Mies käyttää huumeita :(
Ihan tosi surullista, mutta en voi kieltää. En itse käytä kun alkoholia sillointällöin.
Ei tee mieli pussailla tai mitään jos tietää miehen käyttäneen jotain.
Aluksi ajattelin ettei tää asia häiritse mua mutta kyllä se häiritsee ihan hitosti. Mua ahdistaa ihan kokoajan.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…
Huumeilla on pitkään peloteltu ihmisiä.
Totuus on kuitenkin huvittava. Moni huume on paljon haitattomampia elimistölle kuin laillinen alkoholi on.
THL on väärässä.
Jos väittämäsi on totta niin miksi alkoholi on laillista ja huumeet laittomia?
Alkoholi ei ole ainakaan laillista sen vähähaittaisuuden vuoksi. Alkoholihan on yksi tuhoisimpia huumeita maailmassa, ja Suomessakin alkoholi ja sen aiheuttamat haitat ovat merkittävin yhteiskuntaamme raunioittava asia. Alkoholihaitathan maksavat Suomessa vuosittain useita miljardeja euroja, eikä alkoholiveron tuotto riitä lähellekään kattamaan nestehuumeen aiheuttamia haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä varten et pystyy lähtee aamulla duuniin.
Kannabiksen käyttäjistä aika harva aloittaa heti aamulla kannabiksen käytön, lääkekäyttäjiä lukuunottamatta. Tässä kannabis eroaa tupakasta ja kahvista, joiden käyttäjistä taas suurin osa aloittaa heti aamusta oman päihteensä käytön, ja käyttö jatkuu iltaan asti. Sama juttu alkoholiriippuvaisilla.
Ajattelin jakaa hieman omaa tarinaani. Olemme seurustelleet mieheni kanssa kohta 3v ja lähes sama aika asuttu yhdessä. Mieheni on käyttänyt kannabista parikymppisestä lähtien, mutta vähentänyt seurustelumme aikana. Olemme keskustelleet asiasta usein hakien kompromissiä ja hän olisi valmis lopettamaan kokonaankin, jos näin vaan pyytäisin. Musta ei kuitenkaan tunnu oikealta päättää lähes 30kymppisen aikuisen elämästä, joten polttelemme yhdessä silloin tällöin, joskus joka päivä (ennen nukkumaan menoa jaamme jointin) ja joskus ollaan viikkoja ilman. Mennään vähän mielen mukaan, mutta mieheni ottaa aina mielipiteeni huomioon ja pyytää kertomaan, jos jokin aiheeseen liittyvä asia vaivaa.
Itse olin aikoinaan kannabista vastaan, mutta nyt asuttuani maassa, missä on laillista polttaa kotonakin, olen alkanut näkemään kannabiksen eri tavalla. Sen käyttöä ei paheksuta täällä samalla tavalla kuin Suomessa, eikä käyttäjät ole sossupummi narkkareita joiden "on päästävä pilveen ja pää mahd sekasi", vaan ihan vanhuksista businessmiehiin. Aloin käyttämään kannabista lievittääkseni Crohnin taudin oireita ja nyt tautini on ollut remissiossa 5kk kahden vuoden akuutin jälkeen!! En kuitenkaan usko, että polttaisin kannabista, jos asuisin esim. Suomessa tai muualla missä se on laitonta.
Molemmat käymme töissä ja minä opiskelen samalla. Mieheni tienaa valtavia summia yrityksellään ja minä saan kiitettäviä arvosanoja. En siis näe sen kummempaa meidän tapauksessamme. Mutta! Tämähän ei tarkoita sitä, että kaikilla kannabiksen käyttäjillä menisi hyvin. Joillekkin se ei vaan sovi ja pidempiaikainen käyttö voi olla hyvinkin vaarallista erityisesti mielenterveydelle. Helposti sitä lähtee sitten kokeilemaan myös muita huumeita (itselleni ei tulisi mieleeenkään). Jokainen myöskin asennoituu kannabikseen eri tavalla, eikä kenenkään mielipide ole sen suuremmin oikein tai väärin. Parisuhde tilanteessa tällaisista asioista pitää puhua mahdollisimman pian, jotta kumpikin näkee missä mennään ja mihin tullaan. Ei pidä sietää jotain, mitä ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voin. Ja aion niin tehdä. Ihan paskalta tuntuu mutta en voi mitää sille ku ahdistaa liikaa.
