Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vyöihrakuoriainen!!

Vierailija
22.11.2016 |

Ei helvata. Löysin jo toistamiseen lattialta pienen otökön jolla oli ruskea raita selässä. Tutkin ettävoisi olla joku ihrakuoriainen. Olen myös tänä syksynä löytänyt monta sokeritoukkaa makkarin lattialistojen alta. Siivoan ja olen myös myrkkyä suihkuttanut. Mistä nämä tulevat? Ja hävettää ottaa yhteyttä isännöitsijäänkin kun olen tietty ainoa jonka kotona näitä näkynyt :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olisko turkiskuoriainen ja ne madot sen toukkia? Onko vaatteisiin tullut reikiä viime aikoina?

Vierailija
2/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

turkisvyökuorainen. elää sun vaatekaapissas ja herkuttelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vaatteissa huomannut reikiä enkä vaatekaapissa ole näitä nähnyt. Kirpparilta ei ole mitään ostettu joten sieltäkään ei ole tullut. Huh. Inhottavaa.

Vierailija
4/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai olisko turkiskuoriainen ja ne madot sen toukkia? Onko vaatteisiin tullut reikiä viime aikoina?

Ei ollut turkiskuoriainen. Googletin kuvan. Ja sokeritoukat tunnistan kyllä.

Vierailija
5/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan kuitenkin turkiskuoriaista. Niitä on eri lajeja. Vyöihrakuoriainen on melko iso.

Vierailija
6/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoriaisia on varmaan joka taloudessa. Ulkoa ne tulevat ja syövät kaikkea eloperäistä

Vierailija
7/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöihrakuoriainenha on luonnonvarainen, joten se voi vaikka kömpiä avoimesta ikkunasta sisälle. Elää mieluiten roskiskaapin ympäristössä. Vyöturkiskuoriainen taas tosiaan elelee vastekaapin läheisyydessä ja makkarissa siis. Jos tuo on turkiskuoriainen, niin kaapista löytyy lähinnä niitä toukkia tai niiden kuoria, jotka voi näyttää ihan roskilta. Ja ilmastointikanavia pitkinhän kaikki nuo voi levitä, joten jos asut kerrostalossa, niin varmaan muillakin on.

Vierailija
8/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä on sulla, niitä on myös naapureilla (ellei just ole tullut kirpparilta tms.) Yleensä vain porukka ei ilmoita noista, kun ajattelevat samalla tavalla kuin sä.

Itse olen päässyt kuoriaisista eroon pakastamalla ja kuivausrummuttamalla kaikki vaatteet. Tämän jälkeen pakkasin ne ilmatiiviisiin muovilaatikoihin ja suihkutin paikat Super-Raidilla. Teen suihkutuksen ehkä pari kertaa vuodessa, mutta kun meillä ei ole vaatteita syötäväksi, niin ovat ilmeisesti painuneet naapureille. 

Vierailija
9/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös silloin tällöin löytänyt kumpaakin. Asun kerrostalossa Helsingissä, Itiksessä ja noista on vaikea päästä eroon. 

Vierailija
10/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös silloin tällöin löytänyt kumpaakin. Asun kerrostalossa Helsingissä, Itiksessä ja noista on vaikea päästä eroon. 

Mun pitäisi siivota vaatekaapit, mutta pelottaa jos löydän noita paskiaisia.

Vierailija
11/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jäätävä sokeritoukkaongelma, kun muutettiin uuteen asuntoon vuosi sitten (eikä edes mikään vanha talo). Ne kiipeili olkkarin seinillä yms. mukavaa. Koko taloyhtiö myrkytettiin neljä kertaa ja katosivat kyllä sillä. Mutta muutama kuukausi sitten löydettiin turkiskuoriaisen toukkia. Ei jaksa :/

Vierailija
12/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitalossa. Noin 6v sitten koko taloyhtiö myrkytettiin kun oli oikea sokeritoukkainvaasio. Ja mä taas ne tarkkana ihmisenä huomasin ja ilmoitin. Nyt tuntuu etten enää jaksa/kehtaa en mitään. Ehkä tämä on merkki että pois on muutettava. Ja joo, vuokralla olen noin 15v vanhassa talossa. Ap

Vierailija
13/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritoukat karmii mua ihan vitusti. Joskus yöllä keittiössä tullut jalalle ja kiipeilee tiskipöydillä, tulee olkkariin matolle ja kipittää vessassa. YÖKS!

Vierailija
14/18 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli vyöihrakuoriaisia kesällä ikkunasta. Huomasin kun yksi sätki ikkunalaudalla selällään. Katoilla pesi ja majaili lokkeja joita naapuri syötti, joten uskon niiden tulleen sen seurauksena.

