Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brittilehdessä vertailtiin maailman huonoimpia ruokamaita – Suomi saa kylmää kyytiä

Vierailija
23.11.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000004878029.html

Totta, Suomea ankeampaa maata ruokailun suhteen saa etsiä. Paskaa kalliilla hinnalla.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riista eri muodoissa, kalat, luonnon marjat, sienet. Oikein tehtynä ja maustettuna, parempaa ei löydy mistään.

Näin! Nuo ovat niitä Suomen ruokakulttuurin helmiä.

Hyvin valmistettu riista sienimuhennoksen kanssa varmaan kelpaisi ihan maailmallakin, ainakin lihansyöjille. Eihän tuo mitään arkiruokaa ole, mutta harvemmin kai ruokakulttuurin helmet ovat?

Aikaisemmin ketjussa oli hyvä havainto italialaisen ruokakulttuurin mausteiden käytöstä. Oikeasti, mausteita on käytetty monissa paikoin Eurooppaa hyvin säästeliäästi ennen nykyaikaa, maustamiskulttuuri tulee meille Lähi-idästä, Aasiasta ja Amerikoista.

Ei me suomalaiset olla niin erikoisia oltu tuon perinteisen suola & pippuri -linjamme kanssa. Esim. hollantilainen ruoka on samoilla linjoilla ollut, sillä erotuksella että siellä syödään perunaa vielä meitäkin paljon enemmän.

Vierailija
22/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä uutinen tuo nyt on? Jokainen yliopistojen ja muiden laitosten ruokia syönyt tietää, että laitosruoka on hirveää. Joskus tosin ihmettelen miksi. Raaka-aineet ovat usein ihan ok, mutta niistä puuttuu mausteet ja usein kypsyysastekin on täysin väärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brittiruoat on tosiaan jotain erityistä tuossa sarjassa mihin tahansa verrattuna. Eipä suomalainenkaan perinneruoka ihmeitä ole. Karjalanpaisti: lihaa ja juureksia uunissa, perunoita. Yleensäkin suomiruoka on jotain lihankimpaleita ja pottuja. Mämmi on oikeastaan jälkiruoka lähi-idästä.

Modernimmat suomalaiset kokit tekevät riistaa ja marjoja jotka on sinänsä hyviä mutta ei kovinkaan perinteistä tavisten ruokaa. Suurin osa suomalaisista ei metsästä vaikka iso osa metsästääkin. Vielä modernimmat kokit käyttävät "villiyrttejä" eivätkä huomaa että trendi meni jo maailmalla.

Trendeistä en osaa sanoa mitään, mutta eikös riista, kala ja marjat ainakin ole juuri sitä perinneruokien kovinta ydintä? Juurikin siis sitä, mitä Suomessa oikeasti syötiin satoja vuosia ennen 50-70- luvun kaupungistumista. Silloinhan vasta väliaikaisesti siirryttiin ruokavalioon, joka sisälsi lähinnä makaronia, perunaa, sitkeää possua ja ruskeaa kastiketta? ;)

Ei, suomalaiset ei siirtyneet 40-luvun jälkeisessä kaupungistumisessa suoraan metsästäjistä tai kalastajista kaupunkilaisiksi. Välivaiheena suuri osa viljeli maata tai kasvatti possuja yms. sikäli kun ei asunut kylissä ja kaupungeissa ja tehnyt jotain urbaanimpaa, esim. kauppaa tai tuotteiden valmistusta. Suuri osa suomalaisista on siis syönyt perus juures + liha + kalaaterioita jo satoja vuosia. 

Juu, en tietenkään väittänytkään, että ennen kaupungistumista Suomessa olisi yhä eletty metsästäjä-keräilijä -kulttuurissa. Tottakai täällä vallitsi maatalouselinkeino, mikä tarkoittaa nimenomaa maanviljelyä sekä pienimuotoista karjankasvatusta. Eli toki Suomessa syötiin leipää ja juureksia. Kuitenkin sellainen metsäläinen elintapa säilyi pitkään maatalouden rinnalla. Suurimman osan kohdalla tämä tarkoitti, että syksyllä marjastettiin ja sienestettiin. Lukemattomien vesistöjen lähellä kalastus oli yleinen ruoanhankintametodi ja riistaa pyydettiin, sillä kasvatettu liha oli ennen tehotuotantoa kallista ja vaivalloista.  

Vierailija
24/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uutinen tuo nyt on? Jokainen yliopistojen ja muiden laitosten ruokia syönyt tietää, että laitosruoka on hirveää. Joskus tosin ihmettelen miksi. Raaka-aineet ovat usein ihan ok, mutta niistä puuttuu mausteet ja usein kypsyysastekin on täysin väärä.

Jännä homma muuten, minusta suomalaisten yliopistojen ruokalatarjonnassa oli aika isoja eroja. Kokemusta itselläni Tampereelta, Turusta ja Helsingistä ja vähän yllättäen Hki oli ylivoimaisesti näistä huonoin. Opiskelitko ehkä itse Helsingissä?

Vierailija
25/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo tullut kenellekään yllätyksenä tässä makaronilaatikon luvatussa maassa? Vaikka Suomessa on loistavia raaka-aineita, ei niistä osata tai haluta tehdä mitään erikoisempaa. Poronkäristys on täällä se gurmeen huippu. Mausteita ei käytetä. Ulkonäköön ei panosteta. Mitään uutta ei uskalleta kokeilla.

Samaa mieltä. Perinteet sano, muu on fiiniä spennailua ja ruoka snobbailua. Kalaankaan ei saa laittaa edes suolaa tai sen hienot maut katoavat...Toki nämä ovat ne näkyvimmät ruoka mogat. Miksi ihmeessä perinteitä ei saa käyttää hyödyksi luovasti vaan ne tehtävä aina samalla tavalla ettei vaan kehitytä ruokamaana. Makaronilaatikostakaan en tee koskaan sipuli jauheliha versiota, vaan ihan mitä huvittaa laittaa ja minkä maan keittiötä(tai useampia) milloinkin haluan tuoda esiin.

Luovuus ja kokeilun halu pyritään kieltämään tässä maassa.

Vierailija
26/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän huvittavana sitä kuinka suomalaiset yleensä itse lyttäävät koviten omaa ruokakulttuuriaan. Ja yleensäkkin itseään. Missä muussa kulttuurissa on tälläistä itseinhoa?

Jonkin verran matkustaneena olen todennut että ei Suomea dissataan aika turhaan. Briteissä ruoka ei ole sen kummempaa kuin Suomessa. Yllättäen aina hehkutettu Ranska oli todella suuri pettymys, maut hyvin pyöreitä koska siellä ollaan jostain syystä arkoja käyttämään mausteita. Olin yllättynyt siitäkin että Suomessa osataan yleisesti ottaen pihvitkin paistaa paremmin, Ranskassa medium oli liian usein ennemminkin well done. Ei ole maineensa veroinen ruokamaa todellakaan.

Jos matkustaisin herkuttelemaan menisin ehdottomasti Kreikkaan. 

Vierailija
27/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Briteissä paljon reissaaneena voin sanoa, ettei perustason muonitus ei ole heillä mainitsemisen arvoista. Moni tietty on pilannu aivonsa ruokkimalla niitä lähes aina uppopaistetuilla ruoilla, ja siksi aidot, kevyet, normaalisuolaiset ja -rasvaiset ruoat ei maistu miltään heidän mielestään. Tuoreus o kauhistus. Ja huonot raaka-aineet totuttu siellä peittämään maustekuorman alle.

Vierailija
28/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoruoan morkkaamista en kyllä ymmärrä. Opiskelin itse Tampereella ja kyllä siellä yliopiston ruokaloissa kävi oikeasti mielellään: halvalla sai tosi monipuolisen aterian, joka oli hyvin usein oikeasti myös hyvää. Söin erittäin mielelläni yliopiston ruokaloissa koko opiskeluajan, annan täydet pisteet. En tosin ole intialaiseen ruokakulttuuriin tottunut vegaani, ehkä siitä näkökulmasta asia voi olla erilainen.

Ravintolamaana Suomi ei ole paras, muttei myöskään huonoin, missä olen käynyt. Hintataso on aika korkealla, kuten kaikki tiedämme.

Totta. Olen alkuperäinen "yliopistoruoan morkkaaja" tässä ketjussa. Tosiasia on, että eri yliopistoiden ruokapalveluntarjoajien keitoksissa on huomattavia laatueroja. Tampereesta en henkilökohtaisesti tiedä, mutta Helsingissä tarjotaan todella ala-arvoisista raaka-aineista valmistettua, ylikypsää ja huonostimaustettua ruokaa verrattuna, vaikka verrattuna jo edellemainittuihin Turun sekä Jyväskylän yliopistoon. Olen opiskellut kaikissa em. kouluissa, joten kokemukseni ei sentään perustu muutamaan huono-onniseen ateriaan. Tampereen yliopiston ruokalat lienevät siis näiden parempien kulinaaristen elämysten kastissa. 