En oo ihan varma mutta kannabista, piri, amfetamiini kai. Emmä tiedä näistä mitään. Ei suonensisäisiä kuitenkaan.
suonensisäisiä? :D on propaganda nähtävästi purrut.. ihan vaan tiedoksi ettei ole olemassa suonensisäisiä huumeita, mutta huumeita voi käyttää injektoituna eli suoneen pistettävänä. Eli kyse on vain tavasta käyttää huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voin. Ja aion niin tehdä. Ihan paskalta tuntuu mutta en voi mitää sille ku ahdistaa liikaa.
En oo ihan varma mutta kannabista, piri, amfetamiini kai. Emmä tiedä näistä mitään. Ei suonensisäisiä kuitenkaan.suonensisäisiä? :D on propaganda nähtävästi purrut.. ihan vaan tiedoksi ettei ole olemassa suonensisäisiä huumeita, mutta huumeita voi käyttää injektoituna eli suoneen pistettävänä. Eli kyse on vain tavasta käyttää huumeita.
Totta, amfetamiinia ja heroiiniakin voi käyttää viattomasti suun kautta annosteltuna, vaikka kaakaoon sekoitettuna. Suonensisäiseen käyttöön siirtyessään monet alkavat sitten pistää suoneen kaiken mahdollisen ja mahdottoman.
Kannabiksen puolustaja. Muistuta aina myös kannabiksen haitoista, muuten menet kategoriaan 'pää pehmeä' käytöstä ja vedät maton alta sanoiltasi. Moni nuori lukee vauva -palstaa.
Kannabis on erittäin vaarallinen huume jos käyttäjä on altis psykooseille. Tämä on fakta. Harva tietää alttiudestaan etukäteen. Ei kannata ottaa riskiä, jos panoksena on loppuelämä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikuttaa alkuun varmasti ihanalta, niinkuin minunkin eksäni. Mutta vuoden lähemmän seurustelun jälkeen alkoi selittämättömät raivarit. Niitä tuli säännöllisesti pahempina 2-4 vkon välein ja yleensä aina viikonloppuaamuisin oli tosi kireä ja vittumainen kaikesta.
Kuulostaa ihan mun exältä jolle ongelma oli alkoholi. Seurustelun aikana otin puheeksi että olisi kiva jos hän olisi joskus selvinpäin kun näytti juovan 24h ympäri. Parhaimmillaan haki olutta keskellä yötä jääkaapistakin.
Hän oli hyvin ymmärtäväinen ja rakastunut. Lupasi vähentää ja ehkä yrittää lopettaa alkoholin käyttöä. Sitten alkoi ne raivokohtaukset ja hakkaaminen. Ihan pienistä asioista raivostui. Saattoi potkia roskapönttöä pihassa jos joku asia ei mennyt nappiin. Sitten yleensä aina ratkesi juomaan.
Aluksi ajattelin että alkoholin käyttö oli vienyt hermot, kunnes keskustelin tämän äidin kanssa kovan riidan päätteeksi silmäkulma ummessa. Exän äiti kertoi että poika on rauhallinen vain kun saa viinaa ja on ollut raivohullu ihan lapsesta asti. Hänelle määrättiin lääkärin toimesta rauhoittavia jo kouluikäisenä.
Nykyään istuu vankimielisairaalassa vahvasti lääkittynä henkirikoksesta. Kaikesta huolimatta tämä kaveri humalassa on koskettanut minun sydäntäni kaikista eniten. Luulen että hän sai rauhattomuuden kautta yhteyden minuun, mutta valitettavasti viinan avulla.
Älkää missään tapauksessa vaatiko päihteiden käyttäjältä täyttä raitistumista. Siellä voi olla taustalla ihan oikea mörkö joka satuttaa teitä, vaikkei haluaisi. Ei ne poloiset itseään turhaan rauhoita niillä aineillaan.
T: Jaana
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen puolustaja. Muistuta aina myös kannabiksen haitoista, muuten menet kategoriaan 'pää pehmeä' käytöstä ja vedät maton alta sanoiltasi. Moni nuori lukee vauva -palstaa.
Kannabis on erittäin vaarallinen huume jos käyttäjä on altis psykooseille. Tämä on fakta. Harva tietää alttiudestaan etukäteen. Ei kannata ottaa riskiä, jos panoksena on loppuelämä.
Tätäkään ei ole vielä täysin todettu 100%.
Tämä on fakta.
Sitten on sellainen fakta että kannabis on ollut saatavilla Hollannissa vuosikymmeniä niin pitkään että käyttäjät ovat jo eläkeiässä. Ei Hollannissa ole puhjennut massapsykooseja.
Eli voimme päätellä jo helposti että joku valehtelee ja pelottelee asiasta koko ajan ilman todisteita. Ainakin valehtelua on suollettu nuorisolle vuosikymmeniä veronmaksajien avustuksilla. Eikä ihme että nuoret ovat ihmeissään kun ei psykooseja puhjennutkaan ja ei siirrytty kovempiin ja ei muututtu appelsiineiksi ja kuviteltu osaavan lentää.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ylilaakari-kannabis-ei-korv…
Alhaalla youtube haastattelu kyseiselle lääkärille ja saammekin ihan toisenlaisen käsityksen MTV:n artikkelista.
Psykooseista:
Kannattaa pistää arvoesineet piiloon, muuten ne myydään kohta huumeiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Psykooseista:
Alkoholin aiheuttamia psykooseja 16 000 vuodessa ja kannabiksen vaan 125? Huima ero ja näkee kumpi on vaarattomampi.
:D alkoholi on sitten erittäin vaarallinen laillinen päihde.
Vierailija kirjoitti:
Huumeilla on pitkään peloteltu ihmisiä.
Totuus on kuitenkin huvittava. Moni huume on paljon haitattomampia elimistölle kuin laillinen alkoholi on.
Todella vaikeaa hyväksyä. Sama kuin väittäisi NEUVOSTOLIITON olleen hyvä ja oikeassa todisteiden kera.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini aiheuttaa myös psykooseja. Älä siis ota psykoosiriskiä kahvia juomalla, jos panoksena on loppuelämä. Tunnetaan myös ns. synnytyspsykoosi.
Usein täällä on kysytty, että kuinka monta "kannabispsykoosia" Suomessa esiintyy vuosittain, mutta mitään vastausta ei ole koskaan saatu, vaikka tästä "kannabispsykoosista" on kirjoitettu monissa keskusteluketjuissa, joissa on kirjoitellut (ainakin omien sanojensa mukaan) ihan mielenterveysalan ammattilaisiakin. Todennäköisesti on psykoosi erittäin harvinainen.
Olennainen asia kaikille muistettavaksi:
"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä. (Lancet 1995)"
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot. Parhaiten nuoret saataisiin pelastettua huumeilta olisi pistää huumeet valvonnan alle kuten alkoholi on.
Tällä hetkellä nuoret saavat huumeita paljon helpommin kuin alkoholia saa. Jos nuoret ovat pää huolen aiheesi niin kannattaisit tätä. Jos sinulla on jotain muita intressejä niin trollailet vain.
Tuskin vauvapalstan lukeminen aiheuttaa samalaisia mielihaluja kokeilla huumeita kuin esimerkiksi huumevalistus on tehnyt vuosikymmenten saatossa. Ennen intternettiä ainoa väylä josta huumeista kuuli oli juurikin huumevalistukset.
Kannabis on moninkertaisesti miedompi ja elimistölle vaarattomampi aine kuin laillinen alkoholi on. Tämä on tutkittu fakta jonka voi tarkistaa luotettavasta lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkään ei ole vielä täysin todettu 100%.
Tämä on fakta.
Sitten on sellainen fakta että kannabis on ollut saatavilla Hollannissa vuosikymmeniä niin pitkään että käyttäjät ovat jo eläkeiässä. Ei Hollannissa ole puhjennut massapsykooseja.
Eli voimme päätellä jo helposti että joku valehtelee ja pelottelee asiasta koko ajan ilman todisteita. Ainakin valehtelua on suollettu nuorisolle vuosikymmeniä veronmaksajien avustuksilla. Eikä ihme että nuoret ovat ihmeissään kun ei psykooseja puhjennutkaan ja ei siirrytty kovempiin ja ei muututtu appelsiineiksi ja kuviteltu osaavan lentää.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ylilaakari-kannabis-ei-korv…
Alhaalla youtube haastattelu kyseiselle lääkärille ja saammekin ihan toisenlaisen käsityksen MTV:n artikkelista.
