Huono menestyjä jatkaa siellä minne pääsee. Lisäksi hyvä käytös, tilannetaju, sopiva sosiaalisuus ja hyvä itsetunto auttavat nuorta elämässä ja opiskeluissa.

Vierailija
16/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa.

Vierailija
17/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken olennaisen. T. korkeasti koulutettu

Vierailija
18/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa voi opettaa mitä koulutettukin. Ei kai kukaan omaa tutkintoaan lapselle opeta, vaan opetetaan elämään suhtautumista, painotetaan itsensä kehittämistä ja  kannustetaan harrastuksiin ja koulutukseen, opetetaan tapoja ja huolehditaan omista ja yhteisistä asioista ja yritetään katsoa vähän omaa napaa pidemmällekin, jotta muutkin ihmiset tulee huomioitua.

Vierailija
19/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista tärkeintä koulumenestyksen kannalta on lukea lapselle paljon kirjoja heti pienestä pitäen ja pitää huoli siitä, että lapsi lukee kirjoja itse siinä vaiheessa, kun hän oppii lukemaan. Hyvä äidinkielen taito ja lukutaito on avain kaikkeen muuhun oppimiseen.

Vierailija
20/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vähän koulutettu äitini opetti sen, että koulunkäymistä ei tarvitse pelätä vaan siihen voi tarttua vielä vanhemmallakin iällä. Hän aloitti yliopiston, kun menin yläasteelle, ja päätti jättää taakseen kouluttamattomuuden ja huonopalkkaisuuden. Hän oli sukuni ensimmäinen maisteri, minä olen toinen.