Lastenhoitajaksi ilman koulutusta?
Ystäväni kysyi, haluaisinko ottaa hänen lapsensa päivähoitoon siksi aikaa kun itse olen vielä kotihoidontuella. Tämä sopisi minulle mutta miten nyt sitten edetä? Laitoin aikanaan kyselyä pph:n johtajalle ja hän sanoi etten voi ruveta hoitamaan lapsia ilman koulutusta. Onko meillä ystäväni kanssa nyt mitään mahdollisuutta että saisin lapsen hoitooni ja ystäväni Kelalta tukea palkkani maksuun? Hän lähtee opiskelemaan jolloin hänen omat tulonsa ovat pienet eikä pysty maksamaan minulle palkkaa ilman tukia. Kiitos vastanneille!
Kommentit (13)
Eli homma onnistuu kun saan sitten itselleni sen kotihoidontuen ja ystäväni opintotuen =)
teette vielä niin että maksaa palkkasi käteisellä niin ei jää tilitietoja..
muu kuin äiti tai isä? Voisitko 6/8 selventää?
Ap
Parempi molemmille osapuolille!
Kunnallinen perhepäivähoidonohjaaja valvoo yksityisiäkin hoitajia.
Soittele päivähoitotoimistoon ja lähde selvittämään asiaa sitä kautta.
Jos pannaan ulkopuoliselle hoitoon kodinhoitotukea ei enää myönnetä. Silloin täytyy hakea yksityisen kodinhoidontukea. Näin menee lain mukaan.
Mutta jos ei niin laista välitä voi olla ilmoittamatta minnekkään että lapsi hoidossa jne..Silloin saa kodinhoitotukea.
Jos joku asiaa kyselee voi sanoa vaikka että isovanhemmat hoitavat lasta ilmeiseksi. Siinä ei ole kellään mitään sanomista
Rikot siis lakia. Toisekseen säälittää, että jos jotain käy, mikään vakuutus ei tule kattamaan sitä. Mutta mikäs siinä... Tehkää kuten lystäätte.
kotona, kumpaa silloin maksetaan. En mielestäni riko mitään lakia (kuten 13 väitti) sillä että kyselen miten homma toimii ja mistä lähteä asiaa selvittämään. Ei ole tarkoituskaan ruveta laittomasti tekemään hommia vaan selvittää miten homma toimii rehellisesti puolin jos toisin. Jos ymmärrän jotein väärin (kuten tuo kotihoidontuki) niin olisin iloinen jos tietoni korjattaisiin.
Ap
teidän on ilmotettava kelaan jotta lapsi menee hoitoon ja kodinhoitotuki loppuu silloin. Sitten haette sitä yksityisen hoidonlisää. Näin toimitte lain mukaan.
Kiitokset vastaajille, kiva että tulee myös asiallisia vastauksia ainaisten syytösten sijaan kun jotain " tyhmää" kyselee.
Nyt ap hiljenee kun lähtee ulos =)
Päivän jatkoja kaikille!
Perustat toiminimen ja otat tarvittavat vakuutukset yms hässäkät. Kaikki kunnat eivät nykyään huoli enää kouluttamattomia perhepäivähoitajia.
ista) ja maksaa suoraan sulle niin ei mene veroja :)
Eiköhän noilla tuloilla sinunkin palkkasi makseta..Sinulle kuuluu juuri tuo kodinhoito summa minkä hän saa..