Psykooseista:
Höpsistä, kyllä on ihan kovat tieteelliset todistukset ei vaan psykoosin vaan muiden mielentereveysonglemien yhteydelle kannabikseen. Tässä esim. Britannian pyskiatriliiton kansalle antama tiedote:
http://www.rcpsych.ac.uk/healthadvice/problemsdisorders/cannabis.aspx
"There is now sufficient evidence to show that those who use cannabis particularly at a younger age, such as around the age of 15, have a higher than average risk of developing a psychotic illness, such as schizophrenia or bipolar disorder."
Tuossa mainitaan myös väliaikaiset kannabiksen aiheuttamat psykoosit.
Lisäksi moni ei ymmärrä että kannabiksen polttamisessa fyysisisä terveysongelmia tulee itse savusta (sydänvaivat) sekä kemiallisista yhdisteistä, jotka ovat karsinogeenejä.
"Even though the main risk to physical health from cannabis is probably from the tobacco that it is often smoked with, new research has found that the cannabis plant also contains cancerogenic mutagens that can affect people's lungs."
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi moni ei ymmärrä että kannabiksen polttamisessa fyysisisä terveysongelmia tulee itse savusta (sydänvaivat) sekä kemiallisista yhdisteistä, jotka ovat karsinogeenejä.
Ja mainitsemiasi ongelmia ei esiinny lainkaan, jos kannabista käytetään vaporisaattorilla tai vaikkapa juomina tai leivonnaisina.
Eksäni salasi huumeidenkäyttönsä ties kuinka pitkään. Saattoi illalla viedä minut kotiin ja meni sitten kaverien kanssa vetämään pään sekaisin. Käyttäytyi arvaamattomasti ja aggressiivisesti minua kohtaan ja syyllisti minua siitä kaikesta. Olin nuori ja naiivi ja otin sen kaiken itseeni. Luulin oikeasti, että muutos miehen käytöksessä johtui minusta. Se salailu sattui kuitenkin kaikista eniten ja varsinkin se, että omat kaverinikin osallistuivat siihen. Mies vei minulta oikeuden päättää siitä haluanko seurustella huumeidenkäyttäjän kanssa ja sitten vielä sain syyt siitä kaikesta niskoilleni.
Mun eksä käytti myös, sem lisäksi että hänellä on alkoholiongelma. Harmi kyllä toi huumeasia selvisi vasta, kun meillä oli jo lapsi. Olin elänyt siinä käsityksessä, että hän oli nuorena jotain kokeillut ja se oli jäänyt siihen. No, olin väärässä.
Hän mm. Tilasi muuntohuumeita netistä kotiin minun selkäni takana. Kerran sitten löysin kätkön vaatekaapin ylähyllyltä.
Voin kertoa että luottamus meni, en voinut enää antaa hänelle lasta kahden kesken kun ei tiennyt mistä kaikesta hän valehtelee ja mitä käyttää. Lopulta selvisikin että hän valehteli about kaikesta ja käytti/käyttää kaikkea mitä eteensä saa.
Ekat vuodet meidän suhteessa oli ihan normaali satunnaisia dokaamisylilyöntejä lukuun ottamatta. Tai niin minä kuvittelin, ilmeisesti ex touhusi koko ajan kaikkea selän takana. Itse olin niin nuori ja naiivi etten tajunnut jo silloin nostaa kytkintä.
Ihmetyttää kun jokaiseen huumeita koskevaan keskusteluun rynnii aina näitä "alkoholi on vaarallisin huume" -tyyppejä. Oiskohan tossakin nyt huomioitava se kohtuus, eli jos otan yhden oluen tai lasin viiniä ruoan kanssa, on se vähän eri asia kuin että otan piikillisen piriä;) eli mihin johtopäätökseen tulemmekaan - kumpi onkaan vaarallisempaa ja kumpaa pystyt kontrolloimaan paremmin? Yep.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa riskiä, jos panoksena on loppuelämä.
Alkoholipsykooseja on Suomessa vuosittain useita tuhansia. Ei voi tietää kenelle se tulee, mutta eipä se tieto alkoholin käyttöä varmaan paljon vähennä, vaikka alkoholipsykoosit ovat kuitenkin hyvin yleisiä.
Psykoosi kestää hoidettuna muutaman päivän, eikä pääsääntöisesti uusi, jos päihteitä ei enää käytetä. Kyseessä on hyvin harvoin mikään "loppuelämä".
http://emperor.wikidot.com/sisaellysluettelo
Tuosta kirjasta selviää ainakin kannabiksen kiellon taustat maailmassa.