Suomen ruoan hintataso onkin sitten aihepiirinsä erikseen. Kaukainen maa Euroopan pohjoislaidalla - kovat tuontikustannukset. Suurehko kiinteistönhuolto-, vuokra- ja palkkataso - korkeammat hinnat sekä ulkomaisile että kotimaisille raaka-aineille. Surullista, että se johtaa tilanteeseen, jossa ihmisillä ei ole varaa syödä arkisin tai edes juhla-aikoina tuoretta, monipuolista ja maukasta ruokaa. Tämä lienee yksi syy suomalaisen ruokakulttuurin aliarvostukseen ylipäänsä, ettei keskivertopalkansaajalla ole varaa ruokkia perhettään muulla kun huonolaatuisella lihalla ja halvalla hiilihydraatilla. :(

Vierailija
29/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökääpä intialaista ruokaa muutama kuukausi putkeen niin se tulee korvista 

Vierailija
30/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän huvittavana sitä kuinka suomalaiset yleensä itse lyttäävät koviten omaa ruokakulttuuriaan. Ja yleensäkkin itseään. Missä muussa kulttuurissa on tälläistä itseinhoa?

Jonkin verran matkustaneena olen todennut että ei Suomea dissataan aika turhaan. Briteissä ruoka ei ole sen kummempaa kuin Suomessa. Yllättäen aina hehkutettu Ranska oli todella suuri pettymys, maut hyvin pyöreitä koska siellä ollaan jostain syystä arkoja käyttämään mausteita. Olin yllättynyt siitäkin että Suomessa osataan yleisesti ottaen pihvitkin paistaa paremmin, Ranskassa medium oli liian usein ennemminkin well done. Ei ole maineensa veroinen ruokamaa todellakaan.

Jos matkustaisin herkuttelemaan menisin ehdottomasti Kreikkaan. 

Hyviä havaintoja! Itsekin olen jonkin verran kiertänyt Eurooppaa ja monestikin pettynyt ennaltahehkutettujen ruokakulttuurimaiden "tavallisuuteen". Ranska minullakin pettymys, Italia myös. Saksankielisissä maissa ravintolakokemukset ovat olleet parempia, muttei sielläkään mitään tajunnanräjäyttäviä.

Meidän pitäisi varmaan reissata yhdessä, koska itsekin voisin mennä ruokamatkalle juuri Kreikkaan. :)

Vierailija
31/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ruoka on paskaa. Ite syön vaan italialaista ja meksikolaista ja kiinalaista.

Vierailija
32/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa mitään hyvää ruokaa täältä juu ei, mutta ei saa muualtakaan, jos on syntynyt ruoanlaittotaidottomaksi tomppeliksi. Kritisoida toki osaa jokainen, mutta kokata vain harva!

Kyllä perinneruokia on tässä maassa niin paljon: vain taivas on rajana.

Vierailija
33/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistojen ja korkeakoulujen suurkeittiöiden tai huoltoasemien tarjonta on arkiruokaa, jota ei juurikaan ole mausteilla tai yrteilläryyditetty. Kumiperunoita ja -kanaa on syöty riittämiin niin opiskelijana kuin työpaikkaruokailijana samoin kuin uunimakkaraa. Usein kuitenkin runsas salaattitarjonta kompensoi pääruoan puutteita.

En kehu myöskään ruotsalaista, brittiläistä, hollantilaista, tsekkikäistä tai puolalaista safkaa. Virostakin löytyy ties mitä hakkilihamöykkykaalipläjäys -tarjoomuksia. Italian, Espanjan, Portugalin ja Kreikan ruokailukokemukset...öh...on paikkoja ja on paikkoja ja tämä koskee myös Venäjää.

Parasta ruokaa matkoillani olen syönyt Istanbulissa paikassa, jonne matkailijat eivät sankoin joukoin eksy (niin - uhkarohkea syö välillä ympäristöään enemmälti arvioimatta ja tietty nälkähän on se paras kokki.Yhden kerran olen saanut turistiripulin ja se tapahtui Tunisiassa.)

Kotimaassa parhaita ovat paikat, jossa saa kunnon kalaruokaa (silakat, nam) tai riistasapuskaa. Intialainen, nepalilainen tai kiinalainen ruoka käy silloin tällöin. Päivittäin en söisi.

Kokkaaminen on taitolaji enkä itse ole siinä hyvä. Perusvirhe on malttamattomuus. Esimerkiksi lihan pitäisi lämmetä huoneenlämmössä riittävä aika ennen paistamista ja mieto lämpö on useinlopputuloksen rapeuden tae, vaikka päinvastaista uskoisi. Mausteiden käyttö on myös taiturointia. Liika on liikaa ja pilaa lopputuloksen.

Vierailija
34/34 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihan tarpeeksi hyvät ruuat, en haluaiskaan mitään hienouksia syödä, lehtipihvi lohkoperunoilla on todella hyvää.

Pitsa on parempaa kuin sammakonreidet.