Vierailija
15/18 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi siivota vaatekaapit, mutta pelottaa jos löydän noita paskiaisia.

Eikö sinulla olisi enemmän syytä pelätä, että et löydä vaan ne piileskelevät kaapeissasi ikuisesti?

Odota kunnon pakkasia. Kannat sitten kaikki vaatteet kerralla ulos pakastumaan ja sillä aikaa siivoat kaapit perusteellisesti. Suosittelen samaa myös ruokakaapeille.

Vierailija
16/18 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joskus näkynyt ihrakuoriaisia mökillä nukkumavintillä, ja niitä tulee, koska talitintit pujahtaa räystäslautojen välistä ja tekee pesiä. Samoin pari lepakkoa löytyy....Mummonmökki on tehty 1960, ja siinä oli silloin pärekatto, joka on jäänyt peltikaton alle. Eristeille kuoriaiset ei ole hyvä juttu, ja tekstiilitkin on kuulemma vaarassa, mutta meillä ei ole niiden suhteen vioituksia ollut.  Talvisin vintti, missä niitä joskus on, on kylmillään ja lämmitetään satunnaisesti sim-korttia käyttävällä pistokkeella.

Mökki (1 h+k+vintti) ei oikein enää palvele nykytilassaan lapsiperheen tarpeitamme. Se on tarkoitus purkaa 2019, tehdä uusi hirrestä  ja toivottavasti päästään kuoriaisongelmastakin eroon.

Vierailija
17/18 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pienen pienet valkoiset toukat ovat myöskin pieniä vyöihtakuoriaisen toukkia. Kasvaessaan ne muuttuvat ruskeiksi, karvaisiksi, raidallisiksi ja takana on pitkät hännät. Neljä vuotta sitten kun puhdistin saunan kuivakaivoa niin havaitsin pieniä valkoisia toukkia kuivakaivon kannen alla ja vieressä saunan lattialla isomman vyöihrakuoriaisen toukan. Suurennuslasilla ja taskulampulla havaitsin nämä pienet valkoiset toukat. Tein perusteellista siivousta kun olimme juuri muuttaneet tähän taloon. Saunan kuivakaivo oli aika likainen ja  sinä vuonna kun olimme tähän muuttaneet tässä talossa oli aika paljon vyöihrakuoriaisia. Ostin sellaisen pitkän strassin ja siihen kiinnitin pesupyyhkeen ja hankalsin kuivakaivosta kylpyhuoneen lattiakaivoon menevän poitoputkenkin puhtaaksi. Kaadoin ensin ja lopuksi pari isoa pullollista etikkaa sinne, huuhtelin kuumalla vedellä sitten soodaa ison purkillisen ja huuhdoin kuumalla vedellä ( kodin putkimiestä myös voi kaataa). Pesin myös kylpyhuoneen lattiakaivon ja lopuksi tein kylpyhuoneen lattiakaivoon saman operaation. Tämän jälkeen olen vain kolme kertaa vuodessa pessyt kylpyhuoneen lattiakaivon ja saunan kuivakaivon. Sen kuivakaivon voi kyllä aina välillä, kun pesee lylpyhuoneenkin, pestä kertakäyttöisella valmiiksi pesuaineella kostutetulla kertakäyttöliinalla.Ei ole enää kuivakaivossa eikä kuivakaivon kannen alla näkynyt mitään ötiäisiä. 

Vierailija
18/18 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolme vuotta sitten tässä omakotitalossa vyöihrakuoriaisia paljonkin. Tosiaankin SAUNAN KUIVAKAIVO ja siitä menevä POISTOPUTKI ovat pahimpia likapesiä joihin vyöihrakuoriaiset munivat. Ne pitää perusteellisesti pestä vähintään neljä kertaa vuodessa. Eli maaliskuussa ,heinäkuussa, syyskuun loppupuolella ja joulukuussa. Siivoan myös yhden ruokakaapin kaksi kertaa vuodessa, samoin hellan  jääkaapin ja pakastekaapin alta ja tietysti liesituulettimen rasvasuodattimen.  Kaikissa huonekaluissa on jalat, niin niidenkin alta ja takaa on helppo imuroida ja luututa. Kaappien lattiarajassa ei ole mitään tavaroita  Ne imuroin varsi- imurin suulakkeella samoin sohvan.  Nyt on ollut vain muutama vyöihrakuoriainen, ei niistä mitään haittaa ole ja näillä kohtuullisilla siivoustoimenpiteillä ei niitä  enempää tulekaan. Ei niistä kannata stressiä  ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan